Kysymyksiä pokeille

No se vaan on niin, että normaalisti kun poliisi tulee paikalle niin nämä tappelut on jo ohi tai viimeistään siinä vaiheessa osapuolet lopettaa tappelemisen. Sen jälkeen kaikki osapuolet syyttelevät toisiaan ja väittävät olleensa rauhallisesti kävelemässä/jonottamassa kun yhtäkkiä nämä toiset hyökkäsivät kimppuun tms...

Poliisilla ei ole useinmiten muuta keinoa selvittää tapahtumia kuin osapuolten ja sivullisten kertomukset ja päätökset on tehtävä niiden mukaan, joten on selvää, että joskus virheitä tapahtuu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
...
Seuraus: Poliisit paikalle keskustelemaan muutaman tilanteessa mukana olleen ihmisen ja somalin kanssa. Maijan luukku kävi ja he ottivat nämä isompikokoiset kaverit kyytiin. Kaikki somalit jäivät paikalle ja meininki näytti jatkuvan entisellään.

Ei poliiseilla käynyt yhtään mielessä et miks nää kaks jätkää ois käyny noin kovaa ylivoimaa vastaan ihan tosta vaa?

Eihän sitä resurssien riittävyyttä ikinä varmaksi voi sanoa, olisiko sinun ohjenuorasi aina odottaa jos vastapuolen henkilömäärä on X kertaa partio? Riippumatta siitä mitä siellä tapahtuu ja kenen kurkkua viilletään.
Omia sanojasi mukaillen "Olisitko valmis antamaan tällaisen säännön ja kantamaan siitä vastuun?

Ohjenuorani on: paikalla oleva tehköön tilannearvion ja toimikoot sen mukaan. Jos tuntuu että kahdestaan ei pärjää, niin odottelee sitten apuvoimia. Jos tuntee pärjäävänsä yksin, niin sitten sekaan vaan, kunhan sitten pärjää ihan oikeasti.

Saivartele pois, perin fiksua se saattaa välillä olla ja siksi sitä tehdään.

Jos olisit yhtään lukenut ja olisit asioista edes vähän perillä, tietäisit että poliisi voi luopua toimenpiteistä jos se saattaisi johtaa kohtuuttomiin seurauksiin tavoiteltuun lopputulokseen nähden. "Toimenpiteestä luopuminen" on pykälä joka löytyy poliisilaista ja se on tarkoitettu esimerkiksi liian vaaralliseksi menevän takaa-ajon päättämiseen, voidaan toki soveltaa siihenkin että ei heitetä sitä piikkimattoa eteen jos lopputuloksena on todennäköisesti 200km/h päin kalliota.

Todennäköisesti kukaan ei ole niin tyhmä että laittaisi sitä hemmetin mattoa edes sellaiselle tieosuudelle jossa nopeus voi nousta huomattavan suureksi. Pienellä taktisella ajattelulla paikka pystytään varmasti valitsemaan huolellisemmin ja niin, että odotettavissa olevat seuraukset eivät mahdollisesti ole lopullisia jollekin osapuolelle.

Mutta kuten jossain jo aiemmin sanoit, sinulla ei ole kokemusta tämän alan asioista.

Todennäköisesti kukaan ei ole niin tyhmä että laittaisi sitä hemmetin mattoa edes sellaiselle tieosuudelle jossa nopeus voi nousta huomattavan suureksi.

Nojaa olen kyllä nähnyt piikkimattoa vedettävän iha moottoritielläkin.. tosin karkuunajava pääsi luikahtamaan ohi siitä.

hmmphh, heti rikoin lupaukseni etten tänne enää vastaisi. Aina sama juttu :)

Ohjenuorani on: paikalla oleva tehköön tilannearvion ja toimikoot sen mukaan. Jos tuntuu että kahdestaan ei pärjää, niin odottelee sitten apuvoimia. Jos tuntee pärjäävänsä yksin, niin sitten sekaan vaan, kunhan sitten pärjää ihan oikeasti.

Näinhän minäkin totesin:

Jos alkuperäinen tilannearvio edellytti toimintaa ja tapahtumaketju lopulta johtaa tuohon niin sille ei mitään mahda.

En ymmärrä miten johdit sen muotoon:

Sinun mielestäsi on siis tarkoituksenmukaista saada aikaan helvetillinen hässäkkä ja vielä itselleen turpaan

Älä kuvittele tekstiini sellaista mitä siellä ei ole...

Jos olisit yhtään lukenut ja olisit asioista edes vähän perillä

Hieno veto taasen......

, tietäisit että poliisi voi luopua toimenpiteistä jos se saattaisi johtaa kohtuuttomiin seurauksiin tavoiteltuun lopputulokseen nähden.
"Toimenpiteestä luopuminen" .....blaa blaaaa

Mitä uutta tässä oli, minähän olen sanonut samaa alusta alkaen?

Mutta kuten jossain jo aiemmin sanoit, sinulla ei ole kokemusta tämän alan asioista.

Totta, ja minä myönsin sen heti aluksi. Mielipiteeseen minulla lienee kuitenkin oikeus, ja jokaisen luetun rivin jälkeen tiedän enemmän.

En kuitenkaan tunne tarvetta piikitellä sinua, vaikka kyseenalaistaisinkin tekstisi.

Seuraus: Poliisit paikalle keskustelemaan muutaman tilanteessa mukana olleen ihmisen ja somalin kanssa. Maijan luukku kävi ja he ottivat nämä isompikokoiset kaverit kyytiin. Kaikki somalit jäivät paikalle ja meininki näytti jatkuvan entisellään.

Poliisilain 11 tai 20 pykälä antaa selityksen tälle karmealle oikeusmurhalle.

Onko pokella pamppua tms. puolustusvälinettä ovella ollessaan?

Nykyään saa peruskurssin käynyt pitää max. 70 cm. Pitkää silepintaista patukkaa, niinkuin Robertto pari sivua aiemmin mainitsi, se sitten riippuu paikasta, onko tanssilava vaiko jokin ns. "rähinämesta", että käytetäänkö sitä patukkaa. Itse ajattelin hommata, jos joskus paikaksi tulee ns. "rähinäpaikka".

Tohon tappelujupakkaan Turussa vähän valaistusta niin ei tarvii spekuloida.

Kaverini oli muijansa kanssa ko. baarissa naapurinsa kera. suunsoitto alkoi, en tentannut tarkemmin, varmaan on myös kaverissani ollut vikaa. Yksi somali löi heti ennen kuin pahemmin haasteltiin, sitten alkoi huutelu ja yleinen möykkä, ja ulkona tuli turpaan niin itselle, naapurille kuin muijallekin isolla laumalla, ja uhattiin suureen ääneen tappaa hänet ja ja myös nainen.

Portsarin tiedän mutten tunne, ja ilmeisesti hänen toimintansa takia kaverini porukoineen pääsee sairaalasta edes kohtuuajassa, muuten olisi ollut hengenlähtö lähellä. Kaikki kiitos siis hänelle ja mielestäni vänkäämisen voi lopettaa. Toivottavasti ei hyvästä teostaan menetä ammattiaan.

Ja kyllä, poliisit tulivat paikalle, ensimmäinen partio ei vaan yksin uskaltanut mennä väliin, vaan antoivat pahoinpitelyn jatkua. Odottivat apuvoimia vaikka on pyssyt ja kaasut. eli ainoa ketä toimi oikein, epäitsekkäästi ja rohkeasti oli järjestyksenvalvoja, mutta kun kerran "pesäpallomaila-naapuri"- yhdistelmä on aina punainen vaate, ei varmaan paljoa kiitosta ole tulossa hänelle.

Eniten tässä harmittaa se, että muut ravintolan suomalaiset asiakkaat aka lampaat eivät taas tietenkään voineet tehdä mitään muuta kuin katsella sivusta. Pitäisi olla päivänselvä asia, että sinne mennään porukalla sekaan auttamaan, koska niinhän nämä somalinperkeleetkin tekevät. Koittakaas nyt vähän kaivaa ryhtiä seuraavalla kerralla kun tuollaista tapahtuu.

Päivänselvää, että lähdetään johonkin joukkotappeluun sekaan, johon ei ole minkäänlaista osaa?
Jos tuommoseen asenteen ottaisi, niin sitä saisi olla tappelemassa (ja sen seurauksena sairaalassa tai putkassa) vähänväliä mitä nyt kaikenmaailman rähinöitä täälläkin näkee ulkona liikkuessaan lähes viikottain.

Just toi asenne. Juuri tämän takia Suomi häviää kaikki finaalit ja Somalit pomputtelee meitä. Ei katsota kaverin perään ja paskannetaan housuun jos näyttää vähänkin siltä että joskus tarvisi jotain muuta tehdä kun hyssytellä ja nuolla Somaleiden persettä. Onneksi Pesismaila-Pokella sentään oli oikeanlaista henkeä mukana.

Eihän sitä nyt jokaiseen myllyyn tarvi osaa ottaa mutta jos näkee että on semmonen tilanne päällä missä vois olla hyvä auttaa niin menee parin kaverin kanssa mutta taas jos kaks jätkää tappelee keskenään niin eiköhän ne voi jättää rauhaan.

Olen kyl farmariankan kans samaa mieltä. Kylhän sitä löytää vaikka miljoona tekosyytä ettei tarvi sekaantua muitten asioihin. Mut kysynpä vaan näiltä jannuilta jotka on sitä mieltä ettei tarvi auttamaan mennä, et mitä sitten kun ite olette tossa tilanteessa että kymmenkunta somppua hyökkää kimppuun? Onks parempi et muut kääntää selän vai se että tulee jeesaamaan? Vaikka sit sen pesarin kanssa. Itse ainakin tollasessa tilanteessa olen valmis auttamaan ja oletan että muakin autettaisiin jos ko. tilanteeseen joutuisin...

Mä olen kymmenen ovivuoden aikana oppinut jo sen, että oman kuppilan ulkopuolelle en mene sekaantumaan mihinkään tappeluun. En siis sekaannu niihin myöskään vapaa-ajalla. Samasta syystä en myöskään koskaan näe mitään, enkä todista. Olen ravannut oikeustalolla ihan riittävän monta kertaa, enkä sinne mene uudestaan ellei ole ihan pakko.

Menköön miliisit sekaantumaan niihin. Siitähän ne mullekin aina ovella vittuilevat: "miksi menit poistamaan xxx henkilön, jos kerran joudut käyttämään voimakeinoja?". Joskus on tullut soitettua poliiseja paikalle, kun asiakas on raudoitettuna, tappelu käynnissä ja koko paikka sekaisin. Yleensä niillä kestää puoli tuntia tulla 1 km päässä olevalta poliisiasemalta. Ilmeisesti käydään haukkaamassa donitsit matkalla. Sitten vielä nenäkkäästi huomautellaan, jos jollain on jotain vammoja: "mikset odottanut meitä"?

Eli siis yhteenveto tästä kaikesta: see nothing, hear nothing ja jätetään kaikki mihin ei ole pakko puuttua paskalakeille.

ps. Kokemukset poliiseista 4:stä Uudenmaanläänin piiristä. Hyvin toimii yhteistyö jv:den ja poliisin kanssa... :curs:

Jos haluat auttaa kadulla piestävää henkilö, Suomi on erittäin huono oikeuskäytännöiltää siihen. Tietysti jos saattuu olemaan sellaisessa paikassa jossa ei ole poliiseja tai muita silminnäkijöitä lähellä, niin mikäs siinä.

Joskus kuulin tarinan kun eräs henkilö oli estänyt raiskauksen. Oli kuulema repässyt kaverin pois "selästä" ja antanut sille muutaman opettavan ja soittanut poliisit paikalle. Loppupeleissä auttaja sai syytteen raiskaajan pahoinpitelystä ja joutuis maksamaan tälle korvaus menetetyistä työtuloista, aiheutetusta vammasta ja kivusta.

Onhan tämä Suomen oikeuslaitos aivan perseestä. Ei auta kun osata puolustaa itse itseään ja silloinkin saa maksaa, jos kiinni jää.

Jos haluat auttaa kadulla piestävää henkilö, Suomi on erittäin huono oikeuskäytännöiltää siihen. Tietysti jos saattuu olemaan sellaisessa paikassa jossa ei ole poliiseja tai muita silminnäkijöitä lähellä, niin mikäs siinä.

Kerran tuli mentyä väliin tappeluun (estin tekijää pakenemasta), ja lopputuloksena oli poliisin saavuttua repeytynyt paita (meni poliisin toimesta) ja itse päädyin rautoihin. Kahden poliisin pitäessä minua kiinni ollessani kädet raudoitettuna selän taakse, pääsi "uhri" potkaisemaan multa jalan paskaksi. Lopputulos: koko roska käräjille ja sain jonkun naurettavan 100 euroa korvauksia joita en koskaan ole nähnyt koska tekijä on varaton.

Ja miksi poliisi raudoitti minut? Koska olin isokokoisempi ja ilmeisesti näytin pelottavammalta. En tehnyt yhtään vastarintaa ja olin selvinpäin.

Oli muuten viimeinen kerta kuin sekaannun mihinkään vastaavaan. Ihan sama mitä tapahtuu kelle vaan tuntemattomalle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom