Kertokaas te jotka tätä harrastatte, että miksi se asiakas pitää, vaikka se onkin riehunut ravintolassa, viedä karmien kautta pihalle ja heittää kaaressa katuun? Mitä jos seuraava asiakas kolauttaa päänsä kuolee? Mietittekö koskaan tällaista, onko se korvaus mitä saatte tuosta työstä sen arvoista, että sen takia kannattaa ottaa riski siitä, että rapsahtaa mahdollisesti useamman vuoden linnareissu? Vai palaako teillä vain yksinkertaisesti päreet noissa tilanteissa?
Minun vastaus;
Oletko ikinä itse yrittänyt saada riehuvaa, agressiivista ihmistä menemään 90 cm leveästä aukosta ilman, että hän osuu kumpaankaan reunaan? Ja että niitä aukkoja on vielä kaksi metrin välein?
Suositelen että teet testin.
Ota normaalikokoista kaveriasi (n. 75-85 kg) kiinni molemmilla käsillä, esim. juuri kyynärvarren yläpuolelta. Nyt lähtekää kävelemään eteenpäin. Tavoite n. 20 metriä. Kaverisi saa ihan randomina heilua oikealle ja vasemmalle, riuhtoa ja repiä ja ainakin kerran potkaista oikein kunnolla taaksepäin. Sinun tehtäväsi on pitää hänet tuon 90 sentin sisäpuolella.
Kun olet tehnyt tämän testin, kerro, oliko se helppoa.
Äh, tietenkin sä ottaisit käsien alta vyötäröstä kiinni, ja kantaisit sen keskeltä. Ookoo, sallitaan. Kaverisi saa lyödä kyynärpäillään sua vaparina päähän kantaessasi. Kolmannen lyönnin jälkeen saa vaihtaa otetta, jos niin haluat.
No totta kai voit ottaa käsien päältä! Samalla annat frendillesi luvan vetää takaraivollaan sua päähäsi niin monta kertaa kun ehtii sen 20 metrin matkalla. Ja samoin potkia kantapäillään sun säärille.
Ja koska homma on naurettavan helppoa, lisätään lattialle totuuden nimissä vähintään kahden tuopin verran sirpaleita. Blokkari on just röökitauolla, ja ei ole ehtinyt siivota jälkiä. Mutta ei auta, työt on tehtävä..
Minä melkein takaan ja alleviivaan, että kaikki ovimiehet toivottelisivat asiakkaille mukavia iltoja, naurattaisivat tyttöjä jne. kun painivat kaiken maailman känniääliöiden kanssa. Se vaan ei ole sen arvoista. Mutta aina ei voi valita. Ja kyllä, välillä menee kippo nurin, mutta se ammattitaito ja ammattiylpeys estää tekemästä niitä ylilyöntejä. Koska kaikki sen tietää; ovimies on AINA syyllinen.