Kyykkytreenin aloittaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jippuli
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Olen tehnyt n. puolivuotta lähinnä peruskuntotyyppistä treeniä salilla. Nyt olen aloittamassa voimanostotreeniä, elikkä penkki, mave ja kyykky. Jalat on kuitenkin jääneet vähän vähemmälle treenille tähän saakka, eli miten suosittelisitte aloittamaan kyykyn. Kannattaako mun tehdä aluksi (2-3kk) pitempää sarjaa kyykyssä, vai voinko aloittaa suoraan tekemään lyhempää sarjaa?

Pitkillä sarjoilla tekniikka hajoaa kun keskittymiskyky vähenee ja lihakset väsyy. Ei missään nimessä kannata pitkillä sarjoilla opetella uusia liikkeitä. Tee hemmetin paljon lyhyitä sarjoja, esim 10x5 mieluummin mutta kuitenkin kohtuullisilla painoilla ettei heti mitään maksimeita. ;)

Hae niitä liikeratoja aluksi lämmitellessäsi kepillä ja tangolla. Lisää painoja joka sarjaan niin kauan kun tekniikka antaa periksi ja pakka pysyy hyvänä. Olisi hyvä, jos saisit jonkun hyvän kyykkääjän katsomaan tekniikkaasi, jotta homma lähtisi alusta asti oikein käyntiin. Sarjojen pituudet riippuvat pitkälti siitä haluatko enemmän voima vai bodailutyylistä treeniä. Rajoittavana tekijänä tietysti se, että pakka pysyy kasassa koko sarjan ajan. Jos homma toimii, voit tehdä alusta asti pitkää sarjaa.

Ja eikun kyykkäämään

perse kipeänä

Tein eilen 5 tiukkaa sarjaa kyykkyä, ja tekniikka oli mielestäni kohdallaan. Polvet pysyivät paikallaan ja selkä samassa asennossa koko noston ajan. Mutta nyt on kuitenkin vain perse kipeänä, etureidet ei nimeksikään. Mikä meni pieleen? Vai onko mun perse niin heikossa kunnossa että se toimii pullonkaulana?(en sinänsä ihmettelis)

Itse veikkaan että ahteri ei vain ole tottunut rasitukseen. Esim jos olen tahkonnut prässiä niin siinä kannikat ei kovin kovaa kyytiä saa, etureisiä sen sijaan tulee prässissä piiskattua enemmänkin. Eli muutaman kyykkykerran jälkeen ei tuo persekään niin kipeä ole.

Takakyykky ottaa reilusti enemmän hanuriin etureisiin. Hyvä vain - siltä puolelta se voimakin tulee.

Edit:
Näin siis, kun teet sen pohjalle asti. Ne nynnyjen varttikyykythän tuntuvat enemmän etureisissa.

Jeps. No ehkä se hanuri siitä pikkuhiljaa vahvistuu. Se kai mulla on aina ollu heikoin kohta, teki sitten melkein mitä tahansa jalkoihin liittyvää.

Esim jos olen tahkonnut prässiä niin siinä kannikat ei kovin kovaa kyytiä saa, etureisiä sen sijaan tulee prässissä piiskattua enemmänkin.

Tuokin hieman riippuu siitä missä kohtaa sitä levyä niitä jalkoja pitää. Itse joskus vedän prässissä taka- ja etureidet perseen kera.

Tuokin hieman riippuu siitä missä kohtaa sitä levyä niitä jalkoja pitää. Itse joskus vedän prässissä taka- ja etureidet perseen kera.

Kaikkialla ei kyllä ole tarpeeks iso levy että sais ainakaan itsellä tuntumaa muualle kuin etureisii..

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Muista myös treenata keskivartaloa kovaa. Vahva vatsa ja alaselkä ovat tärkeitä kyykyssä ja mavessa, jos tahtoo välttää selkäongelmat.

muista vielä pitää se keskivartalo tiukkana ja suorassa koko liikkeen ajan! itse tein kyykkyä pitkään väärällä tekniikalla, ja jouduin aloittaa koko kyykky harjoittelun uudestaan ;(

Suositut

Back
Ylös Bottom