Kysymyksiä pokeille

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En oikein löytänyt sopivaa paikkaa kysymykselleni, joten täältä saan ehkä parhaiten vastauksen..

Eli nyt on vähän erilainen tilanne tulossa eli alkaa opiskelut, joten kysyisinkin, että miten sitä jaksaa painaa hommia opiskelujen yhteydessä?
Työt ovat kuitenkin pääosin ilta/ yötöitä, joten miten teillä on onnistunut tämä opiskelujen + työn ja tietenkin normaalielämän rytmi niin, ettei mikään kärsi.

Opiskelu vaatii ainakin itselläni suuria ponnistuksia päivisin ja sitten iltaisin pitäisi olla hereillä myös duunissa. Onko täälä porukka hyvin jaksanut ja onko tullut millaisia ongelmia?
Mä kanssa päästin vkonloppuyöt töitä ja satunnaisesti myös viikolla opiskellessani.
Parhaiten tuo menee kun on vaan viikonloppuna duunissa yöt ja päivät koulussa, siinä ei niin normiarki kärsi.
Ennen tenttejä koitin vähän karsia töitä, mutta ei sekään aina onnistunut. Ihan hyvät paperit kuitenkin tuli ulos.

Riippuu kyllä varmaan myös vähän siitä että minkälaista työtä sitten teet ja kuinka pitkää vuoroa/kuinka usein.
Mulla nuo ravintolahommat oli kuitenkin kestoltaan 4-7h ke-la välillä, nuo lyhyemmät ajat kyllä menee vaikka päällään.
Ja mulle tuo työntekeminen oli hyvää vastapainoa opiskelulle kaiken lisäksi.

Toisille sopii, toisille ei. Mä teen vaan viikonloppua ja ravintola menee kahdelta kiinni mutta uni ei välttämättä tule kovin nopeaan töiden jälkeen. Eikä sunnuntaina mitenkään haluaisi laittaa kelloa soimaan että herää ihmisten aikaan. Tää meneekin usein siihen että kerta viikkoon tulee valvottua vuorokauden ympäri rytmin sovittamiseksi takaisin koulupäiviin. Olisi ehkä helpompaa vaan laittaa se herätyskello soimaan..:D

Toohard sanoi:
Näissä kun kännissä tapellaan muuten taitaa useimmiten olla ihan muut syyt taustalla.
...
Sitten on tosiaan kans niitä pienimunaisia kavereita joiden pitää jotain kompensoida.
Mä oon taas kuullu että ton takia ruvetaan pokeks.:wtf:

"joka sitten aina pääsee pintaan humalassa. Kun noi asiat saa käsiteltyä voi taas juoda sivistyneesti (oma mutu). Sitten on tosiaan kans niitä pienimunaisia kavereita joiden pitää jotain kompensoida. "

Tai sitten tappelijat ovat yleensä idiootteja, kun eivät osaa kontrolloida itseään humalassa. Älykkäät osaa.

Millainen on nykyään pokejen työllisyystilanne? Revitäänkä suoraan kurssilta töihin vai pitääkö itse lähetellä hakemuksia henkilöstönvälitysfirmoihin?

jos ei suhteita oo, niin soittelet ite firmoihin rempseälla ja rennolla asenteella. Kerrot sun tilanteesta ja heität sopivasti läppää jne. Välitysfirmoista saa mun kokemuksen mukaan aika huonosti töitä normaaliakin huonommalla palkalla. Voi niistäkin toki aloittaa.

En oikein löytänyt sopivaa paikkaa kysymykselleni, joten täältä saan ehkä parhaiten vastauksen..

Eli nyt on vähän erilainen tilanne tulossa eli alkaa opiskelut, joten kysyisinkin, että miten sitä jaksaa painaa hommia opiskelujen yhteydessä?
Työt ovat kuitenkin pääosin ilta/ yötöitä, joten miten teillä on onnistunut tämä opiskelujen + työn ja tietenkin normaalielämän rytmi niin, ettei mikään kärsi.

Opiskelu vaatii ainakin itselläni suuria ponnistuksia päivisin ja sitten iltaisin pitäisi olla hereillä myös duunissa. Onko täälä porukka hyvin jaksanut ja onko tullut millaisia ongelmia?

Tein töitä opiskeluaikana lähinnä viikonloppuisin ja lomilla. Jaksamisen kanssa ongelmia ei ollut, koska pidin kyllä sitten koulusta omaa lomaa tai opiskelin lyhyempiä päiviä, jos tuntui ettei virta riitä esimerkiksi viikonlopun töiden jälkeen päntätä heti maanantaina kahdeksasta iltaan. Tällainen peli ei tietenkään vetele varmasti aivan kaikissa opinnoissa, joissa läsnäolon kanssa ollaan tiukempia.

Aikalailla omasta aktiivisuudesta kiinni noi hommat/miten niitä saa. Eipä tarvii taaskaan suunnitella elo/syyskuulle mitään viikonloppu aktiviteetteja :D Eli kyllä niitä hommia on ainakin omalle kohdalle piisannu.

Ei se riehuminen ole mihinkään 10 viime vuoden aikana lisääntynyt, uutiskynnys ko. teoille on vaan matalampi. Keltainen lehdistö tykkää laittaa noita juttuja nettiin.

Vähän ristiriitainen tämä aihe ja riippuu mistä näkökulmasta tarkastelee. Sinänsä narikan luulisi olevan vapaaehtoinen, mutta artikkelista poiketen itse en ole törmännyt kertaakaan tilanteeseen, jossa kyseinen maksu peritään ilman kantamuksia/säilytettävää. Sen sijaan on useasti kehoitettu jättämään esim. takki/reppu jne. narikkaan säilöön ja jos ei jättänyt, niin ei sisällekään päässyt. Se on minusta ihan reilu peli, koska se palvelee kaikkia. Kyllä meikäläistäkin vituttaisi, jos klubissa olisi porukoilla reput selässä ja takit heitettynä johonkin yhteen kasaan. Pelkässä t-paidassa liikkuva saisi mielestäni tulla sisälle ilman narikkaakin, kuten olen kyllä aina päässytkin vaikka olikin ollut ilmainen sisäänpääsy.

Kysehän on nimityserosta; narikkamaksu on lienee jo terminä osittain hieman vanhentunut. Nykyään puhutaan pääosin palvelurahasta, joka peritään, oli säilöön jätettävänä vaatteita tms. tai ei. Tällä palvelurahalla katetaan joko osittain tai kokonaan järjestyksenvalvonnasta aiheutuvia kuluja. Siihen, onko tämä nyt oikein tai väärin en ota jyrkkää kantaa. Itselle ei ole ongelma niinä harvoina kertoina kun kuppilassa käy heittää sille (asialliselle) pokelle tota palvelurahaa, mutta ymmärrän niitäkin joille se on kynnyskysymys. Viimekädessä asiakas äänestää jaloillaan.

Miksi heittää "asialliselle" pokelle palvelurahaa? Suomen kulttuurissa tippiä annetaan joskus hyvästä, yleensä poikkeuksellisen hyvästä palvelusta, ei siitä että joku hoitaa hommansa asiallisesti tai normaalisti.
Siksi, että se on kohtelias ele ravintolahenkilökuntaa kohtaan? Enkä nyt kannata sitä, että tiskillä tai ovella pitäsi tippien perässä ruveta huoraamaan, kun duunista maksetaan palkkaakin, mutta kulttuuri voisi kallistua enemmän siihen suuntaan, että kun homma on toiminut, niin muodollisen tipin voi ihan hyvin jättää. Näin toimin itsekin, jos vaan sattuu käteistä olemaan matkassa.

Tutut tyypit ja oman kaupungin kuviot vielä ihan erikseen.

Pointtina taisi kuitenkin olla se, että homma toimii silloin, kun se on asiallista, joka taas on perusoletus ainakin itselleni kun menen klubiin. Oletan, että siellä olevat poket ovat asiallisia ja hommansa hyvin osaavia. Samoin oletan, että jonotus toimii hyvin ja samoin narikka. Niin ikään oletan, että juomaa tilatessa minua palvellaan hyvin ja dj soittaa hyvää musiikkia. Nämä kaikki ovat ihan normaalioletuksia, joita odotan saavani aina kun menen klubiin ja niin se usein toki onkin, mutta se on normaalia. Miksi maksaisi tippiä normaalista palvelusta? Pitäisikö minun siis heittää tippiä myös tiskillä ja muistaa rahalla illan päätteeksi dj:täkin? Ei kai sentään asiat tällä tavalla toimi eihän? Sen sijaan jos homma on toiminut aivan poikkeuksellisen sulavasti ja olisin kuin ällikällä lyöty erinomaisesta palvelusta, niin antaisin tippiä ilomielin sen ansainneelle henkilölle.

Kuten sanoin, se on ystävällinen ele töissä olevaa henkilökuntaa kohtaan. Se ei ole mikään välttämättömyys, kukaan ei sitä varsinaisesti odota, palkka tulee muuta kautta, mutta se on mukava ele. Siinä kaikki.

Sitä paitsi se on kaukana itsestään selvyydestä, että hommat tosiaan toimii niin kuin pitäisi..

edittiä. kun lähtee tuolle linjalle, että mitä pitäisi ja mitä ei pitäisi tehdä, niin ollaan hakoteillä tämän asian kanssa. Totta kai katson itsekin, minne jätän ja minne en jätä tippiä, mutta pohjimmiltaan on kyse niin pienistä summista, ettei niillä ole väliä baari-illan kustannuksiin nähden, ja mulle riittää motivaatioksi ihan se, jos joku saa siitä hyvän fiiliksen. Ja illan päätteeksi vaikka sen nollauskaljansa.

Tästä voikin sulavasti siirtyä spekulaatioihin siitä, että tipin antaminen saattaa päinvastoin huonontaa palvelua, koska henkilöt kelailee, että saavat jokatapauksessa tippiä. Okei, näin ei ainakaan toistaiseksi voi tapahtua Suomessa, mutta ulkomailla kyseinen tilanne on jopa suht. normaali. Tipata vain on pakko oli palvelu kuinka paskaa tahansa, voivottelun voi jättää myöhemmälle. Itsellänikin ollut muutaman kerran ulkomailla lomaillessa tilanne se, että tipin mukana teki mieli joko vetästä tarjoilijaa turpaan tai vähintäänkin sanoa pari valittua sanaa korvaan... Tuliko palvelusta paskaa ajan myötä niiden tippien takia, vai oliko palvelu paskaa alusta lähtien? En tiedä, mutta veikkaan ensimmäistä.

No en mä oikein näe tuollaista yhteyttä noilla asioilla. Ihan samalla tavalla palkka juoksee täällä, niin kauan kuin on juostakseen, on palvelu mitä hyvänsä. Eikä se eroa minusta juurikaan siitä tilanteesta, että tippaaminen on normaalia tai muodostaa ison osan tuloista.

Muutenkin tällä alalla liikkuvat summat on niin pieniä, että raha on oikeastaan minun nähdäkseni aika huono motivaattori palvelun suhteen. Kunnollinen palvelu muodostuu pidemmällä tähtäimellä työolosuhteista, työssä jaksamisesta ja työhön, työpaikkaan ja yhteisiin asioihin sitoutumisesta, kuin jostain satunnaisesta kolikosta, jonka joku mielistelyn päätteeksi heittää.

muoks. lisätään vielä selväsanaisemmin: lähtökohtaisesti tippaaminen ei saa ainakaan minua muuttamaan toimintatapojani mihinkään, vaan ystävällisen palvelun on kummuttava jostain muualta, kuin mahdollisesta pienestä tipistä.

Kysehän on nimityserosta; narikkamaksu on lienee jo terminä osittain hieman vanhentunut. Nykyään puhutaan pääosin palvelurahasta, joka peritään, oli säilöön jätettävänä vaatteita tms. tai ei. Tällä palvelurahalla katetaan joko osittain tai kokonaan järjestyksenvalvonnasta aiheutuvia kuluja. Siihen, onko tämä nyt oikein tai väärin en ota jyrkkää kantaa.

Minä voin ottaa. Järjestyksenvalvonta juottoloissa tulee alkoholilain pakottamana, näinollen se ei ole mikään "ylimääräinen" kulu, vaan aivan selkeä ja budjetoitavissa oleva kiinteä toiminnan kulu baareille.

Tippikulttuuria valitettavasti täällä pohjolan peräkylillä juurikaan ole, joten palkkauksen on muuten oltava riittävän houkutteleva, että ovelle saadaan ammattitaitoisia pokeja. Kyllä minä kääntäisin tämän asian niin, että kun maksetaan banaaneilla, saadaan apinoita.

Minä voin ottaa. Järjestyksenvalvonta juottoloissa tulee alkoholilain pakottamana, näinollen se ei ole mikään "ylimääräinen" kulu, vaan aivan selkeä ja budjetoitavissa oleva kiinteä toiminnan kulu baareille.

Tippikulttuuria valitettavasti täällä pohjolan peräkylillä juurikaan ole, joten palkkauksen on muuten oltava riittävän houkutteleva, että ovelle saadaan ammattitaitoisia pokeja. Kyllä minä kääntäisin tämän asian niin, että kun maksetaan banaaneilla, saadaan apinoita.

Olettekos te tipin kannattajat yhtä hanakasti tarjoamassa sitä tippiä myös kaupan kassalle, videovuokraamon henk.kunnalle ja R-kioskin myyjälle? Tai siis oikeastaan kaikille asiakaspalvelussa työskenteleville?

Kyllä tuo pokejen asiakaspalvelu rajoittuu pitkälti niinkin isoon asiaan kuin oven avaamiseen, loput läpän heitot, hyvän illan toivotukset ym. on normaalia ihmisten kanssakäymistä minkä pitäisi kuulua hyviin tapoihin eikä niistä pidä erikseen maksaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom