Kysymyksiä pokeille

Olen elänyt erittäin värikkään ja kokemuksia täynnä olevan elämän, olen aina ollut sanani mittainen mies, suurimpaa osaa ihmisiä se näköjään häiritsee tai sitten ovat vain kateellisia ku joutuu elämään akan ja työpaikan tahdissa. Kaikki mitä olen kirjoittanut eri aiheisiin tänne ovat olleet aina täyttä faktaa,ei ole ollut mitään lapin lisiä. Nykymaailmassa jokainen on niin besserwisser ja helvetin kova äijä vaikka todellisuus ei ole sitä, joka hevoselle löytyy kengittäjä, niin myös minullekin ja kun/jos tämä päivä tulee ni lähden kuin mies, eli pystyssä ja saappaat jalassa. Voisin yksityiskohtaisesti kirjoittaa tänne miten isojen firmojen pomoillekin on annettu lähtökäskyjä kaupungista mutta en viitsi kirjoitella asioista enempää että joittenkin illuusiot eivät hajoa. En aio enää kirjoittaa pakkotoistolla mihinkään muuhun kohtaan ku osake ja asunto asioihin, kaikki muu on turhaa. P.S Betrayer, lihaksilla on aika vähän tekemistä portsarihomman kanssa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En aio enää kirjoittaa pakkotoistolla mihinkään muuhun kohtaan ku osake ja asunto asioihin, kaikki muu on turhaa.
Turhaa sun mitään marttyyrin viittaa on vetää niskaan, kun itse olet tällaista palautetta kerjännyt noilla kirjoituksillasi. Suurin piirtein kaikki, mitä mä olen nähnyt sun kirjoittavan, on tuollaista ihmeellistä uhoamista, ja tuntuu, kuin lukisi Halmeen ekaa kirjaa uudestaan ja uudestaan. Ei noita sun juttuja kerta kaikkiaan voi ottaa vakavasti. Kato nyt itsekin vielä, mitä sää kirjoittelet:

Voisin yksityiskohtaisesti kirjoittaa tänne miten isojen firmojen pomoillekin on annettu lähtökäskyjä kaupungista mutta en viitsi kirjoitella asioista enempää että joittenkin illuusiot eivät hajoa.

Sit kun sä tunnut olevan melkoinen asiantuntija jokaisessa ketjussa, mihin kirjoitat, niin se ei ainakaan lisää mun luottamusta siihen, että näillä sun jutuillas olisi aina kovin suurta totuuspohjaa. Kun korjaat vähän tuota ulosantia, niin keskustelu ja vuorovaikutus menee jatkossa varmasti paljon jouhevammin.

. P.S Betrayer, lihaksilla on aika vähän tekemistä portsarihomman kanssa.
Hyvinkin totta, tähänkin ketjuun kirjoittelee eräs jannu jolla on luonne kun koiranpennulla vaikka kokoa onkin ja sen takia ei ovihommissa pärjää.

Asenne kysymyksiä, itellä on niin paljon kiinni käyttäytyminen missä oon töissä. Jos oon tuolla räkälässä mistä aikaisemmin puhuin niin harvoin siitä viittii edes vaikeita tilanteita yrittää hoitaa puhumalla vaikka se joskus ehkä onnistuiskin. Sitten taas tossa keskustassa tulee oltua paljon nätimmin ja tilanteitakin paljon vähemmän.

Omassa työporukassa huomannut sen, että joillekin kertyy niitä voimankäyttötilanteita paljon vähemmän ihan vaan oman toimintamallien takia. Itse esim otan kaverin kainaloon samantien jos se nyrkki nousee pystyy kun taas moni rupee vielä siinä vaiheessa rauhottelemaan, että lopetas nyt ei tässä mitään.. tai jos kaveri rupee hakemaan jotain ninja-asentoa ja huutamaan vittu mä tapan sut! Monesti se puhe siinä vielä auttaakin, mutta mä en ainakaan jää arvuuttelemaan aikooko se nyt oikeesti tulla silmille vai ei, koska jos siihen vaiheeseen päästään se menee todella paljon rumemmamaksi kun silloin kun tekee itse sen ensimmäisen liikkeen. Mutta kuten sanottua kukin tyylillään, en mä rupee ketään moralisoimaan niin kauan kun hommat hoituu (tietenki ois ihan jees, että ilman kuolleita..) oli se sitten puhumalla tai ei.

"Kaveria ei jätetä" sanonnan voi kyllä unohtaa ravintolan ovella. Viimeksi eilen en ottanut seurueen yhtä jäsentä sisälle kunnon takia. Seurueen suomalaiset työkaverit vain totes "aha, no me mennään ryyppää kuitenkin." Jos kyseessä olis ollu ulkomaalaisporukka, niin ERITTÄIN suurella todennäköisyydellä koko jengi ois vaihtanu raflaa.

Minkäslaisia asenteita täällä on tilanteiden viemisestä eteenpäin poliisille?

Esim. jos asiakas on hyökännyt ku päälle yllättäin kuristamaan. Esimerkkitapauksessa tilanne erinäisten mutkien kautta päätyy siihen ettei kaverilla katukivetyksellä maatessa olekkaan enää minkäänlaista taistelutahtoa ja poke päästää hepun jatkamaan kotiappäin seurueineen, siirtyäkseen itse jatkamaan muiden asiakkaiden palvelemista. Eli sitten aamusta arvauskeskukseen, mitään järkeä enään tässä vaiheessa edetä poliiseille?

Tilanne on päärpiirteittäin edennyt näin:
asiakas nappaa kurkusta/aatamin omenasta jota alkaa "kääntämään ympäri"-->poke vie tilanteen improvisoidulla hallintaotteella kaulasta maahan-->kaveri rimpuilee viellä maassa kaikinvoimin ja samaan aikaan hänen kaveri tulee puskemaan pokea pois päältä-->hetken herpaannus ja pääsankari kerkeää viellä nappaamaan hampaillaan pokea rintalihaksesta-->poken täysihuomio takas kaveriin ja edelleen kaulasta rauhoittamalla kaveri rauhoittuu tyystin. Ja koko episoidi voisi olla tapahtunut suoraan nauhoittavan kameran edessä.

Rinnassa on pokella aamulla puraisun jäljiltä vahva mustelma ja kaulassa jäljet omasta osuudestaan. Myös nieleminen pirun kipeää

Tottakai puhtaasti mielikuvituksellinen tilanne. Näin sopivasti aiempaan keskusteluun liittyen

Oon niin väsynyt, etten pysty ymmärtämään asiaa, mutta tarkoitatko että tekisi ilmoituksen tuosta pahoinpitelystä eteenpäin? No, koska olen niin kujalla, niin kerron mitä itse tekisin. Tollanen tilanne menee niin vitusti yli, että laittasin kaverin rautoihin, kävisin arvauskeskuksessa ja jos ei mitään pysyvää tai haittaavaa vammaa tule, mitä nyt mustelma jne, tod.näköisesti en tekisi asialle mitään.

Edit. En vielä kolmannenkaan luku kerran jälkeen ymmärrä kysymystäsi, enkä omaa vastaustani. :hyper:

P.S Betrayer, lihaksilla on aika vähän tekemistä portsarihomman kanssa.

Juurikin näin, ei lihakset tee ammattitaitoista portsaria, etenkin nykyään vaaditaan paljon ammattitaitoa, asiakaspalvelua, kielitaitoja ( ainakin helsingissä, missä ite tulee tehtyä ) yms. Kuten sanoin, ettei koolla välttämättä saa "hyvää" portsaria, silti sanon, että auktoriteetti on yksi tärkeimmistä, ellei tärkein portsarin ominaisuus. Tämä vain minun mielipide. Terveisin 20v räkänokka "marjanpoimia". Siitä huolimatta, kaikki hommat oon saanu hoidettua ilman, että tarvii joka ilta vetää parilta kaverilta taju kankaalle, vaikka on yksin selvitetty joukkotappeluita baarissa missä paras kaveri on 50kiloinen naismyyjä tiskin takana...SIrmax, sun kirjotusten perusteella toi kuristaminen tai luuvitoset on enemmän harrastus, kuin hätävarjelu. Mut kukin tavallaan.

Jos joku mua yrittäis kuristaa ja puris rinnasta ja siinä vaiheessa kun poliisit olis paikalla niin ainakin pääpukaria vastaan olis TODELLAKIN vaatimuksia. Ja riippuen toisen kaverin asenteesta, myös sitä kohtaan. Jos mä olen järjestyksenvalvojana töissä niin asiakkailla pitää kyllä olla kunnioitus työntekijöitä kohtaan ettei käy henkilökunnan päälle. Moni ymmärtää tilanteen kun tappelu tulee, että nyt on tehty väärin ja pitää lähteä. Ja mä ymmärrän myös sen, että baarissa ollaan kännissä ja niitä erimielisyyksiä tulee silloin tällöin, jotka johtaa tappeluun. Silloin homma hoidetaan alta pois, mutta sitä en todellakaan siedä että mun kimppuun käydään. tai edes yritetään.. Eilen itseasiassa yrittikin joku n. 20v muija potkasta munille ja saikin läppästyä poskipäähän (ei siis edes mitään kivuntunnetta tai jälkeä) ja sanoin poliisille kun veivät koppiin, että pistäkää vaan sakottaen.

Viitaten Ruhlin postiin siis.

...ja sanoin poliisille kun veivät koppiin, että pistäkää vaan sakottaen...

Ja arvaa vaan, antoivatko sakon.. Eivät. 99 % todennäköisyydellä. Ikävä kyllä.

Riittää kun siirrytään kehä kolmosen toiselle puolelle, niin poket ja poliisit vetää vielä yhtä köyttä. Helsingissä poliisit usein aloittavat keskustelun vartijoiden ja portsareiden kanssa sopivan kyseenalaistavalla kysymyksellä "oliko raudoitukseen perusteita..?" Lapissa poliisit vaan vaihtaa raudat, kiittää kahveista ja vie sankarin mukanaan asemalle tuhannen kilometrin päähän.

Mä en ole ikinä ymmärtänyt miksi poliisit, taksit ja portsarit ei vois toimia enemmän ja paremmassa yhteistyössä. KAIKKI voittas IMHO.

Riittää kun siirrytään kehä kolmosen toiselle puolelle, niin poket ja poliisit vetää vielä yhtä köyttä. Helsingissä poliisit usein aloittavat keskustelun vartijoiden ja portsareiden kanssa sopivan kyseenalaistavalla kysymyksellä "oliko raudoitukseen perusteita..?" Lapissa poliisit vaan vaihtaa raudat, kiittää kahveista ja vie sankarin mukanaan asemalle tuhannen kilometrin päähän.

Mä en ole ikinä ymmärtänyt miksi poliisit, taksit ja portsarit ei vois toimia enemmän ja paremmassa yhteistyössä. KAIKKI voittas IMHO.
No Lahden suunnalla oon ollu kyllä tyytyväinen tähän poliisien toimintaan. Itseasiassa poliisi kysyi itse kun kerroin tilanteen, että onko vaateita ja haluatko, että sakotetaan. Sitä en tiedä sanoiko sen vaan sen takia että mulle jäi hyvä fiilis.. Kiinniotetun kaverit huus vielä perään poliiseille kun tyttöä vietiin että mitäs tälle jv:lle käy kun oli niin väkivaltainen ? Poliisi vastasi : Jatkaa hommiaan ja ottaa seuravaankin sekoilijan kiinni.

Mitä yleensäkkin noita raudoituksia tulee tehtyä niin tosi asiallista kohtelua tulee virkavallalta ja ymmärtää yleensä tilanteen todella hyvin.

Toki yhteistyö on suotavaa, mutta poliisin tehtävä kun on lain valvominen niin siihen tehtävään on ikäänkuin sisäänrakennettu mm. se, että myös pokejen toimenpiteet pitää kyseenalaistaa ja tutkia. Esim. juuri raudoittaminen. Siinä puututaan ihmisen perusoikeuksiin niin silloin juuri ensikädessä poliisin tehtävä on arvioida toimenpiteiden tarpeellisuus. Jos kaikki otettaisiin annettuina ilman kyseenalaistamista niin poliisi ei tällöin tekisi työtään vaan poke tekisi sen poliisin puolesta ilman toimivaltaa siihen. Poliisit kun ei ole järkkäreiden juoksupoikia, jotka vain hakevat rähisijät koppiin. Yleisen järjestyksen valvonta ja rikosten selvittäminen kun koskee järkkäreidenkin tekemiä toimenpiteitä.

Mikseivät? Jos järkkäri suostuu RV-menettelyyn, niin uskoisin että partio kyllä kirjoittaa sen rankkarin. Mihin noin suuri todennäköisyys perustuu?

Toki yhteistyö on suotavaa, mutta poliisin tehtävä kun on lain valvominen niin siihen tehtävään on ikäänkuin sisäänrakennettu mm. se, että myös pokejen toimenpiteet pitää kyseenalaistaa ja tutkia. Esim. juuri raudoittaminen. Siinä puututaan ihmisen perusoikeuksiin niin silloin juuri ensikädessä poliisin tehtävä on arvioida toimenpiteiden tarpeellisuus. Jos kaikki otettaisiin annettuina ilman kyseenalaistamista niin poliisi ei tällöin tekisi työtään vaan poke tekisi sen poliisin puolesta ilman toimivaltaa siihen. Poliisit kun ei ole järkkäreiden juoksupoikia, jotka vain hakevat rähisijät koppiin. Yleisen järjestyksen valvonta ja rikosten selvittäminen kun koskee järkkäreidenkin tekemiä toimenpiteitä.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Mutta yleinen asenne vartijoiden ja järkkäreiden tekemiin raudoituksiin on muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana pääkaupunkiseudulla koko ajan huonompaan suuntaan. Tämä ei ole vain minun mielipiteeni. Alalla on muutkin huomanneet saman ilmiön.

Mikseivät? Jos järkkäri suostuu RV-menettelyyn, niin uskoisin että partio kyllä kirjoittaa sen rankkarin. Mihin noin suuri todennäköisyys perustuu?

Koska a) ei kiinnosta, b) ei jaksa, c) ei muista d) jne.

Todennäköisyys perustuu noin 16 vuoden kokemuksiin turvallisuusalalta (poke +vartija) ja näissä hommissa koettuihin tilanteisiin. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun poliisi on soitellut mun perään tapauksiin liittyen, ja kysynyt mun vaatimuksia. Kun olen kertonut että pyysin partiota kirjoittamaan sakkoa, niin konstu toteaa "no ei ne mitään sellaista ole tälle sankarille kirjoittanut". Joten se siitä sakosta ja sen tehosta. Nykyisin en edes jaksa vaatia sitä, kun ei sillä ole mitään merkitystä IMHO.

Mun mielestä toi sakko olis noissa tapauksissa ihan perhanan hyvä rangaistus (tosin en tiedä paljon se edes on..) Hölmöilet, joudut kihloihin, kisikselle ja aamulla pikku darra kruunataan sakon muodossa tulevalla muistilapulla. Hölmöilystä seuraa penalti. :) Mutta mitä joku 1.5 vuoden päästä käräjillä saatava muutaman satasen sakko ja pikku nuhtelu enää vaikuttaa..? Ei yhtään mitään.

Olen kiinnittänyt tähän asiaan taas huomiota, kun tekee töitä välillä pohjoisessa ja kehän ulkopuolella. Kun kylällä on vain yksi taksi ja yksi partio, niin kummasti kiinnostaa hoitaa hommat niin, että molemmat "taksit" tulevat seuraavallakin soitolla.. :)

Mun mielestä toi sakko olis noissa tapauksissa ihan perhanan hyvä rangaistus (tosin en tiedä paljon se edes on..) Hölmöilet, joudut kihloihin, kisikselle ja aamulla pikku darra kruunataan sakon muodossa tulevalla muistilapulla. Hölmöilystä seuraa penalti. :) Mutta mitä joku 1.5 vuoden päästä käräjillä saatava muutaman satasen sakko ja pikku nuhtelu enää vaikuttaa..? Ei yhtään mitään.

Juu, sakonhan voi toki antaa myös jälkikäteen, mutta edelläkuvaamallasi tavalla putkayön jälkeen tiedoksi annettuna se voisi olla mukava loppukaneetti rähisijän "onnistuneelle" illalle. Sitä ei tosin voi muuntaa tarvittaessa vankeudeksi toisin kuin sitä 1,5 vuoden päästä saatua muikkaria. ;) Mutta käsittääkseni se sakko nyt ei varmaankaan ollut sinunkaan pääprioriteetti vaan se, ettei kyseistä kekkeruusia tarvitsisisi tavata uudestaan enää samoissa merkeissä, eikö vain? :D

Juu, sakonhan voi toki antaa myös jälkikäteen, mutta edelläkuvaamallasi tavalla putkayön jälkeen tiedoksi annettuna se voisi olla mukava loppukaneetti rähisijän "onnistuneelle" illalle. Sitä ei tosin voi muuntaa tarvittaessa vankeudeksi toisin kuin sitä 1,5 vuoden päästä saatua muikkaria. ;) Mutta käsittääkseni se sakko nyt ei varmaankaan ollut sinunkaan pääprioriteetti vaan se, ettei kyseistä kekkeruusia tarvitsisisi tavata uudestaan enää samoissa merkeissä, eikö vain? :D

Kekkeruusia.. :lol2:

Jep! Muikkari hillitsee kukkaron kautta kekkeruusin riehumista edes vähän aikaa. :)

Ite oon töissä semmoisessa raflassa, jossa asiakaskunta on tuommoista 18-21 vuotiasta, joten aika paljon saa tehdä, että vien asiaa eteenpäin ( Itsekkin olin teini joskus). Plus oon ite semmonen tyyppi, että vaikka olis perusteet jo raudoittaakkin, niin vien kaverin mielummin pihalle, kuin laitan rautoihin, oon pari kertaa raudoittanu ja todennu, että ei oo sen vaivan väärtti, tietty joskus on vain pakko.

Oon huomannu ite, että monesti, ku ei tee vaatimuksia ( Pyydä sakkoja sun muita oikeustoimenpiteitä) niin kaveri, jonka vieny pihalle tai joutunu rautoihin ja putkaan, niin tulee pyytämään anteeksi käytöstään ovelle seuraavana viikonloppuna tai niin edelleen ja tästä saan ite PALJON suuremman tyydytyksen, kun siitä, et annetaan sakkoa, tietty joskus on pakko mennä raastupaan.

Tuohon voi vaikuttaa itse aika paljon vaatimalla rangaistusta järjestystä ylläpitävän henkilön vastustamisesta jos haluaa varmistella että vastapuoli saa jonkun lapun. Toki osa virkavallasta harkitsee tätä asiaa jo muutenkin, mutta valitettavasti vanhemmalle ja laiskalle väelle tämä ei tule mieleen.

Tuossa on taas kyse ammattitaidosta: asian voi selvittää muutenkin kuin esittämällä äärettömän kyseenalaistavan kysymyksen. Kuitenkin kannattaa huomioida se että isolla kylällä poliisi ei välttämättä tunne portsaria ja toisin päin, joten konstaapelilla ei välttämättä ole mitään hajua miten luotettavasti toinen toimija on yleensä toiminut ja näin ollen tapahtuma on selvitettävä tarkemmin entistäkin tarkemmin. Tässä on kysymys niin kohdehenkilön, järjestyksenvalvojan kuin poliisin omasta oikeusturvasta... ja sitten kun vielä mietitään että portsaritoimintaan liittyy aika paljon järjestäytynyttä rikollisuutta tai sitä hännystelevää väkeä niin....

Yhteistyössä voi ja pitääkin toimia, mutta kannattaa ottaa huomioon se että noissa kolmessa ammattiryhmässä on perustavaa laatua olevia eroja: poliisi ja portsari ovat osittain samalla alalla, joskin poliisi on valtion palveluksessa ja portsari yksityisen palveluksessa ja portsarin on kuitenkin jossain määrin ajettava asiakkaansa etua. Taksikuskit ovat kokonaan eri alalla ja joko omassa ja jonkun muun palveluksessa. Ja edelleen, poliisi on se viranomainen joka valvoo mm. järjestyksenvalvojia, luvanvaraista henkilöliikennettä jne, joten tietyllä tapaa oman oikeusturvan ja työn onnistumisen kannalta suhtautumista eri asioihin kannattaa miettiä...

Tuohon voi vaikuttaa itse aika paljon vaatimalla rangaistusta järjestystä ylläpitävän henkilön vastustamisesta jos haluaa varmistella että vastapuoli saa jonkun lapun. Toki osa virkavallasta harkitsee tätä asiaa jo muutenkin, mutta valitettavasti vanhemmalle ja laiskalle väelle tämä ei tule mieleen.

Mitäs luulet, olenko pyytänyt kirjoittamaan sakkoa juuri kyseisellä termillä..? Mä näen tän asian (kun partio ei kirjoita sakkoa) myös arvostus/arvovaltakysymyksenä. Ja sanahan leviää molemmissa tapauksissa; sakolla hyvä sanoma, ilman sakkoa naureskeluna hyvästä sekoilusta ilman seuraamuksia.

Tuossa on taas kyse ammattitaidosta: asian voi selvittää muutenkin kuin esittämällä äärettömän kyseenalaistavan kysymyksen. Kuitenkin kannattaa huomioida se että isolla kylällä poliisi ei välttämättä tunne portsaria ja toisin päin, joten konstaapelilla ei välttämättä ole mitään hajua miten luotettavasti toinen toimija on yleensä toiminut ja näin ollen tapahtuma on selvitettävä tarkemmin entistäkin tarkemmin. Tässä on kysymys niin kohdehenkilön, järjestyksenvalvojan kuin poliisin omasta oikeusturvasta... ja sitten kun vielä mietitään että portsaritoimintaan liittyy aika paljon järjestäytynyttä rikollisuutta tai sitä hännystelevää väkeä niin....

Juuri noinhan se menee.

Yhteistyössä voi ja pitääkin toimia, mutta kannattaa ottaa huomioon se että noissa kolmessa ammattiryhmässä on perustavaa laatua olevia eroja: poliisi ja portsari ovat osittain samalla alalla, joskin poliisi on valtion palveluksessa ja portsari yksityisen palveluksessa ja portsarin on kuitenkin jossain määrin ajettava asiakkaansa etua. Taksikuskit ovat kokonaan eri alalla ja joko omassa ja jonkun muun palveluksessa. Ja edelleen, poliisi on se viranomainen joka valvoo mm. järjestyksenvalvojia, luvanvaraista henkilöliikennettä jne, joten tietyllä tapaa oman oikeusturvan ja työn onnistumisen kannalta suhtautumista eri asioihin kannattaa miettiä...

Tää ei ihan avautunut. Mä ajattelen ton ehkä enemmän ravintolan asiakkaiden näkökulmasta, kokonaisuutena.

Enitenhän sitä poliisin mieltä painaa, että useimmilla on alla pelkkä 100h vartija + jv ja siihen vielä voimankäyttö, kun taas he ovat sentääs vähän pidemmän aikaa opiskelleet ja vieläpä päässeet poliisin tehtäviin, toisin kuin monet muut halukkaat ja vastavalmistuneet... Egokysymys siis, mutta onneksi aika usein on kuitenkin kunnollinen/tuttu partio käymässä, niin osaavat olla normaaleja jätkiä :D Sitten välillä suorastaa vituttaa, kun joku KJ 200 kaartaa pihaan ja alkaa pälättämään -.-

Näin siis yksityisen firman vartijan näkökulmasta, ovella en ole ollut :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom