Kysymys jto:lle 5*5:sta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jylli81
  • Aloitettu Aloitettu
Moi @jto,

Osaisitko kertoa mistä voisi johtua, että maastavedossa irtoaa enemmän lattiasta kuin blokeilta? Maasta vetänyt 260, mutta blokeilta taitaa olla paras veto 240(?). Kannattaako lähteä hiomaan blokki vetoa paremmaksi ja jos kannattaa niin kuinka lähestyä?

Perinteisen maastavedon heikkoutena tuntuu olevan selkä tai takareidet. Tästä en ihan varma ole, sillä maksimi ykkös vedoissa alkaa selkä pyöristymään, mutta johtuuko se vain takareisien voiman puutteesta jota selkä käy kompensoimaan?

Vai kannattaako lähteä hiomaan loppuojennusta ketjuilla/kumeilla vetämällä lattiasta?
Hmm, tämä meni näköjään väärään ketjuun. Voiko joku moderaattoreista siirtää oikeaan ketjuun? @Mike

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Millasilta blokeilta eli kuinka monta cm polven alta ne suurimmat ongelmat? Pukkivedot on oikein hyvä apu normivedolle ja et oo ollenkaan eka, jolle ne on hankalampia ku maasta asti kiskotut romut. Jos se on sulle heikoin kohta, totta ihmeessä siitä on hankala lähtee nostamaan. Käytän noita aika paljon apuina, jos se hankalin kohta on siellä 0-10cm polven alla.

Millasilta blokeilta eli kuinka monta cm polven alta ne suurimmat ongelmat? Pukkivedot on oikein hyvä apu normivedolle ja et oo ollenkaan eka, jolle ne on hankalampia ku maasta asti kiskotut romut. Jos se on sulle heikoin kohta, totta ihmeessä siitä on hankala lähtee nostamaan. Käytän noita aika paljon apuina, jos se hankalin kohta on siellä 0-10cm polven alla.
Hmm, vetänyt aina aavistuksen polven alta kun on pukeilta vetänyt. Tarkempia speksejä en osaa antaa senteistä +/- 5cm 😁.

Mikä olisi fiksuin tapa alkaa lähestyä loppuvedon parannusta pukeilta vedolla?
-Toistoalue/sarjamäärä?
-Progressio? (Painoissa, sarjoissa, toistoissa, mekaaninen...) ?
-Työpaino? (85-90 %, lattiamaksimista?)

Olen volyymijaksolla, jossa kuormaa jaloille tulee paljon. Täten pukkiveto täytyisi toteuttaa jotenkin niin että se ei veisi tehoja kyykkytreeneistä merkittävästi.

En ole nyt useaan kuukauteen tehnyt pukkivetoja, jolloin ärsyke on uusi. Pelkään että lisäämällä uuden liikkeen ja vääränlaisella lähestymisellä tuhoan hyvin etenevän kehityksen kyykyssä.

Nykyisessä ohjelmassa kaksi vetotreeniä lattiasta. (toisessa treenissä kakkosia ja toisessa treenissä vitosia. Ensimmäisessä suuret viikkokohtaiset korotukset 10kg/viikko, jolloin kierron ensimmäinen treeni on helppo. Toisessa 2,5 kg progressio/viikko kohtuu raskas alusta loppuun).

Juu mittaus aina polvilumpion alareunasta sit. Toistoalue suht normaalia vedoille eli peruskaudella 3-5. Sarjamäärä 1-5 työsarjaa ja ylirautakin voi olla mukana. Eli semmonen 2-3 toistoo vajaa ykkönen vipana lämppänä ennen pidempiä sarjoja. Progressio miehen mukaan eli tarkoitus kehittyä, muttei väkisin. Näitä teen työkseni ja se laadukkaampi suunnittelu on hieman heikkoa tässä. Eihän mulla sun treenien kokonaiskuvastakaan oo mitään hajua. Painot semmosia, että jää varaa 2-3 toistoa. Ei kannata lattiamaksimista laskea. Sen kyykynkin takia maltilla näissä ja anna kropan tottua. Pitäsin kaikki vetotreenit nyt samalla lailla maltillisina eli ei mitään tiukkaa. Korotukset päivän mukaan, ei sokeesti. Semmonen ei voi perustua ihmisen normaalin elämän muunteluihin.

Juu mittaus aina polvilumpion alareunasta sit. Toistoalue suht normaalia vedoille eli peruskaudella 3-5. Sarjamäärä 1-5 työsarjaa ja ylirautakin voi olla mukana. Eli semmonen 2-3 toistoo vajaa ykkönen vipana lämppänä ennen pidempiä sarjoja. Progressio miehen mukaan eli tarkoitus kehittyä, muttei väkisin. Näitä teen työkseni ja se laadukkaampi suunnittelu on hieman heikkoa tässä. Eihän mulla sun treenien kokonaiskuvastakaan oo mitään hajua. Painot semmosia, että jää varaa 2-3 toistoa. Ei kannata lattiamaksimista laskea. Sen kyykynkin takia maltilla näissä ja anna kropan tottua. Pitäsin kaikki vetotreenit nyt samalla lailla maltillisina eli ei mitään tiukkaa. Korotukset päivän mukaan, ei sokeesti. Semmonen ei voi perustua ihmisen normaalin elämän muunteluihin.
Tämä oli jo enemmän kuin uskalsin toivoa, kiitos paljon ohjeista ja vinkeistä!

Vaihtele pukkien korkeutta sit eli selkee analyysi päällä heikon kohdan suhteen. Voit tehdä treenin alkuun nousut normivedollakin semmoseen 90% ykköseen herättelyksi. Nekin kertoo tilanteesta hieman. Ite käytän jengille 0cm, 5cm ja10cm lumpion alta apuina. Teetän sekä normivetoina stoppi pukilla ja paikat rennoiksi että ns. leijustoppeina sentin päässä boksista leijuttaen 1-2s ja sit ylös.

Tuo leijuttelu pukkien päällä on kyllä oksettava apuliike 😂 hyvä ja tehokas ja kunhan sitä oppii olemaan inhoomatta, hyötyjä tulee!

Miljoona kertaa jauhettu aihe mutta haluasin kuulla sun mielipiteen. Elikkä kannattaako kevyellä viikolla pudotella mielummin kuormaa vai volyymia pois. Tietysti tapauskohtaista.. itellä volyymi ei kyl oo ollu tän oljelman aikana hirveen korkee ja toistoalueet 6-8 nii ajattelin kuormia tiputtaa esim 70 pinnaa nykyisistä.

Nyt tehny 5 viikkoo siten että ohjelman alussa sarjat noin RIR 2-3. Tällä viikolla sarjat tuntus olevan lähempänä RIR 0-2. Joka viikko on kuormat lisäätyny. Nyt tunne että kevyen viikon paikka kun kyynerpäätkin ja forkut kyselee kevyempien sarjojen perään.

Valitettavasti joudun sanoon, että tosi yksilöllistä. Mulla jotku tekee 30% kovempien viikkojen volyymistä ja sarjatiukkuus RIR4-5. Sit joku tekee 80% volyymistä ja RIR2-3. Jne jne... Tuntuma kertoo paljon eli ei väkisin liika kovaa. Ja sit miten ne seuraavat kovat viikot kulkee. Pitäs kulkee heti hyvin ja olla levänny olo eikä taapertaa ainakaan.

Moikka voisiko vaikka jto ystävällisesti antaa neuvoa mikä jako olisi hyvä,olen 50 vuotias mies,salilla olen käynyt jo vuosia,nyt haluaisin uutta motivaatiota treeneihin,kiitos jo etukäteen.

No hieman enemmän infoa kaipaisin. Sillä ite jaolla ei niin oo merkitystä. Enempi riippuu sun muun elämän aiheuttamista aikatauluhaasteista, nykysistä voimatasoista, treenin tavoitteista jne. Jotakin yleistä voin toki tähän laitella, mutta ne ei tietenkään koske nimenomaisesti sua, ku en sua valmenna. Motivaatio on aika tärkee, ellei tärkein juttu ja nyt pitäs sitten miettiä, miksi sitä ei ole ja mihin sen kasvaminen sun kohdalla perustuu. Yksilövalmennukset teen tuon firmani kautta ja mukana on useita yli 50 nostajia ihan kovallakin tasolla. Itekin täytän pian 53v ja jopa kehittyen edelleen.

No hieman enemmän infoa kaipaisin. Sillä ite jaolla ei niin oo merkitystä. Enempi riippuu sun muun elämän aiheuttamista aikatauluhaasteista, nykysistä voimatasoista, treenin tavoitteista jne. Jotakin yleistä voin toki tähän laitella, mutta ne ei tietenkään koske nimenomaisesti sua, ku en sua valmenna. Motivaatio on aika tärkee, ellei tärkein juttu ja nyt pitäs sitten miettiä, miksi sitä ei ole ja mihin sen kasvaminen sun kohdalla perustuu. Yksilövalmennukset teen tuon firmani kautta ja mukana on useita yli 50 nostajia ihan kovallakin tasolla. Itekin täytän pian 53v ja jopa kehittyen edelleen.

3 jakoisella olen treenannut,pituus 175 paino 90kg mahaa on,kyykky 120 smitissä penkki säälittävä 90 kg tarkotus pysyä kunnossa kun ikääkin alkaa olemaan,en oikein ole ikinä löytänyt hyvää treenijakoa siihen jos saisi apuja?

No edelleenkään se jako itessään ei niitä tuloksia tuo, vaan se treenien suunnittelu ja toteutus suhteessa siihen, mitä jaksat ja ehdit tekemään. Ikä ei niinkää oo se este, vaan fiksu treenaaminen. Mutta jos semmosen 3-4 treeniä viikossa teet, sitten esim:
1. Penkki, kapeampi penkki, leveä soutu, leuat, ojentajatalja
2. Kyykky, pukkiveto, pari raskasta vatsaliikettä (toinen kiertäen), grippi
3. Penkki, lankkupenkki, myötäleuat, viparit, hauiskääntö
4. Veto, etukyykky, vatsat taas, pohkeet

Joka toinen päivä/ 3 treeniä viikossa tai sitten esim. 1ma, 2ti, 3to, 4pe.

Moro jto onko mitään perusohjetta voimanosteluun pitkälle dieetille? (6+kk) tarkotan siis pääliikkeiden kuormien ja toistojen toteutusta niin et palautuu hyvin treeneistä ja jakson kestoa. Kalorit on viikkotasolla -500-700 alle kulutuksen.(syklitys, lepopäivinä ~2100 & treenipäivinä ~3100) aerobiset on tällä hetkellä 15min treenien päälle ja yks 30-40min viikossa lepopäivänä.

Suht lyhyitä treenejä pääliikepainotuksella. Sillon ei pitäs pahemmin tulla ongelmia. Pari kolme liikettä ja pois. Dieetillä kyllä on voimaa saatu vallan hyvin, mutta treenien rytmittäminen pitää olla aika tarkalla.

Tällaista olin ajatellut, kattonut vähän suuntaviivoja sun aiemmista neuvoista muille. Mulla siis about vuosi taukoa voimailusta ja tehny tässä välissä bodaustyylisesti:

1.kk 3x6
2.kk 4x4
3.kk 6x3
pari viikkoa kakkosia nousevasti ja kevennyksen jälkeen ykköset

ekalla, tokalla ja kolmannella kuukaudella joka 4. viikko on kevennys.
toistoihin 2-3 toistoa varaa ennen kakkosia.

treenijaoksi olin ajatellu 2-jakosta 'voimabodaus' tyylistä jonka olit aiemmin postannut mut muokkasin itelleni sopivammaksi:
1. Penkki, kulmasoutu, leuat vastaote, ranskalainen
2. Kyykky, reisikoukistus, reisiojennus, sit up
3. Kapea penkki, vinopenkki, ylätalja, viparit sivulle, hauiskääntö
4. Maastaveto, SSB-kyykky, pohjenousu, polvien nosto

Onko ajatuksia? Mennäänkö ihan metsään vai onko ihan toteutuksen arvonen suunnitelma? Lisäisitkö tai poistaisitko mitään?

Tällaista olin ajatellut, kattonut vähän suuntaviivoja sun aiemmista neuvoista muille. Mulla siis about vuosi taukoa voimailusta ja tehny tässä välissä bodaustyylisesti:

1.kk 3x6
2.kk 4x4
3.kk 6x3
pari viikkoa kakkosia nousevasti ja kevennyksen jälkeen ykköset

ekalla, tokalla ja kolmannella kuukaudella joka 4. viikko on kevennys.
toistoihin 2-3 toistoa varaa ennen kakkosia.

treenijaoksi olin ajatellu 2-jakosta 'voimabodaus' tyylistä jonka olit aiemmin postannut mut muokkasin itelleni sopivammaksi:
1. Penkki, kulmasoutu, leuat vastaote, ranskalainen
2. Kyykky, reisikoukistus, reisiojennus, sit up
3. Kapea penkki, vinopenkki, ylätalja, viparit sivulle, hauiskääntö
4. Maastaveto, SSB-kyykky, pohjenousu, polvien nosto

Onko ajatuksia? Mennäänkö ihan metsään vai onko ihan toteutuksen arvonen suunnitelma? Lisäisitkö tai poistaisitko mitään?
Aikasempaan, kannattaako ottaa kapeelle penkille myös ohjelmalla vai painaa vaikka 3-4x6-10?

No ei toi 3x6, 4x4, 6x3 kyllä mitään bodaustyylistä ole.

Ihan hyvältähän toi näyttää, vaikka vaikee näistä on tällai yleistellen antaa kovinkaan tarkkoja ajatuksia.

No ei toi 3x6, 4x4, 6x3 kyllä mitään bodaustyylistä ole.

Ihan hyvältähän toi näyttää, vaikka vaikee näistä on tällai yleistellen antaa kovinkaan tarkkoja ajatuksia.
Ai joo selitin vähän epäselvästi eli siis teen tällä hetkellä bodaustreeniä ja oon vuoden tehny, nyt suunnitelmissa lähiviikkoina alottaa tämä kyseinen systeemi.

Kiitokset vastauksista😎😎😎

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom