Kysymyksiä pokeille

Sylkevä, verta tai ei, pidetään mahallaan, ja paita tai rotsi pään yli. Siis kohdehenkilön.

Kerran asematunnelissa eräs kiinniotettu ja raudoissa oleva räki ja ei muuta kun rotsia pään yli. Poliisit paikalle, ja sanottiin että sylkee ja räkii. "Noo, pojat eiköhän se ole jo rauhoittunut" ja rautojen vaihto. Asiakas ylös ja lähtivät kuljettamaan heppua maijaan, niin ei päässeet kun kaks metriä eteenpäin kun räkä lens uudestaan. Nyt kohteena poliisit. Jalat alta, ja ilman kiinnipitoa jätkä tonttiin, ja taas rotsi päälle. Sit toinen konstu kävikin autosta jalkaraudat ja lopulta jätkä kannettiin rotsi naaman yli vedettynä maijan takakonttiin..

Kuten täällä olen aikaisemmin kirjoittanut, sylkeminen on oikeesti tosi paskamainen juttu tautien takia varsinkin jos sylkeä lentää silmiin. Joten ainakin mun kohdalla sylkeminen on kohdehenkilön kannalta sata varma lähtölaukaus kiinniottoon. "Sitä saa mitä tilaa" pätee tähänkin.

Ps. Hyvää haista paska joulua kaikille tänä iltana ovella seisoskeleville. Yrittäkäähän jaksaa vuoden raskain ilta. Purtsi

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ketjun läpi lukeneena tuli mieleen, että ihmiset katsovat tätä asiaa ehkä kahdesta täysin eri suunnasta. Tavallinen Matti Meikäläinen pelkää, että kapakkaan mennessään hän katsoo vahingossa pokea väärin ja poke hakkaa hänet ja kaikki lähistöllä olevat, joilla sattuu olemaan kännykkä käsissään.
Poket taas pelkäävät, että jokainen mahdollinen kapakkaan tulija vain odottaa oikeaa mahdollisuutta kilahtaa ja käydä poken kimppuun.
Tämä siis näin hyvin kärjistetysti.

Poket taas pelkäävät, että jokainen mahdollinen kapakkaan tulija vain odottaa oikeaa mahdollisuutta kilahtaa ja käydä poken kimppuun.

Tähänkin on syynä nuo lukemattomat sekoilut mitä poket uransa aikana näkee. Ja varsinkin, kun mm. sekakäyttö saa ihmiset käyttäytymään arvaamattomasti. Siksi on hyvä pitää aavistuksen verran hajurakoa asiakkaaseen.

Tähänkin on syynä nuo lukemattomat sekoilut mitä poket uransa aikana näkee.

Ymmärrän ihan hyvin. Minä olen joutunut työni puolesta silloin tällöin menemään paikkoihin, missä on syrjäytyneitä, narkkareita ja muita epäsosiaalisia ihmisiä. Pakko myöntää, että siinä on joskus pinna tiukalla ja väkivallan käyttö on minullakin vain sen takana, että tunnen oloni (konkreettisesti) uhatuksi. En todellakaan kestäisi hommaa missä minulle vittultaisi päivittäin.

Mutta kuinka yleistä tuo vittuili on teille pokeille? Kapakoissa olen käynyt jo toista vuosikymmentä ja kertaakaan en ole vittuillut pokelle, nähnyt muiden vittuilevan tai edes todistanut isompaa kähinää.

Kuinka usein te ootte viikossa yleensä töissä? Kuinka helposti töitä löytyy? Kuinka pitkiä "päiviä" yleensä on? Missä palkka taso menee? riippuu toki paikassa mutta näin yleensä?

Mutta kuinka yleistä tuo vittuili on teille pokeille?

Vastaan omalta kohdaltani, että en taida iltaa muistaa, etteikö joku uhkais työllistää mun hammaslääkäriä, tai pyytää mun pomolta mulla pysyvää lomaa ilman mun omaa aloitetta, tai jopa lähettää mut Pietarin oppipojaksi yläkerran ovelle.. ;) Joka yö, joka vuorossa. Ei vaikka olis kuinka sanavalmis heppu.

Olis niin hienoa, vaan toivotella hyvän tuulisille asiakkaille "tervetuloa", neuvoa vessoille, laittaa rotsit narikkaan ja loppuillasta tilailla takseja... Mut sit mä aina herään.

Vastaan omalta kohdaltani, että en taida iltaa muistaa, etteikö joku uhkais työllistää mun hammaslääkäriä..

Ehkä tässä on se ongelma. Sinulle tulee vittuilua ja minä taas en näe tuota ongelmaa niin olen usein ihmeissäni, kun luen viestejä missä poket lähes kehoittavat käyttämään väkivaltaa.
Luemme samaa tekstiä mutta eri näkökulmista.

Ehkä tässä on se ongelma. Sinulle tulee vittuilua ja minä taas en näe tuota ongelmaa niin olen usein ihmeissäni, kun luen viestejä missä poket lähes kehoittavat käyttämään väkivaltaa.
Luemme samaa tekstiä mutta eri näkökulmista.

Voi olla hyvinkin näin. Mä uskon, ja siksi osittain vastailenkin tänne, että tämä ketju auttaa molemmilla puolilla tiskiä katsomaan asioita vähän kauempaa, ja ymmärtämään asioita paremmin "tieto lisää ymmärrystä"-tyyppisesti. Ainakin toivon niin.

Eilen oli taas paskin ilta miesmuistiin, karseet joukkomyllyt ja joku kai naiseksi hädintuskin luokiteltava tapaus uhkas tappaa ja potki ja löi, polvea muniin joka onneks jäi vajaaks enkä ees saanu muutenkaan koko rytäkässä yhtään naarmua tai lyöntejä perille. Kytätkin kävi haastattelee.
Järkkärilätkä meni paskaks, kuka sen maksaa NO MINÄ.
Onneks harvemmin ollu näitä iltoja, mut sitä vittumaisemmalta ne sit tuntuukin kun sattuu.
Ja kyllä, pokelle vittuillaan, eikä se pokesta kivalta tunnu vaikka ois kuinka tottunut.

Mutta kuinka yleistä tuo vittuili on teille pokeille? Kapakoissa olen käynyt jo toista vuosikymmentä ja kertaakaan en ole vittuillut pokelle, nähnyt muiden vittuilevan tai edes todistanut isompaa kähinää.

Juuri äsken kävin jututtamassa ovella seisovaa kaveria. Siinä hetken seisoskeltuani totesin että 99% asiakkaista käyttäytyy kivasti, mutta kyllä siihen se vittuilija mukaan sopi. Syyksi vittuiluun riitti se että portsari teki työnsä ja kohteliaasti ilmoitti herralle että humalatilan takia ravintola ei tänään tarjoa palveluitaan tälle kansalaiselle. Vastauksena tuli yllättäen epämääräistä lätinää kuukausipalkasta ja siitä miten poke on aina urpo.

Omilta oviajoilta muistelisin että se prosenttiosuus on about tuota luokkaa niin kuin aiemmin sanoin. Suurin osa vittuilusta, uhkailusta jne tulee ravintolasta poistettavilta tai sellaisilta joita ei ravintolaan lasketa ollenkaan joten kyllä sitä vittuilua riitti tarpeeksi. Käytännössä jokaisessa työvuorossa joku sen putken avasi ja tiedossa oli yllättäen potkut ynnä muuta, turpaan vetämistä, tappamista ja perheen polttamista. Saatanan hauskaa, etten sanois.

Ite oon huomannu joka duuni-ilta tälläisen käytännön, töihin mennessä fiilis on ihan ok, sieltä lähtiessä useimmiten vittuuntunut.

1) Useimmat henkilöt joiden pääsy ravintolaan estetään alkavat rääpiä päätä siinä tyyliin "Mikä säkin luulet olevas"/ "Hankkisit itelles oikeen työn" / "Mee takas sinne salilles painoja kolistelemaan(hassua sinäänsä kun en salilla kerkeä käydä).

2) Henkilö joka poistetaan ravintolasta liian päihtymyksen tai huonon käytöksen takia jää melkein aina soittamaan suutaan siihen ovelle.

Onneksi olen töissä helsingin keskustassa ja kuppiloitahan sieltä löytyy, joten lässyttäjät haihtuvat paikalta suht nopeasti.
Voin vain kuvitella minkälaista on olla ovella jossain perähikiällä missä on vain 2 ravintolaa :D

Perähikiällä se meininki ei oo kivaa kun lähimpään ravintolaan on matkaa 4km vähintään. Siinähän sitten kuuntelet lässytystä tai käyt antamassa vauhtia lähtöön ja kuuntelet silti lisää lässytystä.

Mutta jos jokaisen duunivuoron jälkeen huomaa olevansa täysin pinnat, kannattanee ehkä alkaa harkita alan vaihtoa. Tahtoo kummasti lyhentää elinikää ja aiheuttaa muutenkin hankalia tilanteita jos se ruuvi on koko ajan kireällä.

Mutta jos jokaisen duunivuoron jälkeen huomaa olevansa täysin pinnat, kannattanee ehkä alkaa harkita alan vaihtoa. Tahtoo kummasti lyhentää elinikää ja aiheuttaa muutenkin hankalia tilanteita jos se ruuvi on koko ajan kireällä.

Mikähän siinä on, mikä ajaa äijät tähän ammattiin? Itsekkin välillä ihan tatti otsassa ollu jo työvuoron aikana, vuoron jälkeen jne. Ja silti, kun puhelin soi tulee aina lähdettyä?

Omasta mielestä että tää ammatti vaan sopii mulle, ja ei mulla oo enää kun 19 vuotta eläkkeellä tästä hommasta. 14 vuoden päästä voi jo ottaa kellon pois ja sanoa olevansa jo niin sanotulla "vuorotteluvapaalla". Eli käytännössä mähän teen jo viimeistä vuoroa! :rolleyes::D

Tohon Sumun kommenttiin ei voi muuta sanoa kun että KOMPPAAN! Ainoaksi ammatiksi tätä ei kannata ottaa, ja se ammatilaisten iltana tapahtuva "nollaus", EI ole nollausta. Varsinkin nuorten kollien ois tää hyvä muistaa, ja TIEDOSTAA. Jos pinna on KOKO ajan vaan kireellä, niin sit pitää vähentää vuoroja vähäksi aikaa.

(Hyvä mäkin oon tässä vittu neuvoo.. Jos ei tee 14 iltaa viikossa, siihen päälle normipäiväduuni + dösävuorot ja hesarin jako aamuisin, niin ei kuulu "liittoon" :D)

BTW. Tietääkä kukaan muuta ammattia, missä jätkät ois töissä paskataudissa, oksennustaudissa, 39,7 asteen kuumeessa, ja jalkapaketissa, kun portsarin ammatin?

Minä en.

BTW. Tietääkä kukaan muuta ammattia, missä jätkät ois töissä paskataudissa, oksennustaudissa, 39,7 asteen kuumeessa, ja jalkapaketissa, kun portsarin ammatin?

Minä en.
Voisi kysyä ennemmin näin:
BTW. Tietääkö kukaan muuta palveluammatissa toimivaa, joka olisi niin pöljä, että menee töihin paskataudissa, oksennustaudissa tai 39,7 asteen kuumeessa? :david:

Mikä tuon lausahduksesi pointti oli? Onko töihin pakko mennä, koska muuten rahahana tyrehtyy tilapäisesti? Vai mikä? On nimittäin helvetin vastuutonta mennä tarttuvassa taudissa hommaan, jossa on illan mittaan satojen ihmisten välittömässä läheisyydessä ja todennäköisesti muutamien kanssa jopa lähikontaktissa.

Pisti vaan ihmettelemään, että onko tuo nyt joku sankariteko vai mikä?

Voisi kysyä ennemmin näin:
BTW. Tietääkö kukaan muuta palveluammatissa toimivaa, joka olisi niin pöljä, että menee töihin paskataudissa, oksennustaudissa tai 39,7 asteen kuumeessa? :david:

Mikä tuon lausahduksesi pointti oli? Onko töihin pakko mennä, koska muuten rahahana tyrehtyy tilapäisesti? Vai mikä? On nimittäin helvetin vastuutonta mennä tarttuvassa taudissa hommaan, jossa on illan mittaan satojen ihmisten välittömässä läheisyydessä ja todennäköisesti muutamien kanssa jopa lähikontaktissa.

Pisti vaan ihmettelemään, että onko tuo nyt joku sankariteko vai mikä?

Samaa ihmettelen minäkin. :lol2:

Jos on niin pässi, että menee töihin tommosessa kunnossa, ja pitää sitä jotenkin hienona, niin siitä vaan sitten. :whip:

Kokeeko joku portsarin ammatin kutsumuksekseen? Tunnustaako joku olevansa niin rajoittunut ettei saa muuta työtä? Miksei hommia voi vaihtaa, jos niistä aiheuttuu tästäkin ketjusta huokuvaa kovaa ahdistusta?

Itse en jaksanut kovin kauaa ovella seisoa koska se oli perseestä. Satunnaisesti kahvassa roikkuminen on ihan piristävää vaihtelua, mutta mikä pitkän linjan miehet pitää pysyvästi ovihommissa?

Mä en koskaan ole kokenut noin suurta himoa työn tekoon että olisin pienessäkään kuumeessa tai paskataudissa töissä.

Toisaalta sen ymmärtää kun sairauspäivärä alalla on tuntematon käsite... mutta arkku voi kutsua yllättävän nopeasti jos ei ymmärrä joskus jäädä kotiin.

Heh! Hyvin näkee jo muutaman viestin perusteella miten eri kannalta (tätäkin) asiaa voi katsoa. Mut näinhän se menee, ja hyvä niin.

On oltu töissä sormet murtuneena, keuhkoputkentulehduksessa, poskiontelontulehduksessa, varvas murtuneena jnejne.

Miksi näin? Siksi ettei ole ketään muutakaan ollut, joka sen vuoron olisi hoitanut lyhyellä varoitusajalla puolesta. Eli siis näissä hommissa ei ole tapana jättää hommia pystyyn, vaan töihin mennään jos on luvattu. Muuten lähtee parhaimmassa tapauksessa kaikilta hommat alta, kun yksi kusee. Ja näin ei tehdä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom