Kyynärpääongelmaisten oma keskusteluosio 2007 (vammat,hoito,ennaltaehkäisy, ym,ym.)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MR.6PACK
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse olen kärsinyt nyt 4 kk tenniskyynärpäästä. Vedetty lääkkeitä ja kortisonipiikkejä pistetty, toistaiseksi tuloksetta:evil:. Lisäksi pidän kylmäpussia aina kun mahdollista. Parantuu "kuulemma" itsestään mutta voi vaivata 2 vuoden ajan:wtf: (em. lääkärien oppikirjasta). Hoidetaan myös leikkaamalla joten mikä on totuus?

Olen tutkituttanut kyynärpään röntgenissä ja ultraäänessä, ei rakenteellisia muutoksia/vaurioita. Kyseessä siis tulehdus. Kuulemma jotkut ovat päässeet eroon tenniskyynärpää vaivoista säkkiä hakkaamalla. Itse ajattelin kokeilla samaa ellei muutosta parempaan ole kohta näkyvissä. Onko muilla kokemusta edellä mainitusta tai tietoa asiasta? Lääkäri puhui mulle myös leikkauksen mahdollisuudesta jos muu ei tehoa. Sitä en ole edes harkinnut tekeväni:curs: Luin myös tällä palstalla akupuntion parantaneen kyynärpään, mitä semmonen hoito mahtais maksaa??

Olen tutkituttanut kyynärpään röntgenissä ja ultraäänessä, ei rakenteellisia muutoksia/vaurioita. Kyseessä siis tulehdus.
Tai sitten ei... Kyllä tenniskyyränpää-kivun taustaltakin löytyy paljon muuta(kin), kuin tulehdus. Ja toisekseen: Selvä tulehdus näkyisi myös selkeänä turvotuksena UÄ:ssä.

Kuulemma jotkut ovat päässeet eroon tenniskyynärpää vaivoista säkkiä hakkaamalla. Itse ajattelin kokeilla samaa ellei muutosta parempaan ole kohta näkyvissä. Onko muilla kokemusta edellä mainitusta tai tietoa asiasta? Lääkäri puhui mulle myös leikkauksen mahdollisuudesta jos muu ei tehoa. Sitä en ole edes harkinnut tekeväni:curs: Luin myös tällä palstalla akupuntion parantaneen kyynärpään, mitä semmonen hoito mahtais maksaa??
Tenniskyynärpääkipujen hoitoja on varmaan yhtä monta kuin hoitajaa tai kipulijaakin. Monella eri tavalla on saatu hyviä ja huonoja näyttöjä. Akupunktiosta on saatu hyviä kokemuksia, mutta tiedän myös tukun ihmisiä, jotka eivät ole hyötyneet ollenkaan. Eli tenniskyynärpääkipuihin ei ole olemassa vedenpitävää, 100% hoitomuotoa. Onko mihinkään? Hmmm... EI!

Tärkeintä olisi selvittää syyt kipuun ja kipuilevan paikan kudosten tila! Eli onko kipu lihas-, nivel- vai hermoperäistä?! Näin hoito voitaisiin kohdentaa parhaiten juuri kulloiseenkin tilanteeseen.

Itellä sattunu nyt muutama kuukausi kyynärpään ulkosyrjään. Tälleen normaalisti ei satu muuten ku jos painaa sitä. Mut esim hammer käännöt ja vipunostot sivulle, on tehny häijjyä jo muutaman kuukauden. Kipu tuntuu aina ku noita liikkeitä tekee ja nyt ruvennu sattumaan toiseenki kyynärpäähän, ihan samaan kohtaan, mut kipu hieman lievempää.
Ei noista muuten nii haittaa, mut vituttaahan se treenata, ku sattuu kuitenki aika paljon.
Ei ol menny yhtään paremmaks eikä kyllä pahentunukkaa..Liekö tuo sit se tenniskyynärpää??

Kiitos fysiolle vastauksesta. Kokotiili, mun oireet ovat aivan samanlaiset. Itsellä aluksi tuntui myös kipua juuri vipareita tehdessä, mutta ajan kanssa se muuttui niin pahaksi että niitä ei voi tehdä ollenkaan. Suosittelen menemistä lekuriin ajoissa, itse tein virheen kun en mennyt...

Itselläni on noin 6-7v sitten oikeasta kädestä ojentajalihas irronnut kyynärpään puolelta, ja tämä on kiinnitetty takaisin. Kyynärpää on aina muistuttanut, esimerkiksi kopsautettaessa suurena kipuna, vaikka kolaus olisikin erittäin pieni. Myös salilla ranskalaista punnerrusta tehdessä kyynärpää on aina tuntunut hieman ikävälle. No onhan sitä ranskalaista punnerrusta kuitenkin täytynyt vääntää, kun "ei se niin paljoo satu, mitäs pienistä":david:. No viime joulukuun alussa sitten ranskalaista tehdessä kyynärpää kipeytyi tiukan lyhyen sarjan aikana kunnolla ja on siitä asti ollut kipeä. Kyynerpäälämppärin avulla olen pystynyt treenaaman melko hyvin, ilman sitä ei onnistuisi. Suoria ojentajaliikkeitä ei pysty kunnolla tekemään mitään. Kapeaa penkkiä ja dippiä lyhyellä liikeradalla olen pystynyt tekemään. Kyynärpää kuitenkin muistuttaa itsestään kaikissa punnerrus/ojennusliikkeissä. Vetävissä hauis/selkäliikkeissä kyynärpää ei kipeydy lainkaan. Punnerrusreenin jälkeen kyynärpää on myös normaalia kipeämpi kuluvan päivän aikana.
Voltaren tms. voiteista ei mielestäni ole ollut mitään hyötyä, en tiedä olisikohan tuollaisista imeytyslapuista, joista on täällä puhuttu? Olen kokeillut myös niveljotain -tabletteja (glukosamiinisulfaattia ja muuta sisältäviä) jotka mielestäni lievittivät kipua hieman, käytön lopettamisen jälkeen taas ehkä hieman kipeämpi.
Kyynärpää kipuilee myös paineltaessa kyynärpään takaa olkavarren puolelta.
Onkohan reenaaminen isoksi huonoksi kyynärpäälle? Se kuitenkin tulee hieman kipeämmäksi reenin jälkeen. Kuitenkin kyynärpäälämppärillä voi ihan hyvin käydä salilla, ilman ojentajaliikkeitä. Kättä puristaessakaan ei kipuile oikeastaan, ainoastaan, kun jotain coc #3:sta naama irvessä vääntää niin kipuilee. Olen varannut nyt fysioterapeutille ajan, mutta siihenkin on lähes kuukausi aikaa. Vaiva on kestänyt siis noin 4-5kk nyt.
Normaalissa olemisessa/elämisessä kyynärpää ei oikeastaan kipuile, ainoastaan ojentavat liikkeet ja nyrkillä käsi 90º asennossa seinään nojaaminen kipeyttää myös. Kyynärpäätä ojennettaessa täyden liikeratansa ilman vastusta, kyynärpäästä kuuluu/tuntuu pientä naksumista käden ojentuessa loppuun (yleensä pari pientä napsahdusta).
Onkohan tämä nyt tenniskyynärpäähän verrattava vaiva ja tuleeko usein kysymykseen leikkaus vai voiko hoitua fysioterapeutin jollain naksautuksilla tms. ?

Huomasin joku aika sitten että vasen kyynärpääni nuppi on kasvanut oudosti, ja tämä vain toisessa kyynärpäässä. Ajattelin että onko tuo nyt sitä paljon puhuttua ääreiskasvua.
Kasvainkin kävi mielessä. Aristaa aika ajoin kovastikin. Kyyärpäästä otettiin röntgenkuvat-
Ojentajani olikin revennyt osittain irti alapäästään nykäisten mukanaan palan luuta joka nyt on sitten piikkinä kyynärpäässä. Helpostuksen huokaus. Ei mitään kovin vakavaa. Häiritsevän näköinenhän tuo toinen kyynärpää on, kunnon nuppi.
Voitte uskoa että kaikki mahdollinen liikakasvusta tuli koluttua läpi.

Minulta kipeytyi vasen kyynärpää jonkin aikaa sitten, kun tein ranskalaisia punnerruksia ns. "skullcrusher" tyylillä, eli laskemalla kulmatangon otsalle eikä päälaen taakse. Ei ole enää tehnyt kipeää pitkään aikaan kun olen pitänyt olkavarret 90 asteen kulmassa penkkiin.

Joo nyt on kipu tosiaan jo niin kova ettei pysty tekemään vipareita olllenkaan. Samoin kulmasoutu tangollaki sattuu molempiin kyynärpäihin nii kovaa, ettei pysty tekemään ollenkaan. Taitaa olla meikäläisen treenit treenattu :(
Hieroja käski kylmää pistämään kyynärpäähän ja hieromaan sitä lihasta. En tiiä kauanko kestää parantua vai paraneeko koskaan. hieroja meinas että voi mennä vuosiaki ennen ku paranee jos pääsee kroonistumaan ja itellä ollu aika kauan kivut. Nyt ne on vaan pahentunu aika paljon, toinen kyynärpää ei vielä niin paha. Onko toivoa et ne siitä vielä paranee?

Kyllä nuo kuvailemasi vaivat ovat aivan tenniskyynärpäähän sopivia. Itselläni oli tosi pitkään ongelmia tenniskyynärpään kanssa, mappia ei enää pystynyt lopulta ottamaan oikealla kädellä hyllystä. Kyynärvarsien lihaskalvojen kireyttä ja rannekanavan ahtautta piti suunnitelman mukaan hoitaa leikkauksella. Kortisonia oli jo tökitty neljä kertaa forkkuihin, muttei niistä ollut apua.
Kaverit oli jo pitkään suositellut käyntiä Kurosen Hannun vastaanotolla. Kuronen on fysioterapeutti, joka on mm. ollut huoltamassa painimaajoukkoetta arvokisoissa ympäri maapalloa.
Kaverit kehoitti ottamaan muutakin kuin buranaa ennen hoitoon menoa, sen verran kuulemma sattuu. Oikeassa olivat. Forkut oli mustana ensimmäisen kerran jälkeen hauiksesta ranteeseen. Karua touhua. Kolmannen kerran jälkeen oireet olivat tiessään ja eivät olekaan enää palanneet. Jos hiukankin on aavistusta tulevasta niin soitto Kuroselle ja homma on taas hanskassa.
Mitään leikkausta ei loppujen lopuksi tarvinnutkaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olen 20v nainen ja aloitin kuntosaliharjoittelun viikko sitten. Teen Massaa!Voimaa!-kirjan perusperusohjelmaa ja neljä kertaa olen nyt treenin vetänyt. Sunnuntaina viimeksi.

Tänään aamulla hoksasin, että käsivarsien ojentaminen ja koukistaminen ääriasentoihin tekee kipeää.
Painelu tuntuu myös häijyltä. Kipu tuntuu olkavarren puolesta välistä (kainalon puolella) kyynärtaipeeseen (kaikkein kipein kohta). Jos pysyn paikallani, tuntuu vain pikkuinen jomotus.

Ihmettelin sunnuntaina, kun taljaveto vastaotteella ja pystypunnerrus tuntuivat paljon raskaammilta, kuin edellisillä kerroilla... Sarjat menivät repimällä ja jäivät silti vajaiksi, vaikka samat painot tuntu hyviltä torstaina.

Rasitusvamma heti kättelyssä vai? (saattaa olla, että ahnehdin liikaa painoja) :(
Tänään olis salipäivä, mutta pitäisköhän mun suosiolla jäädä kotiin vaan rauhassa venyttelemään ja kylmäpusseilemaan? Osa täällä on näemmä sitä mieltä, että treeni auttaa ja osa sitä mieltä, että lepoa ajoissa ennen kuin pahenee.

EDIT. Mitään muljahtelua ei ole, eikä rutinoita kuulu kuin leipälävestä.

Eiköhän siinä ole tullut vähän liikaa rasitusta...kipua vastaan ei kannata treenata. En nyt tunne tuota ohjelmaa :) mut jos ihan aloittelija olet, niin jos koko kropan vedät kerralla, niin ehkä 2 kertaa/ vko ois parempi? Tuleeko tuossa 4 kertaa viikossa vai miten? Voi paikat kipeytyä aluksi. Toki alkuun maltilliset painot, niin että saat liikeradat ensin kuntoon ja puhtaiksi. Itse ottaisin nyt lepoa ja kevyttä venyttelyä sekä tankkausta :D

Latest posts

Back
Ylös Bottom