Kuten sanottua. Tällä kertaa mun silmien mukaan Finlex valehtelee. Mutta semmosta se joskus on.
"Järjestyksenvalvojakortti ja hyväksymisen johdosta annettava todistus
Järjestyksenvalvojan kotikunnan poliisilaitos antaa 12 §:n 1 momentin mukaisesti järjestyksenvalvojaksi hyväksytylle järjestyksenvalvojakortin. Järjestyksenvalvojan on pidettävä kortti järjestyksenvalvontatehtävissä mukana ja esitettävä se pyydettäessä."
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20070104
Ja aeuraavaksi ohjelmassa. "arkitodellisuus on hiukan erilaista, miksi korttia pitäisi näyttää/kysyä, asiakas on idiootti, ..."
Meille kertauskurssilla sanottiin, että käytännössä tuo on esitettävä ainoastaan poliisille. Ja jos sen nyt välttämättä näyttää jollekkin känniääliölle, niin sormi nimen päälle. Ja tosiaan jos tuo pitää/pitäisi kaikille näyttää, niin ihan pelleilyksi menisi. Ei minulta ole ainakaan kukaan kysynyt sitä muuta kuin vittuilumielessä ja usein vielä, kun on ollut tilanne päällä.
Ja yleisesti viimeksi käsitellyistä aiheista sen verran, että itseä kyllä ihmetyttää kuinka huono kuva ihmisillä on portsareista. Ainakin itse olen huomannut, että ketjubaareissa keskimääräinen ravintolan myyjä on paljon vittumaisempi ja mulkumpi asiakkaita kohtaan kuin portsarit. Ja yksityisissä baareissa joissa omistaja on myymässä, usein myydään sitten niin jumalattoman kännisille, että ongelmia tulee melkein varmasti. Yksityisissä kyllä kohdellaan asiakasta huomattavasti paremmin noin muuten. Ehkä sitten portsarien ylilyönnit näkyvät vaan helpommin, tai sitten jopa sitä normaalia asiakkaiden ojennusta tulkitaan ylilyönneiksi. Agressiivisten känniääliöiden kohtelu, kun ei aina niin kaunista katsottavaa ole.