Laittakaa ny joku toi video tähän :D
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Voisko joku v.i.p linkata tuon videon tähän ikkunana, jotta minäkin puhelimella pääsen katsomaan?
Polvipotku naamaan viestii minusta siitä, että sen antajan muuhunkin toimintaan siinä tilanteessa voi ihan huoletta suhtautua skeptisesti kun todennäköisesti kyseinen henkilö ei tilannetta hoida mitenkään kylmän rauhallisesti ja pienimmän haitan periaate päällimmäisenä mielessä.Jotenkin jo tuo sun "kimppuun"-sanan käyttäminen viestii tietystä asenteellisuudesta.
Noissa (video-)kuva jutuissa ei pitäis olla mitään epäselvää. Julkisella paikalla saa kuvata, eikä jv:llä tai vartijalla ole mitään oikeutta mennä kieltämään kuvausta, saati poistattamaan materiaalia. Eikö tätä enää opeteta missään? Tuntuu olevan lähes yhtä vaikea asia sisäistää, kun se jv-/vartijakortin esittäminen toimenpiteen kohteelle pyydettäessä. Molemmissa laki on täysin yksiselitteinen.
Voi tuon sillä kieltää, että häiritsevä käytös voidaan kieltää oli se mitä tahansa. Kyllä mä ainakin heitän baarista pihalle, jos joku menee häiritsemään asiakkaita kuvaamalla niiden kasvoja eikä lopeta pyynnöstä huolimatta. Perusteena siis häiritsevä käytös. Ja kaippa tuota voisi tulkita myös siten, ettei henkilökuntaakaan saa häiriköidä kuvaamalla. Tietenkään niitä kuvia ei lain mukaan saa poistaa, mutta häiritsevä käytös voidaan estää.
Tuosta videosta sen verran, että aika tulkinnanvarainen tuo potku. Voimankäyttöä ei nyt missään nimessä, mutta hätävarjeluna saattaa mennä. Mutta tosiaan hyvin toimintatavan mukaan olisi potku pitänyt jättää välistä. Mutta toisaalta tulin hyvälle tuulelle tuosta videosta. Kaveri selkeästi halusi tapella ja sai tappelun aikaan ja oman naaman auki. Ei luulisi olevan tuolla kaverilla mitään valittamista moraalisesti, vaikka ei ehkä lainkirjaimen mukaan mennyt. Sai sitä mitä kerjäs.
Toivottavasti tuo portsarikin sai mitä tilasi, eli vaihdon toiselle ovelle.
Toivottavasti vielä näinkin.Eiköhän tuossa ole perusteet jo siihenkin, että poliisilaitoksen puolesta tulee vaihto pois ovelta kokonaan. Enpä tosin tiedä mitä kyseinen kaveri on tehnyt ennen sitä ja kuinka ansaittua tuo oli, mutta kun se on videolla ja se näyttää tuolta niin kyseinen jv on kusessa.
WTF? Miten sä saat tosta mitenkään hätävarjelun?? Toisella on molemmat kädet sidottuna ja poke vetää polvella päähän siitä huolimatta..
Edit: jep ja asiakas sai kyllä juuri sen mitä kerjäsikin, mutta ei se vaan nykypäivänä mene niin että töissä saa jaella polvia naamaan vähän niinku opetusmielessä. Mulla tekis mieli tehdä tuo kerran viikossa, mutta jos/kun meinaa näitä hommia tehdä niin sitä itsehillintää on löydyttävä. Silloinkin kun on nälkä ja vituttaa ja väsyttää.
Tuo on niin totta, ettei kysyntä ja tarjonta oikeen enää kohtaa. Omissa kohteissani oon pyrkinyt pitämään parhaiten sopivat järkkärit ja oon siinä aika hyvin onnistunutkin. Oman haasteensa tuo juurikin se, että kokeneet jätkät lopetellee ja samaa tahtia ei todellakaan tule uusia. Pitää vaan yrittää etsiä ne lupaavat nuoret jannut jostain ja ajaa hiljakseen sisään. Eikä se aina vaadi mitään 20 vuoden työkokemusta, että hommansa hoitaa. Parhaat portsarit omissa kohteissani on tällä hetkellä siinä hitusen vajaan kolmenkympin kieppeillä n 5 vuoden työkokemuksella.Toivottavasti vielä näinkin.
Muutenkin vähän ihmettelen sitä, että baarin henkilökunnan valitsemisen perään voidaan katsoa pitkäänkin, mutta kun järjestyksenvalvonta tulee kyseeseen, niin ovella saattaa olla ties minkälaista veijaria. Ovimiehellä on kuitenkin jokseenkin suuri rooli baarin viihtyvyyden kannalta, enkä ymmärrä, että miksi siitä välillä koitetaan säästää viimeiseen asti tai jätetään miettimättä, että minkälainen kaveri siihen ovelle sopii ja minkälainen kaveri siihen lopulta otetaan. Pubien kannalta yksi ongelma on vielä sekin, että ovella pitäisi minun nähdäkseni olla pidemmän linjan kaveria, eikä nyt ihan mitään parikymppistä nuorta kaveria, mutta nää pitkän linjan ihmiset alkavat olemaan valitettavan harvassa.
Se on vaan baarin kannalta vähän hankala tilanne, jos ovelle tullaan tavallaan harjoittelemaan. Varsinkin pubissa, missä ollaan yksin. Siinä kärsii päivittäinen toiminta aika rankasti, jos ovitoiminta ei mene niin kuin pitää.Pitää vaan yrittää etsiä ne lupaavat nuoret jannut jostain ja ajaa hiljakseen sisään. Eikä se aina vaadi mitään 20 vuoden työkokemusta, että hommansa hoitaa. Parhaat portsarit omissa kohteissani on tällä hetkellä siinä hitusen vajaan kolmenkympin kieppeillä n 5 vuoden työkokemuksella.
Ei kai tuota voi oikein olettaakaan, että uusi kaveri tietää uudet kuviot muuten kuin perehdyttämällä. Talon henkilökunta tuntee talon tavat ja asiakkaat, niin se on minusta heidän asia katsoa, että uusi kaveri saa mahdollisimman nopeasti jutun juonesta kiinni. Jos joku suhteellisen harmiton pölhö sattuu pääsemään sisään, niin se on ohjattu meiltä baarista pihalle ja sen jälkeen juteltu ovimiehen kanssa, että tuota ei kannata jatkossa ottaa sisään ja niin edelleen. Sama juttu on kantisten kanssa. Jos joidenkin kanssa on katsottu vähän sormien läpi illanvieton kohellusta tai tehty muita myönnytyksiä siksi, että on hyvä tyyppi, niin pitäähän ovimiehen tietää tämäkin, ettei tule tarpeettomia sotkuja. Kaikki tämä ei vaadi muuta, kuin että kommunikointi pelaa molempiin suuntiin.Tuo ihmisten tunteminenkin on hankala juttu.. omissa kohteissa kun on noita porttikieltolaisia yms hulluja vaikka kuinka niin olishan se kiva että ne tuntisi. Sama pätee isompiin tippaajiin.
Sen takia painotus sanalle lupaava. Ehkä pari vuoroa muiden kanssa ja sitten mahdollisimmannopeesti vaan pubin ovelle hoitamaan yksin hommat. Jos kaveri on esim. jostain kamppailusalilta napattu, mukava tarinamies niin kyllä se siellä ovella pärjää juuri sen verran, ettei ravintolalta tule valituksia. Muutama kuukausi tekee jo ihmeitä ja voi tulla jo hieman kehujakin. Ongelma vaan on se, että näitä em. kavereita ei ihan joka nurkalta löydy. Kyllä sitä on itsekkin tullut nähtyä jos jonkinlaista portsaria ja kokelasta, mutta aika hyvin sen näkee jo melko nopeasti kenestä siihen on ja kenestä ei.
Se portsarin tärkein ominaisuus pelisilmä kun ei vaan kehity kun hommia tekemällä, siihen ei taida oikotietä löytyä. Jollain sitä on luonnostaan enemmän kun toisilla, joillain ei ollenkaan. Nopeiten se mun kokemuksen mukaan kehittyy siellä lähiöräkälän ovella yksin.
Tuo ihmisten tunteminenkin on hankala juttu.. omissa kohteissa kun on noita porttikieltolaisia yms hulluja vaikka kuinka niin olishan se kiva että ne tuntisi. Sama pätee isompiin tippaajiin.
Mistä tunnistaa lupaavan portsarinalun ?
Ok, tollaisia mielikuvia mullakin oli, ja oon koittanut aika pitkälti nuo kriteerit täyttää ilmeisesti ainakin ekan vuoron osalta jo suhteellisen onnistuneesti, kun eka vuoro olikin poikkeuksellisesti hesen sijasta yökerho johon luvattiin vielä pari keikkaa ja sit seisoskelemaan jo yksin. Oon näiden hommien osalta nähnyt serkun toimintatavan, ja koitankin olla täysin häntä vastakkainen tapaus kun näki että se ei asenteellaan kovin paljoa vuoroja saanut kunnes jo lopetti hommat :D Oon koittanut siis tuoda ilmi että otan mielellään vuoroja vastaan lyhyelläkin varoajalla jos ei mitään pakottavaa estettä ole ja kysellyt suoraan neuvoja/näkökulmia asioihin sen sijaan että olisin hiljaa ja tekisin mutu-tuntumalla päin vittua. Seuraavassa vuorossa ajattelin pyytää josko ehtisin hetken seistä ovella toisen poken kanssa että pääsis hiukan sisään siihenkin hommaan ennen kuin menee yksin johonkin ovelle. En ehkä itse vielä nää kuka on hyvä- ja kuka huono poke, kun vasta itse aloitin, mutta kurssilla näin kyllä paljon sellaista porukkaa jota en koskaan vois kuvitella seisovan ovella, osa ei olis sopinut ehkä jalkapallomatseihinkaan. Toivottavasti omat luulot pitäis paikkansa ja kuuluisin itse tuohon lupaavampaan porukkaan, kun ajatuksena olis näitä hommia painaa opiskelujen ohella ja valmistumisen jälkeen tulevan ammatinkin sivussa.Luonteeltaan sopiva. Sosiaalinen, itsevarma. Ehkä jotain kamppailutaustaa tai muuten ei pelkää ottaa sitä kontaktiakaan. Noilla pääsee jo melko pitkälle mun mittapuulla. Ja sitten jos sais vielä sellaisen asenteen, että haluaa olla ovella ja kehittyä siinä ja ottaa neuvoja vastaan/sisäistää asiat mitkä ohjeistetaan.