Niin... sitten pitää keksiä kiertotie sanoa "et pääse sisään koska olet naapuri", koska ei voi sanoa: "et pääse sisään koska olet naapuri". Lakiteknisesti varmaan toimii mutta lain henkeä tossa rikotaan aika surutta.
Mistä te muuten erotatte Virolaiset työmiehet esim. Virolaisista insinööreistä? Mä olen ollut käsityksessä, että kansalaisuus tai ihonväri ei saisi olla syynä sisäänpääsyn estolle vaan esim. kova humala, aggressiivinen tai meluava käytös ravintolan ulkopuolella tai jonossa yms. Noissa YLE:n dokkarin videoissa kukaan ei ollut kännissä tai käyttäytynyt huonosti. Ei oikein mene yhteen lain kanssa.
"Laki järjestyksenvalvojista
6 §
Pääsyn estäminen
Järjestyksenvalvojan on estettävä pääsy toimialueelleen henkilöltä, jonka päihtymyksensä, käyttäytymisensä tai varustautumisensa vuoksi on perusteltua syytä epäillä vaarantavan siellä järjestystä tai turvallisuutta taikka joka ei ole täyttänyt sinne pääsyn edellytykseksi asetettua ikää.
Järjestyksenvalvojalla on lisäksi oikeus estää pääsy toimialueelleen henkilöltä:
1) jonka aikaisemman käyttäytymisensä perusteella on syytä epäillä vaarantavan siellä järjestystä tai turvallisuutta;
2) joka ei täytä ehtoja, jotka tilaisuuden järjestäjä tai alueen haltija on asettanut sinne pääsemiselle, ottaen kuitenkin huomioon, mitä rikoslaissa (39/1889) säädetään syrjinnästä; tai
3) jonka on syytä epäillä pitävän hallussaan esineitä tai aineita, joiden hallussapito siellä on lain taikka tilaisuuden järjestäjän tai poliisin asettamien ehtojen mukaan kielletty."
Yksikään dokkarin äijä ei täyttänyt yllämainittuja ehtoja, joten on ihan perusteltua kysyä miksi he eivät päässeet sisään.
Varmaan just tämä, että yleistäminen on rumaa ja typerää - ja sitä kutsutaan syrjinnäksi. Ks. Rikoslaki 11luku 11§ ja Yhdenvertaisuuslaki. Ihonväri tai kansalaisuus, kun ei ole hyväksyttävä peruste päätellä, että juuri ovella seisovasta henkilöstä, jota et ole koskaan edes nähnyt, on harmia. Jos näin olisi, niin kukaan suomalainenkaan ei koskaan enää pääsisi baariin suomessa. Jos tietystä asiakkaasta on ongelmia, niin sitten se on perustelua estää sisäänpääsy mutta uuden asiakkaan kanssa se varmaan pitää poistaa raflasta jos se kanssa on ongelmia. Näin mun ymmärtääkseni toimitaan suomalaistenkin kanssa..