Kyynärpääongelmaisten oma keskusteluosio 2007 (vammat,hoito,ennaltaehkäisy, ym,ym.)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MR.6PACK
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
.. oire seuraavanlainen:

Esiintynyt tähän mennessä vain ranskalaisessa ja punnertamisessa. Eli kun kyynärpää taittuu rasituksessa 90 astetta(ei yhtään aikaisemmin), tunnen kyynärpäässä pehmeästi napsahtavan muljahduksen.

Kipua tämä ei ole aiheuttanut kuin ranskalaisessa otsalta. Muuten menee muljahduksilla, ja ainoastaan ihmetyttää mikä mättää...

Ok, sitten voin laittaa oikean käden kämmenen(vaiva siis vain vasemmassa kyynärpäässä) vasemman kyynärpään ympärille kupiksi, ja tehdä kääntöliikettä. 90 asteen kohdalla yhden muljahduksen, ja 1-3 asteen jälkeen heti toisen. Jokin liikkui pienen matkan siellä?

Oikea kyynärpää ei muljauta lainkaan.

[EDIT] Heh, itse en muuten tiedä mikä on tenniskyynärpää. Tämäkö?

Mulla ihan sama vika vasurissa (kai) kun teen punnerruksia tai muuten vaan ojennan vasemman käden räjähtävästi eteen päin niin joku muljahtaa / napsahtaa jos teen kovempaa. Kun heilutan kättäni suunnillee siinä kohassa missä muljahtelee edes takasin niin tuntuisi että ojentajassakin heilahtaisi joku ja itse napsahduksen luulen tulevan tämän ulkonevan pikkuluun kohdalla kyynärpäässä ihan kuin joku jänne napsahtaisi sen ulkopuolelle ja menisi taas takasin sinne piiloon. Todellakin ärsyttävä vika ja pelkään, että sitä ei saa korjatuksi. Menen koulun terveyden hoitajalle heti maanantaina.. jos osais neuvoo.

Muilla on / ollut vastaava vika ja onko ollut ohimenevää.. Mulla tää ollut 4senpäivää.

Itsellä napsuu kyynärpäät ja sattuvat ojentajareenin jälkeen. Varsinkin sen jälkeen ku tekee ranskalaiset otsalle. Aika monella tulee näköjään tosta samaisesta liikkestä kyynärpäät kipeiksi.

Mulla ei oo levossa juuri ollenkaan kipiä kyynerpää, mutta jos teen jotain ojentajaliikkeita nii samantien alkaa kyynerpäässä tuntua kova kipu. Jos teen penkkiä tai muita työntäviä liikkeitä nii kipua ei tunnu vaa se tuntuu vaan ojentajaliikkeissä. Ollu nyt pari viikkoo tolleen...pittääkö jättää vaa ojentajat nyt ohjelmasta pois vai mitä kannattas tehä??..ei jaksais kuitenkaan totaalilevolle ruveta ku pystyy kuitenki treenaan muita liikkeitä..

Itelläni ilmaantui vasempaan kyynärniveleen pistävää kipua joka ilmaantuu kättä ojentaessa ja kyynärpää paukkuu normaalia enemmän. Salilta oli taukoa tässä pari viikkoa ja eilen oli ensimmäinen kova rinta-hauistreeni. Voisko kipu johtua äkillisestä treenin alkamisesta kun kyynärpää olisi tarvinnut keveämmän aloituksen?

Hei kyynärpäävammaiset. Mulla meni 15.1 oikean käden kyynärpää sijoiltaan BJJ:ssä ja kipsi lähti 29.1. Minulla on nyt jonkinlaisia normaaleja ja ohimeneviä ongelmia: käsi ei mene täysin suoraksi tai täysin kasaan enkä pysty nostamaan painavia esineitä.

Jos teillä on ollut samanlaisia ongelmia, niin kauanko teillä meni käden parantumiseen? Voitteko vielä havaita jonkinlaisia eroavaisuuksia vammautuneen käden ja normaalin käden toiminnassa? Miten kuntouduitte?

Tarkempi tarina ja kuva kädestä on tässä: http://epkorpse.blog.com/2535975/
Samanlaista vaivaa täälläkin, tosin lievempänä.

Eilen kaveri teki mulle suoran käsilukon treeneissä ja kyynärpää poksahti käden suoristuessa. Käsi ei siis yliojentunut vaan oli ilmeisesti pituussunnassa kiertynyt, kun se vedettiin suoraksi. Suoristuessa tuntui pieni kipu ja kuulin poksahduksen.

Nyt käsi on kipeä kyynärnivelen vierestä kyljen puolelta. Suoristaminen ja koukistaminen ääriasentoihin aiheuttaa lievää kipua. Pystyn edelleen kantamaan läppärilaukkua, joten puristusvoimassa ei ole muutosta.

Saa nähdä kuinka lähtee paranemaan. Pari päivää ajattelin seurata tilannetta ennen puoskarille meno.

Meni SJMV:ssä kyynerpää kipeäksi, vähän tuntuu kun joku hermo kyynerpäässä olis ärtynyt tai jotain. Kyseessä oli vähän normaalia kovempia vetoja ja viimeisen toiston aikana en saanut enää käsiä puristettua kiinni vaan tanko roikkui siinä sormien varassa.. en tiedä liittyykö tohon kyynerpääjuttuun mutta..
Nyt tohon vihlasee kun tekee jotain, käsi tietyssä asennossa. Mutta ei satu koko ajan. Kellään tietoa tai kokemusta samanlaisesta?
Lepoa tuo varmaan kaipaa, eiköhän se siitä sitten mene ohi.

1) Meni SJMV:ssä kyynerpää kipeäksi,
2) vähän tuntuu kun joku hermo kyynerpäässä olis ärtynyt tai jotain.
3) viimeisen toiston aikana en saanut enää käsiä puristettua kiinni vaan tanko roikkui siinä sormien varassa..
4) Nyt tohon vihlasee kun tekee jotain, käsi tietyssä asennossa. Mutta ei satu koko ajan.

Olis voinu ajatella nopeasti jotain pahempaakin.. (kipeytyi suorituksessa + ei pystyny puristamaan..)

Mut voisi viitata aikamoisiin lihaskiristyksiin/jännityksiin ja tosiaan hermon "ärsyyntymiseen". Taustalla tod.näk. myös kaularangan juttuja..

Rauhoittele pari päivää, venyttele kevyesti (jos tulee puutumisia tai säteilevää kipua yläraajaan, mene fysioterapeutille, mielellään vaikka OMT). SElkä, yläraajat ja niska kannattaa varmaan myös hierotuttaa ja tosiaan venytellä kannattaa... ;)

Jos oireet jatkuu niin ota tosiaan yhteys OMT-fysioon tmv. Jos helpottuu, niin treeni-intoa sitten vaan!

Täälä kans yks vammanen.. Ja tuli samalla lailla kuin slottella. Tosin liike oli leuanveto myötäotteella.

Ei muuten parantunut levolla millään. Pahimmillaan ei pystynyt tekemään juuri mitään. Elokuussa vetelin kasisatasta buranaa ja lekuri tökki kortisonia. Sen jälkeen oon pystynyt taas treenailemaan..
Mutta ranskalaisen punnerruksen oon joutunut jättämään kokonaan pois. Kipu vaan tulee siinä liian suureksi. Nyt on alkanut tuntua, että leuanveto myötäotteella ei tee oikein hyvää sekään..
Kai tässä joutuu muokkaileen treenejä.

Kannattaa käydä näyttään sitä käpälää riittävän ajoissa eikä sinnitellä liikaa.

nimim. 3kk

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Löysinkin täältä tällaisen topicin ja ajattelin kysyä omaa ongelmaa, joka tosin ei liity vammoihin varsinaisesti, mutta suottehan sen anteeksi.

Mulla on siis vähän aliliikkuvat kyynärvinelet eli en saa käsiä aivan suoraksi lukkoon asti. Tuollaiset ne on ollut pienestä pitäen, eikä varsinaisesti niistä suurempaa haittaa ole, mutta esim. käsillä on vaikea seistä, koska pitää käytännössä jännittää täysin käsiä ja penkkipunnerruksessa ei voi oikein levätä toistojen välillä tanko ylhäällä. En tosin tiedä, pystyiskö penkissä muutenkaan lepäämään, mutta kuitenkin. Kädet ei siis jää mitenkään erityisesti koukkuun, vaan enemmänkin jäävät oikosuorasta ehkä muutaman asteen auki, jolloin ne eivät lukitu suoraan. Mistäköhän tuollainen aliliikkuvuus voisi oikein johtua? Googlesta etsimällä löysin jonkun Marfanin oireyhtymän ainoastaan noilla kriteereillä, mutta tuntui jotenkin vähän kaukaiselta, vaikka jollain tapaa oireet ehkä voisivat kohdatakin. Marfan on hengenvaarallinen tauti ilmeisesti, eikä sitä voida parantaa ja punttauskaan ei asiaa ainakaan paranna.

Voisikohan noita kyynärniveliä jotenkin venytellä tai yrittää parannella jollain harjoituksilla?

Itteltäni meni neljä vuotta sitten käsi sijoiltaan. Venyttelin kättä pikkuhiljaa suoraksi, mutta en saa kyllä vieläkään täysin suoraksi/ lukkoon, enkä tule koskaan saamaankaan. Joskus kyllä tuntuu kyynärpäässä ja on mielestäni pikkuisen haittaa harjoittelussa.

Itteltäni meni neljä vuotta sitten käsi sijoiltaan. Venyttelin kättä pikkuhiljaa suoraksi, mutta en saa kyllä vieläkään täysin suoraksi/ lukkoon, enkä tule koskaan saamaankaan. Joskus kyllä tuntuu kyynärpäässä ja on mielestäni pikkuisen haittaa harjoittelussa.
Miten oot niitä venytellyt? Mä oon joskus kokeillu venyttää esim. pöytää tai ovenkarmia vasten, mutta joskus on ruvennut tuntumaan siltä, ettei niitä voi venytellä tai jotain.

Itellä naksuu oikean käden kyynärpäässä joku nivel ojentajaliikkeissä. Ojentajat taljassa, ranskikset, ranskikset käsipainolla, kaikki.
Ranskiksissa tiputin sarjapainot 24kg-14kg. Sitte puskin ylös joka treenissä 2,5kg, niin nyt vedän sitten 26kg ranskiksia ilman kipuja.
Mutta vähän pelottaa että kohta ne tulee taas.

Onko normaalia että saan punttaamisella helpotettua kipuja? On alkanu nyt särkemään niin perkeleesti ylirasituksen (bjj, fyysinen työ, puntti) takia. Kipu siis häviää käytännössä kokonaan kun tekee pienellä painolla vaikka hauiskääntöä. Tottakai se vaikuttaa kun nivel lämpenee mutta tuleeko kultaa vai multaa pitkällä tähtäimellä jos näin hoitaa?

Minulla taas tehoaa punnerrusliikkeet tennariin, esim. pelkästään etunojapunnerrusasennossa oleminen ja raskaat pystypunnerrukset. Kannattaa yrittää juuri välttää niitä seikkoja, jotka aiheuttaa tulehduksen, mutta punttitreenistä on varmaan pikemminkin hyötyä kuin haittaa.

Itsellä nyt sellasta ongelmaa että kyynärpää yliojentui urheillessa n. 3kk sitten ja oli kipeänä n. 3vk ajan. Kipuja ei sen jälkeen ollut juuri, mutta kun nyt olen yrittänyt alkaa kyykkäämään niin huomasinkin ettei tankoa pysty pitämään hartioilla, vaan heti alkaa tuntua pistävää kipua kyynärpäässä. Tällä hetkellä ei ole mahdollisuutta mennä lääkäriin/fysioterapeutille, niin löytyisikö täältä mahd. kuntoutusohjeita kyseiseen vaivaa..

Jeshe: -Siellä forkun yläosassahan se kipu tenniskyynärpäässä tuntuukin. Eli hausikääntöasennon puolessa välissä kokeilet kyynärpäätäsi, niin tunnet siellä kyynärpään ulkolaidalla ns. luunastan, johon ranteen ja sormien ojentavat lihat kiinnittyvät, niin sieltä hieman ranteeseen päin se voimakkain kipu yleensä tuntuu.

gdg: -Pahapa tuollaiseen on mitään ohjeita antaa kun ei tiedä mikä siellä on hätänäkään. Kyllä mä järkkäisin sen mahdollisuuden siellä lääkärissä käyntiin, jotta tietäsi edes suurin piirtein mikä siellä kolotukset aiheuttaa.

Eilen mma-treeneissä viimeisessä sparrierässä kaveri otti americanan enkä kerennyt taputtaa ajoissa - vääntyi reilusti yli. hirveät tuskat en saa suoristettua enkä koukistettua kättä vaan pidettävä paikoillaan pienessä kulmassa, huomenna lääkäriin. Toivottavasti ei tule pitkää lpoa :(

Latest posts

Back
Ylös Bottom