Kysymyksiä pokeille

Enitenhän sitä poliisin mieltä painaa, että useimmilla on alla pelkkä 100h vartija + jv ja siihen vielä voimankäyttö, kun taas he ovat sentääs vähän pidemmän aikaa opiskelleet ja vieläpä päässeet poliisin tehtäviin, toisin kuin monet muut halukkaat ja vastavalmistuneet... Egokysymys siis, mutta onneksi aika usein on kuitenkin kunnollinen/tuttu partio käymässä, niin osaavat olla normaaleja jätkiä :D Sitten välillä suorastaa vituttaa, kun joku KJ 200 kaartaa pihaan ja alkaa pälättämään -.-

Näin siis yksityisen firman vartijan näkökulmasta, ovella en ole ollut :D

Ehkä tässä tummennetussa kohdassa on juuri se pointti. Heillä on enemmän näkemystä siitä mitä laki sanoo. Ovelle/vartijaksi pääsee jos minkälaista jengiä mitättömillä koulutuksilla, joten siellä tulee vastaan milloin mitäkin toimintaa. Poliisin tehtävä on valvoa, että näiden muutaman tunnin koulutuksen saaneiden kahva-apinoiden toimenpiteet ja "kaulahallintaotteet" pysyvät lain sallimissa rajoissa. Kuten tästäkin threadista on käynyt ilmi niin tuntuu monelle vartijalle/jv:lle tulevan yllätyksenä, että poken työkuvaan ei kuulu kännisen kurkkutorven murtaminen (tällä viittaan kommenttin "poke teki vain työtään").

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oon huomannu ite, että monesti, ku ei tee vaatimuksia ( Pyydä sakkoja sun muita oikeustoimenpiteitä) niin kaveri, jonka vieny pihalle tai joutunu rautoihin ja putkaan, niin tulee pyytämään anteeksi käytöstään ovelle seuraavana viikonloppuna tai niin edelleen ja tästä saan ite PALJON suuremman tyydytyksen, kun siitä, et annetaan sakkoa, tietty joskus on pakko mennä raastupaan.
Teinit pyytelee sen takia anteeks, ettei saa porttaria ja saa jatkossakin hölmöillä samassa kapakassa ;)

Loistava topic! Lueskelin tätä johonkin 100 sivulle asti kun oli duunissa tylsää, heräs yks oma kysymys omista hölmöilyistä:
Aikoinaan kun tyhmänä lähdin mahataudin jälkeen dokaamaan ja illan myötä vähän ennen pilkkua kävin laatottamassa vessan lattioita. Poke siitä ohjasi sitten ulos ja siivousmaksuhan siitä tuli, 30euroa. Kohtuullinen summa ja maksoin sen myös rehtinä miehenä varsinkin kun kuppila sattuu olemaan paikkakunnan parhaimmistoa ja uudelleen sinne varmasti olen menossa ja pääsy sisään on täten suotavaa. Ymmärrän kyllä tuon maksun kun ittekki oon jonkun laattoja joskus omankin makkarin lattialta siivoillu, vähän halvemmalla kyllä.. parilla kympillä jos oikein muistan. Kuitenkin hyvää toimintaa pokelta, ei ollut mikään tilanne missä otettiin niskaperseote käyttöön vaan ohjattiin rauhallisesti ensin kysyen onko narikassa mitään ja sitten vasta tiskille, ei tarvinnu miehen edes ääntä korottaa kun olin ihan rauhallinen ja hyvä asiakas.
Kysymys liittyy siihen, että mitä jos sitä summaa ei halua/ ei pysty maksamaan? Minulle ei edes tarjottu mahdollisuutta ottaa moppia käteen vaan ohjattiin kassan kautta ulos, olisin minä sen homman pystynyt hoitamaan vielä. Topiccia lukiessani kun huomasin, että "siivousmaksu" ja "porttikielto" ei ole mitenkään todellisia juttuja. Pokeko vaan ohjaisi ulos ilman maksua ja ens kerralla laittais oven kiinni jos yrittäis sisään? Sattuuko noita usein, että joku juippi jättää maksamatta? Onko tollasen episodin jälkeen enään toivottu asiakas baariin, mitään en oo siellä ikinä möykänny enkä muutenkaan aiheuttanut haittaa ja varmasti tuonut hyvin tuloja baarille. Tippiä olisin jättänyt, mutta jollain tapaa sisäistin omassa päässäni tohon 30euroon hyvitykset jo illastani.

Ite oon töissä semmoisessa raflassa, jossa asiakaskunta on tuommoista 18-21 vuotiasta, joten aika paljon saa tehdä, että vien asiaa eteenpäin ( Itsekkin olin teini joskus). Plus oon ite semmonen tyyppi, että vaikka olis perusteet jo raudoittaakkin, niin vien kaverin mielummin pihalle, kuin laitan rautoihin, oon pari kertaa raudoittanu ja todennu, että ei oo sen vaivan väärtti, tietty joskus on vain pakko.

Oon huomannu ite, että monesti, ku ei tee vaatimuksia ( Pyydä sakkoja sun muita oikeustoimenpiteitä) niin kaveri, jonka vieny pihalle tai joutunu rautoihin ja putkaan, niin tulee pyytämään anteeksi käytöstään ovelle seuraavana viikonloppuna tai niin edelleen ja tästä saan ite PALJON suuremman tyydytyksen, kun siitä, et annetaan sakkoa, tietty joskus on pakko mennä raastupaan.

Tää on juurikin se oikee asenne millä kaikkien pokejen jotka työskentelevät esim. seduloissa joissa nuori asiakaskunta pitäs suhtautuu työhönsä!

Koht olisi ensimmäinen kerta järkkärinä "teinibaarissa", niin olisiko kellään nyt antaa minkäänlaisia neuvoja/ hyviä vinkkejä. Oma kantani on se, että pyrin mahdollisimman pitkälle hoitamaan tilanteet puhumalla. Eikä samantien ruveta painimaan, jos joku vähän ääntä korottaa.

Ystävällinen ja kohtelias. Mukava juttelija. Tiukassa paikassa tiukka mutta asiallinen.
Painimisesta ei saa lisää palkkaa, se kannattaa muistaa.

Törkeet jonot stadissa yökerhoihin. Mites nykyää helpoiten hoituu jono ohi pääseminen? Antaa rahaa ilman mitää rehvasteluja lähtiessä? Paljo olis hyvä heittää jos olettaa, että vois seuraavalla kerralla kävellä suoraan jonon ohi sisään? Vai vaihtuuko nois mestois, niin tiuhaan ovimiehet, että tost olis mitää hyötyy?

toi riippuu ihmisestä tosi paljon muistaako yhden kerran jälkeen jos ihan perus tipin jättää (10-20e). yleensä voi kyllä kävellä jonon ohi ja asiallisesti jutella mahdollisuuksista päästä jonon ohi heti. se että pääseekö riippuu paljon omasta luonteesta ja siitä miten asian esittää. tippi jätetään sitten lähes poikkeuksetta lähtiessä, se paljonko jättää riippuu omalla kohdallani palvelusta ja siitä paljonko vietän aikaa ja rahaa ravintolassa sekä sinä iltana että yleisesti ottaen. itse jätän yleensä noin 20e tippiä aina ja näin pääsee kyllä jonon ohi, jos tuot monta seuralaista mukanasi ja jonon ohi on tämä tietysti otettava huomioon tipattaessa. sitten riippuu tietysti aika paljon siitä oletko menossa ale pubiin vai teatteriin...

toi riippuu ihmisestä tosi paljon muistaako yhden kerran jälkeen jos ihan perus tipin jättää (10-20e). yleensä voi kyllä kävellä jonon ohi ja asiallisesti jutella mahdollisuuksista päästä jonon ohi heti. se että pääseekö riippuu paljon omasta luonteesta ja siitä miten asian esittää. tippi jätetään sitten lähes poikkeuksetta lähtiessä, se paljonko jättää riippuu omalla kohdallani palvelusta ja siitä paljonko vietän aikaa ja rahaa ravintolassa sekä sinä iltana että yleisesti ottaen. itse jätän yleensä noin 20e tippiä aina ja näin pääsee kyllä jonon ohi, jos tuot monta seuralaista mukanasi ja jonon ohi on tämä tietysti otettava huomioon tipattaessa. sitten riippuu tietysti aika paljon siitä oletko menossa ale pubiin vai teatteriin...

Kiitti sai asioita selkeemmäks. Eli jos olis semmonen tilanne, että poke muistaa ja menis seuralaisen kans jonon ohi sisään, olis hyvä heittää lähties tuplana se mitä jos olis yksi menny? Jossain mestoissa oon pistäny merkille, että poket laskee joitain jonon ohi ja, niin että ei tarvi normi sisäänpääsymaksuu maksaa ollenkaan. Onks tää ihan normaalia vai harvinaisempaa?

Kiitti sai asioita selkeemmäks. Eli jos olis semmonen tilanne, että poke muistaa ja menis seuralaisen kans jonon ohi sisään, olis hyvä heittää lähties tuplana se mitä jos olis yksi menny? Jossain mestoissa oon pistäny merkille, että poket laskee joitain jonon ohi ja, niin että ei tarvi normi sisäänpääsymaksuu maksaa ollenkaan. Onks tää ihan normaalia vai harvinaisempaa?

...ei kait tuo kovin harvinaista ole vaikka onkin työnantajalta (ravintolalta)
varastamista.

no jos nyt poke jo on jotenkuten tuttu niin ei nyt yhdestä naisseuralaisesta tarvitse tippiä tuplata, lähinnä jos tulee esim kahde kaverin kanssa. tohon ettei tarvi maksaa sisäänpääsyä erikseen niin sanotaan nyt vaikka niin että hyvä asiakas saa hyvää palvelua, monissa paikoissa myös tutuilla asiakkailla on erilaisia vippikortteja joilla pääsee ilmaiseksi, portsarit usein tuntevat suuren osan näistä henkilöistä ja siksi sitä korttia ei ihan joka kerta tarvitse näyttää.

Tuossa illan taas ovella istuneassa tuli mietittyä noita anniskelualueen rajoja ja niiden tulkintaa. Meille siis baarille tuli joskus suullinen huomautus tarkastajalta ilman sen kummempia sanktioita, kun oli otettu tuoppeja narikkaan säilöön. Anniskelualue siis loppuu noin metriä ennen narikkaa ja tuosta huomauttivat. Aloin tuosta kuitenkin miettimään, että voikohan tuo olla lain mukaan ihan noin, että sinne ei saisi ottaa anniskeltuja juomia säilöön, jos nimenomaan henkilökunta nostaa tuopin sinne anniskelualueen ulkopuolelle säilöön. Jos laki todellakin menee noin, sittenhän siitä seuraisi aika hassu tilanne, kun eihän baarin keittiökään ole anniskelualuetta. Miten sinne sitten laillisesti kannetaan ne asiakkaiden hylkäämät puolikkaat juomat, jos niitä ei kerran saa anniskelualueelta poistaa. Täytyy myöntää, että en tunne anniskelulakia muuta kuin siltä osin, että baarista ei juomia ulos kanneta, mutta tosiaan tuolta pohjalta kuulostaa jotenkin hölmöltä, jos henkilökunta ei saa kantaa tuoppeja ravintolan sisällä miten tarpeelliseksi näkee oli alue merkattu anniskelualueeksi tai ei.

PS. En siis sillä kysy, että tahtoisin niitä tuoppeja sinne narikkaan. Joskus sinne niitä otettiin ja homma meinas mennä vitulleen, kun porukka ramppas edes takas niitä tuoppeja hakemassa. Nyt kuitenkin joskus tulee tilanteita, että asiakkaan juoma on hyvä ottaa säilöön ihan hyvän asiakaspalvelun nimissä ja olisi kiva tietää onko se oikeasti lain rikkomista ottaa juoma anniskelualueen ulkopuolelle ja jos on, niin miten se sitten lain mukaan eroaa juomien kantamisesta keittiöön.

Miten sinne sitten laillisesti kannetaan ne asiakkaiden hylkäämät puolikkaat juomat, jos niitä ei kerran saa anniskelualueelta poistaa.

Vähän vastaavasta tilanteesta oli joku aika sitten juttu Iltalehdessä tms. Siinä ravintolan ja terassin välissä oli jalkakäytävä. Ja koska jalkakäytävä ei ollut anniskelualuetta, piti ravintolan henkilökunnan tuoda juomat terassille, asiakas ei niitä itse saanut sinne kantaa. Samalla periaatteella kyllä luulisi, että henkilökuntaan kuuluva voi niitä juomia sinne narikkaan säilöä.

Onko ihan turha edes mennä yrittää päästä K-24 mestaan, kun on vielä reilu vuos matkaa, että täytän 24. Kiinnostas stadin apollo mennä kattoo joskus.

Lopetin itse 15,5 vuotta kestäneen kahva-apinan uran elokuussa ja voi suositella alalle aikovia ja ovella jo kikkailevia lukemaan Malcolm Gladwellin kirjan Välähdys. Kirja kertoo niistä ensimmäisistä sekunneista, kun kohtaat asiakkaan ja siitä fiiliksestä, kun joku ei oikein täsmää. Ihan loistava kirja. Suosittelen muuten kirjaa myös kaikille poliiseille ja muille turvaheeboille.

Ala on aika kovassa murroksessa parhaillaan, ja meno(kin) tuntuu vain pahenevan. Ei hjyvä juttu. :(

Lopetin itse 15,5 vuotta kestäneen kahva-apinan uran elokuussa ja voi suositella alalle aikovia ja ovella jo kikkailevia lukemaan Malcolm Gladwellin kirjan Välähdys. Kirja kertoo niistä ensimmäisistä sekunneista, kun kohtaat asiakkaan ja siitä fiiliksestä, kun joku ei oikein täsmää. Ihan loistava kirja. Suosittelen muuten kirjaa myös kaikille poliiseille ja muille turvaheeboille.

Ala on aika kovassa murroksessa parhaillaan, ja meno(kin) tuntuu vain pahenevan. Ei hjyvä juttu. :(

Pääsitkö elokuussa Hjallikselle töihin? ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom