Kyykyn syvyys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rowena
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Rowena sanoi:
1.Sellainen lisäys vielä, että nykyisin olen ratkaissut ongelman siten, että treenin alussa kyykkään raskailla painoilla näitä "vajaita", eli kintut vaakasuoraan tasoon asti, ei siis mitään niiauksia sentään.

2.Ei ne mun vajaat siis mitään kisasyvyisiä ole, enkä ole väittänytkään että olisivat. Ja edelleen, tuo mun alkuperäinen kysymys lähinnä siis koski nimenomaan bodimielessä treenaavia:piis:

Siis häh, eikö kisasyvyys= Perse polvien kohdalle, ts. reisi vaakatasossa?

pevelius sanoi:
mä olen ikäni ollut polvivammainen ja viimeinen niitti niille oli vuosien konttailu salibandymaalissa.
sen jälkeen en ole kuvitellutkaan voivani tehdä mitään kyykkyä muuten kuin vajaana.

paitsi...kun aloin treenaamaan punttia tosissani, niin aloin myös lueskelemaan paljon tekniikoista jne. ja sen myötä sitten aloin vahvistamaan kroppaa isoilla liikkeillä, erityisesti leveällä voimanostokyykyllä.
tätä nykyä tilanne on se, että kyykkään 3 kertaa viikossa kapealla pohjaan asti ilman mitään vaivoja. että kyllä elämä on ihmeellistä.
polveni eivät koskaan ole näin hyvät olleet ja kyykkyä on pakko siitä kehua, koska prässit ja jalkojen heiluttelut olen jättänyt alun jälkeen pois kokonaan. vannon siis voimanostokyykyn, syväkyykyn ja pohjaan vedetyn etukyykyn nimeen.....

Kiitos. Tämä antoi toivoa:rock:

Mikähän tuossa etukyykyn tekniikassa mättää kun sillä ei pääse todellakaan alasasti? Olen nyt ottanut tuota mukaan tekniikkamielessä pelkällä tangolla ja eihän siitä tule hevon huttua. Saan reidet noin 135 asteen kulmaan maasta ja siihen pysähtyy. Sen jälkeen meinaa tanko tippua eteen. Ilmeisesti vain pientä jäykkyyttä akilliksissa/pohkeissa koska noista loppuu venyvyys samantien? Ja venyttelyn nykyään kyllä aina ennen ja jälkeen reenien.

Sulla putoaa painopiste liian eteen. Saattaa olla, että sulla tulee liikkuvuudessa raja vastaan. Voit testata liikkuvuuttasi tekemällä kyykkyjä harjavarrella siten, että laitat harjanvarren niskantaakse normaalisti, jonka jälkeen nostat kädet ylös ja yhteen. Eli alkuasento hieman kuin valmistautuisit sukeltamaan pää edellä, nyt vain niskan ja käsien välissä on harjanvarsi. Siitä alkuasennosta kyykit sitten niin syviä, kuin kaatumatta pystyt. Jos pääset aivan alas asti, ei liikkuvuudessa ole vikaa, vaan ongelma on tosiaan tekniikassa.

mul on liikkuvuus ihan paska... ku jalat alkaa olee siin 90 asteen kulmas ni lähen kaatuu johonki suuntaan. ilman painoja tehtynä en saa tehtyä kisasyvää kyykkyä =/

ainoana ratkaisuna olen käyttänyt ylileveätä kyykkyä raakana, silloinkin selkä menee alhaalla linkkuun, muuten kaadun.. tuloksena nivuset vai mitkä nyt onkaan tossa jalan kiinnityskohdassa on niin helvetin kipeet, että käveleminen sattuu.. no kippuun tottuu.

Gillyanne sanoi:
Pieni OT, mutta eikös alle parallelin ole nimenomaan kisasyvyys...? :confused:

Parallel on vaakataso, eli reidet lattian suuntaisesti. ei se silloin vielä ole kisasyvä.

RRKalle sanoi:
Parallel on vaakataso, eli reidet lattian suuntaisesti. ei se silloin vielä ole kisasyvä.

Juu'u, kyllä minä sen toki tiedän, mutta kah, kun sanoit itse tuolla aikaisemmin, jotta "kisasyvyyteen tai ainakin alle parallelin", joten ihmetyttää, mitä eroa on alle parallelilla ja kisasyvyydellä? :confused:

kaiketi RRKalle tarkoittaa, että reisiluun ollessa vaakatasossa (eli siis ikäänkuin reisi vaakatasossa, jos sitä sivulta maallikko katsoo) kyykky ei vielä ole kisasyvä. sensijaan jos se vaakataso mitataan juuri siitä kuvitteellisesta viivasta lonkasta polveen, niin sitten toki alle vaakatason on kisasyvä. mutta silloin reisi on jo reilusti parallelin ohi, koska jalka on (yleensä) paksumpi sieltä lonkasta kuin polvesta. afrikan mestaruuskisoissa siis parallel on kisasyvä...huono vitsi.

edit: tässä reisi on vaakatasossa, mutta kyykky ei ole kisasyvä.

http://www.musculaction.com/images/squat_side.jpg

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
mun ongelma ei niinkään ole se liikkuvuus ollut, vaan kipu polvissa. toki liikkuvuuskin on parantunut koko ajan kun kyykkään 3 kertaa viikossa. venyttelyyn ja lämppään en juuri käytä aikaa, lähinnä käytän kaikki oleelliset lihakset venytyksessä ennen lämppäsarjoja.
voimanostokyykky oli mulle hyvä, koska se ei sattunut polviin ollenkaan kun leveällä tein. tahkosin siinä melko pitkiäkin sarjoja välillä (2x20, 4x10 jne) kevyillä painoilla, jotta oppisin tekniikkaa. box-kyykky oli myös mukana. lisäksi kyykkäilin kotosalla persusta sohvalle ja rahille iltaisin ilman painoja, ihan vaan mielikuvaharjoitteena (kaikkeen sitä vanha mies nöyrtyy :))
jos mun viikossa on toistoja kyykyssä semmonen 100 painojen kanssa ja toinen mokoma ilman, niin väkisin siinä liikkuvuus ja muut jutut kehittyy. varsinkin kun niitä ei kaikkia rysäytetä kerralla.
mä aloitin ton kyykyn kehittämisen alun hulluttelun jälkeen siten, että laitoin nöyrästi kympin levyt tangon päihin lukoilla kiinni ja sitten boxille istumaan joka treenissä. siitä se sitten lähti eteenpäin. ajatuksena oli, että painon lisääminen on toissijaista ja syvyyden ja asennon parantaminen ensisijaista.
muut saa selittää, mä en itse osaa sanoa, että olenko ollut tyhmä vai viksu. mutta toiminut on tämä systeemi.
sen mä kaikille soisin, että opiskelisivat sen kyykyn tekniikan kunnolla ennen isompia rautoja. kyykky on tosi vaikea liike, mulla ainakin meni 2 kuukautta ennenkuin pääsin hajulle oikeasta lantion käytöstä.

ok. pitää koittaa jotain tollasta tässä pikkuhiljaa ..toinen kysymys olis että miten venytellä forkkuja (?) että saisi rivessä sen tangon pysymään paikallaan etukyykkäystä ajatellen?? muutkin saa toki vastata mutta sä tunnut jotenki erikoistuneen näihin painonnosto asioihin, jotenka jos jotain vinkkiä löytyy niin käyttöön menis :)

voi, mä en tiedä vielä painonnostosta oikeastaan mitään. mulla myös forkut on vähän huonot vielä etukyykkyyn, mutta vähän jos sujuu.
mun mielestä etukyykky sujuu paremmin juuri rinnallevedon jälkeen tehtynä, telineistä en koskaan osannut ottaa sitä tankoa kunnolla olkapäille. en oo kylläkään pitkään aikaan edes koittanut, kun teen etykyykkää aina rinnallevedon kanssa.
eli kun teet riven niin muista painaa olkapäitä sinne eteen ja ylös, niin se helpottaa painetta forkuissa. periaatteessahan ne kämmenet ei juuri kannattele tankoa etukyykyssä. ja kädet on hyvä olla vähän olkapäitä leveämmällä, ei kuitenkaan liikaa. haeskele sopivan pienillä painoilla sitä oikeaa asentoa.

suomen painonnostoliitto myy nettisivuillaan voimaharjoittelu-cd:tä, mä tilasin semmosen. oli muistaakseni 19 euroa. siinä on aika hyvää materiaalia ja paljon hyviä liikkeitä hyvällä tekniikalla tehtynä. en ole tosin vasta muuta siitä nähnyt kuin videot, kun mulla ei ole windowsia kotona :P

rinnallevedon jälkeen sitä tarkoitus olisikin tehdä juurikin telineiden puuttumisen takia. no, opetellaan. kiitos vastauksista :)

Back
Ylös Bottom