Kysymyksiä pokeille

Ei se nyt kyllä ihan niin mene että "jonkun TES:in mukaan" ne tulee maksaa. Jos alalla ei ole yleissitovaa työehtosopimusta, ei mikään pakota työnantajaa käyttämään sellaista. Silloin vaihtoehtona on joko työsopimuslain mukaiset ehdot ja minimit, tai sitten työsopimuksessa voidaan sopia käytettäväksi jotain TES:iä. Vasta silloin TES sitoo työnantajaa.

Ammattimies ei kyllä 10e/h ovella ole. Karu fakta vaan on se, että tulijoita on varmasti niin paljon tuolla 10e/h liksallakin, miksi maksaa enemmän kaverille jolla ei ole kokemusta?

Nyt osuit naulan kantaan! Puhuin juuri pari viikkoa sitten erään liiton edustajan kanssa. Jos alan järjestäytymisaste on alle 50 %, ei alalla ole yleisiä pelisääntöjä ja silloin jokainen neuvottelee itse omat palkkansa. Ja -90 luvun alkupuolen palkkoihin verrattuna ovimiesten palkathan ovat vain nousseet.. :jahas:

Kyllähän tuo totta on että miksi maksaa enemmän jos on muitakin tulijoita halvemmalla liksalla. Kyllä minä ymmärrän työnantajan puolelta ton homman. Mutta palkka on silti vaan perseestä, vaikka sitä sivutyönä joku tekisikin. No jos on tosi rahantarve niin miksipäs ei sitten.
Sitä lähinnä ihmettelin että miten on tähän tilanteeseen päästy, että tarjoilijat ja blokkarit tienaa enemmän. Kaikki aikalailla yhtä tärkeitä kuitenkin yöelämässä.

Koska tarjoilijat ja blokkarit ovat kuuluneet liittoon jo vuosia, poket ei. Se on niin simppeliä.

siks just ku ovellemenijöitä löytyy vaikka ilmaseks, niin tottakai palkat on poljettu alas. ja sen kyllä huomaa. ei ammattimiehet alle 15e/h siellä seisoskele.

Kysynnän, tarjonnan ja testosteronin laki; on siistiä olla pokemies, koska sä oot kova jätkä. Mutta ei oo siistii olla pokemies, koska sillä ei tänä päivänä pysty elättämään itseään. Vai onko sunnuntain ovivuorosta laskutettu reilu 10 € + alv / h hyvä korvaus? Verojen sun muiden maksujen jälkeen tosta jääkin lapaseen reilu femma tunnilta. Sunnuntaina.

Summa summarum.. Mitä enemmän opiskelen ja teen oikeaa bisnestä, sitä paremmin ymmärrän miksi ovimiesten palkat ovat menneet vuosien saatossa alaspäin kuin lehmän häntä. Palkoista, joista olen kuullut, voi enää vain haaveilla. Mutta ennen oli vahtimestareillakin oma liitto. Kun kukaan ei suostunut ovelle alle minimin ja tietyin ehdoin, oli asiakas valmis maksamaan asiallisen korvauksen tehdystä työstä. Ovilla oli ammattireiskoja ok palkalla, ja kaikki oli tyytyväisiä. Jopa asiakas. Kun reilu vuosikymmen on menty ratahi-meiningillä (rahat taskuun ja himaan), eikä mietitä asioita ja seurauksia esim. kahden vuoden päähän, ei lopputulos voi olla tätä parempi. Jo pelkän inflaation vuoksi palkkojen pitäisi nousta edes hiukan joka vuosi. Mutta milläs väännät palkkoja/tuntilaskutusta ylöspäin, kun tilalle on tulossa taas joku tekemään vieläkin halvemmalla. Jokainen on omillaan.

Ja vielä..

Kun mennään (ovi)palveluiden myyntiin, nousee vaatimus myynnin osaamisesta ihan toiselle tasolle. Jos ainut neuvotteluvaltti on hinta, niin nurkassa ollaan ja pahasti. Myyminenkin on omaa osaamistaan, ihan samalla tavalla kuin raudoittaminen. Siinä, missä joku myy sunnuntaitunnit reilulla 10 tunti, minä myyn 70 € tunti. Plus alvi. Kyllä minuakin ihmetyttäisi ostavana asiakkaana, että miten tämä palvelu voidaan tehdä suomalaisen työntekijän toimesta näin halvalla..? Esim. IT-alalla ihan normaali tuntilaskutushinta jostain ylläpidosta on 80 – 120 € / h, olen jopa törmännyt yli 300 € tunnilta laskuttaviin firmoihin. Eikä duunissa tartte edes pitää luotiliivejä päällä.. ;)

PS. Sellainen ovimies, joka puhuu arpovat asiakkaat ravintolaan sisään nauttimaan olusen tai pari, joka tunti, joka ilta, on arvokkaampi ravintolalle, kuin se jonka penkkipunnerrustulos alkaa kakkosella. ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, sehän sen määrittelee. Jos on varusteet kunnossa niin silloin on kyseessä raudanluja ammattimies.

Pelkät välineet eivät tee ammattimiestä, mutta kyllä niillä kieltämättä joku merkitys on ammatinhallinnan ja ammattimaisuudesta annetun kuvan kannalta.

Heitän ehkä hieman provokatiivisenkin väitteen: Portsari joka työskentelee ilman käsirautoja ei ole nykyaikainen eikä hallitse ammattiaan kaikilta osin. On ammattitaidottomuutta tajuta että käsirautojen käyttö voi monessakin tilanteessa olla sekä itselle, yleisölle että kohdehenkilölle turvallista ja kyseisten välineiden käyttö saattaa monessakin tilanteessa olla edullista sekä itsensä että vastapuolen oikeusturvan kannalta. Ja mitä liivien käyttöön tulee niin jotain, melko hyviäkin perusteluita niiden käytölle kerroin jo aiemmin. Seiso 20 vuotta ovella ilman että tarvitset liivejä ja olet oman elämäsi kiistaton sankari, mitalia siitä ei vaan saa. Ja sen kerran kun olisit tarvinnut niin...

Sanokaapa viisaat kuuluuko tää ala nyt sitte mihinkään TES:siin? Tuntuu kyllä nii vejätykseltä ku voi vaan olla, kun tarjotaan 9-10€/h palkkaa. Eikä siihen tule päälle minkäänlaisia lisiä mistään. Blokkarit/tarjoilijat saa tuplasti sen jo aika heittämällä oman kokemuksen pohjilta. On kyllä polettu liksat nii alas ravintolan melkee tärkeimmiltä työntekijöiltä, että mahoton.
Blokkarit ja tarjoilijat saa joitain kymmeniä senttejä päälle ton 10€, ilta-, yö- ja mahdollisesti varavastaavanlisä päälle, jolloin palkka on maksimissaan jossain 14-15 euron hujakoilla. Riippuu vähän palkkaluokasta ja kokemusvuosista. Ei ole pelkoa, että tarjoilijat kahtakymppiä vetäisivat tunnilta, vaikka palkkansa olisi TES:n ulkopuolelta sopinutkin.

Täältä en tiedä kuin yhden ison järkkäfirman, jonka palkkausta tunnen, mutta perusliksa on aika hyvin linjassa tarjoilijan palkan (lisineen) kanssa. Tiedä sitten onko se hyvä, vai huono asia. Tehtäväkohtaisia lisiä ja sovittuja juttuja on varmasti tuon lisäksi.

Purtsi sanoi:
PS. Sellainen ovimies, joka puhuu arpovat asiakkaat ravintolaan sisään nauttimaan olusen tai pari, joka tunti, joka ilta, on arvokkaampi ravintolalle, kuin se jonka penkkipunnerrustulos alkaa kakkosella.
Jäjrestyksenvalvojan roolia sisään tullessa ja siinä, tunteeko asiakas itsensä tervetulleeksi ei voi väheksyä. Jos siinä ovella vaan murahdellaan, ja asiakas ei tunne itseään ravintolaan tervetulleeksi, niin kaikki mahdolliset asiakastyytyväisyysmittaukset tämän jälkeen ovat punaisella. Eli olet ihan oikeassa.

Pelkät välineet eivät tee ammattimiestä, mutta kyllä niillä kieltämättä joku merkitys on ammatinhallinnan ja ammattimaisuudesta annetun kuvan kannalta.

Liivit ovat osaltaan merkkinä ammattimaisesta otteesta asenteesta siinä mielessä, että ammattilainen tuntee ja tiedostaa ammattinsa vaarat ja varautuu niihin. Sitten on tietenkin nämä rambot, jotka eivät liivejä "tarvitse". Ei tietenkään liivin päälle pukeminen tee kenestäkään ammattilaista mutta se osoittaa, että on sisäistänyt edes jonkin ammattiinsa liittyvän riskin.

Mie oon tehny töitä jo reippaasti yli vuoden, ja lainannut kaksi kertaa liivejä päälle, erimallisetkin oli vielä. Mutta, ne nyt on vaan yksinkertaisesti ihan perseestä. Haittaa hengitystäkin jossain määrin, niin eniten arveluttaa kumman taju painiesssa lähtee. Toisaalta, pitäis varmaan hommata ja väkisin totuttautua niihin, kun on saanut jo polvea, porukkaa ja puukkoa..

Mie oon tehny töitä jo reippaasti yli vuoden, ja lainannut kaksi kertaa liivejä päälle, erimallisetkin oli vielä. Mutta, ne nyt on vaan yksinkertaisesti ihan perseestä. Haittaa hengitystäkin jossain määrin, niin eniten arveluttaa kumman taju painiesssa lähtee. Toisaalta, pitäis varmaan hommata ja väkisin totuttautua niihin, kun on saanut jo polvea, porukkaa ja puukkoa..

Raskaita liivejä toisenlaisissa tehtävissä käyttäneenä ihmettelen kyllä, miten nuo ovilla yleensä käytössä olevat liivit nyt noin voivat haitata hengittämistä ja ovat niin perseestä. Nehän eivät edes paina juuri mitään eikä niissä ole kaulasuojustakaan. Jos liivit oikeasti haittaavat hengittämistä niin silloin kyseessä on joko jotkut todella surkeat liivit tai aivan väärän kokoiset liivit.

Juurikin kuten Panda sanoi. Tässäkin asiassa rahalla saa ja hevosella pääsee. Ne halvimmat poliisin tekniikkakeskuksesta vuonna 1862 tilatut väärän kokoiset luotiliivit traumalevyillä ei varmasti anna oikeeta kuvaa laadukkaasta ja tehtävään sopivasta suojaliivistä. Ensinnäkin suojaliivin pitää olla suojaustasoltaan oikea, miulla nyt ei ole mitään tilastoja, mut väitän, ettei suomessa oo pokea ammuttu kiväärikaliberisellä aseella ikinä ja tuskin myöskään millään 9mm raskaammalla käsiaseella, joten kannattaako tämmösiin edes panostaa(?), ei. Myös tommoset pienikaliberiset "taskuaseet" on erittäin epätodennäköisiä, mut jokainen tietää itse parhaiten työhönsä liittyvät riskit ja osaa valita suojaustason oikeen tarpeen mukaan. Ite panostaisin 99% pokepaikoissa pisto- ja viiltosuojaukseen. Toisekseen liivien pitää olla mukavat päällä. Todennäkösesti tärkein kriteeri, johon vaikuttaa moni asia, mut se epämukava liivi tulee roikkumaan siinä henkarissa sillonku sitä tarvii. Hyviä liivejä on paljon ja varmasti kaikille on omansa. Hintataso varmaan huitelee jossain 400-700e tuntumassa ihan tommosissa perus hyvissä suojaliiveissä.

Et ei muutaku liivikauppaan sovittelemaan omaa henkilökohtasta suojavarustetta päälle. Noi kommuuniliivit on huonoin veruke työturvallisuuslain minimin täyttämiseks ja pitäis kaikki polttaa kokossa.

Pomon suosituksesta mulla ne on ollukki päällä.. Jos jatkan vielä kesän jälkeen hommia, niin enköhän mie ne hommaa ja totu niihin väkisinki. Paikka missä oon töissä vaatis kyllä ne ehdottomasti päälle, varsinki viime aikasten tapahtumien jälkeen.

Ihme vaatimustaso rafloilla nykypäivänä. Poke kysy ovella mikä kunto? Vastasin 3200 coopperi enkä vittu päässyt sisään.

Mites se menikään? Liivit on hankalat ja epämukavat eikä niillä mitään tee.. eihän...?

Hienoa toimintaa pokeilta!!!

"Ovimiehet suojelivat asiakkaita henkensä kaupalla Hyvinkäällä"
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/o...a-kaupalla-hyvinkaalla/art-1288472564676.html
Olin just tulossa tätä uutista tänne linkittämään. Täällähän kun on nuista luotiliiveistä paljon ollut keskustelua. Kyllä tuntuu, että en ite ovelle ilman liivejä enää menis. Mutta hatunnosto kyseisille ovimiehille!

Edit. tuntuu kyllä, että en sinne ovelle muutenkaan mee, kaikki kunnia niille jotka nuita hommia jaksaa tehä.

Onko teillä siellä ovella päällä sellaiset liivit, jotka pysäyttää hirvikiväärin luodin? Mä olen ollut siinä uskossa että nuo ovimiesten liivit on lähinnä puukon viiltoja yms vastaan?

Onko teillä siellä ovella päällä sellaiset liivit, jotka pysäyttää hirvikiväärin luodin? Mä olen ollut siinä uskossa että nuo ovimiesten liivit on lähinnä puukon viiltoja yms vastaan?

Sehän on ihan kiinni siitä, millaiset liivit on päättänyt hommata. Kyllä noita kiväärikaliiberin pysäyttäviä löytyy markkinoilta ja ihan oma kategoriansa on sitten nuo ballistiset liivit pisto- ja viiltosuojalla. Hinta vaan on yleensä sitten myös sen mukainen.

mitä noita liivejä käyttänyt ja edelleen käytän päivätöissä niin ne perus liivit ovat luokkaa NIJ II: NIJ II pysäyttää useimmat tavalliset käsiaseen ja konepistoolityyppisten aseiden luodit tavallisilla latauksilla ja on yleiskäyttöön sopivin (tieto lainattu wikipediasta).

ja käsittääkseni suurin osa yksityiselläpuolella mutta jos oikein käsittänyt niin paljon myös viranomaispuolella ovat luokkaa NIJ II. Tosin joku paremmin tietävä osaa tähän tarkentaa..

kivastihan noi niitä nyrkiniskuja jakaa eli ei tunnu niin pahalta jos joku päättää rintaan yrittää lyödä.. Viiltoja vastaan toimivat, mutta pistot ovat hiukan hankalampia ellei käytössä ole jotain pistosuoja levyä (mitä ainakin joku valmistaja on markkinoinut)

ovella tuskin ihan ainakaan monella jantterilla on niitä NIJ III liivejä..

Itse aikoinaan turvahommissa käytin erään kotimaisen valmistajan NIJ II - suojaustason liivejä, joissa edessä ja takana traumalevyt, joilla suojaustaso nousi -> NIJ III. Ilman levyjä suojaustaso oli 9mm kutiin asti, traumalevyjen pitäisi pysäyttää 7,62 (eli mahdollisesti pysäyttäisi jopa tuon hirvikiväärin .308 ? ). Nopeasti niiden käyttöön tottui.

jep noilla traumalevyillä nostaa kyllä nopeasti liivin suojausta.. mutta valitettavasti nekin traumalevyt ovat loppujen lopuksi aika pieniä.. Tuli nimittäin tämä naispoliisintapauskin mieleen kun osumat olivat liivin alle vatsaan jos uutisesta luin oikein. Ja toisaalta vaikka liiviin olisikin osunut, mutta jos on asunut levyjen alle .308 niin voi olla ettei liivi ole kuin hidastanut luotia..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom