Kysymys lihasten jännittämisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Milo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Luin salilla jonkin aikaa sitten yhdestä lehdestä jonkun kanadalaisen kehonrakentajan metodeista. Siinä oli jotain lihasten jännittämisestä...siis rutistetaan niin perkeleesti, että lihakseen tulee polte ja pisto. Itse olen joskus tätä tehnyt ihan muuten vaan kotosalla, mutta enpä oo ajatellu että siitä ois jotain hyötyä.... liekkö onkaan.

Tietääkö joku miksi tätä jännittämistä kutsutaan ja onko siitä jotain hyötyä?

Originally posted by possu
Luin salilla jonkin aikaa sitten yhdestä lehdestä jonkun kanadalaisen kehonrakentajan metodeista. Siinä oli jotain lihasten jännittämisestä...siis rutistetaan niin perkeleesti, että lihakseen tulee polte ja pisto. Itse olen joskus tätä tehnyt ihan muuten vaan kotosalla, mutta enpä oo ajatellu että siitä ois jotain hyötyä.... liekkö onkaan.

Tietääkö joku miksi tätä jännittämistä kutsutaan ja onko siitä jotain hyötyä?

Staattista treeniä. Eipä itelläni ole kokemusta muuten kuin käsitreenin lopussa joissakin ohjelmissa oon tehny 1-3 sarjaa = toistoa, hyvin saa viimeisteltyä käsitreenin. Supistusta siis 20-30sek. Ja reiden ojennuskoneessa oon joskus tehny kanssa staattista treeniä. Voisi kokeilla muissakin liikkeissä, esim ristikkäistaljassa rinnalle.

Mutta ihan tuollaista jännittämistä ilman vastusta, voi olla aika vaikeeta saada kunnon tuntuma. Mieluummin vastuksen kanssa ja kunnon treeninä.

Jos oikein kunnolla haluaa staattista treeniä käyttää, se sopii heikkojen kohtien vahvistamiseen tosi hyvin. Eli tietyn nivelkulma-alueen treeniä esim 5x10sek supistuksia vähän kulmaa vaihtaen. Jos taas treenaa yleisesti staattisella menetelmällä niin silloin liikkeessä pitää tehdä monessa nivelkulmassa lähes ääriasennosta toiseen esim 10 sek pituisia supistuksia vaihtaen kulmaa ja yhteensä kesto esim 10x10sek.

Riippuen liikkeestä on puhina melkonen ja nostaa hetkellisesti verenpainetta paljon, pitää muistaa hengittää hyvin ettei pyörry :) jos jossain rankassa liikkeessä tätä tekee.

Re: Re: Kysymys lihasten jännittämisestä

Originally posted by Sakkeus

Mutta ihan tuollaista jännittämistä ilman vastusta, voi olla aika vaikeeta saada kunnon tuntuma. Mieluummin vastuksen kanssa ja kunnon treeninä.

Tuosta oon vähän eri mieltä. En saa millään liikkeellä hauista supistumaan niin hyvin kuin jännittämällä sitä. Siis tulee semmonen polte ja pisto että ei voi kauan jatkaa. Eli tämä on mun mielestä yhtä kuin hyvä tuntuma. Rintojen kans sama homma. Täydellisen supistuksen saan silloin kun kädet menee jonkun verran ristiin ja voi keskittyä rutistamaan kunnolla.

En saa treenatessa millään samanlaista tuntumaa, mutta ois kyllä mukava treenata jos sais samanlaisen supistuksen.

Tuotahan käytetään treenin lisäksi silloin tällöin, ei siis korvaamaan mitään.

Onkohan mun treenissä jotain vikaa sitten kun semmonen alkuvaiheen poltteen tunne, jomotus ja lihaskivut on hävinny. Siis tuntuu että palaudun suht nopeaa nykyään. Vaihdan ohjelmaa n.4-5 viikon välein.

Nyt mulla tulee kyllä täysin aikasemmasta poikkeava ohjelma. Se on tuossa subjectilla: Ideoita uuteen treeniohjelmaan(En osaa edelleenkään laittaa linkkiä)

Re: Re: Re: Kysymys lihasten jännittämisestä

Tuosta oon vähän eri mieltä. En saa millään liikkeellä hauista supistumaan niin hyvin kuin jännittämällä sitä. Siis tulee semmonen polte ja pisto että ei voi kauan jatkaa. Eli tämä on mun mielestä yhtä kuin hyvä tuntuma. Rintojen kans sama homma. Täydellisen supistuksen saan silloin kun kädet menee jonkun verran ristiin ja voi keskittyä rutistamaan kunnolla.

En saa treenatessa millään samanlaista tuntumaa, mutta ois kyllä mukava treenata jos sais samanlaisen supistuksen.

Tuotahan käytetään treenin lisäksi silloin tällöin, ei siis korvaamaan mitään.

Onkohan mun treenissä jotain vikaa sitten kun semmonen alkuvaiheen poltteen tunne, jomotus ja lihaskivut on hävinny. Siis tuntuu että palaudun suht nopeaa nykyään. Vaihdan ohjelmaa n.4-5 viikon välein.

Nyt mulla tulee kyllä täysin aikasemmasta poikkeava ohjelma. Se on tuossa subjectilla: Ideoita uuteen treeniohjelmaan(En osaa edelleenkään laittaa linkkiä)

Kyllä staattisella treenillä voi korvata koko tavallisen treenin kokeilepa ens kerralla :). Voi olla monenlaista hyötyä ja heikkojen kohtien treenit on sit eri juttu. Tosin en kyllä tiedä ketään joka olisi pidempään tollasella treenillä treenannu. Vastuksen kanssahan saa ultimaalisen supistuspolton vaikka missä liikkeessä. Siis ootko kokeillu esim keskitettyä habakääntöä, otat tarpeeks ison puntin ja pidät supistusasennossa 20-40 sek aivan varmana on käsi tulessa. Tai taljassa. Ite oon viime aikoina tehny ristikkäistaljan yläkahvoilla habasupistustoiston ja taljapunnerruksella ojentajasupistustoiston, käsitreenin päätteeksi kun oon tehny kädet superina.

peak contraction

Löysin jostain juttua peak contractionista... Se taitaa olla melkeinpä sama kuin staattinen treeni paitsi staattista treeniä tehdään ilman painoja???

Edit: Kirjotin samaan aikaan:) En siis nähny tota kommenttia.

Taitaa olla siis sama asia

Re: peak contraction

Löysin jostain juttua peak contractionista... Se taitaa olla melkeinpä sama kuin staattinen treeni paitsi staattista treeniä tehdään ilman painoja???

Peak Contraction tarkoittaa tavallisesti liikkeen supistusosan hyperjännitystä eli esim hauista tehdessä keskitytään potenssiin seitsemän supistamaan sitä lihasta ja ajattelemaan niitä vuorenhuipuiksi kuten Swarskakin on neuvonut :).

Staattisen treenin selitin tuossa jo äsken, mutta voi toki löytyä erilaisempaakin tietoa jostain.

Suositut

Back
Ylös Bottom