Kysymys pituuskasvusta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ossi-
  • Aloitettu Aloitettu
Nii ei sitä kukaan voi tietää. Mul loppu pituuskasvu 13-14v jälkeen kokonaan. Onneks kerkes siihen mennessä kasvaa ihan riittävästi. Piti kyl tulla viel pitempi. Salitreenit alko kyl samaan aikaan, mut nii alko moni muuki asia...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun vanhemmat on 163 cm (isä) ja 157 cm (äiti) ja ite oon 150-152 cm. Meidän sisaruksista olen siis lyhyin, isoveli ja pikkuveli kasvanu isän yli ja isosisko äidin pituinen. Omaksi kasvuennusteeksi annettiin 163-164 cm. Mutta maasta se pieniki ponnistaa :D

Mun isä kasvo vielä intissä, olikohan 10 cm tai jotain sinne päin, eli uskoisin (alkuperäiseen kysymykseen) sulla olevan mahdollisuudet tulla pidemmäksi. Monesti pojat kasvaa pituutta vielä tossa parikymppisenäki, toisin ku me tytöt, jotka kasvaa murrosiässä sen mitä kasvaa (poikkkeuksia lukuunottamatta) :jahas:

Mä olen kysellyt näitä pituuskasvuennustuksia omille lapsille neuvolassa, kun kumpikin ovat sellaisia ikäisiään hieman lyhyempiä ja nuorempi myös todella laiha. Lääkäri totesi, että jonkinlaisen "ennustuksen" voi tehdä, mutta ne eivät kovin luotettavia ole, kun jokainen kasvaa yksilöllisesti. Mieheni on ollut nuorena ikäistensä seurassa lyhyimmästä päästä, kasvanut sitten armeijassa ollessaan 11cm, joten näin voi myös olla meidän pikkujäppistenkin kohdalla. Myöskin meiltä kyseltiin noita pituuskäyriä tarkastaeltaessa kummankin vanhempien ja isovanhempien pituuksia. Lyhyitä lappalaisia kun ollaan, niin toivottavasti pojat jostain sitä pituutta vielä keräävät:rolleyes:

Eihän näitä koskaa tiedä tarkalleen, mutta mahdollista on kasvaa reilusti vanhempia pidemmäksi. Faija ~175cm, mutsi ~170cm ja itse 188cm.

Ossi- sanoi:
Isäni on 177 cm ja äitini 150 cm. Kuinka pitkä minusta voi enimmillään tulla?

Sanoisin että sinusta voi tulla enimmillään 184,7652 cm pitkä. Todettakoon samalla että minusta tuli melkein 10 senttimetriä isääni pitempi.

hernekeppi sanoi:
Mistäs sen tietää vaikka broidis olis kasvanu entistä pidemmäksikin, jos ei olisi polttanut.

No onneks ei.. on se ni saakeli iso kokonen... ite joudun vetää punttii ihan tosissaa, silti oon "pikku"broidi.

185 cm ennustettiin, 184 cm asti kerkesin ennen kuin tuli stoppi. Isä 178 cm ja äiti 172-173 cm pitkä.

Yli 180, mutta alle 190 on luultavasti se "optimi" pituus miehelle. Ylettää hyllyille, mutta silti mahtuu moottoripyörään. Ja on sopivasti keskimääräistä pidempi. Tietysti bodailumielessä hieman lyhyempi olisi parempi.

Jos sun vanhemmat on 177 cm ja 150 cm niin veikkaisin vaihteluväliksi jotain 185 - 170 cm... Kasvu voi vaihdella niin paljon riippuen hormoneista, niiden erityksestä, ravinnosta, puberteetin alkamis- ja loppumisajankohdista, geeneistä... Vaikeaa sanoa.

Ite kasvoin vielä armeijassa joten kyllä tuossa 15v iässä ei paljoa muuhun voi perustaa kuin siihen et onko aikaisin vain myöhään kehittynyt muuten. Keinot joilla tuota mitataan voi jokainen valita itse ;)

nykyäänhän ihmiset kasvaa aina vaan pidemmiksi, johtuuneekohan kaikista aineista ym. hormooneista joilla meidän elintarvikkeita käsitellään...(esim. karjatalous jne)
ei varmasti johdu. ennemminkin ehkä liikunnan vähenemisestä, ravinnonsaannin paranemisesta ja tasaantumisesta, ravintotietämyksestä, vitamiinien saannista...

Kasvu-iässsä tullut vedettyä muutamia hc-dieettejä ja pitettyä painoa muutamia vuosia alhaisessa kisapainossa, samaan aikaan erittäin kovaa treeniä ja ravinto aivan liian vähäistä.
Ei ollut silloin Pakkista ei, ja muutenkin ravinto/treenitietämys oli heikkoa. Näin jälkeenpäin ajateltuna todella tyhmästi tehty.
Voisi kuvitella, että tällä on ollut vaikutusta pituuskasvuun, olisinkohan pitempi ilman näitä kikkailuja?

unreal sanoi:
Kasvu-iässsä tullut vedettyä muutamia hc-dieettejä ja pitettyä painoa muutamia vuosia alhaisessa kisapainossa, samaan aikaan erittäin kovaa treeniä ja ravinto aivan liian vähäistä.
Ei ollut silloin Pakkista ei, ja muutenkin ravinto/treenitietämys oli heikkoa. Näin jälkeenpäin ajateltuna todella tyhmästi tehty.
Voisi kuvitella, että tällä on ollut vaikutusta pituuskasvuun, olisinkohan pitempi ilman näitä kikkailuja?

No vähän samaa settiä täällä... Tosin pikkusiskolla sama homma kuin mulla ilman noita syömishäiriöitä ja kovaa treeniä.

Isä siis 176cm, äiti 168cm. Musta piti tulla 174cm mut jäin pätkäksi eli 162cm. Siskosta piti myös tulla yli 170cm mut se on saman mittanen ku mä. Olihan toi ihan itkun paikka kun tajus ettei enää kasva ku aina ennustettiin et tulis pitkä. No, nykyään tähän on jo tottunu, tosin vitutti vuosia ku äiti aina kuittaili "kääpiölle"...

Onhan nuo ennustukset aika turhia. En kyllä oikeastaan tunne ketään, jolla se olisi osunut edes suurinpiirtein kohdalleen. Itselläni oli ennustus jotain 185-190, mutta jäin 172cm. En ole kasvanut ollenkaan 15-19 ikävuoden välisenä aikana. On tietenkin mahdollisuus vielä epänormaaliin kasvuryöpähdykseen, johon en tietenkään usko.

Aika jännä et monet täällä ovat jääneet reippaastikin kasvuennusteista ja jääneet sitten omia vanhempiaan lyhyemmiksi. Itse en nimittäin ystäväpiiristäni tiedä yhtäkään naista joka olisi äitiään lyhyempi, enkä miehiä ketkä eivät olisi ohittaneet isäänsä, edes sillä sentillä. Ja kasvuennusteetkin ovat ainakin parhaimmilla ystävilläni pitäneet kutinsa, muilta en ole koskaan udellut eikä ole tainnut tulla puheeksi.

Vaikuttaakohan asuinympäristö, vesijohtoveden ominaisuudet, saasteet ja päästöt yms tähän asiaan :D

MissEvilEve sanoi:
Aika jännä et monet täällä ovat jääneet reippaastikin kasvuennusteista ja jääneet sitten omia vanhempiaan lyhyemmiksi.

Tästähän voidaan johdatella, että iso osa pakkislaisista ovat alkaneet punttaamaan lihaa kompensoimaan pituuden puutosta. ;)

Minulla on lyhyet vanhemmat, äiti 160cm ja isä 161. Ennuste minulle oli 171cm, nyt olen 172cm ja viimeisen vuoden aikana on tullut enää korkeintaan pari senttiä lisää. Eli näyttäisi ainakin minulla menneen aika hyvin kohdilleen tuo ennuste. Tosin isosisko jäi yli 10 senttiä ennusteesta ja on vain 150cm pitkä.

MissEvilEve sanoi:
Itse en nimittäin ystäväpiiristäni tiedä yhtäkään naista joka olisi äitiään lyhyempi, enkä miehiä ketkä eivät olisi ohittaneet isäänsä, edes sillä sentillä. Ja kasvuennusteetkin ovat ainakin parhaimmilla ystävilläni pitäneet kutinsa, muilta en ole koskaan udellut eikä ole tainnut tulla puheeksi.

Vaikuttaakohan asuinympäristö tähän asiaan :D

Riippuu lasketko mut ystäväpiiriin mutta jos et tienny niin nyt ainaki tiedät että oon pitempi. Ja ainakin tähän mennessä olen jäänyt kasvuennusteesta 10cm mutta sehän ehtii muuttua.

Niin.. kasvaakohan oulussa pidemmäks kun muualla? Ainakin lihakset kasvaa oulussa kuulemma paremmin. :D

Mulla kyllä kasvuennuste piti aika lähelle paikkaansa :) olisinko ollu jotain 11 kun koululääkärissä tehtiin kasvuennuste joka oli että mun olis pitäny kasvaa noin 183-187. nyt oon 185 enkä oo enää moneen vuoteen kasvanu. vaikka on tullu välillä tuota tupakkaa polteltua ja viinaakin maisteltua, ei se kovinkaaan paljoa oo vaikuttanu mun pituuskasvuun. Tärkeintä on että syö ja nukkuu tarpeellisen määrän :thumbs:

mä olin 13 vuotiaana 186cm pitkä ja 15v 194cm.tällä hetkellä oon 196,ennustettiin ala-asteella yli 2 metrii mut enpä usko että enää tästä kasvan...vanhemmat on kummatki jotai 170-175cm...6. luokalla jouduin jollekki pituuskasvun asiantuntijalle tutkittavaks ku olin kasvanu niin nopeesti ja se sit otti kaikki kokeet ettei oo mitää ihme kasvutautei ja totes vaa et oon saanu vanhemmilta pelkkiä pitkiä geenejä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom