Lääkärille pääsyn mahdottomuus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
tempe sanoi:
Käsittämättön inisemis thread.

"Suomalaisella on oikeus päästä lääkäriin.
Kuinkahan tämä käy, kun ei anneta lääkäriaikaa?"

Jos on akuutti ongelma -> päivystykseen. Jos on hengenhätä -> ambulanssi -> erikoissairaanhoito.

"Puhelimessa saa kuulla jos jonkinmoista diagnoosia ja tiukka ei lääkäriaikaa pyydettäessä."

Edelleen mikäli akuutti tilanne -> päivystys, ja jos on ajanvaraustyylinen asia niin sitten pitää jonkin sortin lajittelua harrastaa, on paljon oikeesti vakavia tilanteita jotka menee monen muun säryn ja kivun edelle.

Edelleen sinulle. Ennen klo 16 päivystystapaukset hoidetaan omassa terveyskeskuksessa. Käytännössä siis sitä, että aamulla klo: 8.00 voi soittaa akuuttiaikoja.

"Mitä sitten, kun toimistotädin puhelindiagnoosi osoittautuukin virheelliseksi ja sattuu vakavia seurauksia? Kenellä on vastuu?"

Eiköhän se vaan ole niin että ei siellä puhelimessa mitään diagnooseja jaella, tilanne vaan arvioidaan kiireellisyyden mukaan, ja edelleen mikäli ite kokee että asia on vakavampi kuin saamansa kohtelu -> päivystykseen / ambulanssiin.

Entä, kun tilanne ei tunnu hengenvaaralliselta? Kaverilla kävi niin, että yksityisellä selvisi, että on pakko operoida heti. Tämä siis tapaus, kun julkisella sektorilla kieltäydyttiin ottamasta vastaan. Yksityinen lääkäri kirjoitti todistuksen, että ilman välitöntä hoitoa olisi tullut pysyvä vamma. Asia on virallisella taholla hoidossa.

Eipä silti etteikö joskus tapahtuisi väärinarvioita, mutta miten itse korjaisit tilanteen, ei ole resursseja palkata erikseen triagelääkäreitä, homma toimii nyt niin että kun menee päivystyksene ja kertoo vaikka että on akuutti rintakipu, säteilee käteen, hengitysvaikeuksia niin voi olla varma että tulee aika hiton nopeeta toimintaa.

Hengenvaarallisen tilanteen ja pikkuvaivan välillä on paljon muitakin vaihtoehtoja. On vaivoja, jotka ei ole hengen päälle, mutta vaativat hoitoa heti esim. jotkut tulehdukset tai sukupuolitaudit.

Kyllä varmaan lääkäriin pääseen mutta potilaiden määrän vuoksi se kestää, ei ole tarpeeksi resursseja pyörittää viiveetöntä terveydenhuoltoa, se vaatisi lisää verovaroja ja siihen ei varmasti kansalaiset tahi valtiovaltakaan ole suostuvainen.

Lain mukaan ihmiselle täytyy antaa lääkäriaika pyydettäessä. Mikäli aikaa ei voida antaa, tulee henkilöön ottaa yhteyttä, kun on aika löytynyt. Täytyy myös kertoa kuinka kauan joutuu aikaa odottamaan.

Tässä puhuu selkeästi alan ammattilainen vankalla kokemuksen tuomalla rintaäänellä? Tottahan hoitovirheitä tapahtuu, eikä vähiten siksi että lääkäreitä on liian vähän ja potilaita liian paljon. Ratkaisu: ks.yst.edellinen.

Minä en löydä potilasvahinkoihin ratkaisua yllä. Siskolla meni lapsivedet raskausviikolla 23. Eivät suostuneet ottaa vastaan naisten sairaalaan, vaan passittivat terveyskeskuspäivystykseen. Siellä sanottiin, että osta vaippoja se on virtsankarkailua. Eivät ehtineet tutkia kunnolla. Kolme viikkoa sisko soitteli jatkuvasti sairaalaan/lääkäriin kipujen ja muiden omituisten oireiden takia. Kävikin pari kertaa. Kukaan ei ollut kiinnostunut asiasta. Yhtenä iltana soitti mulle, ettei jaksa enää käydä lääkärissä. Meni vielä kerran. Papereihin kirjoitettiin: lapsivesi normaali. Kukaan ei kiinnittänyt huomiota painonnousun ja vatsan kasvamisen pysähtymiseen. Sai ei-kiireellisen lähetteen sairaalaan. Meni sinne kuitenkin samantien. Siellä lääkärit ihmetteli suureen ääneen miten se ei ole ottanut aikaisemmin yhteyttä lääkäriin. Kohtu oli vedetön, tulehtunut ja lapsi syntymässä (13 viikkoa etuajassa). Kiireellisen sektio, joissa komplikaatioita. Siskon kohdalla pysyvä kosmeettinen haitta ja pysyvä vamma. Lapsi selvisi kuin ihmeen kautta hengissä, mutta omat ongelmansa silläkin.

Tästä on tehty potilasvahinkoilmoitus. Ensimmäiseen käsin kirjoitettuun 10 rivin ilmoitukseen tuli yllättävän nopeasti ytimekäs kielteinen vastaus, jossa perustelut ei liittyneet tähän tapaukseen mitenkään. Yksi perusteluista oli se, että lääkärit on koulutettuja ammattilaisia ja tietävät mitä tekevät. Tämän sanoi asiantuntijalääkäri, joka ei kommentoinut hoitoa mitenkään. Siitä tehtiinkin huolella valitus. Tällä kertaa 6 sivua koneella kirjoitettua tekstiä, jota varten tutkittu kymmeniä sivuja potilasasiakirjoja. Se on ollut käsittelyssä 11 kuukautta. Vastaus tulee ilmeisesti syksyllä.

Tuossa siskoni tapauksessa on tapahtunut niin monen eri tahon vakavia laiminlyöntejä, että ei voi uskoa, että tuollaista tapahtuu Suomessa. Tuosta tapauksesta on 2,5 vuotta ja yhä kun mietin sitä, meinaan saada hepulin.

Ja ne jotka todella ovat kipeitä varmasti arvostavat sitä ettei tarvitse vaikkapa maksaa ohitusleikkauksesta kymmeniä tuhansia euroja, tai että polvileikkauskin on vain murto-osan oikeista kustannuksista. Samoin ne joilta täällä on leikattu vaikkapa umpisuoli, kitarisat jne. Entäpä neuvolat, varmaan kävitte kersoina (edelleen?) aika monta kertaa lääkärin ja/tai sairaanhoitajan vastaanotolla ja saitte monta ilmaista rokotusta. Samoin myös lääkekustannukset, esimerkiksi diabeetikot, epileptikot jne puhumattakaan nyt normaaleista peruskorvattavista lääkkeistä (joista maksatte puolet). Varsinkin uusien lääkkeiden kustannukset ovat syöneet terveydenhuollon budjettia aika lailla viime aikoina.

Se, että joissain tapauksissa homma toimii joten kuten, ei tarkoita sitä, ettei järjestelmässä olisi runsaastikin parantamisen varaa. Itse uskon visusti siihen, että korjaamalla perusasioita, voitaisiin säästää paljon rahaa. Esimerkiksi sairaaloissa tuhlataan tavaraa ihan hirveästi. Esim. kalliita pitempiaikaiseen käyttöön tarkoitettuja puhdistettavia välineitä heitetään roskiin kertakäytön jälkeen. Vuositasolla voi tulla aika iso lasku.

Tämä on ehkä paras kaikista. "päässyt kunnalliseen lekuriin" ? Onko joku estellyt? kyllähän sinne pääsee kun jonottaa, vai missä päin hesaa on niin paha tilanne että 10v kestää?

Mä tiedän ihmisiä, joille on toistuvasti kieltäydytty antamasta minkäänlaista lääkäriaikaa niin kiireellistä kuin ei-kiireellistäkään. Vaikka olisi tarve lääkitykselle niin ei pääse lääkäriin. Kuka sitten sen reseptin kirjoittaa?

Ks.yst.edeltä. Maailmassa on oikeesti niin sairaita ihmisiä että ne kuolee jos ei saa hoitoa muutaman tunnin sisään, siinä mielessä aika turha avautua tälläsestä, varsinkin pikkuvaivojen takia.

Se, että jossain muualla on asiat huonommin ei tarkoita sitä, etteikö ne voisi olla täällä paremmin kuin tällä hetkellä.

Yksi varsin mielenkiintoinen tapaus oli se, kun syöpäsairaalle annettiin kuolemantuomio. Todettiin terminaaliksi tilanteeksi, tehtiin lähete saattokotiin. Tämä syöpäsairas meni yksityiselle ja siellä selvisi, ettei tilanne ole toivoton, vaan hoidettavissa. Asia oli silloin myös julkisuudessakin.

Tilanne ei todellakaan ole hyvä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Gixxer sanoi:
Hyvin kirjoitettu juttu tempe, selventää monta asiaa ihmisille joilla ei ole tietoa julkiselta puolelta. Se tosiasia vaan pitää hyväksyä ettei julkispuolen yleislääkäreillä ole valmiuksia (jos valmiuksia,ei aikaa) hoitaa mitään mikä on kummallisempaa kun flunssa, diagnoosi on yleensä tehty jo ensisilmäyksellä. Trauma- seka akuutti-hoito on ensiluokkaista suomessa. Johonkin ne vähät raha pitää sijoittaa... Hoitovuorokausi esim. sydänteholla maksaa 2000euroa/vrk,pelkät leikkauskustannukset sydänpotilaalle jopa 70 000eur, paljonkohan yksityinen veloittaa???

Minua vituttaa kanssa julkisen terveydenhuollon kanssa temppuilu, mutta koska tiedän miten kulissien takana räpistellää halinnon antamilla rahoilla nielen 50min jonotusajat etc...

En minä lääkäreitä syytä, vaan systeemiä. Määrärahoja voitaisiin käyttää niin paljon fiksumminkin. Kukaan ei esimerkiksi valvo materiaalivirtaa. Kuinka paljon tilataan mitäkin, käytetäänkö tarvikkeita oikein, kuka käyttää mitäkin, missä on tavaran paikka (sairaaloissa katoaa ihan äärimmäisen kalliita tavaroita, kun porukka vaan hävittää ne).

Tosin siskoni tapauksesta syytän hoitohenkilökuntaa, koska he olisivat voineet hoitaa asian paljon helpommalla.
 
Hippa sanoi:
Millähän teit tuon päätelmän?

Tiedoksesi, en tue antibioottien käyttöä pienissä vaivoissa (esim. keuhkoputkentulehdukseen, joka usein paranee itsestään).

Sori, luulin kun annoit noita esimerkejä lääkärien neuvoista; "en anna respetiä", "ei keuhkokuume tollaselta kuullosta".

Nähtävästikin nuo lääkärit ovat parhaimpia, koska ne todella tietävät ketkä niitä lääkekuureja oikeasti tarvitsevat. Miksi antaa mitään kuureja "oikeus saada hoitoa" periaatteen vuoksi, jos ei ole mitä hoitaa?

Järki omaan käteen, ei systeemin käteen.
 
jarhu sanoi:
Jos olisi mahdollista niin ottaisin mieluummin veroista sen ihmistä kohden arvioidun osan takaisin itselleni ja maksaisin itse yksityisellä käynnit kuin että maksaisin veroa ja odottaisin joka perkeleen paikkaan toista vuotta. Kun kuulun itse niihin, joille on sattunut ja tapahtunut lyhyen elämän aikana yllättävän paljon niin voin sanoa, että ainakin OYS:issa on helvetin hankala saada hoitoa.

Mitä luulet miten paljon olet tähän mennessä maksanut veroa kun olet peräti 19-vuotias JA miten paljon olisit joutunut maksamaan terveydenhuollosta mikäli se olisi täysin omakustanteista, jos kerran sinulle on paljon sattunut. Esimerkiksi laboratoriokokeet maksavat n 30-100 euroo per setti, röntgenkuvat saman verran, TT kuvat liikkuu sadoissa euroissa ja magneettikuvat n. 1000 euron molemmin puolin. Sitten lääkärin palkkiot ja sairaanhoitajien palkkiot ja lääkekulut. Ja erittäin suuren osan muodostaa leikkaus ja toimenpidekulut, esimerkiksi niinkin banaalissa leikkauksessa kuin umpilisäkkeen poisto on läsnä anestesiologi, anestesiahoitaja, instrumenttihoitaja/avustaja sekä leikkaava lääkäri. Lisäksi olet osastolla hoidossa ja tarkkailussa sekä saat lääkkeitä suonensisäisesti. Erittäin kallista.

Mikäli menet yksityiselle saat vaikkapa magneettikuvan ehkä 400-500 euron hintaan JOS kela korvaa sen lopun. Samoin muissa yksityisen puolen hinnoissa on paljon myös verorahoja mukana. Tiedän erään konkreettisen tapauksen ulkomaalaisesta joka joutui suomessa vakavan sairauden seurauksena erikoissairaanhoitoon, ei ollut vakuutusta eikä oma valtio maksanut, laskua kertyi muutaman viikon aikana yli 30000 euroa. Ja tietenkin vastaavia kotimaisia potilata on maamme täynnä, he maksavat hoitopäivämaksun ja that´s it (mikä on pienipienipieni osa tuosta, lisäksi maksukatto tulee vastaan). Enkä tarkoita että tarvitsi joutua sydäntransplantaatioon vaan hyvinkin yleiset sairaalassa hoidettavat taudit kuten pneumoniat, ruusut, mononukleoosit, lasten ripulitaudit/kuumetaudit, umpparit, tonssillektomia, jännetuppioperaatiot, murtumaleikkaukset yms on ihan helvetin kalliita juttuja.

jarhu sanoi:
Kerran olin onnettomuudessa, meni pari tuntia että lääkäri tarkasti minut. Tästä kaksi päivää ja tuli komplikaatioita -> OYS:in päivystykseen ja meni 7 tuntia lääkärin vastaanotolle, ja yhteensä 12 tuntia kun oli mennyt olin ollut 3 tuntia röntgen jonossa(jonoa oli kaksi ihmistä koko sen ajan, ja yksi vakavasti kehitysvammainenkin meni ohi puhumattakaan niistä muista, ja lisäksi kaikki röntgenhoitajat(?) olivat tunnin tauolla yhtäaikaa!). Meni hermot ja haistatin paskat koko laitokselle. Kaveri oli kerran liikenneonnettomuudessa, vakavia vammoja ja houreita. Hänellä meni 1½ tuntia ennen kuin lääkäri tarkisti. Toinen kaveri oli pahoinpitelyn uhri, ja aikaa meni 2-3 tuntia ennen tarkastusta. Nämä ovat ääritapauksia, mitä olen kohdannut.

Varmaan tilanne oli vakava ja komplikaatiot myös, mutta resurssipulan vuoksi se on juuri tällaista. Ja onhan se ikävää mutta mikäli joskus itse joudutte erikoissairaanhoidon ea-päivystykseen niin odotellessanne lääkäriä katselkaa vähän ympärille ja laskekaa miten paljon niitä potilaita on ja miten paljon lääkäreitä, lisäksi kannattaa miettiä miten vaarallinen se oma tilanne on verrattuna vaikka aivoverenvuotoon, sydän/aivoinfarktiin, keuhkoemboliaan, sepsikseen, GI-perforaatioon tai vaikka monivammatrauma potilaaseen, näitä on nimittäin siellä kokoajan ja kaikki vaativat intensiivistä hoitoa ja jos on vaikkapa 2 lääkäriä ja 50 potilasta samaanaikaan niin ei ole helppoa. On ihan tavallista että yliopistosairaalassa se terveempi porukka joutuu venaamaan monta tuntia kun vaiva ei ole henkeä uhkaava, koska lääkäri ei yksinkertaisesti ehdi katsomaan aiemmin. Vastaavassa tilanteessa varmasti yksityisellä puolella pääsee nopeammin mutta lasku on sitten satakertainen jos jotain vakavampaa onkin ja toisaalta hekin lähettävät sitten eteenpäin mikäli erittäin hankala tilanne.

Hauska tuo "vakavasti kehitysvammainenkin meni ohitse".. kertoo asenteesta paljon.

jarhu sanoi:
Jonottamisesta löytyy sadoittain tapauksia pelkästään omasta tuttavapiiristä.

Aika paljon

jarhu sanoi:
Leikkausjonot ovat kaikista naurettavimpia. Miten voi olettaa, että elää 12-24kk tukirahoilla, joilla juuri ja juuri maksaa vuokran, laskut ja syö kerran päivässä kun ei pysty vamman takia tekemään työtä?

Kyllähän sitä pääsee yksityisellä puolella leikkaukseen kun maksaa. Mitä leikkausta tarkalleen tarkoitat?

jarhu sanoi:
Ehdotetaan vapaaehtoista kunnallisesta sairaanhoidosta luopumista verohelpotteita vastaan!

Luulen tai itseasiassa olen ihan varma että itse siinä tappiolle jäisit ja rankasti. Mutta todentotta vapaaehtoinen terveydenhuolto olisi erittäin hyvä; jonot vähenisivät ja terveydenhuollon kulutkin todennäköisesti pienenisivät, itse kyllä pysyisin tässä järjestelmässä.
 
MEV sanoi:
Sori, luulin kun annoit noita esimerkejä lääkärien neuvoista; "en anna respetiä", "ei keuhkokuume tollaselta kuullosta".

Annoin esimerkkejä puhelimeen vastanneen ihmisen ohjeista. Ne ihmiset ei todellakaan ole lääkäreitä eikä useinkaan edes sairaanhoitajia. Lähihoitajia tai ihan tavallisia toimistotyöntekijöitä, vaikka mitään hoitokoulutusta.

Nähtävästikin nuo lääkärit ovat parhaimpia, koska ne todella tietävät ketkä niitä lääkekuureja oikeasti tarvitsevat. Miksi antaa mitään kuureja "oikeus saada hoitoa" periaatteen vuoksi, jos ei ole mitä hoitaa?

Järki omaan käteen, ei systeemin käteen.

Lääkäri tietää kyllä, mutta en koskaan väittänytkään, ettei lääkäri tietäisi. Joskus vaan täytyy päästä sinne lääkärille. Esim. jos työnantaja vaatii LÄÄKÄRINtodistusta poissaolon todisteeksi. Tai jos on joku akuutti vaiva tai ei-kiireellinen vaiva, joka vaatii lääkärin suorittamaa hoitoa esim. migreeni, depressio tai sukupuolitauti.

Mitähän ne siellä sanoisi, jos haluaisi lääkärille ajan ja kuvaisi inhorealistisesti jonkun sukupuolitaudin oireiston ;) Tai sanoisi, että emättimessäni on vierasesine..
 
eka posti sanoi:
""Suomalaisella on oikeus päästä lääkäriin.
Kuinkahan tämä käy, kun ei anneta lääkäriaikaa?"
Jos on akuutti ongelma -> päivystykseen. Jos on hengenhätä -> ambulanssi -> erikoissairaanhoito.
"Puhelimessa saa kuulla jos jonkinmoista diagnoosia ja tiukka ei lääkäriaikaa pyydettäessä."
Edelleen mikäli akuutti tilanne -> päivystys, ja jos on ajanvaraustyylinen asia niin sitten pitää jonkin sortin lajittelua harrastaa, on paljon oikeesti vakavia tilanteita jotka menee monen muun säryn ja kivun edelle."

Hippa sanoi:
Edelleen sinulle. Ennen klo 16 päivystystapaukset hoidetaan omassa terveyskeskuksessa. Käytännössä siis sitä, että aamulla klo: 8.00 voi soittaa akuuttiaikoja.

Mikä jäi epäselväksi? Jos on päivystyksellistä menee päivystykseen oli se sitten omassa tk:ssa, as:ssa tai ks:ssa. Päivystys=päivystys juuri sen takia että sinne voi mennä ilman ajanvarausta.


Hippa sanoi:
Entä, kun tilanne ei tunnu hengenvaaralliselta? Kaverilla kävi niin, että yksityisellä selvisi, että on pakko operoida heti. Tämä siis tapaus, kun julkisella sektorilla kieltäydyttiin ottamasta vastaan. Yksityinen lääkäri kirjoitti todistuksen, että ilman välitöntä hoitoa olisi tullut pysyvä vamma. Asia on virallisella taholla hoidossa.

Kuten sanottua, ei näillä resursseilla voi olla tulematta virheitä. Mutta mitä itse ehdotat ratkaisuksi, sitä että kaikki menisivät yksityiselle, eikö kuitenkin niin että tällaista sattuu esim 1/1000 tms ? Kiinnostaa mikä tilanne oli kyseessä?

Hippa sanoi:
Hengenvaarallisen tilanteen ja pikkuvaivan välillä on paljon muitakin vaihtoehtoja. On vaivoja, jotka ei ole hengen päälle, mutta vaativat hoitoa heti esim. jotkut tulehdukset tai sukupuolitaudit.

Esim Turussa pääsee TYKSin sukupuolitautien klinikalle ilman mitään lähetettä ja ajanvarausta. Ja väittäisin että mikäli kertoo tk-ajanvarausta tehdessä että on sukupuolitauti epäily, niin kyllä se pikaisesti tutkitaan. Päivystyksellinen se EI missään nimessä kyllä ole. 'jotkut tulehdukset' ei ihan aukene, mitä tarkoitat? Jos tarkoitat infektiotauteja niin kyllä terveydenhuollossa otetaan vakavasti ne joilla on kunnon infektiotaudin oireet. Näitä eivät ole flunssa, yskä, nuha, <38 kuume.


Hippa sanoi:
Tuossa siskoni tapauksessa on tapahtunut niin monen eri tahon vakavia laiminlyöntejä, että ei voi uskoa, että tuollaista tapahtuu Suomessa. Tuosta tapauksesta on 2,5 vuotta ja yhä kun mietin sitä, meinaan saada hepulin.

Erittäin ikävä tilanne, josta tosin vaikea sanoa mitään ilman tarkempia potilasasiakirjoja. Kuulostaa uskomattomalta että sun läheisille on mainitsemaasi tapahtunut. Mutta voit luottaa siihen että TEO ratkaisee vielä asian ja perusteleekin sen hyvin. Edelleen korostaisin sitä että resurssien vähentäminen johtaa väistämättä myös tällaisiin ongelmiin.


Hippa sanoi:
Se, että joissain tapauksissa homma toimii joten kuten, ei tarkoita sitä, ettei järjestelmässä olisi runsaastikin parantamisen varaa. Itse uskon visusti siihen, että korjaamalla perusasioita, voitaisiin säästää paljon rahaa. Esimerkiksi sairaaloissa tuhlataan tavaraa ihan hirveästi. Esim. kalliita pitempiaikaiseen käyttöön tarkoitettuja puhdistettavia välineitä heitetään roskiin kertakäytön jälkeen. Vuositasolla voi tulla aika iso lasku.

Mitähän tällaiset välineet mahtavat olla? Luulen että esim TYKSinkin taloushallinto kuulisi mielellään?

Hippa sanoi:
Mä tiedän ihmisiä, joille on toistuvasti kieltäydytty antamasta minkäänlaista lääkäriaikaa niin kiireellistä kuin ei-kiireellistäkään. Vaikka olisi tarve lääkitykselle niin ei pääse lääkäriin. Kuka sitten sen reseptin kirjoittaa?

Mä en tiedä. Siis ihmisiä jotka olisivat toistuvasti kieltäytyneet antamasta lääkäriaikoja ja varsinkaan kiireellisiä. Mutta mistä tiedät että olisi tarve lääkitykselle jos ei käy vastaanotolla? Jos kyseessä esim kipulääkkeet niin apteekista saa aika hyviä ilman reseptiä.


Hippa sanoi:
Se, että jossain muualla on asiat huonommin ei tarkoita sitä, etteikö ne voisi olla täällä paremmin kuin tällä hetkellä.

Ratkaisuhan olisi äärimmäisen yksinkertainen, lisättäisiin vaan terveydenhuollon resursseja. Miten tämä sitten maksettaisiin, siinäpä se.

Hippa sanoi:
Yksi varsin mielenkiintoinen tapaus oli se, kun syöpäsairaalle annettiin kuolemantuomio. Todettiin terminaaliksi tilanteeksi, tehtiin lähete saattokotiin. Tämä syöpäsairas meni yksityiselle ja siellä selvisi, ettei tilanne ole toivoton, vaan hoidettavissa. Asia oli silloin myös julkisuudessakin.
Tilanne ei todellakaan ole hyvä.

Niin media on näitä pullollaan, enkä oikein ymmärrä mitä yrität näillä hoitovirhe jutuilla todistaa, mutta kuten sanottua, virheitä sattuu ja varmasti isolla rahalla saa isompaa hoitoa. Ja mikäli julkisen puolen varoja lisätään niin tilanne muuttuu siellä enemmän yksityisen kaltaiseksi. Mutta vähän suhteellisuuden tajua kannattaa olla, julkisessa terveydenhuollossa on melkolailla helvetisti potilaita, aika todella harvalle sattuu mitään ikävää hoitovirhettä ja aika todella harva saa epäadekvaattia hoitoa. Toisaalta taas yksityiselläkin puolella näitä ikäviä tapauksia on, vähän niinkuin millä alalla tahansa, terveydenhuollossa se on vaan raflaavampaa kun on kysymys ihmishengestä. Siksipä säästötoimet näkyvät nopeasti tällaisina ongelmina kun massat on niin suuria.
 
Hippa sanoi:
En minä lääkäreitä syytä, vaan systeemiä. Määrärahoja voitaisiin käyttää niin paljon fiksumminkin. Kukaan ei esimerkiksi valvo materiaalivirtaa. Kuinka paljon tilataan mitäkin, käytetäänkö tarvikkeita oikein, kuka käyttää mitäkin, missä on tavaran paikka (sairaaloissa katoaa ihan äärimmäisen kalliita tavaroita, kun porukka vaan hävittää ne).

Tosin siskoni tapauksesta syytän hoitohenkilökuntaa, koska he olisivat voineet hoitaa asian paljon helpommalla.

Itseasiassa sairaaloissa (no tiedän ainakin kokemuiksia TYKSistä ja muista yo-sairaaloista) tilastoidaan niin helvetin tarkkaan kaikkea. Esimerkiksi jokainen kanyyli tilastoidaan. Samoin jokainen materiaalitilaus kirjaantuu ja mikäli jollain yksiköllä on erityistä hävikkiä niin kyllähän se selvitettään. Edelleen kiinnostaa että mitä nämä "äärimmäisen kalliit tavarat" on kun porukka vaan hävittää? Luuletko TODELLA että sairaanhoitopiirit ei tarkkaan mieti miten ne käyttää määrärahat? Mitä ehdotuksia sulla olisi määrärahojen käytön parantamiseksi?
 
tempe sanoi:
Itseasiassa sairaaloissa (no tiedän ainakin kokemuiksia TYKSistä ja muista yo-sairaaloista) tilastoidaan niin helvetin tarkkaan kaikkea. Esimerkiksi jokainen kanyyli tilastoidaan. Samoin jokainen materiaalitilaus kirjaantuu ja mikäli jollain yksiköllä on erityistä hävikkiä niin kyllähän se selvitettään. Edelleen kiinnostaa että mitä nämä "äärimmäisen kalliit tavarat" on kun porukka vaan hävittää? Luuletko TODELLA että sairaanhoitopiirit ei tarkkaan mieti miten ne käyttää määrärahat? Mitä ehdotuksia sulla olisi määrärahojen käytön parantamiseksi?

Minulla on läheinen tuttu töissä sairaalassa välinehuoltajana. Kauhistelee aina sitä miten sitä tavaraa siellä tuhlataan. Välinehuoltaja tietää kyllä parhaiten mitä se välineiden käyttö käytännössä on.

Materiaalitilaukset kirjaantuu kyllä, mutta valvooko kukaan sitä käytäntöä? Kuinka moni tilaus on aiheellinen, tilataanko sopivia määriä. Jos käytäntönä on tuhlaaminen, ei tilastoissakaan mitään erityistä piikkiä ole, kun jatkuvasti menee tavaraa suunnilleen saman verran.
 
Hippa sanoi:
Minulla on läheinen tuttu töissä sairaalassa välinehuoltajana. Kauhistelee aina sitä miten sitä tavaraa siellä tuhlataan. Välinehuoltaja tietää kyllä parhaiten mitä se välineiden käyttö käytännössä on.

Kysyppä siltä mitä kamaa se on ja kuka sitä heittää menemään?

Hippa sanoi:
Materiaalitilaukset kirjaantuu kyllä, mutta valvooko kukaan sitä käytäntöä? Kuinka moni tilaus on aiheellinen, tilataanko sopivia määriä. Jos käytäntönä on tuhlaaminen, ei tilastoissakaan mitään erityistä piikkiä ole, kun jatkuvasti menee tavaraa suunnilleen saman verran.

No esimerkiksi TYKSissä ensiavussa homma toimii sillätavalla että sinne tehdään tavaratilaus ja sittenkun kamaa käytetään niin sitämukaa sitä tilastoidaan pois, eli potilaan kohdalle merkitään että pistettiin kanyyli jne.. että hankalampi tuota systeemiä vedättää..
 
Tuossa parikk sitten kävin itsekin yleisellä, kun olin jo pari viikon ollut juupas-eipäs kuumeessa. Olin sitten ulkona kotia kohti suuntaamassa, niin sain niin pahan yskäkohtauksen että meinasin tukehtua. Putosin kadulle, ja siinä varmaan 5min sitten yritettyäni saada happea pääsin jatkamaan matkaa. Eipä kyllä kukaan ohi kulkenut pysähtynyt edes katsomaan, mitä tapahtui, ihana Itä-Helsinki..

No, suoraan siitä sitten (ostokset kotiin heitettyäni) Malmin lääkäriasemalle päivystykseen. 3h jonotusta (onneksi otin kannettavan mukaan, sain tehtyä hommia sillä aikaa) ja viimein pääsy lääkärille. Olin vasta tulossa sisälle (yskien hulluna, kuumeisena, hiki valuen) kun lääkäri rupesi jo toteamaan että "tuo on yleistä nyt". Yritin kovasti saada selitettyä mitä tapahtui, mutta eipä siihen oikein tullut mahdollisuutta. Paitaa sain nostaa ja syvään hengittää, virusperäinentautiantibioottejaeitarvitakiitosnäkemiinlaskutuleeperästä. Olin siellä huoneessa noin minuutin.

Samantien Diacoriin. 30min oli otettu tutkimuksia ja näytteitä ja tehty lääkärin tarkastelut sun muut, sitten odotettiin... ja odotettiin... ja odotettiin. Lääkäri unohti että olin siellä! :D
No, sain lääkkeet sitten, ja alkoi olokin parantumaan, vastaavat kohtaukset kyllä loppuivat, mutta kuumeflunssa jäi vielä viikoiksi. Hintaa tuli noin 120e (-kela) + lääkkeet. Ja sen jälkeen ollaankin sitten koitettu taloutta saada kuntoon, mutta ollaanpahan ainakin hengissä vielä.
 
tempe sanoi:
Mikä jäi epäselväksi? Jos on päivystyksellistä menee päivystykseen oli se sitten omassa tk:ssa, as:ssa tai ks:ssa. Päivystys=päivystys juuri sen takia että sinne voi mennä ilman ajanvarausta.

Helsingissä oman terveyskeskuksen päivystykseen täytyy varata aika aamulla klo: 8. Terveydenhoitajalle pääsee ilman ajanvarausta, mutta terveydenhoitaja ei ole sama asia kuin lääkäri.

Kuten sanottua, ei näillä resursseilla voi olla tulematta virheitä. Mutta mitä itse ehdotat ratkaisuksi, sitä että kaikki menisivät yksityiselle, eikö kuitenkin niin että tällaista sattuu esim 1/1000 tms ? Kiinnostaa mikä tilanne oli kyseessä?

Yksi asia, joka voi auttaa asiaa on se, että puhelimen päässä on ihminen, joka on hoitoalan koulutettu henkilö. Toinen vaihtoehto on se, että olisi 24/7 päivystys, johon voi tulla ilman ajanvarausta. Lääkäreiden aikaa säästääkseen voisi sairaanhoitajien/terveydenhoitajien valtuuksia laajentaa hieman (sitähän on jo ehdotettu). Kaikki potilaat käy ensiksi hoitajan luona, joka tutkii alustavasti ja päättää vaatiiko potilaan tila lääkärillä käyntiä. Nykyään hoitajat voi tehdä labralähetteitä, mikä onkin hyvä. Käynnin jälkeen hoitaja päättää ja selittää potilaalle, miten jatko sujuu. Hoitajia voisi myös varta vasten kouluttaa potilaan tilanteen kartoitukseen. En tiedä koulutetaanko hoitajia tällä hetkellä siten, mutta ainakin silloin, kun opiskelin hetken verran sairaanhoitajaksi, sellaisesta ei ollut mainintaa opintosuunnitelmissa.

Uskon, että se tämäkin on vaan järjestelykysymys. Ei tietenkään mikään helppo nakki, mutta hallittavissa, jos se otettaisiin todella työn alle.

'jotkut tulehdukset' ei ihan aukene, mitä tarkoitat? Jos tarkoitat infektiotauteja niin kyllä terveydenhuollossa otetaan vakavasti ne joilla on kunnon infektiotaudin oireet. Näitä eivät ole flunssa, yskä, nuha, <38 kuume.

Kaikki tulehdukset eivät välttämättä vaadi akuuttia hoitoa, joten siksi sanoin jotkut tulehdukset.

Erittäin ikävä tilanne, josta tosin vaikea sanoa mitään ilman tarkempia potilasasiakirjoja. Kuulostaa uskomattomalta että sun läheisille on mainitsemaasi tapahtunut. Mutta voit luottaa siihen että TEO ratkaisee vielä asian ja perusteleekin sen hyvin. Edelleen korostaisin sitä että resurssien vähentäminen johtaa väistämättä myös tällaisiin ongelmiin.

Uskomaton tuo juttu onkin. Meillä on onneksi yhden lääkärin kirjallinen todistus, että on tapahtunut virhe.

TEO ei näitä asioita hoida, vaan ensisijaisesti tehdään ilmoitus potilasvakuutuskeskukselle ja sen jälkeen potilasvahinkolautakunnalle, mikäli päätös ei miellytä.

Mä en tiedä. Siis ihmisiä jotka olisivat toistuvasti kieltäytyneet antamasta lääkäriaikoja ja varsinkaan kiireellisiä. Mutta mistä tiedät että olisi tarve lääkitykselle jos ei käy vastaanotolla? Jos kyseessä esim kipulääkkeet niin apteekista saa aika hyviä ilman reseptiä.

Vaivoja, jotka vaatii lääkitystä on monia ja tottakai joukosta löytyy ihmisiä, jotka itse tietää mikä on, varsinkin jos joku vaiva on ollut aiemminkin. Masennus, unettomuus, migreeni, pään jumiutuminen..

Mutta onhan siinä jo syytä käydä vastaanotolla, että saa tietää onko tarvetta lääkitykselle. Enkä nyt puhu mistään nuhataudeista.

Ratkaisuhan olisi äärimmäisen yksinkertainen, lisättäisiin vaan terveydenhuollon resursseja. Miten tämä sitten maksettaisiin, siinäpä se.

Ei välttämättä tarvitse lisätä resursseja. Niitä voi myös suunnata eri tavoin mm. materiaalivirtojen säännöstelyllä. Myös hoidon suunnittelu voisi auttaa varsinkin päivystystapausten järkevämmällä organisoinnilla.

Niin media on näitä pullollaan, enkä oikein ymmärrä mitä yrität näillä hoitovirhe jutuilla todistaa, mutta kuten sanottua, virheitä sattuu ja varmasti isolla rahalla saa isompaa hoitoa.

Hoitovirheitä sattuu hyvin paljon. Tilastoissakin näkee, että enemmän ja enemmän. Varsinkin, kun siskon lapsi on sellainen moniongelmainen tapaus ja lääkärissä on juostu kerta jos toinenkin niin on päässyt katsomaan läheltä sitä touhua. Viimeisin käynti oli suoranaista rahan haaskausta. Lapsella paha yskä, hengitysvaikeuksia ja nestevajaus. Heti käynnin alussa tuli lääkäri, joka tunsi lapsen. Keskusteli, teki päätöksen nesteytyksestä ja ilmoitti, että työvuoro loppuu. Sen jälkeen odotettiin 2 tuntia, että tuli uusi lääkäri käymään. Se tuli ja yritti tunkea tippaa lapsen käteen, vaikka aiemmin on nesteytetty nenämahaletkulla. Tipan laitto oli ihan fiasko. Lääkäri kilahti ja häipyi. Sen jälkeen odotettiin taas tunti. Sitten vasta mitattiin saturaatio ja laitettiin vihdoin se nenämahaletku. Sitten odotettiin taas. Tuli kolmas lääkäri, joka totesi, että lapsella keuhkoputkentulehdus. Keuhkokuvien otto (se sujui nopeasti) ja edelleen odotusta. Lääkäri sitten totesi, että tottakai nesteytys voidaan hoitaa kotihoitona (vanhemmilla kokemusta) ja päästi kotiin.

Käynti kesti 6 tuntia. Siitä ainakin 4 tuntia täysin turhaa odottelua. Siinä ajassa olisi ehditty hoitaa monta muuta lasta. Ainoa mihin tarvittiin lääkäriä oli diagnoosin teko ja hoidosta päättäminen, loput hoiti hoitaja. Tippaa yritti laittaa lääkäri, mutta sekin oli ihan turha toimenpide, jonka tarpeettomuus olisi selvinnyt potilasasiakirjoista tai haastattelemalla vanhempia.

Tällaisia ajan ja rahan tuhlauskäyntejä on tämänkin lapsen kohdalla ihan hirvittävästi niin miten on sitten se big picture.

EDIT: hoitovirheitäkin voisi vähentää, jos vaan käytäntö toimisi paremmin. Osa hoitovirheistä on hyvin vakavia (jopa kuolemaan johtavia), joten kyllä niitä pitäisi saada minimoitua.
 
Angelica-82 sanoi:
Samaa on tahtonu olla YTHS:n kanssakin joskus...eihän se sinänsä kallista ole mut v-ttaa maksaa pakolliset maksut, kun ei sit koskaan sinne pääse vaan pitää marssia yksityiselle...

Jansku sanoi:
Omalla paikkakunnallani ei ole mitään valittamista YTHS:n palveluista. Lääkäriajan saa yleensä samalle viikolle ja terveydenhoitajalle pääsee yleensä samana päivänä.

Ei ole ollut minullakaan ongelmia YTHS:n kanssa. Olen tässä reilun puolen vuoden sisällä joutunut käymään lääkärissä/laboratoriokokeissa yhteensä noin 20 kertaa. Yleislääkärille on saanut ajan aina joko samalle tai seuraavalle viikolle. Erikoislääkärille piti odottaa hieman kauemmin, joka on ihan ymmärrettävää.

YTHS:n kertamaksut:
Laboratiorikokeet: 0e
Yleislääkäri: 0e
Erikoislääkäri: 4e

Ei valittamista.
 
Samo sanoi:
Ei löydy tietoa Helsingista mutta Espoostä kyllä. Noin se suunnilleen menee kuten callelle joku oli asia asittänyt. En halua nyt tähän alkaa erittelemään juttua enemmän ettei tule vaikka sanomisia.

Ps. Ei, en ole lääkäri ;)

Taitaa noilla lääkäreillä olla aika paljon valtaa ja vahva hyvä-veli verkosto, luulis että tommosesta sais jo vaikka yhden MOT-ohjelman aikaan. Nooh, eipähän tarvii ihmetellä mihin ne terveydenhuoltoon varatut resurssit katoavat...
 
Hippa sanoi:
Helsingissä oman terveyskeskuksen päivystykseen täytyy varata aika aamulla klo: 8. Terveydenhoitajalle pääsee ilman ajanvarausta, mutta terveydenhoitaja ei ole sama asia kuin lääkäri.

Joo ei varmasti ole.


Hippa sanoi:
Yksi asia, joka voi auttaa asiaa on se, että puhelimen päässä on ihminen, joka on hoitoalan koulutettu henkilö. Toinen vaihtoehto on se, että olisi 24/7 päivystys, johon voi tulla ilman ajanvarausta. Lääkäreiden aikaa säästääkseen voisi sairaanhoitajien/terveydenhoitajien valtuuksia laajentaa hieman (sitähän on jo ehdotettu). Kaikki potilaat käy ensiksi hoitajan luona, joka tutkii alustavasti ja päättää vaatiiko potilaan tila lääkärillä käyntiä. Nykyään hoitajat voi tehdä labralähetteitä, mikä onkin hyvä. Käynnin jälkeen hoitaja päättää ja selittää potilaalle, miten jatko sujuu. Hoitajia voisi myös varta vasten kouluttaa potilaan tilanteen kartoitukseen. En tiedä koulutetaanko hoitajia tällä hetkellä siten, mutta ainakin silloin, kun opiskelin hetken verran sairaanhoitajaksi, sellaisesta ei ollut mainintaa opintosuunnitelmissa.
Uskon, että se tämäkin on vaan järjestelykysymys. Ei tietenkään mikään helppo nakki, mutta hallittavissa, jos se otettaisiin todella työn alle.

Yleisesti ottaen kait se on hoitoalan koulutettu henkilö joka vastailee puhelimeen, kait siinäkin tietty voi olla suurta eroa miten pätevä henilö on olipa koulutus mikä hyvänsä. Jos olisi 24/7 tk-päivystys jossa ei ole mitään kontrollia niin se todennäköisesti tekisi itsensä käyttökelvottomaksi eli menisi jumiin. Lisäksi 24/7 päivystys on kallis organisoida tk-tasolla, käytännössä tk:ssa usein on päivystävä lääkäri joka hoitaa terveyskeskuksen ensiapuun tulevat akuutit tapaukset normaalina aikana ja sitten on eri lääkäri joka vastaa varsinaisesta päivystysajasta. Sairaalatasollahan sellainen 24/7 päivystys on erikoisaloilla jatkuvasti. Vaikka hoitajan opettaisi tekemään statuksen niin silti pitäisi osata tulkita mitkä löydökset on normaaleja ja mitkä ei, sitäpaitsi potilaan fyysinen tutkiminen on vain yks osa kokonaisuutta ja mikäli koulutusta viedään pidemmälle niin sitten se on sama olla enemmän lääkäreitä. Jokatapauksessa sekä lisäkoulutus että lisätyövoima vaatii lisää rahaa.


Hippa sanoi:
Kaikki tulehdukset eivät välttämättä vaadi akuuttia hoitoa, joten siksi sanoin jotkut tulehdukset.

eiei.. siis tarkoitan että mitä mahdoit ajatella "tulehduksella", infektiotaudit voivat manifestoitua tulehduksina, mutta on toki myös aseptisia tulehduksia, vaikkapa kipeytynyt polvi voi olla niveltulehdus tai reumatyyppinen tulehdus. Mikäli siis tarkoitit nimenomaan mikrobien aiheuttamia sairauksia niin todellakin niitähän on meillä jokaisella ja vain murto-osa vaatii akuuttia hoitoa saati sairaalahoitoa. Jos ei vieläkään selvinnyt niin katsoppa vaikka sanakirjasta inflammaatio ja infektio.

Hippa sanoi:
Uskomaton tuo juttu onkin. Meillä on onneksi yhden lääkärin kirjallinen todistus, että on tapahtunut virhe.

TEO ei näitä asioita hoida, vaan ensisijaisesti tehdään ilmoitus potilasvakuutuskeskukselle ja sen jälkeen potilasvahinkolautakunnalle, mikäli päätös ei miellytä.

Joo-o mutta arvatenkin oikeusturvakeskus tässä päätöksen sitten tekee.

Hippa sanoi:
Vaivoja, jotka vaatii lääkitystä on monia ja tottakai joukosta löytyy ihmisiä, jotka itse tietää mikä on, varsinkin jos joku vaiva on ollut aiemminkin. Masennus, unettomuus, migreeni, pään jumiutuminen..
Mutta onhan siinä jo syytä käydä vastaanotolla, että saa tietää onko tarvetta lääkitykselle. Enkä nyt puhu mistään nuhataudeista.

Nimenomaan vastaanotolla se lääkitys selviää. Mikä muuten tämä pään jumiutuminen on ?


Hippa sanoi:
Ei välttämättä tarvitse lisätä resursseja. Niitä voi myös suunnata eri tavoin mm. materiaalivirtojen säännöstelyllä. Myös hoidon suunnittelu voisi auttaa varsinkin päivystystapausten järkevämmällä organisoinnilla.

Tämmösiä juttuja on helppo ehdotella mutu tiedolla mutta todellisuudessa nämä ovat hankalia asioita joiden kanssa tähän erityisesti ja korkeasti koulututetut ihmiset taistelee. Mitä mahtaa tarkoittaa päivystystapausten järkevä organisointi? Siis miten organisoidaan päivystystapauksia järkevästi? Miten olet ajatellut että tähän asti on tehty? Lääkäreitä koulutetaan 6 vuotta siihen että osaavat hoitaa perusterveydenhuollon potilaat mutta myös että osaavat lähettää erikoissairaanhoidon potilaan eteenpäin ja toimia järkevästi päivystystilanteessa. Ei pienellä terveyskeskuksella pakosti ole kuin yksi lääkäri ja hoitaja päivystämässä, siinä on helvetin paha organisoida mitään. Entä materiaalivirtojen säännöstely? Onko sulla joku semmonen käsitys että terveydenhuollossa on löysää jossain paikoin ja se voidaan sieltä vaan noin yhtäkkiseltään siirtää kätevästi käyttöön? Mikäli tehdään päätöksiä vähentää jotain labrakokeita, tutkimuksia tms niin kyllähän se sitten näkyy toisessa päässä.




Hippa sanoi:
Hoitovirheitä sattuu hyvin paljon. Tilastoissakin näkee, että enemmän ja enemmän. Varsinkin, kun siskon lapsi on sellainen moniongelmainen tapaus ja lääkärissä on juostu kerta jos toinenkin niin on päässyt katsomaan läheltä sitä touhua. Viimeisin käynti oli suoranaista rahan haaskausta. Lapsella paha yskä, hengitysvaikeuksia ja nestevajaus. Heti käynnin alussa tuli lääkäri, joka tunsi lapsen. Keskusteli, teki päätöksen nesteytyksestä ja ilmoitti, että työvuoro loppuu. Sen jälkeen odotettiin 2 tuntia, että tuli uusi lääkäri käymään. Se tuli ja yritti tunkea tippaa lapsen käteen, vaikka aiemmin on nesteytetty nenämahaletkulla. Tipan laitto oli ihan fiasko. Lääkäri kilahti ja häipyi. Sen jälkeen odotettiin taas tunti. Sitten vasta mitattiin saturaatio ja laitettiin vihdoin se nenämahaletku. Sitten odotettiin taas. Tuli kolmas lääkäri, joka totesi, että lapsella keuhkoputkentulehdus. Keuhkokuvien otto (se sujui nopeasti) ja edelleen odotusta. Lääkäri sitten totesi, että tottakai nesteytys voidaan hoitaa kotihoitona (vanhemmilla kokemusta) ja päästi kotiin.
Käynti kesti 6 tuntia. Siitä ainakin 4 tuntia täysin turhaa odottelua. Siinä ajassa olisi ehditty hoitaa monta muuta lasta. Ainoa mihin tarvittiin lääkäriä oli diagnoosin teko ja hoidosta päättäminen, loput hoiti hoitaja. Tippaa yritti laittaa lääkäri, mutta sekin oli ihan turha toimenpide, jonka tarpeettomuus olisi selvinnyt potilasasiakirjoista tai haastattelemalla vanhempia.
Tällaisia ajan ja rahan tuhlauskäyntejä on tämänkin lapsen kohdalla ihan hirvittävästi niin miten on sitten se big picture.

Yksittäisten ja jostain syystä sinulle tapahtuneiden tapausten ruotiminen ei edistä kyllä mitään kehityskeskustelua, mutta kuten sanoit eipä se lääkäri tainnut sitä lasta siinä kuutta tuntia jatkuvasti hoitaa eli varmaan oli muitakin potilaita, siinä mielessä en tiedä kenen rahoja tuossa tuhlaantui?
 
Yksi asia, joka voi auttaa asiaa on se, että puhelimen päässä on ihminen, joka on hoitoalan koulutettu henkilö. Toinen vaihtoehto on se, että olisi 24/7 päivystys, johon voi tulla ilman ajanvarausta. Lääkäreiden aikaa säästääkseen voisi sairaanhoitajien/terveydenhoitajien valtuuksia laajentaa hieman (sitähän on jo ehdotettu)

Itse asiassa noista Hipan ajatuksista moni on jo toteutettu. Juuri voimaan tullut hoitotakuu määrää sen että puhelimeen (ajanvaraus) vastavalla on alan koulutus. Sitä minä en takaa että tämä jokapaikassa toimisi... Todella monessa paikassa ohjataan päivystyksestä myös hoitajalle (flunssat, pikku haavat tms).

Tuo Hipan ehdottama vapaa päivystys ei tulisi koskaan toimimaan. Voi kun näkisitte, millaisia vaivoja ihmiset luokittelevat päivystyksiksi! Päivystykseen tulevista (normi tk päivystys ei yliopisto tms) on todella suuri osa sellaisia potilaita, jotka voitaisiin hoitaa ihan normaalilla ajanvarausvastaanotolla (yli puolet). Nykyään on vallalla vain se ajatus että kaikkimullenytjaheti. Ja jokainen joka tk:n ovista astuu on mielestään sairaampi kuin jo siellä olevat.

Tempen tekstit kannattaa lukea, asiaa!
 
Hippa sanoi:
Annoin esimerkkejä puhelimeen vastanneen ihmisen ohjeista. Ne ihmiset ei todellakaan ole lääkäreitä eikä useinkaan edes sairaanhoitajia. Lähihoitajia tai ihan tavallisia toimistotyöntekijöitä, vaikka mitään hoitokoulutusta.

No onhan ravintolisämyyjälläkin perustietoa lisiksistä, miksi ei sairaalan vastaanottajalla olisi perustietoa lääkehoidosta ja taudeista?
 
MEV sanoi:
No onhan ravintolisämyyjälläkin perustietoa lisiksistä, miksi ei sairaalan vastaanottajalla olisi perustietoa lääkehoidosta ja taudeista?

Perustieto? Puhutko arkitiedosta vai tieteellisesta tiedosta? Jos puhelimeen vastaa koulutukseltaan toimistotyöntekijä, oletko todella sitä mieltä, että sen ihmisen henkilökohtaiset kokemukset ja mahdollisesti sieltä täältä hankittu tieto sairaanhoidosta on pätevää tietoa, jotta henkilö voi puhelimissa ruveta ihmisiä neuvomaan sairausasioissa?
 
Hammaslääkärijonoista sen verran, että kaikilla paikkakunnilla on särkypäivystys, mihin pääsee, jos on jotain akuuttia. Saattaa joutua odottamaan tunnin, mutta varmasti saa hoitoa, jos on vaikkapa hammas halki.

Ei-akuutit hammasvaivat taas ovat yleensä sellaisia, että odottelu -edes 11 kuukauden- ei tee vahinkoa.

Yksi hyvä keino muissa lääkäriongelmissa on mennä töihin. Työterveyslääkärille pääsee AINA samana päivänä.
 
tempe sanoi:
Yksittäisten ja jostain syystä sinulle tapahtuneiden tapausten ruotiminen ei edistä kyllä mitään kehityskeskustelua, mutta kuten sanoit eipä se lääkäri tainnut sitä lasta siinä kuutta tuntia jatkuvasti hoitaa eli varmaan oli muitakin potilaita, siinä mielessä en tiedä kenen rahoja tuossa tuhlaantui?

Amen. Varmasti hoitovirheitä sattuu paljon, ja varmasti me kaikki voisimme tehdä tästä "vingumme tutuille sattuneista hoitovirheistä" -ketjun. Mutta kertokaapa minulle, kuka teistä ei tee koskaan työssään virheitä? Ihmisiä ne lääkäritkin ovat. Tietysti lääkärin virheestä saattaa joku joskus kuolla, mutta joku saattaa joskus kuolla ihan omaa tai lähimmäisen piittaamattomuuttakin.

Ja Hipan siskokin olisi varmasti päässyt hoitoon nopeammin, jos olisi riittävästi rähjännyt (nimim. oman siskon ongelmallista raskautta sivusta seurannut). Tietysti sairas ihminen ei jaksa hirveän hyvin omia oikeuksiaan valvoa -sen takia todella sairailla ja vanhuksilla pitäisi olla saattaja mukana, että saataisiin asioita tapahtumaan.

Itsekin tiedän muutamia hoitovirhetapauksia, mutta myös huomattavasti enemmän tapauksia, missä ihminen on saanut erittäin hyvää hoitoa. Täysin virheetöntä järjestelmää ei kerta kaikkiaan ole mahdollista luoda, ja niin kauan, kun lääkärit ovat ihmisiä, virheitä sattuu. Tietysti se vituttaa, jos omalle kohdalle niin käy, mutta se ei tarkoita, että koko systeemi olisi läpimätä.

Ai niin, minä olen pariin otteeseen jonottanut useamman tunnin päivystykseen bronkiitin/angiinan/tms takia. Tapahtumahetkellä on vituttanut kun lääkäri on sanonut, etten mitään antibiootteja tarvitse -jälkeenpäin olen sitten saanut huomata lääkärin olleen oikeassa.
 
14.12.2004 ilmoitus lähetteen saapumisesta. Toukokuussa 2005 kutsu sairaalaan. Kesäkuussa sitten erikoislääkärin vastaanotolla:

-"Leikkausaika valitettavasti siirtyy kesälomien yli, elokuulle, kun me olemme kiinni heinäkuun."

-"Asun eri paikkakunnalla elokuussa."

-"Siirrytte sitten sinne hoidettavaksi, me lähetetään niille paperit niin jos hyvin käy niin vältät uuden paperisodan."

-"Kiitos näkemiin."

-> Menkää, vittu, suoraan yksityiselle, muuten teitä leikataan vasta ruumiinavauksessa.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom