Kysymyksiä pokeille

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt pitää hieman verestää muistoja ja kertoa hieman omista muistoista. Tein ovihommia opiskeluaikoina noin 4 vuoden ajan useammassakin erityyppisessä paikassa, irkkupubeissa, karaokebaareissa ja yökerhoissa. Portsarin homma on mielestäni ennenkaikkea asiakaspalvelua - kohdellaan asiakkaita siten että he viihtyvät ja huolehditaan turvallisuudesta.

Vaikeissakin tilanteissa tulee pystyä säilyttämään hermot ja hoitamaan tilanne parhaalla mahdollisella tavalla. Olin 4 vuoden aikana noin 10 kertaa tilanteessa jossa tilanne meni kunnon painimiseksi ja asiakas piti poistaa voimakeinoin ravintolasta. Muutamassa jutussa asiakas nosti syytteen pahoinpitelystä, mutta poliisin esitutkinnat päätyivät tulokseen että käytin asianmukaisia voimakeinoja tilanteen hoitamiseksi. Valitettavasti kaikki asiakkaat eivät tiedä, että järjestyksenvalvojalla on oikeus käyttää tarpeenmukaisia voimakeinoja turvallisuuden takaamiseksi.

Arvostan portsareita, jotka pystyvät toimimaan ammattimaisesti ja itsevarmasti tilanteessa kuin tilanteessa. Homma ei sovi itsetuntoaan pönkittäville kuumakalleille. Toisaalta minua ihmetyttää tämä suomalainen ravintolakulttuuri, että ihmisten pitää vetää pää niin täyteen viinaa, ettei omin jaloin pysty kävelemään ulos. En ole tehnyt nyt tuon ravintolatupakoinnin kiellon jälkeen enää poken hommia, joten en tiedä onko työympäristö muuttunut siltä osin viihtyisämmäksi. Mutta itse tuli vedettyä röökiä tuona aikana ja lopettaminen ei onnistunut koska joka ilta tuli ainakin passiivisesti poltettua. Toinen työtä raskauttava homma oli melu, joten suosittelen korvatulppien käyttämisestä kuulovaurioita estämään. Ei ole ollenkaan kivaa kun korvat tinnittää ja ei pysty nukkumaan aina niin hyvin kuin haluaisi..

Eräs hauska tapaus sattui kerran, kun äärettömän lihava nainen oli sammunut pöytään ja häntä piti lähteä kuljettamaan ulos. Tuo neitokainen oli yksinkertaisesti niin tuhdissa kunnossa ja jämerän otteen saaminen mistään säädyllisestä kohtaa kehoa mahdotonta, että päätin lähteä suorittamaan nosto-operaatiota jollain välineellä. Soitin poliisit ja maijan paikalle hakemaan asiakasta. Kieritin naisen ravintolan pöydän päälle ja pyysin tarjoilijaa nostamaan toisesta päästä. Kuljetimme pöydän päällä pötköttävän asiakkaan ulos ravintolasta kaikkien asiakkaiden tuijottaessa tätä ylileveää kuljetusta. Homman kruunasi vielä se että asiakas työnnettiin maijaan vähän niinkuin leipäläpiolla uuniin paistumaan. Taisi olla ainoa tilanne jossa kyykkytreenistä oli poken hommissa oikeasti hyötyä.

Toinen hauska sattuma oli kun tein keikkaa karaokebaarissa. Tapanani oli seistä kelistä riippuen ravintolan oven ulkopuolella aina kun mahdollista, koska ravintelin musikaalinen anti oli varsin karmaisevaa. Sitten yksi asiakas kysyi että seisotko täällä ulkona sen takia että karaokelaulu kuulostaa niin hirveältä. Vastasin rehellisti että kyllä. Seuraavana iltana asiakas tuli säälivä ilme kasvoillaan ja toi minulle paketillisen korvatulppia..

Stereotyypit portsareista ei kyllä aina pidä paikkaansa. Useimmat tuntemani portsarit ovat fiksuja ihmisiä. Monet myös tekevät hommaa myös lisätienestinä ja tekevät muuta "hienompaa" hommaa päivätyönään. En myöskään tunne yhtään portsaria, joka tekee työtä päästäkseen käyttämään väkivaltaa.

Tsemppiä kaikille ovella olijoille, kyllä se aina tylsissä palavereissä istumisen voittaa :-)

Järjestyksenvalvojaa puukotettiin Hämeenlinnassa
25.5.2008 9:56

Työtehtävissään ollutta järjestyksenvalvojaa puukotettiin useita kertoja hämeenlinnalaisessa ravintolassa.

Vuonna 1980 syntynyt mies löi järjestyksenvalvojaa puukolla useita kertoja sunnuntain vastaisena yönä hämeenlinnalaisessa ravintolassa. Uhri selvisi suojaliiviensä ansiosta ilman vakavia vammoja.

Tekijä on poliisin vanha tuttu. Häntä epäillään tapon yrityksestä, järjestystä ylläpitävän henkilön vastustamisesta ja järjestysrikkomuksesta.

IL

Kallis kertamaksu, mutta melko halpa henkivakuutus jos tulee tarvis. Notta pitäkää niitä liivejä...

Hyvä tietää osa 213.

Otin kiinni näpistyksestä (1 kaljapullo) kiinni erään miehen 22.5.2005, ja tuossa alkuviikosta oli tullut postilaatikkoon kirje syyttäjältä joka sisälsi päätöksen syyttämättä jättämisestä. Nyt on siis 17.6.2008. Eli nopealla laskukaavalla tosta saadaan reilun kolmen vuoden prosessi. Mitenkähän pitkään juttu olis kestänyt jos syyttäjä olisi lähtenyt viemään asiaa eteenpäin...

Juttu oli ihan höpöhöpö-case, jossa mua syytettiin liiallisesta voimankäytöstä murtuneeseen olkapäähän vedoten.

Miksi otan tämän esille? Te jotka mietitte alalle lähtemistä, kannattaa tälläiset jutut ottaa huomioon. Jos esim. jv-/vartijakortti olisi pitänyt uusia tänä aikana, ei tämän jutun takia sitä olisi myönnetty. Eli huonolla tuurilla olisin ollut kolme vuotta alalta pois yhden kaljapullon takia. Samoin jos olisin hakenut esim. aselupaa, ei sitäkään olisi myönnetty ennen tätä päätöstä. Siinä on sitä oikeusturvaa turvallisuusalan tekijöille..

Nyt jäänkin mielenkiinnolla odottamaan, milloin vapun 2007 tapaus saa päätöksensä oikeuslaitoksen puolelta.

Mä en ainakaan enää puutu vapaa-aikana mihinkään juttuun missä on pieninkin mahdollisuus joutua syytettyjen penkille. Hätäkeskukseen voin soittaa, ja that's it. Kolmeen vuoteen mahtuu 156 viikonloppua, ja se on aika monta menetettyä vuoroa tuulikaapissa.. :wall:

Miksi otan tämän esille? Te jotka mietitte alalle lähtemistä, kannattaa tälläiset jutut ottaa huomioon. Jos esim. jv-/vartijakortti olisi pitänyt uusia tänä aikana, ei tämän jutun takia sitä olisi myönnetty. Eli huonolla tuurilla olisin ollut kolme vuotta alalta pois yhden kaljapullon takia. Samoin jos olisin hakenut esim. aselupaa, ei sitäkään olisi myönnetty ennen tätä päätöstä. Siinä on sitä oikeusturvaa turvallisuusalan tekijöille..
Tuo nyt on vähän kaupunki kohtaista. Itse ainakin sain uusittua lupani vaikkakin olin sillä hetkellä neljästä jutusta syytetyn pallilla. Pienen juttu tuokion jälkeen lupien myöntäjän kanssa päästiin tästä yhteisymmärrykseen. Olisihan se aika törkeää viedä mieheltä elinkeino turhan päiväisten juttujen takia. Näistäkin kaikista tuli syyttämättä jättäminen. Yllätys yllätys. Vituttaa kun nämä nykyajan räkänokat ovat juttuja nostamassa joka perkeleen asiasta.

Ihanko totta? Siis jos joku soittaa suutaan tai uhkailee, hanta saa vetaa kuonoon? Tai joltain saa vaantaa hartiat sijoiltaan? Onko teilla joillain ruuvit hieman loystyneet samalla kun hauis on kiristynyt?

Ihanko totta? Siis jos joku soittaa suutaan tai uhkailee, hanta saa vetaa kuonoon? Tai joltain saa vaantaa hartiat sijoiltaan? Onko teilla joillain ruuvit hieman loystyneet samalla kun hauis on kiristynyt?

Ja sun pointti oli mikä? Missä tossa lähtee hartiat sijoiltaan tai jotakuta sattuu? Kunnon trolli.

Ja sun pointti oli mikä? Missä tossa lähtee hartiat sijoiltaan tai jotakuta sattuu?

Itse kirjoitit: "Juttu oli ihan höpöhöpö-case, jossa mua syytettiin liiallisesta voimankäytöstä murtuneeseen olkapäähän vedoten."

Toinen tuossa edella kirjoitti: " Itse ainakin sain uusittua lupani vaikkakin olin sillä hetkellä neljästä jutusta syytetyn pallilla... Olisihan se aika törkeää viedä mieheltä elinkeino turhan päiväisten juttujen takia... Vituttaa kun nämä nykyajan räkänokat ovat juttuja nostamassa joka perkeleen asiasta."

Tama on kylla minusta aika huolestuttava asenne ihmiselle, jonka tyota eras edella kirjoittava kuvaa nain: "Portsarin homma on mielestäni ennenkaikkea asiakaspalvelua - kohdellaan asiakkaita siten että he viihtyvät ja huolehditaan turvallisuudesta."

Tiesitkö demos, että kuka tahansa voi nostaa jutun ketä tahansa vastaan, ilman että siinä on näyttöä? Vaikka Jeshellä olisikin neljä juttua päällä, ei se tarkoita että hän olisi välttämättä koskenut YHTEENKÄÄN asiakkaaseen näistä neljästä. Ymmärrätkö?

Niin kuin minulle; olkapää oli mennyt rikki n kolme viikkoa tuon kiinnioton jälkeen, mutta minua epäiltiin siitä. Eli ihan höpöhöpö-case mulle. MUTTA siltikin se pyöri kolme vuotta tuolla byrokratian rattaissa.

Ymmarran harmistuksesi, jos noin on.

Muuten olen tata ketjua lukiessani miettinyt, etta onko tama vakivalta pokeja kohtaan kovinkin suomalainen ilmio, vai sattuuko sita muuallakin viela enemman. Ja samoin toisinpain: ovatko suomalaispoket tavanomaista herkkanahkaisempia vai viilipytyn rauhallisia verrattuna esimerkiksi englantilaiskollegoihinsa.

Vastaan nyt muutaman kaverin puolesta jotka ovat tehneet töitä ulkomailla.

Englantilaiset poket ovat aika väkivaltaisia, mutta niin on asiakkaatkin. Samoin meidän naapurimaat edustaa aika väkivaltaista kulttuuria. Puheet on aika lyhyitä ja teot aika vakavia.

Suomalainen portsari on mun mielestä hyvässä asemassa. Puhutaan aika hyvin, ja ihan silmitön väkivalta loistaa poissa olollaan. Mutta meno on jo muuttunut pahemmaksi, ja väkivalta mm. portsareita ja poliiseja kohtaan on jo lisääntynyt huolestuttavissa määrin. Suomalainen perusjahvetti on ihan ok, se vetää kaljaa ja käytös on tietyllä tapaa looginen, mutta sit tulee tää muu kurasakki ja huumeet sen lisäksi. Kyllä vähän arveluttaa miettiä, millainen meno on kymmenen vuoden päästä ovilla.

Toinen tuossa edella kirjoitti: " Itse ainakin sain uusittua lupani vaikkakin olin sillä hetkellä neljästä jutusta syytetyn pallilla... Olisihan se aika törkeää viedä mieheltä elinkeino turhan päiväisten juttujen takia... Vituttaa kun nämä nykyajan räkänokat ovat juttuja nostamassa joka perkeleen asiasta."

Tama on kylla minusta aika huolestuttava asenne ihmiselle, jonka tyota eras edella kirjoittava kuvaa nain: "Portsarin homma on mielestäni ennenkaikkea asiakaspalvelua - kohdellaan asiakkaita siten että he viihtyvät ja huolehditaan turvallisuudesta."

Hyvänä esimerkkinä voin sanoa, että asiakas on käynyt käsiksi/lyönyt järjestyksenvalvojaa ja sitten kun on mies viety maihin ja raudoitettu. Niin siinä matkalla on saattanut tulla vähän asfaltti-ihottumaa ja vaikkapa olkapää kipeäksi kun on vastaan pistetty sen mitä voimavaroissa on käytettävissä. Sitten nostetaan juttu järjestyksenvalvojaa vastaan pahoinpitelystä.

Vaikkakin järjestyksenvalvojat on humalaisten ihmisten kanssa tekemisissä niin en näe syytä miksi heidän pitäisi pitkät illat kuunnella kenenkään vittuilua yms. En minäkään tule heidän työpaikalle avautumaan? Saati että lyödään järjestyksenvalvojaa ja sitten ihmetellään, että millä oikeuksilla tuo kävi minuun käsiksi ja laittoi rautoihin.. Sitä kun on 5-6 iltaa viikossa yökerhojen ja lähiöpubijen ovilla niin se tahtoo vaan olla fakta, että oli miten supliikki mies tahansa niin kyllä siellä joutuu painimaan ihan tarpeeksi ja sitä kautta näitä syytteitäkin ropisee.. Ja tuntuu, että meno vain muuttuu väkivaltaisemmaksi vuosi vuodelta. Ainakin asiakkaitten puolelta.

Vaikkakin järjestyksenvalvojat on humalaisten ihmisten kanssa tekemisissä niin en näe syytä miksi heidän pitäisi pitkät illat kuunnella kenenkään vittuilua yms.
Kyllä tuo minun mielestäni kuuluu vähän toimenkuvaan ja jos vittuilusta hermostuu tai ottaa itseensä sitä on väärällä alalla. Toki hölmöähän se vittuilukin on mutta jos humalaisten kanssa töitä tekee niin päivän selvä asiahan se on, että sitä tulee. Itsekin saan joskus duunissani kuunella vittuilua "asiakkaiden" taholta mutta mua ei hetkauta yhtään jos mulle täysin tuntematon lässyttää jotain. Joskus se on kaiken lisäksi ihan hauskaakin.

Mutta ei kyllä pitäisi pokejen purkaa omaa pahaa oloaan asiakkaisiin. Yksi esimerkki Hgin Onnelan ovelta. Oltiin menossa sisälle aikaan jolloin jonoa ei ollut ollenkaan. Meillä oli olutpullot mukana eikä oltu kovinkaan humalassa. Koska jonoa ei ollut, pujahdettiin siihen jonon ensimmäisen paikalle siitä köysien välistä. Siinä sit odotettiin, että poke päästää sisälle. Noh, pokehan alkaa mesoamaan, että ei tässä saa juoda ja pullot pois. Siinä oltiin, että mitä ei saa vai (siis ihan vilpittömästi tiedusteltiin) johon poke sanoi, että juu ei saa, viekää pullot pois. Minä lähdin viemään pulloa sivummalle ja astuessani pois "jonosta" sivummalle otin hörpyn pullosta (siis tässä vaiheessa olin jo pois siitä "jonoalueelta"). No poke alkaakin mesoamaan, että sisälle ei ole tulemista. Minä sit ihmeissäni kyselemään, että et voi olla tosissas. Juu tosissaan oli ja taisi olla pokella huono päivä kun sanoin sille, että olet sinäkin kummallinen ruttukorva niin kävi kaveri sit tönimään. Huomauttaisin vielä, että olin koko tilanteen hymyssä suin ja tuossa vaiheessa kun poke alkoi tönimään laitoin vielä kädet selän taakse. Tässä vaiheessa pokekin ymmärsi kuinka hölmösti oli käyttäytynyt ja tilalle tuli toinen poke. Eli sinä joka tunnet piston rinnassasi. Jää ensi kerralla kotiin jos tuntuu pahalta, äläkä lähde ovelle toisten iltaa pilaamaan. Kiitos.

Kyllä tuo minun mielestäni kuuluu vähän toimenkuvaan ja jos vittuilusta hermostuu tai ottaa itseensä sitä on väärällä alalla. Toki hölmöähän se vittuilukin on mutta jos humalaisten kanssa töitä tekee niin päivän selvä asiahan se on, että sitä tulee. Itsekin saan joskus duunissani kuunella vittuilua "asiakkaiden" taholta mutta mua ei hetkauta yhtään jos mulle täysin tuntematon lässyttää jotain. Joskus se on kaiken lisäksi ihan hauskaakin.
Tottakai sitä kuunnellaan jossakin määrin. Mutta rajansa kaikella. Kuvittele tilanne, käännytät asiakkaan ovella päihtymistilan vuoksi 24:00 ja tämä samainen kaveri on vielä aukomassa päätään pilkun aikaan 03:30 samaisella ovella. Onhan se tietenkin mukava viettää puolet illasta portsarille vittuilemalla, joka vain tekee työtään.

Tiesitkö demos, että kuka tahansa voi nostaa jutun ketä tahansa vastaan, ilman että siinä on näyttöä? Vaikka Jeshellä olisikin neljä juttua päällä, ei se tarkoita että hän olisi välttämättä koskenut YHTEENKÄÄN asiakkaaseen näistä neljästä. Ymmärrätkö?
Jep.

Mulla on kans juttu päällä vaikka en ole edes koskenut ko. asiakkaaseen. Kaverinsa kanssa paini ulkona ja itse teloi naamansa kaatuessaan. Ei halunnut olla missään tekemisissä poliisin kanssa, mutta maanantaina oli tehny jutun portsareita vastaan. :jahas: Ei vissiin luonto kestäny hävitä kaverille leikkipainissa, joten piti joku syntipukki löytää. Tyhmä, ruma ja kusipäinen hormoonimömmöportsari on helppo kohde.

En tiedä paljonko täällä on turkulaisia portsareita, mutta tuli tässä vaan mieleen, että Turussa kasvava trendi on tilata netistä brittihenkkarit. Tunnen ainakin 5-6 ihmistä, joilla tällaiset on (tosin osa täyttikin jo vähän aikaa sitten 18). Niillä pääsee lähes aina sisään, mikä on mielestäni vähän ihmeellistä, koska ne henkilökortit eivät ole mitenkään virallisia. Ja jos ulkomaalainen oleskelee Suomessa, ei ole väärin olettaa, että henkilöllä olisi myös passi, jolla voisi sinne baariin mennä.

Hyväksyvätkö poket useinkin noita ulkomaalaisia henkilökortteja vai onko se vain paikallinen ilmiö? :)

Joo no ton tapanen, noita on liikkeellä aika erilaisia versioita. Noilla vaan yllättävän usein pääsee ihan isoihin/hyviin (siis ettei pitäisi ainakaan olla asiakkaista pulaa) paikkoihin täällä päin.

e. ja ainakin meidän koululaisten (IB, eli englanninkielinen lukio) keskuudessa tosi yleisiä, porukka kun osaa oikeasti sitä englantia ja usealle on tarttunut jonkin sortin (britti)aksentti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom