Kysymyksiä ruuasta ja treenaamisesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Xewie
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Heips kaikki. Olenpa sitten minäkin eksynyt tälle foorumille ja aloittelen kuntosaliharjoittelua. Tällä hetkellä on menossa rasvanpudotteluvaihe. Käyn heittämässä tunnin aerobista aina kun jaksaa ja on aikaa. Toinen viikko on menossa ja rasvaa palaa! Kivaa. :rock: Voimalaitteisiin en oo vielä kavunnut, kaikki aikanaan.

Mulla taitaa kuitenkin olla vähän eri tavoitteet kuin monella täällä joten kyselisin vähän mieltäni askarruttavia kysymyksiä joihin en ainakaan vielä ole löytänyt vastauksia. Nimittäin mä en hae mitään kahtaakymmentä kiloa lihasta. Kunhan tahtoisin olla timmin näköinen niin että lihakset näkyy ja keho on sopusuhtanen. Rasva siis alas ja sit vähän voimaharjoittelua säännöllisesti yhdessä aerobisen kanssa, luulisin. Mikä askarruttaa mua on että miten lihaksen lisääntyminen ns. pysäytetään? Jos mä katson peiliin ja oon tyytyväinen niin miten sen tason saa pysymään? Täällä kaikki tuntuu himoitsevan lisää! Millainen ruokavalio tähän sopis? Ruokavalioita joissa protskun määrä on korkea ja rasva ja hiilarit alhaiset löytyy mut toimiiko ne tämmösessä tapauksessa?

Toinen kysymys koskee täällä viljeltävää termistöä. Herran jestas sitä spesiaalisanaston määrää ihan aloittelijoidenkin osiossa. Onko jossain sanastoa missä selitetään herat, rahkat, mv:t ja bulkit? Puolet ajasta ei oo tietoo mistä täällä puhutaan.

Siinäpä alkua ja tämänhetkisiä ihmetyksen aiheita.

Xew

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=13927

Tossa ketjussa on hyvää juttua dieetistä, eli tavasta päästä rasvasta eroon. Ja FAQ kannattaa lukasta läpi, sekä hakata noita mieltä askarruttavia käsitteitä tuohon pakkiksen hakukoneeseen, niin löytyy ketjuja joissa asioita käsitellään ja pääsee tätäkautta juttuun sisään paremmin.

Mutta tuo lihasten tason säilyttäminen ei mikään ongelma ole, kun olet dieetin vetänyt (tänä aikana ei lihas kasva vaikka haluaisi) syöt vain kutakuinkin kulutuksen verran ja treenailet normaalisti. Eli jos et syö yli kulutuksen, et voi kasvaa ja jos et syö alle kulutukset, et myöskään kutistu. Lihaksista pääsee aina helpolla eroon, niide lisääminen on paljon työläämpää. Eli ei tartte pelätä tulevansa vahingossa lihaksikkaaksi.

siitä lihaksen liikakasvamisesta ei kannata huolehtia, jos on liikaa siitä kyllä pääsee TODELLA nopeasti eroon.

hera=heraproteini, lisäravinnetta jota ostetaan esim pakkotoiston kaupasta
rahka=ihan perus maitorahkaa mitä saa alepasta, siwasta, valintatalosta jne..
mv=maastaveto, liike selälle ja takareisille
bulk=dietin vastakohta, bulk, syödään enemmän kuin kulutetaan ja lisätään painoa.

Lisää termejä joita en tunne...

HIIT
epäkkäät
forkut
viparit
scott

Jaa no jotain löytää sentään itekkin:

HIIT == (High Intensitive Interval training) http://www.musclemedia.com/training/hiit.asp
eli 30s hidas (50%) ja 30s nopea (90%) vuorotellen 8 viikkoa niin että alussa 4 minsaa ja lopussa 15 minsaa aerobista harjoittelua, lisätään minsa aina joka toisella kerralla. Kun 8 viikkoo tulee täyteen, pari viikkoo taukoo ja jos tahotaan niin homma alusta taasen.

Xewie sanoi:
Lisää termejä joita en tunne...

epäkkäät
forkut
viparit
scott

epäkkäät = epäkäslihas = muskulus trapezius
Lähtee: Takaraivosta, niskasiteestä, kaula- ja rintanikamien okahaarakkeista
Kiinnitys: Solisluu, lapaluun olkalisäke, lapaluun harju
tehtäviä: nostaa hartiaa, vetää hartiaa taakse sekä alas.
rautalanka: näet sen parhaiten kun katsot peiliin. Se on se olkapään ja niskan välissä oleva lihas joka tekee sinulle "häränniskan" (jatkuu siis myös lapojen välissä aina tuonne selän alaosaan asti)

Forkut = forearms = kyynärvarren lihakset = ne mitä supistuu ranteen ja kyynärpään välissä kun koukistat rannetta

viparit = vipunostot = eristäviä liikkeitä joissa ei liikettä tule kuin yhden nivelen vaikutuspiirissä. Tehokkaita kun halutaan kohdentaa rasitus yksittaisiin lihaksiin.

scott = tuellinen penkki hauiskäännölle jossa tulee tuki käsille rintakehän eteen ja käsien alle siten, että koko olkavarsi on tuettuna penkkiin. Auttaa eristämään liikkeen paremmin haluttuun kohtaan kun vain kyynärpään liike mahdollistuu (jos ei fuskaa ihan järjettömästi kiskomalla)

Plaah..

Gdane sanoi:
viparit = vipunostot = eristäviä liikkeitä joissa ei liikettä tule kuin yhden nivelen vaikutuspiirissä. Tehokkaita kun halutaan kohdentaa rasitus yksittaisiin lihaksiin.

niin siis olkapääliikettä yleensä tarkotetaan(+ vipunostot rinnalle)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
kaNi- sanoi:
niin siis olkapääliikettä yleensä tarkotetaan(+ vipunostot rinnalle)

Ihan saat minun puolestani vapaasti yleistää ihan niinkun haluat :)

Minä vain vastasin kysymykseen "mikä on vipari".

Edit:

kynae-niska sanoi:
En tajua miten vipunoston voi tehdä rinnalle. Itselläni on ainakin aivan liian pitkät kädet. Tarkoittikohan kaNi- jotain soutuliikettä?

Ei varmasti tarkoittanut. Vipunostot voidaan rinnalle tehdä monilla eri tavoilla maaten, seisten tai kulmissa. Esimerkiksi tästä vipunostot maaten käsipainoilla tai taljassa, ristitalja seisten alas tai eteen, yms, yms, yms.

kynae-niska sanoi:
En tajua miten vipunoston voi tehdä rinnalle. Itselläni on ainakin aivan liian pitkät kädet. ;) Tarkoittikohan kaNi- jotain soutuliikettä?

Tässä kuva vipareista sivulle:
http://exrx.net/AnimatedEx/DeltoidLateral/DBLateralRaise.gif

Kuten GDane jo selitti, voi vipareita todellakin tehdä rinnalle monella tavalla. Yleisin on varmasti selällä maaten käsipainoilla tehtävä ja taljaversiot tulee sitten tämän jälkeen ja täsäs onkin mahdollisia asentoja jo useita. Viparit hakkaa esim. peck-deckin 6-0 rintatreenissä.

KSENA sanoi:
eli ei peck deckkiä jos haluaa kunnon rintalihakset? :D

No eipä tämä nyt mikään sääntö sentään ole, lähinnä omakohtainen kokemus ja aika monen muunkin kuullut näin sanovan. Toki on varmasti peck-deckistäkin kiinni, niitä kun on myös monenlaisia. Mutta viparit rokkaa kyllä osana rintatreeniä!

Timba79 sanoi:
No eipä tämä nyt mikään sääntö sentään ole, lähinnä omakohtainen kokemus ja aika monen muunkin kuullut näin sanovan. Toki on varmasti peck-deckistäkin kiinni, niitä kun on myös monenlaisia. Mutta viparit rokkaa kyllä osana rintatreeniä!
Mun pitää kyllä napata lyhyt videopätkä tuosta PeckDeckistä kuinka se kannattaa suorittaa, että siitä saa todella pätevän liikkeen. Oman kokemuksen mukaan jopa huomattavasti paremmen kuin vipunostot rinnalle.

toolate sanoi:
Mun pitää kyllä napata lyhyt videopätkä tuosta PeckDeckistä kuinka se kannattaa suorittaa, että siitä saa todella pätevän liikkeen. Oman kokemuksen mukaan jopa huomattavasti paremmen kuin vipunostot rinnalle.

Ota ihmeessä, voisi vaikka tulla joku ahaa-elämys siihen. Itsellä kun tahtoo mennä enemmän esim. etuolkapäille tuo peck-deck.

Timba ookko kokeillu sillein, että ainoastaan kyynerpäillä liikutat tota peck deckkiä? eikä kämmenpohjilla kuten monet tekee. mulla ainakin sillon ottaa rintoihin nin jumalattomasti :D

Back
Ylös Bottom