Kyykyn syvyys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rowena
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
hejy sanoi:
Käsityksesi on aivan oikein. Tuhosin polveni viime jalkareeneissä tuolla syväkyykyllä. Tai viime treeni taisi olla viimeinen naula arkkuun. Olen pidempään ottanut kyykkyä syvältä. Enpähän enää ikinä kyykkää tyylillä pallit maahan. Kolmen viikon tauko opettaa.

MKM sanoi:
Kyllä syväkyykkäys on yleisesti ottaen polviystävällisempää kuin vaakatasokyykkäys:

The knee has four main protective ligaments that keep the femur from displacing on the tibia (ACL, PCL, MCL, LCL). These four ligaments are most effective at their protection during full extension and full flexion. Full extension would be when you are standing; full flexion would be when there is no daylight between your hamstring and your calf. When the knee is at 90 degrees of flexion (the halfway point), these four ligaments are almost completely lax and cannot exert much if any of a protective force at the knee (Zatsiorsky V. Kinematics of human motion. 1998 - published by Human Kinetics - p.301).
Näin. Ilmeisesti jos polvissa on jo valmiiksi ollut jotain häikkää niin saattaa syvälle tehdyt liikkeet (kyykyn lisäksi prässi tietty) olla pahaksi. Naprapaattiopiskelijaveljeni perusteli ihan suomeksi miksi polvi on "heikoimmillaan" tuossa 90 asteen kulmassa, mutta enhän mä tähän hätään muista sen selkeemmin kuin mitä tuossa MKM:n postauksessa oli.

Ite joudun levittämään asentoa, että pääsen edes jonkinmoiseen syvyyteen ja toki menee persiille mutta ihan hyvä kun on vaan gluteus minimus (pieni peba) eikä maximusta (kuvassa) ollenkaan.

GluteusMaximus.gif

Menee kyllä domssien perusteella myös etureiskoille, joille sitten lisäksi prässiä ja ojennuksia.

B.O.S.S. sanoi:
Ite joudun levittämään asentoa, että pääsen edes jonkinmoiseen syvyyteen ja toki menee persiille mutta ihan hyvä kun on vaan gluteus minimus (pieni peba) eikä maximusta (kuvassa) ollenkaan.
.
Itselläni sama juttu, vasta kun vaihdoin leveään asentoon sain kyykyn kunnon syvyyteen. Ja samalla kun ryhdyin kyykkäämään kolmesti viikossa alkoi kunnon tekniikkakin löytyä. Reisillehän tämä ei mene aivan niin vahvasti, mutta itsekin perseettömänä minua ei haittaa se, että farkkujen takaosaankin tulee tämän kyykkytyylin myötä hieman täytettä, eivätpähän pöksyt lökötä niin pahasti enää.

B.O.S.S. sanoi:
...
Menee kyllä domssien perusteella myös etureiskoille, joille sitten lisäksi prässiä ja ojennuksia.
littledragon67 sanoi:
Itselläni sama juttu, vasta kun vaihdoin leveään asentoon sain kyykyn kunnon syvyyteen.
Tätä en muistanut alkuperäisissä sepustuksissani mainitakaan, että mulla on myös aika leveä asento, varpaat ulospäin sojottaen. Muuten ei olisi mitään toivoakaan päästä tarpeeksi alas. Perseellehän tuo menee, mutta eiköhän ne etureidetkin siitä osansa saa! Ja onhan se takalisto kasvanutkin, mutta so not. (Jos joku olisi mulle aikanaan kertonut, että tulen harrastamaan lajia, jossa perse kasvaa ja paino nousee mutta itsetunto senkun kasvaa, en olisi kyllä uskonut!:) ) Ja tosiaan, prässit ja ojennukset tulee mullakin siihen päälle.

Kiva aina kuulla, että joku muukin käyttää samaa tyyliä kuin itse. Joskus kun tuntee itsensä vielä niin alkutaipaleella olevaksi tällä punttailun saralla...

Syvään, aina ja kaikkialla, iänkaikkisesti aamen.

ennen tein syvyydellä reiden yläosa vaakatasoon tai syvemmäksi.
nykyään (podailu mielessä) jätän takapuolen noin 5cm ylemmäs. hitaalla laskulla, tuntuma menee hienosti etureisille, eikä selkä mene turhan notkolle vaan pysyy suorana.
takareidet saa kyllä tehtyä hyvin sjmv:lla ja pakaroissakin on vielä hyvin esiintynyt lihaskipua.
joku kerta kun kyykkäilin eräs äijä tokaisi sivusta että noi pitäs mennä alemmas. prkl. en jaksanut selittää.

Kyykky pähkinänkuoressa:

1)Jos kyykky jää vajaaksi, niin noston teho jää vajaaksi.Vajaa on vajaa!
2) Venyttele paikat auki pari päivää ennen reeniä, niin pääset kyykyissä alemmas ongelmitta.
3)Jos tekniikka pettää, vähennä painoa.Lisää vasta, kun tekniikkasi sen sallii.
4)Vahvista vatsalihaksia
5)Kyykkäämään oppii kyykkäämällä
6)Bodi-ja fitnesstarkoituksessa vaakakyykky on riittävä, mutta voimanostajan on syytä JOKA IKINEN KYYKKY kyykätä riittävän syvältä! Ettei sitten tule kisoissa yllätyksiä.

Aina on tullu kyykättyä pohjalle asti eikä se siitä miksikään muutu. Ennen kun jalka-asento oli kapea, pääsin alas aika helposti, mutta polvet tietenkin alkoivat painua eteenpäin. Onneksi tällä tyylillä ei tullu kyykättyä kauaa.

Vaihdoin leveämpään asentoon (reilu hartioiden levyinen) ja ostin kyykkykengät. Tuolla leveydellä kyykätessä ne ovat oiva apuväline. Nyt tulee pienehköön perseeseenkin enemmän rasitusta ja polvet pysyvät linjassa.

Joskus hirvittää katsoa vierestä, kun jotkut urpot lataa hirveät painot ja sitten laskeudutaan alas työntämällä polvet eteen.

Voimanostosyvyyteen kyykkään ja jalat silleen keskivertoleveällä. Erinomainen postaus toi jarre5%:n viimeisin! :thumbs:

iivili sanoi:
Voimanostosyvyyteen kyykkään ja jalat silleen keskivertoleveällä. Erinomainen postaus toi jarre5%:n viimeisin! :thumbs:

Kiitos iivili!

Vanha koittaa joskus aina jaksaa osallistua keskusteluun.

Ehkä :offtopic: mutta silloin aikanani kun kisasin, kyykkäsin paljon peruskuntokaudella ilman varusteita älyttömän syvältä. Filosofiani oli, että kun kyykkään pohjasta ilman varusteita, niin täysissä varusteissa (tiukoissa siteissä+supersuitissa) ns. "samanlaiset kyykyt" jää ylemmäs, koska oikeestaan varusteiden kanssa ei alemmas pääse, jos ne on sikakireet (niinkuin halusin niiden olevan)

Eipä muistaakseni koskaan ei kisassa tullut punaista syvyydestä, että mulla tämä filosofia ainakin toimi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ludvig sanoi:
Ennen kun jalka-asento oli kapea, pääsin alas aika helposti, mutta polvet tietenkin alkoivat painua eteenpäin. Onneksi tällä tyylillä ei tullu kyykättyä kauaa.
..
Joskus hirvittää katsoa vierestä, kun jotkut urpot lataa hirveät painot ja sitten laskeudutaan alas työntämällä polvet eteen.

Joo, esim. painonnostajat on aika urpoja. :rolleyes:
squat.gif

mä olen ikäni ollut polvivammainen ja viimeinen niitti niille oli vuosien konttailu salibandymaalissa.
sen jälkeen en ole kuvitellutkaan voivani tehdä mitään kyykkyä muuten kuin vajaana.

paitsi...kun aloin treenaamaan punttia tosissani, niin aloin myös lueskelemaan paljon tekniikoista jne. ja sen myötä sitten aloin vahvistamaan kroppaa isoilla liikkeillä, erityisesti leveällä voimanostokyykyllä.
tätä nykyä tilanne on se, että kyykkään 3 kertaa viikossa kapealla pohjaan asti ilman mitään vaivoja. että kyllä elämä on ihmeellistä.
polveni eivät koskaan ole näin hyvät olleet ja kyykkyä on pakko siitä kehua, koska prässit ja jalkojen heiluttelut olen jättänyt alun jälkeen pois kokonaan. vannon siis voimanostokyykyn, syväkyykyn ja pohjaan vedetyn etukyykyn nimeen.

mitä tulee noihin painonnostajiin, niin pohjaan asti ne penteleet aina kyykkii ja kauheita rautoja. ja kapealla. maailman vahvimpia ihmisiä kun ovat hoohoo...;)

emännän kanssa on nyt projekti tuosta voimanostokyykästä menossa, kun reppanalla on aikanaan molemmat polvet operoitu. hyvin se kyykky silti toimii eikä mitään kipusia ole, vaikka muuta voisi kuvitella. ollaan tehty maltillisesti teknisiä sarjoja ja hyvin näyttää polvet vahvistuvan hänelläkin.

Tuodaanpa hieman toisenlainen kanta asiaan:

Monet jotka valittavat syväkyykyn tuskista todennäkösesti tekee sen syvän kyykyn täysin väärin, tai henkilöillä on muuten vaan liikaa epätasapainosuuksia kropassa. En usko, että oikein tehdyllä syväkyykyllä on mitään haittaa polville.
Tuskin kovin moni pakkislainen on oikeesti jaksanut perehtyä kyykkytekniikkaan tai ylipäänsä kropan toimintaan kovin tarkkaan ja näin ollen tekniikka kusee.

IMO kannattaisi perehtyä ongelmiin tarkkaan ennen kuin menee tekemään yleistyksiä jonkun liikkeen vaarallisuudesta. Vähän sama kun joku toteaisi penkin olevan vaarallista kun itse on tehnyt pelkkää penkkiä koko treeniuransa ja sen ansiosta rikkonut olkapäänsä. Jotkut liikkeet eivät varmasti sovi ihan kaikille rakenne-erojen takia, mutta näin yleensä tiede lienee näissä asioissa oikeassa.

:offtopic: Ymmärrän kyllä, että monien mielestä liika hifistely on pahasta eikä treenaamisesta tarvitse tietää kuin pari asiaa, mutta jos nyt ei jaksa perehtyä mihinkään eri treenisysteemeihin sun muuhun, niin ainakin perusanatomiaan ja kropan toimintaan jokasen pitäs jonkin verran tutustua. Säästyy monelta vaivalta tulevaisuudessa. Mää olisin varmaan jo rikkonut selkäni ja olkapääni aikoja sitten ilman opiskelua (niin ja ettei kenellkään jää epäselväksi, minä EN ole asiantuntija, omat tietoni ovat _hyvin_ vähäiset... toistaiseksi ;)). :lol2:

Pecman sanoi:
Joo, esim. painonnostajat on aika urpoja. :rolleyes:

Noh, noh. Tuo nyt on ihan terveen näköstä verrattuna siihen mitä tarkotin.

Bodaaja sanoi:
Paljonkohan tossa on malmia tangossa?:eek:

Näyttäisi olevan 7 kiekkoa per puoli eli 300 kg. Kyllä painonnostajat sillä vielä hyvin tekee.

Ja hei Rowena, jos sä oikeasti teet ne vajaatkin kisasyvyyteen niin kuin kerroit niin eihän sulla ole mitään huolta. Varmana toimii nekin, mutta voihan sitä syvemmällekin mennä. Itse tykkään etukyykyt melko alhaalta ottaa, perse joku 20-30 cm lattiasta. Ei ainakaan tarvitse paljoa painoa laittaa...

Se on kyllä kumma miten kaikki vajainakin tekevät miltei poikkeuksetta näissä keskusteluissa tekevät silti kisasyvyyteen tai ainakin alle parallelin. Kukaan ei kyyki oikeasti vajaita, vaikka n. 99% koko elämäni ajalta nähdyistä kyykyistä olisi kisaoloissa vajaita. Kumma homma...

pevelius sanoi:
vaikeaa on silti ketään mennä syyttämään liioittelusta ilman kuvia. joten mun puolesta kaikki kyykkää ilmoittamaansa syvyyteen kunnes toisin todistetaan.
Joo, sovitaan näin:D Myönnettäköön, ettei viime aikoina ole kyllä ollut kaveria vieressä kulmaviivaimen kanssa! Mutta itsensä huijaamistahan se olisi, jos uskottelisi tekevänsä kunnolla ja samalla fuskaisi... Taidanpa silti pyytää tuota voimailufrendiä kanssani salille pitkästä aikaa ja pyytää katsomaan sivusta. Olisihan se kiva vielä saada varmistus siitä, että tekniikka on edelleen hyvä!
Big Evil sanoi:
Ja hei Rowena, jos sä oikeasti teet ne vajaatkin kisasyvyyteen niin kuin kerroit niin eihän sulla ole mitään huolta.
Mäkin olen kuvitellut että se kisasyvyys on vaakatason alle, niin kuin Gillyannekin tuossa mietiskeli. (Ja Gillyhän on mimmien voimaguru, eli eiköhän hänellä ole oikeaa tietoa.) Ei ne mun vajaat siis mitään kisasyvyisiä ole, enkä ole väittänytkään että olisivat. Ja edelleen, tuo mun alkuperäinen kysymys lähinnä siis koski nimenomaan bodimielessä treenaavia:piis:

Back
Ylös Bottom