Kysymyksiä pokeille

Olen kyl farmariankan kans samaa mieltä. Kylhän sitä löytää vaikka miljoona tekosyytä ettei tarvi sekaantua muitten asioihin. Mut kysynpä vaan näiltä jannuilta jotka on sitä mieltä ettei tarvi auttamaan mennä, et mitä sitten kun ite olette tossa tilanteessa että kymmenkunta somppua hyökkää kimppuun? Onks parempi et muut kääntää selän vai se että tulee jeesaamaan? Vaikka sit sen pesarin kanssa. Itse ainakin tollasessa tilanteessa olen valmis auttamaan ja oletan että muakin autettaisiin jos ko. tilanteeseen joutuisin...

Samaa mieltä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen kyl farmariankan kans samaa mieltä. Kylhän sitä löytää vaikka miljoona tekosyytä ettei tarvi sekaantua muitten asioihin. Mut kysynpä vaan näiltä jannuilta jotka on sitä mieltä ettei tarvi auttamaan mennä, et mitä sitten kun ite olette tossa tilanteessa että kymmenkunta somppua hyökkää kimppuun? Onks parempi et muut kääntää selän vai se että tulee jeesaamaan? Vaikka sit sen pesarin kanssa. Itse ainakin tollasessa tilanteessa olen valmis auttamaan ja oletan että muakin autettaisiin jos ko. tilanteeseen joutuisin...

Asia ei vain ole niin yksinkertainen. Jos 10 henkilöä hakkaa yhtä ihmistä, niin mitäpä siitä mahtaa tulla jos väliin menee vielä muutama sivullinen? Joukkotappelu, ja taas syytteitä rapisee.

Jos haluat auttaa kadulla piestävää henkilö, Suomi on erittäin huono oikeuskäytännöiltää siihen. Tietysti jos saattuu olemaan sellaisessa paikassa jossa ei ole poliiseja tai muita silminnäkijöitä lähellä, niin mikäs siinä.

Joskus kuulin tarinan kun eräs henkilö oli estänyt raiskauksen. Oli kuulema repässyt kaverin pois "selästä" ja antanut sille muutaman opettavan ja soittanut poliisit paikalle. Loppupeleissä auttaja sai syytteen raiskaajan pahoinpitelystä ja joutuis maksamaan tälle korvaus menetetyistä työtuloista, aiheutetusta vammasta ja kivusta.

Onhan tämä Suomen oikeuslaitos aivan perseestä. Ei auta kun osata puolustaa itse itseään ja silloinkin saa maksaa, jos kiinni jää.

Vaikea uskoa tälläistä tapausta, ellei kaveri ole mätkinyt raiskaajan nenää poskelle ja poskea takaraivolle. Kyllä suomessakin on pykälä joka mahdollistaa sivullisen auttamisen, Hätävarjelu.

§ (13.6.2003/515)
«Hätävarjelu»
Aloitetun tai välittömästi uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi tarpeellinen puolustusteko on hätävarjeluna sallittu, jollei teko ilmeisesti ylitä sitä, mitä on pidettävä kokonaisuutena arvioiden puolustettavana, kun otetaan huomioon hyökkäyksen laatu ja voimakkuus, puolustautujan ja hyökkääjän henkilö sekä muut olosuhteet.

Jos puolustuksessa on ylitetty hätävarjelun rajat (hätävarjelun liioittelu), tekijä on kuitenkin rangaistusvastuusta vapaa, jos olosuhteet olivat sellaiset, ettei tekijältä kohtuudella olisi voinut vaatia muunlaista suhtautumista, kun otetaan huomioon hyökkäyksen vaarallisuus ja yllätyksellisyys sekä tilanne muutenkin

Jos haluat auttaa kadulla piestävää henkilö, Suomi on erittäin huono oikeuskäytännöiltää siihen. Tietysti jos saattuu olemaan sellaisessa paikassa jossa ei ole poliiseja tai muita silminnäkijöitä lähellä, niin mikäs siinä.

Joskus kuulin tarinan kun eräs henkilö oli estänyt raiskauksen. Oli kuulema repässyt kaverin pois "selästä" ja antanut sille muutaman opettavan ja soittanut poliisit paikalle. Loppupeleissä auttaja sai syytteen raiskaajan pahoinpitelystä ja joutuis maksamaan tälle korvaus menetetyistä työtuloista, aiheutetusta vammasta ja kivusta.

Onhan tämä Suomen oikeuslaitos aivan perseestä. Ei auta kun osata puolustaa itse itseään ja silloinkin saa maksaa, jos kiinni jää.

Tämä raiskaus-keissi tapahtui Raumalla n. 4vuottta sitten. En tiedä onko toinenkin ollut, mutta näin täällä Länsirannikolla.
Oli repäissyt äijän päältä pois ja juossut kiinni ja taklannut maahan. Siitä sitten syytteet...

Vaikea uskoa tälläistä tapausta, ellei kaveri ole mätkinyt raiskaajan nenää poskelle ja poskea takaraivolle. Kyllä suomessakin on pykälä joka mahdollistaa sivullisen auttamisen, Hätävarjelu.

§ (13.6.2003/515)
«Hätävarjelu»
Aloitetun tai välittömästi uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi tarpeellinen puolustusteko on hätävarjeluna sallittu, jollei teko ilmeisesti ylitä sitä, mitä on pidettävä kokonaisuutena arvioiden puolustettavana, kun otetaan huomioon hyökkäyksen laatu ja voimakkuus, puolustautujan ja hyökkääjän henkilö sekä muut olosuhteet.

Jos puolustuksessa on ylitetty hätävarjelun rajat (hätävarjelun liioittelu), tekijä on kuitenkin rangaistusvastuusta vapaa, jos olosuhteet olivat sellaiset, ettei tekijältä kohtuudella olisi voinut vaatia muunlaista suhtautumista, kun otetaan huomioon hyökkäyksen vaarallisuus ja yllätyksellisyys sekä tilanne muutenkin

Se todella vähäistä mitä tuollaisessa tilanteessa todellisuudessa voi tehdä. Käytännössä voit painia jonkun kaverin maahan ja istua päällä, kunnes poliisi tulee. Kaikki muu ylittää "hätävarjelun rajat". Silloinkin todennäköisesti joudut korvaamaan rikkoutuneita vaatteita, koruja, tilateesta tulleita ruhjeita, mustelmia, etc. Eli sama pätee kuin aikasemminkin, jos et halua maksaa, älä auta.

Siis olisiko syytä muutaa lainsäädäntöä ihmisiin kajoamisen kannalta?Kovemmat rangaistukset päälle kävijälle, niin olisi suurempi kynnys lähteä repimään/tönimään/lyömään/koskemaan ihmisiä syyttä suotta. Kuitenkin suurin osa ihmisistä on rauhallisia, eivätkä halua satuttaa ketään.

Ihmisillä vain näyttää olevan vaikea ymmärtää, että puolustaa saa sekä itseään että toista mutta yksityisellä ei ole oikeutta rankaista edes raiskaajaa. Se, että antaa muutaman "opettavan" on juurikin sitä rankaisemista. Entä jos tämä raiskaaja tuntee tulleensa kohdelluksi kaltoin ja päättää antavan muutaman "opettavan". Kuka päättää missä tilanteessa näitä "opettavia" saa antaa?

Joku kysyi mitä teen, jos 10 ihmistä hyökkää kimppuun. Juoksen niin saatanan lujaa pakoon, jos vain millään kykenen. Miksiköhän nämä esimerkki tilanteen henkilöt eivät olleet toimineet samoin ja miksi he olivat ottaneet osaa johonkin suukopuun somaleiden kanssa alunalkaenkaan, sitä en ymmärrä.

Miksi minun pitäisi lähteä sinne sekaan huitelemaan oman terveyteni ja oikeusturvani uhalla? Koska vastassa oli tummaihoisia? Pitäisikö minun tuntea jotain suurta solidaarisuutta kaikkia valkoihoisia ja suomalaisia kohtaan, että lähden tuntemattomien tappeluun sekaantumaan heidän puolellaan, jos tuskin edes tiedän tappelun aloittajaa tai syytä?

Joku kysyi mitä teen, jos 10 ihmistä hyökkää kimppuun. Juoksen niin saatanan lujaa pakoon, jos vain millään kykenen. Miksiköhän nämä esimerkki tilanteen henkilöt eivät olleet toimineet samoin
Ehkä he eivät ole pelkureita.
ja miksi he olivat ottaneet osaa johonkin suukopuun somaleiden kanssa alunalkaenkaan, sitä en ymmärrä.
Ehkä somalit ovat tulleet vittuilemaan heille.
Miksi minun pitäisi lähteä sinne sekaan .. ja suomalaisia kohtaan, että lähden tuntemattomien tappeluun sekaantumaan heidän puolellaan, jos tuskin edes tiedän tappelun aloittajaa tai syytä?

Minä ainakin puolustan lähimmäistäni, jos vain pystyn siihen. Anna minun arvata... Joku koittaa tappaa vaimosi ja lapsesi ja sinä mietit, että miksi minun pitäisi puolustaa tuota naista ja tuota lasta...ehkä he ansaitsevat kuoleman...mitä minä siitä välitan...antaa heidän kuolla...

Missähän maailmassa sinä oikein elät? Jos ei satu olemaan John Rambo tai Steven Seagal niin ainoa täysjärkinen vaihtoehto lienee liukeneminen paikalta.

Ehkä. Ehkä suomalainen hakkasi kavereidensa kanssa somalin, joka haki paikalle Cthulhun moraalikoodistoa noudattavia kavereitaan ja päättivät hieman rankaista suomalaista.

Minä ainakin puolustan lähimmäistäni, jos vain pystyn siihen. Anna minun arvata...

Ehkä vähän asiaton kysymys, mutta olisiko somalikin vastaavassa tilanteessa lähimmäisesi? Eli jos tapaus oliskin ollut kymmenen nahkapäätä ja maahanmuuttaja, niin olisitko mennyt apuun?

No sitä eivät tainneet olla. Varmasti lohduttaa sairaalassa maatessa.

Aivan mahdollista. Tai ehkäpä he kävivät ensin somaleihin käsiksi. Mene ja tiedä.

Minä ainakin puolustan lähimmäistäni, jos vain pystyn siihen. Anna minun arvata... Joku koittaa tappaa vaimosi ja lapsesi ja sinä mietit, että miksi minun pitäisi puolustaa tuota naista ja tuota lasta...ehkä he ansaitsevat kuoleman...mitä minä siitä välitan...antaa heidän kuolla...

Ei vissiin ollut vaimoni ja lapseni kyseessä vaan täysin tuntemattomien ihmisten baarikahakka.
En koe täysin tuntemattomien ihmisten kännitappeluihin sekaantumista mitenkään lähimmäisen puolustamisena.
Lasketko muuten somalitkin lähimmäisiksisi ja riennät apuun, jos näet heidän jäävän alakynteen jossain tappelussa?

edit. Tuossa olikin näemmä ylempänä sanottu ja kysytty melkeinpä samat asiat toisen toimesta.

Niin joo, kuten tuossa sanottiin niin tuli kahdet hyvin samanlaiset kommentit viestiini ja koitan vastata tällä yhdellä viestillä.

Missähän maailmassa sinä oikein elät? Jos ei satu olemaan John Rambo tai Steven Seagal niin ainoa täysjärkinen vaihtoehto lienee liukeneminen paikalta.

Tuota maailmasta en tiedä mutta mitä olen somaleita tavannut treeneissä niin tälläkin hetkellä meidän salillä käyvistä somaleista tuskin kaksi voimakkaintakaan ei ole yhtä voimakkaita kuin minä ja tiedän yhden nyrkkeilevän somalin mutta pystyn hakkaamaan hänet ihan miten päin tahansa joten elän kai maa/terra/tellus -nimisellä planeetalla.
Tosin mielestäni nyt ei ole kysymys voimasta vaan periaatteesta.

Ehkä. Ehkä suomalainen hakkasi kavereidensa kanssa somalin, joka haki paikalle Cthulhun moraalikoodistoa noudattavia kavereitaan ja päättivät hieman rankaista suomalaista..

Ehkä mutta 10 vs. pari kolme on paskaa oli syy mikä tahansa.

Ehkä vähän asiaton kysymys, mutta olisiko somalikin vastaavassa tilanteessa lähimmäisesi? Eli jos tapaus oliskin ollut kymmenen nahkapäätä ja maahanmuuttaja, niin olisitko mennyt apuun?

Jos näen tilanteen jossa kymmenen suomalaista pahoinpitelee yhtä neekeriä niin vielä vuosi sitten olisin mennyt apuun mutta ikävä kyllä nyt voisin todeta, että tämä on ehkä suuremmaksi hyväksi.
Minulle lähimmäinen on ensimmäiseksi ystävä, sitten sukulainen, sitten suomalainen->eurooppalainen->ihminen->nisäkäs->maasta kotoisin oleva elämänmuoto->hiilipohjainen elämänmuoto->somali...

Kaapeli sanoi:
No sitä eivät tainneet olla. Varmasti lohduttaa sairaalassa maatessa.

No kyllä se minua lohduttaisi.

Kaapeli sanoi:
Ei vissiin ollut vaimoni ja lapseni kyseessä vaan täysin tuntemattomien ihmisten baarikahakka.

Jokainen voi itse määritellä keitä pitää lähimmäisinään.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tämä raiskaus-keissi tapahtui Raumalla n. 4vuottta sitten. En tiedä onko toinenkin ollut, mutta näin täällä Länsirannikolla.
Oli repäissyt äijän päältä pois ja juossut kiinni ja taklannut maahan. Siitä sitten syytteet...

Tänä pelastajahan ainakin lehtien mukaan oli lyönyt raiskarimaakaria kerran nyrkilläkin. Maakari sitten vaati jotain korvauksia pahoinpitelystä, mutta veti omat vaatimuksensa lopulta vessasta alas. Syyttäjän suhtautumista asiaan en muista.

Tuota on monen vaikea tajuta, että se hätävarjelu on pakko lopettaa johonkin. Juu, raiskaria voi mun mielestä vetää kerran turpaan. Jonkun muun mielestä sitä voi lyödä 3 kertaa. Jonkun mielestä siltä voi heti viistää pallit irralleen. Onneksi me tavikset emme moisista asioista pääse päättämään.

Minkälainen koulutus yleensä? Järjestyksenvalvoja? Minkälaista toi järkkärin koulutus on?

Järkkärikoulutus on muistaakseni joku 60 - 100 tunnin istuskelu pulpetissa. Helppoa kuin heinänteko. Vähän höpistään erilaisista tapahtumista ja leikitään rautojen kanssa ja kortti taskuun.

Ja jotta ei oikeasti menisi liian stressaavaksi, niin koulutuksen pituus on 32 h / 4 päivää.

Voimankäytöt on sitten erikseen.

Ja jotta ei oikeasti menisi liian stressaavaksi, niin koulutuksen pituus on 32 h / 4 päivää.

Voimankäytöt on sitten erikseen.

Ei se nyt mene ihan noinkaan. Kurssin pituus 32h, päivässä maksimissaan 8h, sekä klo 16 jälkeen iltakoulutuksena toteutettuna oppituntien määrä on maksimissaan 6h/päivä. Tuohon 32h peruskurssiin kuuluu 6h voimankäyttö-osio johon sisältyy myöskin vinyylipatukan koulutus.

Ei se nyt mene ihan noinkaan. Kurssin pituus 32h, päivässä maksimissaan 8h, sekä klo 16 jälkeen iltakoulutuksena toteutettuna oppituntien määrä on maksimissaan 6h/päivä. Tuohon 32h peruskurssiin kuuluu 6h voimankäyttö-osio johon sisältyy myöskin vinyylipatukan koulutus.
Noin se menee. Juuri itse kurssin käyneenä.

Tänään, ihan ........ ilta ovella. Joka toinen ihminen oli sitä mieltä, hakataan kaikki! Ei, ei... Tää, ammatti (vaikkakin sivuduunina) on ihan saatanan hermoja rassaavaa! Olis luullu, h:ki ihan hiljanen kun sataa ja muutenkin mökki höpinät alkanu? Paskan, marjat. Tuntuu et oli kaikki turvennuijat liikkeellä.

Kaikkeen v:maisinta on se kun, ilta on menny ihan päin p:ttä. Niin, tuut himaan eikä millään meinaa saada kierroksia laskemaan. Väsyttää, mutta ei tuu muuta kun pyörimistä kun sängyssä makaa. Tuntuu et adrealiiniä pursuaa korvistakin ulos, menee niin valvomiseks...

Eli, itse asiaan! Millä, te nollaatte tilanteen kun pääsette himaan omaan sänkyyn? Onko muilla vastaavia oireita? Tai, sit vaan ei taida homma sopia tähän päähän!

Suomen oikeusjärjestelmä on kyllä hanurista siinä mielessä, että voi joutua maksajaksi itseään tai toista henkilöä suojellessa. Tähän pitäisi saada joku järkevämpi järjestelmä, jolla asioita käsitellään. Esim. kymmenestä henkilöstä koostuva "jury", joka miettisi asioita maalaisjärjellä, tai jotain muuta vastaavaa. Itse olen tullut siihen tulokseen, että jos joutuu joskus menemään esim. raiskaukseen väliin, niin tekee raiskaajan toimintakyvyttömäksi ja sen jälkeen liukenee paikalta mahdollisimman nopeaa. Sama homma pahoinpitelyssä. Edellyttää tietenkin sitä, että kukaan ei tunnista ja poliisit pääse koputtelemaan ovelle jälkikäteen.

Itselle on kerran käynyt silleen, että tuntematon henkilö kävi kimppuuni ilman syytä ja jouduin tekemään hänet toimintakyvyttömäksi. Välittömästi tilanteen jälkeen otin juoksuspurtin paikalta pois. Tilanteella oli ainakin yksi silminnäkijä, joka rupesi soittamaan poliisia ja ambulanssia paikanpäälle. Itselle ei siitä tullut mitään ja hyökkääjä sai ansionsa mukaan, niin se tilanne hoitui mielestäni ideaalilla tavalla.

Eli, itse asiaan! Millä, te nollaatte tilanteen kun pääsette himaan omaan sänkyyn? Onko muilla vastaavia oireita? Tai, sit vaan ei taida homma sopia tähän päähän!
Me käytiin usein porukalla kaakaolla jossain huoltoasemalla, eikä puhuttu enää työasioita. Himassa luin usein Hesaria kunnes aloin nuokkua pöydässä. Jotkut joi pari kaljaa tai puoli pulloa-pullon viiniä, mutta mä en sille linjalle lähtisi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom