Powerhousu sanoi:Perustelen mielelläni miten näen montakin syytä miksi vähän vajaampi on parempi kuin ass to grass.
Ensinnäkin monella kropan mittasuhteet ei salli syväkyykkyjä selän painumatta vaakatasoon. Eli alhaalla ollaan ihan linkkariasennossa, ja se rasittaa selkää. Reidet on yleensä vahvemmat kuin selkä, eli painoja joudutaan tiputtamaan selän takia, että päästään kyykystä ylös. No, tohon taas auttaa vaikkapa asennon leventäminen, jolloin päästään alemmas selkä pystymmässä, mutta mitä enemmän asentoa levität, sitä enemmän liike menee pakaroille. Kohta ollaan siinä pisteessä, että koko liike on pakaraliike.
Kyse on siis siitä, että kapea asento ja vähän vajaat kyykyt säästää pakaroita ja keskittää liikettä enemmän etureisille. Se ei kuitenkaan vähennä kyykyn koko kroppaan kohdistuvaa rasitusta, koska painoja voi käyttää enemmän. Kaikista paras etureisille on tietty etukyykky, mutta se taas ei ole niin hyvä yleisliikkeenä kuin takakyykky.
Ensinnäkin pyydän anteeksi jo valmiiksi, muistan hyvin että Pakkiksella on aiemmin väännetty tästä aiheesta ja paljon. Yritin etsiäkin näitä keskusteluja, mutta en ainakaan ihan heti täysin vastaavaa löytänyt. Eli jos sitten väännettäisiin vielä kerran?
Tuolla toisessa threadissa näin tämän Powerhousun kommentin, ja olisin halunnut vastata siihen, mutta en halunnut viedä tuota keskustelua offtopiciksi. Olen nimittäin itse pohtinut tätä ja paljon, sillä olen potenut "huonoa omatuntoa" siitä, että olen tehnyt noita vajaita kyykkyjä. Ongelma on tosiaan se, että täysin perse maahan mentäessä mulla selkä taipuu ja pyöristyy vähänkin isommalla painolla. Mutta tuo kommentti vähän rohkaisi, ehkä en sitten ihan metsään olekaan mennyt?
Sellainen lisäys vielä, että nykyisin olen ratkaissut ongelman siten, että treenin alussa kyykkään raskailla painoilla näitä "vajaita", eli kintut vaakasuoraan tasoon asti, ei siis mitään niiauksia sentään. Sitten vähennän painoja ja teen syvempiä, ja lopuksi vähennän painoja entisestään ja teen vielä yhden tappo-kidutussarjan jossa perse menee täysin alas asti. Siihen päälle vielä prässiä, jolla viimeisetkin mehut pois. Juuri eilen tein taas tuollaisen kombon, ja tänään on kyllä sekä etureidet että takalisto jumissa.
Olisiko tällainen sekä-että-yhdistelmä jatkossakin hyvä? Mitenkäs kokeneemmat yleensä tämän syvyyden ja treenipainojen yhdistämisen ovat ratkaisseet? (Kappas vaan, FAQ:issa oli näköjään hyvä kyykky-tredi, mutta menköön nyt kun tätä niin kauan naputtelin. Silti olisi kiva kuulla kokeneiden kyykkäysniksejä:thumbs: Eli minkäslaisia sarjoja/syvyyksiä te käytätte?)