Kyykky- ja mavekyssäreitä

Olen nyt vajaa puoli vuotta tahkonut salilla yksijakoisella ja intoa edelleen riittää. Nyt on kuitenkin alkanut pari juttua mietityttämään.

1) Pitäisikö hommata jonkinlainen nostovyö maveen. Sumolla olen tehnyt ja tekniikka nyt varmaan on pääosin kunnossa, mutta aika paljon alaselässä tuntuu välittömästi nostojen aikana. Esim. eilen tein kuuden toiston sarjoja 105kg:lla ja alkoi askarruttamaan, että onko tekniikka sittenkään hanskassa. Tai siis pitäisikö vyö kuitenkin olla?

2) Pitäisiköhän minun syventää kyykkyä, kun nykyään laitan penkin perseen alle ja kun takapuoli hipaisee penkkiä nousen ylös. Entä pitäisikö kyykyssä pitää myös vyötä? Uskon että kunhan vaan vähennän painoa pois niin pystyisin kyllä huomattavasti alemmas kyykkäämään. Nyt viimeksi sarjoja tehdessäni (110kg - 4 X 6) alkoi tuntumaan hieman yllättäen lonkan etuosasta (hmm... anatomian tuntemus helpottaisi selittämistä)... No, kommentteja tähänkin kaivataan.

Kiitokset jo etukäteen ja sali-intoa kaikille auringosta huolimatta!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
1) Ei se tekniikka vyöllä parane. Jos tekniikka on kunnossa, vyö on vaan apuväline parantamaan tulosta. Varmista hyvä tekniikka: toisin kuin vyö, se on välttämättömyys nostamisessa.

2) Kyykkää niin syvälle, että selkäranka ei ala pyöristyä. Venyttely auttaa, mikäli haluat lisätä kyykyn syvyyttä. Penkki perseen alla ei ole kovin hyvä idea, se saattaa olla jopa vaarallista. Vyö ei kyykyssäkään ole välttämättä tarpeellinen, mutta hyvä tekniikka on.

Venyttele takareisiä ja alavartaloa yleensäkin, sekä lämmittele huolellisesti ennen kyykkäämistä välttääksesi kipuja.

Joo. Kaipa täytyy tota mave-tekniikkaa yrittää tutkiskella enemmän. Vaikka kipu on nimenomaan välittömästi noston jälkeen ei esim seuraavana päivänä jne. Eli olisko toi ihan asiaan kuuluvaa...?

Itse asiassa tuon venyttelun olen kieltämättä jättänyt aika minimiin. Itse asiassa se on olematonta. Lämmittelynä on toiminut yksi tai pari 10-12 toiston sarjaa 50-60% painoilla varsinaisesta sarjasta.

Tota kyykkyähän voi tehdä aika monella tapaa, nyt olen tehnyt melko pystyssä. Jos menee alemmas täytyy tietysti mennä enempi etukenoon ja tuntuu että tulee selälle vaan painoa, mutta niinpä sen kai kuuluukin...

Joo. Kaipa täytyy tota mave-tekniikkaa yrittää tutkiskella enemmän. Vaikka kipu on nimenomaan välittömästi noston jälkeen ei esim seuraavana päivänä jne. Eli olisko toi ihan asiaan kuuluvaa...?

Siis, sarjan/noston aikana vai sarjan jälkeen? Jos se nostaessa tuntuu, niin sinulla on väärä tekniikka ja nostat painon liikaa selällä, etkä jaloilla, joilla nosto olisi tarkoitus tehdä.

tätä on kysytty varmaan jo vaikka kuinka monesti, mutta mitkä lihakset etupäässä vaikuttaa siihen kyykyn syvyyteen ja selän pyöristymiseen?

huomasin hiljattain että jos kovin syvälle päästää niin selkä pyöristyy huomattavasti.

Siis, sarjan/noston aikana vai sarjan jälkeen? Jos se nostaessa tuntuu, niin sinulla on väärä tekniikka ja nostat painon liikaa selällä, etkä jaloilla, joilla nosto olisi tarkoitus tehdä.

Kyllä se taitaa tuntua myös noston aikana, vaikka ehkä pahiten just sen jälkeen. Ehkä se sit on päin persettä. Täytyy koittaa enemmän pitää tekniikkaa kasassa. Välillä alaslaskussa just huomaa, että olikohan paketti kasassa...

tätä on kysytty varmaan jo vaikka kuinka monesti, mutta mitkä lihakset etupäässä vaikuttaa siihen kyykyn syvyyteen ja selän pyöristymiseen?

Lantion liikkuvuus aika paljon. Esimerkiksi juminen perse rajoittaa liikerataa aika reilusti.

Tota kyykkyähän voi tehdä aika monella tapaa, nyt olen tehnyt melko pystyssä. Jos menee alemmas täytyy tietysti mennä enempi etukenoon ja tuntuu että tulee selälle vaan painoa, mutta niinpä sen kai kuuluukin...

Laita joku yks tai kaks tuumaa paksu koroke kantapäiden alle.

tya4ebig.jpg

Lantion liikkuvuus aika paljon. Esimerkiksi juminen perse rajoittaa liikerataa aika reilusti.

joo toi kuullostaa kyllä järkevältä. panostanut nivusten ym venyttelyyn mutta perseen venyttely jäänyt melkeen täysin huomiotta.

Kokeile joko skugen tekniikaa ja ota lankku kantapäiden alle tai sitten liityt astetta HC:mpien joukkoon eli teet etukyykkä jolloin ei ole vaaraa, että selkä "hajoaisi" ja menisit liian etukenoon, kun raudat ovat edessä. Toki tekniikka on vaikeampi, jota en kyllä itse ymmärrä laisinkaan, kun itselle etykyykky on ollut tuhat kertaa luonnollisempi ja helpompi tehdä kuin takakyykky, mutta kannataa kokeille. Lupaan, että etureidet räjähtää. ;)

Kyllä se selkä voi ihan yhtä hyvin "hajota" etukyykkäillessäkin mikäli tekniikka pettää pahasti. Ja etukenoksikin etukyykky voi muuttua, keskivartalon ja/tai yläselän lihojen heikkouden myötä.

"...etukyykkä jolloin ei ole vaaraa, että selkä "hajoaisi" ja menisit liian etukenoon, kun raudat ovat edessä."

Kokeile joko skugen tekniikaa ja ota lankku kantapäiden alle tai sitten liityt astetta HC:mpien joukkoon eli teet etukyykkä jolloin ei ole vaaraa, että selkä "hajoaisi" ja menisit liian etukenoon, kun raudat ovat edessä.

IMO kyllähän tuossakin voi alaselkä ottaa osumaa ja paljonkin. Huono liikkuvuus tässäkin rajoittaa liikettä aika paljon ja esimerkiksi kun tein useamman kuukauden etukyykkyä pohjaan asti, niin keskikroppa (alaselkä mukaanlukien) ei tykännyt yhtään. Vähän ajan päästä ei etukyykkyä voinut sitten tehdäkkään. Koska kun tein aika pystyssä, niin tanko tuli keskikropan "päälle", niin se rasitti ilmeisesti niitä lihaksia. Nyt ei sitten kiinnosta enää etukyykkäillä tuon liiallisen etukenon takia, joka on ilmeisesti tullut huonomman liikkuvuuden myötä. Mutta yksilöerojahan nämä.

EDIT: risumiestä siis komppaan aika täysin.

Siis missä vaiheessa mavessa ja kyykyssä kannattaa alkaa käyttämään vyötä jos treenaa bodya? Heti kun tekniikka on kunnossa?

Vyötä kannattaa käyttää jos on joku sellainen ongelma vartalossa, että tarvitsee jatkuvaa tukea. Mutta terveellä kropalla vyön käyttö on turhaa, ja se estää keskikropan jämäkkyyden muodostumista:) Toki jossain todella kovissa kyykky/mave sarjoissa voi vyötä käyttää, mutta itse tykkään lähinnä lämmittävästä ja löysästä neopreeni vyöstä. Kts. Leaderin mallit.

Ei missään vaiheessa ellei ole tarvetta.

Parantaako tuo palikka maksimitulosta vai pitäisikö tuon lisäksi tehdä normaalikyykkyä pienemmillä painoilla, koska en pääse ilman palikkaa 90 asteeseen. Eli onko tuosta palikasta hyötyä, koska maksimiyrityksissä palikkaa ei saa olla.

Kokeile joko skugen tekniikaa ja ota lankku kantapäiden alle tai sitten liityt astetta HC:mpien joukkoon eli teet etukyykkä jolloin ei ole vaaraa, että selkä "hajoaisi" ja menisit liian etukenoon, kun raudat ovat edessä. Toki tekniikka on vaikeampi, jota en kyllä itse ymmärrä laisinkaan, kun itselle etykyykky on ollut tuhat kertaa luonnollisempi ja helpompi tehdä kuin takakyykky, mutta kannataa kokeille. Lupaan, että etureidet räjähtää. ;)

Joo.. toi etukyykyn tekniikka on kyllä aivan käsittämätön. En saa mitenkään tankoa pysymään edessä ilman älytöntä tuskaa olkapäissä / ranteissa / solisluissa. Een ole kyllä pitkään aikaan kokeillut, joten en oikein enää muista mikä siinä mätti, mutta viimeksi kun testasin niin yhden sarjan jälkeen vaihdoin takas normi kyykkyyn tai siis jalkakyykkyyn ;-)

Täytyy jostain kaivaa toi lankku, heittää se penkki takaa pois ja aloittaa koukistajien venyttely (ja vähentää vähän painoa). Luulen että kyykky-ongelmani on sillä ratkaistu.

Enemmän taitaa toi mave olla hakusessa, mutta siihen pitää vaan keskittyä enemmän ja vähän vähentää ehkä painoa siitäkin. Ehkä voisi ton sumon vaihtaa perinteiseen, jospa se olis kuitenkin yksinkertaisempi...

Etukyykky paranee kun sitä vain tekee. Pari ekaa kertaa sattuu käsiin mutta sitten löytyy oikeat asennot. Venyttele ensin etureidet ja ranteet niin helpottaa. Äläkä päästä kaatumaan eteenpäin, vaan pidä selkä suorana ja katse yläviistoon.

Tuota eteenpäin kaatumisen tunnetta voi tosiaan estää pitämällä katse yläviistoon ja nostamalla rinta kunnolla pystyyn, niin että lavat liukuvat toisiaa kohti ja hieman alaspäin myös.

Lantion kippaamisen ja lannerangan pyöristymisen estämiseksi on syytä panostaa pakaroiden ja takareisien venyvyyteen. Myös pohkeiden venyttelyyn kannattaa kiinnittää huomio. Kun nuissa lihoissa on tarpeeksi venyvyyttä ja keskivartalon ja yläselän lihaksissa voimaa, pysyy etukyykky pystyssä ilman että tarvitsee lankkua asennella kantapäiden alle.

Vinkki: tempausvalan harjoitusohjelmaan mukaan ottaminen lisää hyvin liikkuvuutta ja tuo pitoja sinne keskivartaloon, vaikka ihan harjan varrella jumppailtuna.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom