Kysymyksiä pokeille

Tuntuu tyhmältä maksaa taas 100euroa kertauskurssista, kun maksoin täyden hinnan 2vuoden kortista. Mielummin otan siihen 3 vuotta ilmaseksi lisää aikaa, mitkä mulle periaatteessa kuuluukin :D Niin ja tosiaan, sain kortin vain 2 vuodeksi koska olin ajanut ylinopeutta aiemmin samanavuonna...että silleen...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mites ku myönnettiin 2 vuodeksi järjestyksenvalvojan kortti aiemman pienen rikkeen takia ns. "koeajalle". Normaalistihan tuo ois 5 vuotta. Nyt tuli 2 vuotta täyteen ja menee kortti vanhaksi, onkohan se mahdollista saada se 3vuotta lisäaikaa vai pitääkö käydä se kertauskurssi? Onko kellään ollu vastaavaa tilannetta? Vai onko näissäkin paikkakuntasia eroja?
Kollegan jolla oli tuollainen "vajaamittainen" kortti, piti käydä se peruskurssi kokonaan uudelleen. Mutta en nyt muista oliko se vain sen vuoksi että se kortti oli ehtinyt mennä vanhaksi... mutta automaattisesti sille ei joka tapauksessa mitään lisäaikaa siihen tullut.

Melkeinpä vierailisin lupapalvelussa asiaa tiedustelemassa...

Vanhaksi mennessä ainakin joutuu käymään ja olettaisin, että sitä ei ilmaiseksi saa 3 vuoden lisäaikaa. Kortissa on kuitenkin päivämäärät -> joten ne joutuu tekemään uuden kortin ja oon melko varma ettei ne rupee sitä ilmasiks tekemään ;) Mut tosiaan ei muuta ku soita sinne lupapuolelle ni selviää se asian oikea laita.

Tuntuu tyhmältä maksaa taas 100euroa kertauskurssista, kun maksoin täyden hinnan 2vuoden kortista. Mielummin otan siihen 3 vuotta ilmaseksi lisää aikaa, mitkä mulle periaatteessa kuuluukin :D Niin ja tosiaan, sain kortin vain 2 vuodeksi koska olin ajanut ylinopeutta aiemmin samanavuonna...että silleen...

Aikamoista pelleilyä suoraan sanoen kun nykyään ylinopeudetkin vaikuttaa kortin saamiseen. Eihän ylinopeus vaikuta poliisikouluunkaan hakiessa; ja ehkä myöhemmin sitten poliisin ammatissa. Tiedän myös yhden tyypin, joka korttia uusiessa joutui poliisipäällikön puhutteluun kun oli muutama tieliikenne rike. Perseestähän tommonen on jos ruvetaan viemään leipää ja allekirjoittaneella leipätyö ihan turhan takia! Eri asia pahoinpitelyjen sun muiden kanssa.

Tossa on helvetin isoja eroja poliisilaitosten välillä. Tunnen sällin pk-seudulta jolla on jv & väijyluvat, vaikka alla oli tuomio rattijuopumuksesta ennen kuin kortteja haki. Tuomion ja kortin saannissa oli 2-3v väliä.

Vaikuttaa ne ylinopeudet muihinkin hommiin kuin turva-alan. Jos sulla on ylinopeuksia, et välttämättä pääse esim. ydinvoimalatyömaalle töihin, ts. et saa kulkulupaa. Perustelu menee suunnilleen niin, että jos et osaa noudattaa sääntöjä aidan ulkopuolella, niin voidaanko luottaa siihen, että noudatat niitä aidan sisäpuolella.

Muistan kun aikanaan kävin 40h kurssin ja sitten menin lupia hakemaan. Odottelin siinä tovin eivätkä tulleet siihen päivämäärään mennessä, mitä oltiin luvattu niin kävin sitten kysymässä asiasta. Sanoivat että taustoissa jotain hämminkiä ja joku isompi pamppu joutuu miettimään kortin myöntämistä hieman tarkemmin. Merkintöinä mulla oli 4 tai 5 erillistä liikennerikkomusta 15-18v ikävuosilta, yksikään näistä rikkomuksista ei ollut törkeä. Kohta 5v kortit ollu, jonka aikana saatu yksi ylinopeussakko ja yksi toinen merkintä, mitä täällä en nyt sen tarkemmin ala selvittämään eikä esim korttien päivityksissä ole ollut mitään ongelmia. Tutuilla tullut joskus valittamista siitä, kun viety kortteja päivitettäväksi esim tkp/ kaasu luvan takia, niin tullut hieman valituksia pienistäkin rikkeistä.

"- Päinvastoin he edesauttavat ja mahdollistavat tällaista toimintaa. Poliisin pitäisi perua järjestysmieskortit jengiläisiltä ja heidän lähipiiriltään."

Aika paskaa tommonen, että lähipiiriltäkin vietäisiin kortit tuon takia. En muutenkaan tajua, että mitä väliä sillä on kenen kanssa vapaa-ajalla pyörit, niin kauan kuin itselle ei niitä merkintöjä kerry rekisteriin. Varmasti tuolla liiviporukoissa yhdeltä jos toiseltakin niitä huonompia merkintöjä papereista löytyy, mutta on siellä seassa myös ihan tavallisiakin ihmisiä ja nyt heiltä ollaan viemässä työt. Aivan järjetöntä paskaa.

Muutenkin koko uutinen on taas niin liivimiehiä leimaava, kun uutisessa jo juomien tarjoilukin liian päihtyneille ollaan onnistuttu tunkemaan heidän syntilistaan. Ite kuitenkin oon aina luullut, että ovifirman miehet tekevät vain oveen liittyvät hommat ja baaritiskin takana on oma henkilökuntansa.

Aika paskaa tommonen, että lähipiiriltäkin vietäisiin kortit tuon takia. En muutenkaan tajua, että mitä väliä sillä on kenen kanssa vapaa-ajalla pyörit, niin kauan kuin itselle ei niitä merkintöjä kerry rekisteriin. Varmasti tuolla liiviporukoissa yhdeltä jos toiseltakin niitä huonompia merkintöjä papereista löytyy, mutta on siellä seassa myös ihan tavallisiakin ihmisiä ja nyt heiltä ollaan viemässä työt. Aivan järjetöntä paskaa.

Niin kauan kun kerhoon kuuluminen ei ole rikollista, mun oikeustajuni sanoo, että kerhojäsenyyden perusteella jv-kortin peruminen on väärin. Noh, tää on tätä pelottelu-uutisointia muutenkin. Ikävä vain, että näitä oikeusmurhia tapahtuu jo nytkin.

Jos ovimiehet ovat asiallisia ja ammattitaitoisia, niin mitä väliä, kunhan taustat ovat puhtaat? Sitäpaitsi, liivimies lähiöräkälän ovella voi ehkäistä jopa pikkunilkkien ja narkkien riehumista. Toisaalta, saattaahaan se ulos heitetty, toisen mcn mies tulla kostamaan.. Mutta toi tigerin uutisointi on mennyt jo yli. Keskityttäisiin aiheeseen eikä asiaanliittymättömiin juttuihin.

Niin no, tuota jutussa mainittua sormien läpi katsomista tapahtuu joka tapauksessa jonkin verran, on ovella liivikytköksiä tai ei. Henkilökohtaisesti tuollainen lakiuudistus tuntuisi näin perstuntumalta ihan hyvältä. Sen verran värikästä porukkaa ovella saattaa olla, ihan asenteesta, taustoista ja milloin mistäkin lähtien, niin en pidä ollenkaan huonona ajatuksena, että tähän puututtaisiin jollain tavalla.

Ei siinä nyt pitäisi olla mitään epäselvää, että jos kuuluu prosenttijengiin niin ei kontrollialan hommiin ole mitään asiaa. Ihan sama onko sitä puhdas rekisteri vai ei.

Poliisin, järjestyksenvalvojan ja vartijan tehtävät kuuluvat rehellisille, luotetuille ja kunnollisille yhteiskunnan jäsenille, ei niihin hommiin kaivata mitään prosenttiporukkaa, sanoohan tuon terve järkikin.

Ei ole ihan sama missä porukoissa pyörii vapaa-ajallaan jos työaikana on vastuussa ihmisten turvallisuudesta ja omaisuudesta, tämäkin pitäisi olla ihan selvä asia.

Jos ovimiehet ovat asiallisia ja ammattitaitoisia, niin mitä väliä, kunhan taustat ovat puhtaat? Sitäpaitsi, liivimies lähiöräkälän ovella voi ehkäistä jopa pikkunilkkien ja narkkien riehumista. Toisaalta, saattaahaan se ulos heitetty, toisen mcn mies tulla kostamaan..

Tässähän on ilmennyt sellaista ongelmaa, että lojaalius on ollut suurempi sinne omaa kerhoa kuin lakia kohtaan. Kun samaan kerhoon sitten kuitenkin kuuluu niitä kriminaaleja, ei tarvitte miettiä kumman etu ajaa edelle, jos laki on ristiriidassa heidän toimintansa kanssa.

Eli kun liivikaverit ovat olleet töissä kapakassa, niin siellä on usein asiakkaina saman sakin edustajia. Kun nämä ovat sitten väistämättä joutuneet erilaisiin rähinöihin tai harrastaneet muita rötöksiä baarissa, ovat pokeina toimivat kerhotoverit katsoneet meininkiä sormien läpi tai jopa avustaneet rikoksissa.

Oma mieliepide on, että vois liivimiehet pysyy pois näistä duuneista. Eiköhän ne saa muista bisneksistä ihan tarpeeks rahaa, että turha alkaa normaalien kansalaisten töitä viemään.

Ja just tää tilanne, että jos oman mopojengin jätkät riehuu katotaan sormien läpi koska ollaan niin uskollisia veljiä. Mutta jos esim omat kaverit riehuis, niin kohtelu olis omalta kohalta aina sama oli tuttu tai ei.

Kyllä sillä jotain väliä on kenen kanssa vapaalla pyörit ja pitääkin olla kun katsotaan laista esimerkiksi JV-kortin myöntämisperusteita.

Mielestäni voidaan perustellusti kysyä kuinka luotettava ja henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan tehtävään sopiva on henkilö joka viettää vapaa-aikaansa tiivisti rikollisten parissa. Liiviporukoissa on ihan tavallisia ihmisiäkin, sen sijaan rikollisissa (liivi)porukoissa "tavallisten ihmisten" lukumäärä on mitätön, jollei jopa olematon.
Onhan tuo kyllä aika yksi selitteinen pykälä, mutta en vaan ymmärrä, että vaikka mulla nyt olisi joku tuttava, kaveri tai edes lähipiirissä joku joka pukee liivit päälle, niin millä tavalla se tekisi musta epäluotettavamman työntekijän niin kauan kun en käyttäisi asemaani väärin töissä?

En sano, että mulla olisi tuttavia tai edes kavereita, joilla on jotain tekemistä noiden prosenttijengien kanssa, mutta on toi mun mielestä silti vähän typerää alkaa viemään jo lähipiiriltäkin kortteja sen takia, että on vaan lain silmissä vääränlaisia kavereita, vaikka itsellä olisi rekisteri puhdas. Tottakai mikäli väärinkäytöksiä ilmenisi ja niitä omia liiveihin pukeutuneita kaveita päästettäisiin tilanteissa, kuin koira veräjästä ja heitä suojeltaisiin, niin on perusteltua kysyä että onko tällöin sopiva järjestyksenvalvojaksi. Niin kauan kuitenkin, kun jokainen hoitaa siellä ovella hommansa lain mukaan, eikä suojele omia kavereitaa, niin tollainen korttien vieminen olisi omasta mielestäni kyllä jo aikamoista hätävarjelun liioittelua.

Mutta nää onkin vain mun mielipiteitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom