Lääkärille pääsyn mahdottomuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

Hippa

Okkapukku.
VIP
Suomalaisella on oikeus päästä lääkäriin.

Kuinkahan tämä käy, kun ei anneta lääkäriaikaa? Ongelma on varsinkin Helsingissä. Jonotusajat ovat viikkoja ja potilasvahinkoa sattuu.

Aikoja varaa ihmiset, joilla ei välttämättä ole mitään terveydenhuoltoalan koulutusta. Puhelimessa saa kuulla jos jonkinmoista diagnoosia ja tiukka ei lääkäriaikaa pyydettäessä.

"Ei keuhkokuume tuolta kuulosta!"
"Migreeni paranee ulkoilemalla!"
"Et saa lääkäriaikaa!"

Mitä sitten, kun toimistotädin puhelindiagnoosi osoittautuukin virheelliseksi ja sattuu vakavia seurauksia? Kenellä on vastuu?

Miksi veronmaksaja ei pääse lääkäriin, vaikka on maksanut siitä oikeudesta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, näinhän se on ollut tietyillä Hesan alueilla jo vuosikausia. Ite olen päässyt kunnalliseen lekuriin viimeksi jotain 10v sitten. Kusetustahan toi on. Verorahat kyllä kelpaa. No, koirat haukkuu ja karavaani kulkee. Koitetaan pärjätä. :)

Kyllähän se niin on, että hyvinvointiyhteiskunnasta ei ole jäljellä kuin verot. Kovasti ne kuitenkin halutaan säilyttää...

Sama ongelma vaivaa vähän muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla.

Samaa on tahtonu olla YTHS:n kanssakin joskus...eihän se sinänsä kallista ole mut v-ttaa maksaa pakolliset maksut, kun ei sit koskaan sinne pääse vaan pitää marssia yksityiselle...

Edit. Niin, ehkä sitä aikaa tarjotaan, mutta johonkin 2kk päähän, kun vaiva olis kohtuu akuutti... Ja tiedän erään miehen joka kotikunnassani kuoli päivystykseen kun ei päässyt sisälle :( Tosin kaikkeahan sattuu eikä kaikkea voi estää ja ennakoida...

Joo, niinhän se on että ne jonot on ihan törkeet ja odottelu ottaa aivoon.

Itse en olke käynyt yuleisellä vuosiin. Enkä muuten menekkään. Lauantaina jouduin taas menemään käymään yksityisen lääkärin vastaanotolla.
Ilmoittauduin vastaanotossa 10:00, odotin aulassa 4min ja olin lääkärin vastaanotolla. 10min tutkimuksen jälkeen olin jonottamassa labraan ja siinä meni huimat 5min.

20min odoteltuani lääkäri kutsui uudestaan sisään ja hänellä oli kädessä labran tulokset sekä lähete Marian sairaalaan.
Maksoi 80e ja siitä san vielä Kela korvaukset pois kun laitan ne postiin (unohdin Kela kortin kotiin, niin en saanut sitä heti)

Marian sairaalssa ei ollut ketään ennen minua jonossa ja lähete oli kiireellinen. Odotin tunnin lääkärille pääsyä ja ja tutkimuksen jälkeen (tarkisti edellisen lääkärin tekemät tutukimukset ja lisäksi kuunteli kehkot) lähetti odottamaan hoitajaa toimenpidehuoneeseen.
45min odoteltuani ja kuunneltuani jonkun vanhuksen apua huutoja saman ajan. Sain vihdoinkin kanyylin käteen ja ensimmäisen lääkärin määräämät lääkkeet suoneen.
Tästä ilosta ja yli 2h odottelusta maksan 22e...

Empä sano enempiä. Jatkan edelleenkin yksityisellä käymistä...

Yksityisellä tässä on itsekkin 1/2vuotta käyty. Terveyskeskuksen oma lääkäri on pitkällä sairaslomalla eikä sijaista ole, kiiirelliset tapaukset pääterkkarin päivystykseen jonottamaan se 4-5h :lol2: Olen kyllä erilaisista syistä johtuen( parempi palvelu) käyttänyt yksityisiä ennen tuon terkkari lääkärin sairaslomaakin.

On se julkisella käyminen kyllä yksi vitsi. Ensin juttelet jollekin näsäviisaalle virkaintoiselle vastaanottovirkailijalle, joka utelee sinulta taudinkuvaa. Sanoit mitä tahansa, joudut jonottamaan ensin terveydenhoitajalle, jonka jälkeen EHKÄ pääset lääkärille, jos terveydenhoitaja on niin armollinen, että sinut lääkärille passittaa. Todellakin maksan yleisistä pikkuvaivoista ennemmin Diacoriin sen 30 e ja olen 30 minuutissa ulkona kuin että menisin tuntikausiksi julkiselle jonottamaan lääkärille, jonka vastaanotolle en ehkä ikinä pääse.

Mä olen joskus soitellut noihin yksityisiin ja kysellyt hintoja. Mun muistaakseni ne hinnat on olleet enemmän kuin 30e.

Voiko yksityiseltä pyytää labralähetettä julkiselle sektorille?

Huolimatta siitä, että yksityinen on joillekin ihmisille vaihtoehto, kaikki eivät voi mennä yksityiselle.

Suomessa on yhä julkinen terveydenhoito ja laissa määrätään, että potilaalla on OIKEUS päästä lääkäriin. Se, että voi mennä yksityiselle ei poista tota faktaa.

Hippa sanoi:
Mä olen joskus soitellut noihin yksityisiin ja kysellyt hintoja. Mun muistaakseni ne hinnat on olleet enemmän kuin 30e.

Voiko yksityiseltä pyytää labralähetettä julkiselle sektorille?

Esim. Diacor peruslääkärin käynti 34e josta saat 8e pois kela korvauksina, jos sinulla on kortti mukana vähennetään se suoraan summasta ja jos ei laitat kirjeen postiin ja se maksetaan tilille.

Labra maksut mulla tais olla yht 50e kun nyt viimeksi kävin siellä.
Ainakin lähetteen kirjoittaminen julkiselle kävi ihan mutkattomasti. Se laitto sen lähetteen kiirellisenä päivystykseen sisätautilääkärille. Luulisi että sen lähetteen saa julkisen labraankin.

Ei tulisi ees mieleen että enää menisin julkiselle.

Siinä olet kyllä täysin oikeassa että se kuuluu kaikien oikeuksiin päästä lääkärille eikä pitäisi olla tarvetta tälläsieen kikkailuun, mutta fakta nyt on vaan se että näillä budjeteilla joiilla ko. laitoksia pyöritetään, ei parempaan pystytä.

joo yksityisellä käyn itsekkin, vaiva kuin vaiva. Yleisellekkin kyllä PÄÄSEE ainakin täällä susirajalla, mutta jonottaminen on ihan helvetillistä joten no thanks. Niin kauan kun olen hankkeessa, tulen käymään yksityisellä ja maksan siitä ihan mielelläni.

Sairausvakuutuksen saa parikymppinen noin. sadalla eurolla. Siihen päälle voi tulla vielä omavastuu, mutta silti mielestäni ihan ok sijoitus, varsinkin jos joutuu yksityisellä muutamankin kerran vuodessa käymään.

Onhan se "väärin", että joutuu sinne yksityiselle menemään, mutta on se myöskin palvelutasoltaan ja tehokkuudeltaan ihan eri luokkaa.

lej sanoi:
Sairausvakuutuksen saa parikymppinen noin. sadalla eurolla. Siihen päälle voi tulla vielä omavastuu, mutta silti mielestäni ihan ok sijoitus, varsinkin jos joutuu yksityisellä muutamankin kerran vuodessa käymään.

Onhan se "väärin", että joutuu sinne yksityiselle menemään, mutta on se myöskin palvelutasoltaan ja tehokkuudeltaan ihan eri luokkaa.

Haettu on kahdelta eri vakuutusyhtiöltä ja vastaukseksi tuli, ettei tipu :(

Nyt yritän odotella, että saisi muutamat sairaudet pois siitä 5 vuoden sairastelulistalta ja yritän uusiksi.

kahlaajalintu sanoi:
Marian sairaalssa ei ollut ketään ennen minua jonossa ja lähete oli kiireellinen. Odotin tunnin lääkärille pääsyä ja ja tutkimuksen jälkeen (tarkisti edellisen lääkärin tekemät tutukimukset ja lisäksi kuunteli kehkot) lähetti odottamaan hoitajaa toimenpidehuoneeseen.
45min odoteltuani ja kuunneltuani jonkun vanhuksen apua huutoja saman ajan. Sain vihdoinkin kanyylin käteen ja ensimmäisen lääkärin määräämät lääkkeet suoneen. Tästä ilosta ja yli 2h odottelusta maksan 22e...

Empä sano enempiä. Jatkan edelleenkin yksityisellä käymistä...

Ajattelitko asiaa yhtään näin, että yksityiselle mentäessäsi sinulle oli varattu se tietty aika ainoastaan sinua varten? Julkiselle puolelle kun menet niin siellä on paljon enemmän asiakkaita samaan aikaan paikalla. En tiedä tuosta Marian sairaalasta juuri mitään, mutta tulitko ajatelleeksi että sille papalla joka siellä apua huusi niin sillä oli joku suurempi hätä tai muissa huoneissa oli joku suurempi hätä kuin sinulla? Tähän varmaan vastaat että yksityis lääkäri oli kirjoittanut lähetteeseen että kiireellinen. Aika monissa yksityis lääkärin lähetteellä tulevan potilaan papereissa lukee että kiireellinen. :)

HaRaXz sanoi:
En tiedä tuosta Marian sairaalasta juuri mitään, mutta tulitko ajatelleeksi että sille papalla joka siellä apua huusi niin sillä oli joku suurempi hätä tai muissa huoneissa oli joku suurempi hätä kuin sinulla?
Kahlaajalinnun ajatuksista sen paremmin tietämättä olettaisin, että pointti tässä kohdassa oli juurikin se, että vaikka ko. vanhus tarvitsi apua, niin sitä ei noin 45 minuuttiin saanut, vaikka sitä apua huutamalla pyysi. Eli avun saaminen oli hidasta. Toki ymmärrän osittain syyt tähän julkisella puolella.

Angelica-82 sanoi:
Samaa on tahtonu olla YTHS:n kanssakin joskus...eihän se sinänsä kallista ole mut v-ttaa maksaa pakolliset maksut, kun ei sit koskaan sinne pääse vaan pitää marssia yksityiselle...
Omalla paikkakunnallani ei ole mitään valittamista YTHS:n palveluista. Lääkäriajan saa yleensä samalle viikolle ja terveydenhoitajalle pääsee yleensä samana päivänä.

Pienemmillä paikkakunnilla ei tunnu mitään pahaa ongelmaa olevan. Itse sairastelen äärettömän vähän [n. 3 vuoden välein], ainakaan mitään sellaisia sairauksia johon tarvisi reseptilääkkeitä. Kotisairaanhoidosta/terveydenhoitajalta aamupäivystyksissä on haettu sairaslomalaput flunssan tms normaalin taudin sattuessa ihan 15min piipahduksella.

Lääkäriä tarvin lähinnä ehkäisyasioissa ja nekin täällä hoitaa perhesuunnittelukeskus. Toissa viikolla sinne soitettuani [perjantai] sain ajan keskiviikoksi, ja heti torstaina oli resepti apteekissa. Ihan ok toimintaa. Terveydenhoitaja vielä kysyi haluanko papa-lähetteen vaikka yleensä papa otetaan 3 vuoden välein, sanoin että ok pistäppä lähete [omani otettu 1½v sitten] ja nyt sitten kun itse kerkiän voin käydä labrassa sen ottamassa.

Yksityisellä olen käynyt pari kertaa, kallista ja hyvää kyllä. Jonotusta ei ole ja pystyy hieman 'määräämään' millaista hoitoa/reseptejä haluaa. Toiveet yleisellä kaikuvat hieman kuuroille korville joten jos tietää tarkasti mitä haluaa tai kärsii jostain erityisemmästä vaivasta on yksityinen oikea vaihtoehto. Ei ainakaan mitään mutu-diagnooseja arvauskeskuksen tyyliin vaan saa osaavampaa hoitoa, ja siitä mielestäni kannattaa maksaa.

Yleistä kehun vielä sen verran että valitettuani omalääkärilleni niska/hartiaseudun kivuista sain välittömästi lähetteet 20x fysioterapia ja kirollekin suosituksen. Toimi ihan jees :thumbs:

Jansku sanoi:
Omalla paikkakunnallani ei ole mitään valittamista YTHS:n palveluista. Lääkäriajan saa yleensä samalle viikolle ja terveydenhoitajalle pääsee yleensä samana päivänä.

Mulla on kanssa samoja kokemuksia Otaniemen YTHS:stä, palvelu on ollut tosi hyvää ja joustavaa. Ainoastaan hammaslääkäriin on joutunut jonottamaaan vähän enemmän, mutta toisaalta eipä sinne mitään hirvittävän kriittistä asiaa ole ollutkaan. Töölön pääkonttori onkin aina ollut vähän vaikeampi tapaus, onneksi siellä ei juurikaan ole tarvinnut asioida.

Hippa sanoi:
Miksi veronmaksaja ei pääse lääkäriin, vaikka on maksanut siitä oikeudesta?

Hyvä kysymys. Eiköhän Raimo Sailas ja kumppanit ole hoitanut tämänkin asian niillä kuuluisilla leikkauksilla, siis sillä että rahaa vähennetään melkein kaikesta. Kansantaloushan on kuitenkin kehittynyt samaan aikaan huikeasti eteen päin mm. 1980-luvun lihavista vuosista jolloin terveydenhoitoon pääsivät kaikki halukkaat.

Sen mitä olen itse käynyt paikkakunnan terveyskeskuksessa niin jonotusajat päivystykseen ovat 6-10 tuntia. Lääkärillä on aikaa yhtä potilasta kohti 5-10 minuuttia. Mitään syvällisiä tutkimuksia ei ehditä tehdä tässä ajassa.

Sitten varsinainen häpeäpilkku ainakin täällä napapiirin tuntumassa on kunnallinen hammashoito johon saa jonottaa helposti 1-2 vuotta. Yli vuosi sitten varasin aikaa hammaskivikontrolliin ja eipä ole vieläkään aikaa hammaslääkärille.

Pitäisikö ehkä laittaa pakka uusiksi seuraavissa eduskuntavaaleissa? Äänestetään sitä puoluetta joka lupaa laittaa kansalaisten terveydenhoidon samalle hyvälle tasolle kuin 1980-luvulla! :)

Pienemmillä paikkakunnilla ei kyllä ole tuonkaltaista ongelmaa, kuten Eve jo mainitsi. Ainakin täällä pääsee heti labraan testeihin menemällä tiskille sanomaan. Lääkäriin saa aina samana päivänä ajan, viive siinä abaut 10-30min verrattuna ajanvarauksen tarkkaan aikaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom