Kysymyksiä pokeille

taicaviitta sanoi:
ovimies voi halutessaan pyytää asiakasta näyttämään laukkunsa sisällön - mutta ei kopeloida sitä lupaa saamatta, ja mielivaltaisesti. jos asiakas taas ei halua laukkuaan avata, ja näyttää sisältöä, ei tarvitse ovimiehen laskea asiakasta ravintolaankaan. ja löytyi pykälistä kielto hallussapidolle tai ei alkoholijuomien suhteen, niin se on ihan varma, että omien alkoholijuomien kanssa sinne ravintolaan ei anneta mennä. asiakas voi sitten halutessaan etsiä sellaisen ravintolan, johon saa luvan mennä omien juomiensa kanssa - tai tulla sitten jälkeenpäin poistumiskehotuksen saatuaan mikäli ei jätä juomiaan narikkaan, vaikka saman illan aikana, poliisin tai lakimiehen kanssa vaatimaan oikeuksiaan pitää hallussa omia juomiaan anniskelualueella. katsellaan sitä tilannetta uudelleen sitten sen jälkeen.

Nimenomaan...se mitä laki sanoo niin toimii käytännössä toisella tavalla ja ehdottomasti järkevämmin ;) Itse ainakin olen kylmän viileästi pyytänyt asiakkailta juomat narikkaan tai säilöön. Sanoo laki mitä tahansa..maalaisjärkeä saa aina käyttää. "Lakia oppineet" taitaa olla hankalin asiakaskunta keski-ikäisten rouvien jälkeen...ainakin mitä minulle on tullut vastaan
Ja miten ylipätään pystyy valvomaan nauttiiko asiakas juomiaan, joka on saanut lain mukaan tuoda omat juomat ravintolaan. Ei sitä kukaan pysty valvomaan. Siksi ne todella kannattaa jättää narikkaan... :) Mikään ei ole niin säälittävää kuin asiakkaat jotka tulevat juomaan omia juomia ravintolaan..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Helmitär sanoi:
...Porsaanreikä..mikään laki ei kiellä alkoholin hallussapitoa anniskelualueella täysi-ikäiseltä. Vai kieltääkö? Korjaatkaa ihmeessä jos löydätte lain kohdan.Varsinkin jos kanniskelet korkkaamatonta pulloa laukussasi. Näin minulle on eräässä tilanteessa lakia oppineet opettaneet...Yleinen käytäntö, kohteliaisuus ja avoimuus saa meidät monet jättämään juomat narikkaan..ja niin se on parempikin niin ei tule mitään epämiellyttäviä tilanteita illan edetessä. ;)
Entäs onko pokella oikeus tutkia laukku asiakkaan sisääntullessa epäillessä että siellä saattaa olla juomapullo? No jos et näytä niin et pääse kaiketi sisällekään..?

Mitenkäs valokuvauksen kanssa?
Olet ravintolassa joka on julkkisten suosima ja missään ei lue valokuvaaminen kielletty, mutta annas olla kun kaivat kameran esiin iloisen illanvieton yhteydessä..niin johan tulee kiukkuinen asiakaspalvelija paikalle. KAIKKI asiakkaat ei ole niin urpoja että myyvät kuvia seiskaan. Yleensä kumminkin kuvataan ihan omaan käyttöön hauskoja tunnelmia. Eikä kuvissa edes näy muita ihmisiä..Mikäs laki kieltää kuvaamisen tässä tapauksessa?

Yksi asia mikä välillä pistää silmään eräissä ravitsemusliikkeeissä on kameravalvonta mistä ei missään ole ilmoitusta. Eräässäkin ravintolassa on domeja pitkin ravintolaa, jotka eivät kuvaa kassoja vaan asiakkaita. Kassojahan aika usein nykypäivänä kuvataan..mutta se että ei ole ovessa, pääsylipussa tai missään muuallakaan ilmoitusta mittavasta kameravalvonnasta joka on selkeästi tallentavaa.. Mutta ravintolahan on julkinen paikka... ethän voi kadullakaan välttyä kameraan tallentumasta...oikein vai väärin??

:D
Omien juomien nauttiminen on kielletty anniskelualueella, sen takia että voidaan kontroloida ihmisten humaltumista. Omien juomien hallussapito ei ole kiellettyä, mutta miksi pitää mukanaan juotavaa mitä ei saa nauttia? Poke ei saa tutkia laukkuja ilman lupaa, mutta jos lupaa ei tule ei tod.näk. pääse sisälle. Ravintola ei ole julkinen paikka. Ravintola on yleensä yksityiosomistuksessa ja näin ollen ravintolan omaistaja voi päättää, että siellä ei saa kuvata ilman lupaa.

suortti sanoi:
Tästä tuli mieleen, että eikö jv-kortti oo ihan käypä henkilöllisyystodistus?

Ei ole, mutta kyllä siitä iän näkee.

Enpä tosin ovella ollessani kovin paljoa arvostanut kaveria joka ikää kysyttäessä esitteli JV-korttia. Aina tuli sellainen olo, että kaveri halusi esitellä, että "näitä miehiä minäkin".

fish sanoi:
Ei ole, mutta kyllä siitä iän näkee.

Enpä tosin ovella ollessani kovin paljoa arvostanut kaveria joka ikää kysyttäessä esitteli JV-korttia. Aina tuli sellainen olo, että kaveri halusi esitellä, että "näitä miehiä minäkin".

Samoja apinoita, jotka näyttävät virkamerkin ovella, että pääsisivät jonon ohi, TAI vielä pahempaa, kokelasvirkamerkin. Näitä kyllä riittää ja paljon, olen nähnyt ihan omin silmin edellä olevien tekevän näin jonossa. Joillekin se pätemisen pakko on näköjään niin helvetillinen.

Arde sanoi:
Mitäpä tekee JV-kortilla, jos ei ulkonäkö riitä kapakkaan pääsemiseen.... Voi olla hommissakin vaikeuksia.

Sillä ja vartijakortilla vaikka vartija-JV-töitä. Tai päkittää jossain torimyyjäisissä, (urheilu)tapahtumissa tai festareilla. Tai sitten kapakassa.

Yleensä JV korttia esittelevät juuri 18 vuotta täyttäneet ja sen kortin saaneet. Vähän silmää iskien näyttävät vielä, että saman alan miehiä ;)

On muuten nuorisopaikoissa mielenkiintoinen ryhmä myös juuri intissä sotilaspoliisilinjalla olevat. Saattaa tulla montakin kertaa illassa joku ryhdikkäästi esittäytymään, että "olen sotilaspoliisina ja tuolla on yksi häiritsevästi käyttäytyvä henkilö". Tai oikeastaan mitä tahansa asiaa onkin niin alkaa tuolla "olen sotilaspoliisina" kommentilla...

Dazuri sanoi:
Yleensä JV korttia esittelevät juuri 18 vuotta täyttäneet ja sen kortin saaneet. Vähän silmää iskien näyttävät vielä, että saman alan miehiä ;)

On muuten nuorisopaikoissa mielenkiintoinen ryhmä myös juuri intissä sotilaspoliisilinjalla olevat. Saattaa tulla montakin kertaa illassa joku ryhdikkäästi esittäytymään, että "olen sotilaspoliisina ja tuolla on yksi häiritsevästi käyttäytyvä henkilö". Tai oikeastaan mitä tahansa asiaa onkin niin alkaa tuolla "olen sotilaspoliisina" kommentilla...

Heh heh tänään tuli KOLME -87 syntynyttä sisälle tosin eri aikoina ja esitteli uusia jv korttejaan. Voi herran jestas et oli uskottavan näköisiä kavereita. hohhoijakkaa. Sit oli yks perus sotilaspoliisi sepostaja ensimmäinen kommentti "niin itekin olen sotilaspoliisina armeijassa on meilläkin siellä tiukat säännöt...plaap plaap"

Täälläkin on varmaan porukka ollut festareilla ym tapahtumissa valvomassa meininkiä. Mikä tuollaisissa on yleensä palkka? DBTL:ään pääsisi pyörimään pariksi kolmeksi päiväksi ja palkkio siitä on 8e/tunti (sisältäen kaikki mahdolliset lisät). Tuntuu aika pieneltä...verojen jälkeen ei paljoa jää tassuun.

Integrandi sanoi:
DBTL:ään pääsisi pyörimään pariksi kolmeksi päiväksi ja palkkio siitä on 8e/tunti (sisältäen kaikki mahdolliset lisät). Tuntuu aika pieneltä...verojen jälkeen ei paljoa jää tassuun.

itse en miettisi tuolla summalla sekuntiakaan, menisinkö töihin vai en. festarit on muutenkin melkoisia räkälöitä olla töissä - saa kaitsea kännisiä mukuloita sun muuta kivaa, hyvin paskaisessa työympäristössä. ja kaikki tuo 8e/h miinus verot, eli käteen jää huimat n. 5 e/h - kuulostaa tosi houkuttelevalta. :lol2: sen suuremmin en ota kantaa palkkoihin, koska ne vaihtelevat paljonkin, riippuen siitä, millainen henkilö on kyseessä. ymmärtäähän sen, että 15 vuotta hommia tehnyt kaveri voi pyytää hieman erilaista palkkaa, kuin juuri aloittanut kaveri. nyrkkisääntönä yleisesti - jos palkka miellyttää, mene töihin. jos ei, pyydä lisää, jos saat - tai jätä menemättä. muiden palkkoihin sitä omaa palkkaa on turhaa alkaa vertaamaan - johtuen juuri tuosta eritasoisuudesta osaamisessa.

ja se nyt lienee sanomattakin selvää, että tuollaisiin tapahtumiin on aivan turha lähteä sillä ajatuksella että saisi tippiä.

edit. pitää sen verran korjailla lausuntoa, että DBTL nyt ei ole varmaankaan sieltä pahimmasta päästä, eikä siellä pahemmin mukuloita pompi - mutta muuten nuo mainitsemani asiat pätee siihenkin tapahtumaan. paljon mukavampi siellä on itse asiakkaana pyöriä, kuin olla niitä vahtimassa. ;)

Integrandi sanoi:
Täälläkin on varmaan porukka ollut festareilla ym tapahtumissa valvomassa meininkiä. Mikä tuollaisissa on yleensä palkka? DBTL:ään pääsisi pyörimään pariksi kolmeksi päiväksi ja palkkio siitä on 8e/tunti (sisältäen kaikki mahdolliset lisät). Tuntuu aika pieneltä...verojen jälkeen ei paljoa jää tassuun.

Raumanmeren juhannuksesta tarjottiin 10 euroa / tunti. Hommia luvattiin 25-40 tuntia. En lähtenyt.

Toissa juhannuksena olin Helsingin edustan saaristossa juhannuksena katsomassa ihmisten perään. Palkoista en viitsipuhua mutta sen verran sanon, että kannatti! Kyllä siellä rahansa eteen töitä sai tehdä, aseet oli välillä pelissä mukana jne mutta onneksi merivartiosto tulee apuun mielellään ;)

Dazuri sanoi:

haha,toi JV kortin esittely on niiiiin yleistä. Viimeksi repesin aika totaalisesti kun sellainen anorektisen laiha,punk-henkinen jätkä tuli hakaneulat naamassaan multa kysymään: " morjens, mitäs virkaveli. Saakos tämmösellä kortilla teiltä alennuksia pääsylipuista mun seurueelle?miten ilta muuten mennyt? ei oo tarvinu painia? mä olin tuolla nuorisoseuran talolle pokena ja siellä oli jollain alaikäsellä siiderit mukana". Noita osuu aina sillontällön kohdalle. Sama kuin sillon että jotain henkilöä postettaessa sen kaveri tulee paikalle neuvomaan ettei ole oikeutta poistaa ravintolasta ja että hän tietää paremmin kuin minä koska on käynyt JV-kurssin :D

Miten muuten noissa useamman miehen paikoissa tippipolitiikka toimii?

Jääkö yleensä omat tipit omaan taskuun, vai jaetaanko potti tasan illan päätteeksi?

Grosskopf sanoi:
Miten muuten noissa useamman miehen paikoissa tippipolitiikka toimii?

Jääkö yleensä omat tipit omaan taskuun, vai jaetaanko potti tasan illan päätteeksi?

Riippuu varmaan paikasta, niillä ovilla joilla itse olin jaettiin tipit purukan kesken.

Integrandi sanoi:
Tuo on aivan vitun vähän, jos tuossa on vielä mukamas kaikki lisät ja verottaja vielä ottaa osansa.
Ite meen nyt eräille festareille pariksi päiväksi hommiin niin sieltä rapsahtaa 15e/h +lisät ja ite saa ilmottaa verottajalle mitä omatunto käskee.
Ihan mukavia keikkoja nuo festarit on loppujen lopuksi, JOS siellä on pätevää porukkaa järkkäreinä.
Muutamilla festareilla on ollut niin käsittämätöntä porukkaa järkkäreinä, että ei mitään järkeä. Mitä lie serkunkaiman kautta päässeet sinne hommiin. Osa vaan hengas muijiensa kans pätevänä keltaset liivit päällä ja osa apinoista veti anniskelualueella kaljaa... :curs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom