Kysymys pituuskasvusta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ossi-
  • Aloitettu Aloitettu
Isäni on 177 cm , ja äitini 150 cm.Kuinka pitkä minusta voi enimmillään tulla?
oon nyt 15 vuotta ja oon 170 pitkä.Kasvanko isääni pitemmäkisi?Onko mitää mahiksia että oisin vaikka isonmpana 190 ??vähä sekava viesti! :david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvä kysymys.

Käy koulun terkkarilla tsiigailemassa niitä pituuskasvuanalyysejä. Niitä tehtiin ainakin silloin, kun itse olin yläasteella. Ne tosin on suuntaa-antavia, mutta omalla kohdallani ei kovin pahasti menty metsään.

Ossi- sanoi:
oon nyt 15 vuotta ja oon 170 pitkä.Kasvanko isääni pitemmäkisi?Onko mitää mahiksia että oisin vaikka isonmpana 190 ??vähä sekava viesti! :david:

Tarkan analyysin jälkeen sanoisin, että sinusta voi tulla korkeintaan
163,5 cm pitkä, eikä milliäkään pitempi.

Musta piti tulla yli 190 senttinen noiden analyysien mukaan mutta toisin kävi. Kymmenisen senttiä jäi uupumaan tuosta. :curs:

Voi tulla pitempi ku vanhemmistaan. Muutenhan koko ihmiskunta kääpiöityis kun aina vaan tulis pienempiä ja pienempiä. Oon minäkin pidempi kun vanhemmat. Musta ennustettiin 205cm pitkää. :D Onneks en ainakaan vielä niin pitkä ole ja tuskin tulenkaan olemaan. En oo ainakaan tainnu enää kasvaa.

Syntyessäsi lääkärisedät ovat kaiketi tehneet kasvuennusteen tulevasta pituudestasi. Käsittääkseni nuo arviot ovat melko paikkansa pitäviä. Kysele siitä arviosta äidiltäsi.

L0b0 sanoi:
Käy koulun terkkarilla tsiigailemassa niitä pituuskasvuanalyysejä. Niitä tehtiin ainakin silloin, kun itse olin yläasteella. Ne tosin on suuntaa-antavia, mutta omalla kohdallani ei kovin pahasti menty metsään.

Paska puhetta, kolmeen vuoteen en ole kasvanut (9.luokka - lukion 2. välisenä aikana tippunut sentin, kuulema lopetin varvistamisen :jahas: ) ja olen mutsin kanssa yhtä pitkä. Faija tietysti ~ 8cm pidempi. Tosiaan on vain suuntaa-antavia.

Ei noita ennustuksia kannata liikaa katella. Syö ja nuku tarpeeksi niin sitten nähdään miten pitkäksi voit oikein kasvaa.

Menthos sanoi:
Syntyessäsi lääkärisedät ovat kaiketi tehneet kasvuennusteen tulevasta pituudestasi. Käsittääkseni nuo arviot ovat melko paikkansa pitäviä. Kysele siitä arviosta äidiltäsi.

No ne syntymäpituuden perusteella tehdyt ennustukset nyt ei voi kovin paikkansa pitäviä olla muuta kun tuurilla. Ite olin syntyessä 53,5 cm eli melkosen pitkä tyttönen. Pituusennuste oli jotakin 177 cm. No aika hiljasta, että tuli tuon mittanen, aika epätodennäköstäkin ku äiti 165 cm ja isä 175 cm. Miusta tuli 161 cm. Kyllähän se kasvukäyrän perusteella tehty ennuste sitten jo vähän enempi kertoo, mut ei välttämättä sekään paljoa. Vanhempien pituudet on suuntaa antavia, epätodennäköistä on, että jos vanhemmat on alle 170 cm et lapsesta tulis 190 cm, ohan sekin kyllä mahollista...
Kaiken kaikkiaan kuitenki mahdotonta sanoa kuinka pitkä kenestäkin tulee.

Ossi- sanoi:
Varsin mielenkiintoinen kysymys:rolleyes: itse olin 15v 152cm pitkä,joilloin ennustettiin,että tulen luultavasti jäämään kitukasvuiseksi,koska kasvu oli runsaasti käyriä jäljessä.isä on 169cm ja äiti 160cm:D joten viimeistään n.4 vuoden päästä tiedämme vastauksen tähänkin kysymykseen:thumbs:

Kyl sä teiän ukon ohi kasvat helposti!!!

Tai jos et ni ootas et se tulee yli 55-vuotiaaks... ni sit meet kyl ohi, alkaa noi luut ja lihakset menee kasaan :)

Ite oon 190, ja ennustus oli 185.... vittu et hajosin sillon siihen terveyden hoitajaan... ja sen jälkee tuli syytettyä porukoita et miks mutsi oli polttan röökii nuorena ja ukkoa ku se poltti ku olin pieni... Must piti nääs tulla suomen kovin NBA-koripalloilija... Ei tullu ees Sm-sarjalainen, vaik pituus kohillaa...
Tuli muutama takaisku...

Mut toi röökin poltto ei pidä paikkaansa et se lyhentää kasvua, "pikkuBroidi" alko polttaa yläasteel ja on mua pari senttii pidempi...

Eli ei kannata todellakaa stressata... Menee elämän halu... Syöt vaa oikein..

Ossi- sanoi:

Ei tuota kukaan voi tietää. Itse ja sisarukseni (kaikki 190+cm) olemme reilusti yli 50-luvulla syntyneiden vanhempiemme (160cm-170cm+) eli se selviää sulle sitten joskus parikymppisenä mihin lukemiin päädyt.

Ennenmuinoin ei vissiin olleet eväät ja puuhailut ihan otollisimpia pituuskasvulle eli meitä nuorempana on jouduttu kovempiin hommiin ja eväät ovat olleet huonompia.

Mutta jos sinusta tulee pätkä niin aina voit kompensoida tätä ylettömällä statuspätemisellä lelujen tai uran suhteen. Näin olen ainakin kuullut lyhyiltä tuppikullisilta kavereiltani. ;)

Tietääkseni kaikille lapsille tehdään neuvolassa, ns 'kaksivuotistarkastuksessa' kasvuennuste pituuskäyrästä joka katsotaan siihen asti kertyneestä kasvusta ja tahdista. Pituuteen vaikuttavat myös vanhempien pituudet, ja myöhemmällä iällä ravinto, liikunta ym voivat olla vaikuttavina tekijöinä.

Yleensä lapsista tulee vanhempiaan pidempiä, ja näin on jatkuva kehitys ollut maailmassa. Tavallisesti tytöt ovat äitejään, ja pojat isiään pitempiä mutta poikkeuksiakin on. Myös 'lyhyeen perheeseen' voi esimerkiksi syntyä muita perheenjäseniä selkeästi pidempi poika, geeneissähän tämäkin 'pituusjuttu' on.

Itse kasvoin täsmälleen sen pituiseksi kuin kaksivuotistarkastuksessani määriteltiin. Pysyin siinä pituudessa vuosikausia, ja mittaustulokset ovat heitelleet mittaajasta riippuen kyseisestä mitasta joko sentin ylös tai alas.

Äitini on 169cm, isäni oli 189cm, minä n. 173-175cm. [Kasvuennuste oli 174cm]

Isäni on 174cm, äiti 175cm eli isääni pidempi ja itte olen nyt n. 195cm.
Sen olen huomannu että noi neuvolan kasvuennusteet menee suurimmaks osaks päin honkia, ainakin kavereiden+tuttujen kohdilla.

Ossi- sanoi:
Periaatteessa sulla on mahdollisuuksia kasvaa isääsi pidemmäksi, mun kaverin veli on 185cm, vaikka molemmat vanhemmat on alle 170cm...nykyäänhän ihmiset kasvaa aina vaan pidemmiksi, johtuuneekohan kaikista aineista ym. hormooneista joilla meidän elintarvikkeita käsitellään...(esim. karjatalous jne)

pennsylvania sanoi:
Mut toi röökin poltto ei pidä paikkaansa et se lyhentää kasvua, "pikkuBroidi" alko polttaa yläasteel ja on mua pari senttii pidempi...

Yhdestä esimerkistä nyt ei kannata paljoa päätellä. Myöskään se, että sun veljelläsi ei ole keuhkosyöpää ei kumoa sitä tosiasiaa, että tupakointi aiheuttaa ko. sairautta :jahas:

pennsylvania sanoi:

Mistäs sen tietää vaikka broidis olis kasvanu entistä pidemmäksikin, jos ei olisi polttanut.

sittenpähän näät :D ite kasvoin pituutta vielä intissäkin
mulle ennusteltiin että kasvan vähän alle 180-senttiseksi,176 on jääty

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom