Purtsi
Tsemppari/Kouluttaja
Ei se nyt kyllä ihan niin mene että "jonkun TES:in mukaan" ne tulee maksaa. Jos alalla ei ole yleissitovaa työehtosopimusta, ei mikään pakota työnantajaa käyttämään sellaista. Silloin vaihtoehtona on joko työsopimuslain mukaiset ehdot ja minimit, tai sitten työsopimuksessa voidaan sopia käytettäväksi jotain TES:iä. Vasta silloin TES sitoo työnantajaa.
Ammattimies ei kyllä 10e/h ovella ole. Karu fakta vaan on se, että tulijoita on varmasti niin paljon tuolla 10e/h liksallakin, miksi maksaa enemmän kaverille jolla ei ole kokemusta?
Nyt osuit naulan kantaan! Puhuin juuri pari viikkoa sitten erään liiton edustajan kanssa. Jos alan järjestäytymisaste on alle 50 %, ei alalla ole yleisiä pelisääntöjä ja silloin jokainen neuvottelee itse omat palkkansa. Ja -90 luvun alkupuolen palkkoihin verrattuna ovimiesten palkathan ovat vain nousseet.. :jahas:
Kyllähän tuo totta on että miksi maksaa enemmän jos on muitakin tulijoita halvemmalla liksalla. Kyllä minä ymmärrän työnantajan puolelta ton homman. Mutta palkka on silti vaan perseestä, vaikka sitä sivutyönä joku tekisikin. No jos on tosi rahantarve niin miksipäs ei sitten.
Sitä lähinnä ihmettelin että miten on tähän tilanteeseen päästy, että tarjoilijat ja blokkarit tienaa enemmän. Kaikki aikalailla yhtä tärkeitä kuitenkin yöelämässä.
Koska tarjoilijat ja blokkarit ovat kuuluneet liittoon jo vuosia, poket ei. Se on niin simppeliä.
siks just ku ovellemenijöitä löytyy vaikka ilmaseks, niin tottakai palkat on poljettu alas. ja sen kyllä huomaa. ei ammattimiehet alle 15e/h siellä seisoskele.
Kysynnän, tarjonnan ja testosteronin laki; on siistiä olla pokemies, koska sä oot kova jätkä. Mutta ei oo siistii olla pokemies, koska sillä ei tänä päivänä pysty elättämään itseään. Vai onko sunnuntain ovivuorosta laskutettu reilu 10 € + alv / h hyvä korvaus? Verojen sun muiden maksujen jälkeen tosta jääkin lapaseen reilu femma tunnilta. Sunnuntaina.
Summa summarum.. Mitä enemmän opiskelen ja teen oikeaa bisnestä, sitä paremmin ymmärrän miksi ovimiesten palkat ovat menneet vuosien saatossa alaspäin kuin lehmän häntä. Palkoista, joista olen kuullut, voi enää vain haaveilla. Mutta ennen oli vahtimestareillakin oma liitto. Kun kukaan ei suostunut ovelle alle minimin ja tietyin ehdoin, oli asiakas valmis maksamaan asiallisen korvauksen tehdystä työstä. Ovilla oli ammattireiskoja ok palkalla, ja kaikki oli tyytyväisiä. Jopa asiakas. Kun reilu vuosikymmen on menty ratahi-meiningillä (rahat taskuun ja himaan), eikä mietitä asioita ja seurauksia esim. kahden vuoden päähän, ei lopputulos voi olla tätä parempi. Jo pelkän inflaation vuoksi palkkojen pitäisi nousta edes hiukan joka vuosi. Mutta milläs väännät palkkoja/tuntilaskutusta ylöspäin, kun tilalle on tulossa taas joku tekemään vieläkin halvemmalla. Jokainen on omillaan.
Ja vielä..
Kun mennään (ovi)palveluiden myyntiin, nousee vaatimus myynnin osaamisesta ihan toiselle tasolle. Jos ainut neuvotteluvaltti on hinta, niin nurkassa ollaan ja pahasti. Myyminenkin on omaa osaamistaan, ihan samalla tavalla kuin raudoittaminen. Siinä, missä joku myy sunnuntaitunnit reilulla 10 tunti, minä myyn 70 € tunti. Plus alvi. Kyllä minuakin ihmetyttäisi ostavana asiakkaana, että miten tämä palvelu voidaan tehdä suomalaisen työntekijän toimesta näin halvalla..? Esim. IT-alalla ihan normaali tuntilaskutushinta jostain ylläpidosta on 80 – 120 € / h, olen jopa törmännyt yli 300 € tunnilta laskuttaviin firmoihin. Eikä duunissa tartte edes pitää luotiliivejä päällä.. ;)
PS. Sellainen ovimies, joka puhuu arpovat asiakkaat ravintolaan sisään nauttimaan olusen tai pari, joka tunti, joka ilta, on arvokkaampi ravintolalle, kuin se jonka penkkipunnerrustulos alkaa kakkosella. ;)