Kysymyksiä pokeille

Tuntuu että moni haukkuu täällä portsareita mutta pitää ymmärtää että se tilanne on aina erilainen. Mitä veikkaatte jos poliisi olisi ottanut saman otteen ni olisiko rangaistu ollenkaan? Ne viranomaiset ketkä tällä palstalla haukkuu portsareita ammattitaidottomaksi ni käykäähän ite vaikka lukemassa Hirsalan piirityksestä ku metsurin veli tapettiin.

Mitä tuleekin tuohon kuristamiseen niin kovin usein ei tosiaan kuule, että poliisi olisi kuristanut asiakkaan tajuttomaksi saati sitten hengiltä. Ehkä niillä on koulutus toteuttaa tuo kuristaminen niin, että siitä ei kuole tai sitten poliisit eivät sitä harrasta.

Mitä tulee Hirsalan piiritykseen niin jo on kumma jos sirmaxi osaa sanoa lehtitietojen perusteella paremmin miten asiat ovat kuin Suomen oikeudet ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuin. Pitäiskö sun sirmaxi nyt oikeasti hankkia se juristin koulutus ja sen jälkeen voisit ratkaista kaikki maailman rikokset (objektiivisesti:D) ja oikein.:david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
:offtopic:Muistaakseni konttasi palavan rakennuksen kellari-ikkunasta ulos aseet käsissä, niin poliisi täräytti Pasista susihaulit päähän.

Ja itse asiaan, järkkäkurssilla poliisi käytti minua ukena ja sanoi että hän on jättänyt tuon hanhenkaula vaiheen väliin ja nappas musta salamannopeasti kuristus otteen.

Voi voi. Onko se nyt niin prkleen vaikeaa myöntää, että tässä yhdessä tapauksessa on erittäin suurella todennäköisyydellä toimittu väärin, ja että kaveri todennäköisesti ihan syystä lähti istumaan? Ikään kuin tämä olis joku henkilökohtainen loukkaus itseä ja koko ammattikuntaa kohtaan, kun yksi tomppeli Tampereelta ei osannut hoitaa hommiaan ja ihminen kuoli.

Nää on just niitä asioita, minkä vuoksi jonkun suusta saattaa lipsahtaa sana yksinkertainen järjestyksenvalvojan stereotyyppiä kuvaillessa...

Ja kuten tuolla edellisellä sivulla kirjoitin, niin jos näitä kännisiä tavallisia ihmisiä pitää kuristella, niin eikö sitä henkitorvea ja kurkunpäätä voi varoa sen verran, ettei kukaan kuole, kun ällin saa pois muutenkin?

Voi voi. Onko se nyt niin prkleen vaikeaa myöntää, että tässä yhdessä tapauksessa on erittäin suurella todennäköisyydellä toimittu väärin, ja että kaveri todennäköisesti ihan syystä lähti istumaan? Ikään kuin tämä olis joku henkilökohtainen loukkaus itseä ja koko ammattikuntaa kohtaan, kun yksi tomppeli Tampereelta ei osannut hoitaa hommiaan ja ihminen kuoli.

Nää on just niitä asioita, minkä vuoksi jonkun suusta saattaa lipsahtaa sana yksinkertainen järjestyksenvalvojan stereotyyppiä kuvaillessa...

Ja kuten tuolla edellisellä sivulla kirjoitin, niin jos näitä kännisiä tavallisia ihmisiä pitää kuristella, niin eikö sitä henkitorvea ja kurkunpäätä voi varoa sen verran, ettei kukaan kuole, kun ällin saa pois muutenkin?

Ei kai tässä kukaan muuta ole väittänytkään?

On sitten täysin kontrolli pois, tai ei mutta oikeuttaako se tommoisen voimankäytön. Pilli hajalle ja varmistetaan vielä polvella päälle. Ei mahdu mun kaaliin.
Poket näköjään yrittää tätä kyseistä tapausta puolustella erinäisillä verbaalisilla/kirjallisilla keinoilla, mutta mikään ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että tuossa tapauksessa mentiin vikaan ja lujaa!!!

Kirjoitan tässä yleisesti enkä ota kyseiseen tapaukseen edelleenkään kantaan, kun en oikeasti tiedä mitä on tapahtunut. Mutta silloin kun asiakkaalta on kontrolli pois, niin on yleensä tasantarkkaan kaks vaihtoehtoa. Vääntää kaveri väkisin voimalla kenttään tai juosta karkkuun. Jälkimmäinen tarkoittaa lähiräkällä joko potkuja tai sitä, että vastaavia tapahtuu jatkossakin. Saattaa kuulostaa ironiselta, mutta joissakin paikoissa se ikävä kyllä menee siten, että jos halutaan minimoida riskit, niin ensimmäiseltä suunsoittajalta väännetään suoraan mehut pois, niin seuraavalle sitten riittäkin jo sanominen. Itse olen kerran tuon virheen tehnyt, että kapakassa jossa kaikki tuntuivat hyppivän silmille kuittasin, vaan "elä nyt viitsi" ja annoin olla. Sitä sais sitten kuunnella kuukausitolkulla eikä ollut mitään vaikutusta minun sanomisille. Yks kerta siellä paikallinen kingi alkoi löymään minua, ja pistin kaverin pakettiin. Ja se lähti sen verran kovaa, että löi päänsä aika kovaa lattiaan. Ei missään nimessä tarkoituksella, mutta se ei ole helppoa vääntää 185cm/125kg kaverin kanssa nätisti, ei se mene niinkuin aikidonäytöksissä. Ei tarvinnut siinä paikassa juurikaan vääntää kenenkään kanssa tuon jälkeen. Ja itseasiassa jos tuon olisin eka iltana siellä tehnyt, niin olisi monet asiakkaiden väliset tappelut vältetty ja monet muut vääntötilanteet ja kokonaisriskit olisi olleet pienemmät, että jokin asiakas olisi loukannut itsensä.

Ja kun pointti ei mene kuitenkaan tuolla perille, niin tarkoitan sitä, etten hyväksy missään nimessä asiakkaat tahallista vahingoittamista, mutta pokehommat voi olla joskus aika villinlännen menoa ja vahinkoja voi sattua. Tämä kyseinen tapaus vaikuttaa lehtien perusteella toki aikalailla siltä, että portsari olisi käyttänyt liikaa voimaa. Mutta oikeasti saa olla tyhmä jos ihan sinisilmäisesti uskoo keltaisenlehdistön juttuja ilman kritiikkiä. Eli en edelleenkään väitä, etteikö tässä olisi ollut ylilyöntejä. Sanon vain, että tuolle on olemassa muitakin mahdollisia skenaarioita kuin se poken ylilyönti ja lehdistöön kannattaa suhtautua varauksella.

EIkös tämän murhamiehen kohdalla olisi voinut käyttää esim. kaasua?

Kyllä kannattaa jos sellainen on. Tuossa esimerkillä pyrin vain tuomaan esin pokehommien ennalta-arvaamattomuutta ja sitä että oikeasti voi joutua tilanteisiin, joissa voi tapahtua vahinkoja. Ja jos alat nyt kysymään miksi ei ole kaasua. Siihen voi löytyä monta syytä. Itsellä esim tällä hetkellä tilanne, että kaasupullo melkein tyhjä ja koko kaupungista ei tunnu löytyvät sisätiloissa käytettävää kaasua. Useamman kerran kiertänyt tässä kesän aikana liikkeet läpi.. Että sellasta.

Ja tuohon mitä poliisiin tulee, niin siinä on yksi iso ero portsareihin. Poliiseita on aina kaksi ja lisää tulee nopeasti radiolla. Käsittääkseni nämä kuolemantapaukset mitä viime vuosina ovat olleet, ovat tapahtuneet poikkeuksetta yhden portsarin baareissa. Se vaan on yksinkertaisesti huomattavasti helpompi jos on kaksi portsaria kuin yksi. Kahdestaan sitä voimaa ei tarvi käyttää lähellekkään niin paljon.

Mikäli poke on saanut tuomion törkeästä kuolemantuottamuksesta murrettuaan asiakkaan henkitorven, ei voida puhua mistään helvetin työtapaturmasta, jonka voi pistää ammattitaidottomuuden piikkiin. En näe mitään syytä puolustella kaveria, joka saa ovella hengen pois keski-ikäiseltä, humalaiselta mieheltä. Täällä saa aina lukea vähättelyä lähes mitä tahansa poken tekemää rikosta kohtaan. Huolestuttavaa.

Ja juujuu, joskus kovemmat otteet ovat paikallaan, mutta mikä into porukalla on tässäkin tapauksessa yrittää todistaa oikeuslaitosta vääräksi. Hemmmolta toki ihan fiksuja viestejä :)

No vähän toisen kuvan näistä jutuista on saanut. Jos olen ymmärtänyt väärin, niin sitten mulla ei ole enää tarvetta purkaa mieltäni.

No ihan päin vittuahan se sankari siellä Tampereella on toiminut kun asiakas on kirjaimmellisesti kuollut sen käsiin.

Onko teistä kukaan ollut töissä isossa discossa, missä on asiakkaita 1500 illassa? Käy ihan oikeita jengiläisiä, käy maahanmuuttajia, käy kaikkea paskaa, kyllä sinne tarvii miehen eikä marjanpoimijaa töihin. Kolmella mersulla pääsee paljon pidemmälle ku kuudella fiatilla. Kuinka moni teistä on edes ikinä ollut tilanteessa missä oikeasti lähtee henki tai voi vahingoittua vakavasti? Jos on vaikka 6 turkkilaista kimpussa ja vaikka kolme portsaria töissä ja kyseiset henkilöt lyö tuopeilla ja pulloilla päähän ja yrittää rassata hajonneella pullolla, ni mitä veikkaatte että mitä voimakeinoja joutuu käyttää? Itse olen ollut tommoisessa tilanteessa ja lyönyt valoja sammuksiin ja vetänyt rnc kunnolla niihin että on oikeasti aikaa raudoittaa. Kyllä monella on ruusuiset kuvitelmat oikeista tilanteista, voi hevonvittu.

P.S se kaasu ei toimi kaikkiin ihmisiin, minun naamalle heitti työkaveri painitilanteessa ja ei paljoo menoa hidastanut. Ennenkuin joku tulee vittuilee että oot ninja tai rambo ni olen vain päättäväinen ihminen, en mitään muuta.

^ Kyllä mä hyvin ymmärrän että on tilanteita jossa heitetään kaikki säännökset mäkeen koska oma henki on turvattava keinolla millä hyvänsä. Niin tekisin minäkin, ennemmin kuollut känniääliö kuin minä. Tämä kyseinen tapaus vaan josta tässä puhutaan tuskin oli vaaraksi kenellekkään (muille kun itselleen). Tyyppi joka ei pysy edes pystyssä kovan jurrin takia on kaikkea muuta kuin vaarallinen. Olettaen että nuo uutisoinnit pitävät paikkaansa.

... kyseiset henkilöt lyö tuopeilla ja pulloilla päähän ja yrittää rassata hajonneella pullolla, ni mitä veikkaatte että mitä voimakeinoja joutuu käyttää? Itse olen ollut tommoisessa tilanteessa ja lyönyt valoja sammuksiin ja vetänyt rnc kunnolla niihin että on oikeasti aikaa raudoittaa. Kyllä monella on ruusuiset kuvitelmat oikeista tilanteista, voi hevonvittu.

Tiedätkö hätävarjelun ja voimankäytön eroa?

Joo ja sitä jannuu on varmasti heti ruvettu hapettaa siihen maahan kun ei oo tolpillaa pysyny.. :rolleyes:
Komppaan myös tätä ja vaikken tapahtumien kulusta mitään tiedäkään, niin oudolta tuntuu, jos joku olisi vain kaatunut kännissä maahan ja sitten sitä oltaisiin menty hapettamaan. Suunsoittoa ja tappelua luultavamminkin tapahtunut ennen hapettamista mutta vaikea sanoa keinojen tarpeellisuudesta mitään, kun en tiedä montako pokea on ollut paikalla tilanteessa, mitä on tapahtunut, missä kunnossa kuollut mies on itse ollut, minkä kokoinen kuollut mies on ollut, mitä se on tehnyt, onko kamppailulajitaustaa... kysymyksiä on mutta oikeus nähtävästi on todistajalausuntojen perusteella päätynyt vankeustuomioon.

Järkkäreiden oikeusturvan kannalta yksi kiva uudistus voi olla laajempi nauhoittava kameravalvonta, että olisi aina näyttää videomateriaalia, koska todistajalausunnot voivat olla niin värittyneitä tuollaisen tilanteen jälkeen - yleensä poke on se paha tyyppi, tapahtuu mitä hyvänsä.

Järkkäreiden oikeusturvan kannalta yksi kiva uudistus voi olla laajempi nauhoittava kameravalvonta, että olisi aina näyttää videomateriaalia, koska todistajalausunnot voivat olla niin värittyneitä tuollaisen tilanteen jälkeen - yleensä poke on se paha tyyppi, tapahtuu mitä hyvänsä.

Heh, kovin tuntuu kuitenkin olla pokeilla noihin kameroihin vähän kielteinen suhtautuminen. Ei ole kerta eikä ensimmäinen kun poket ovat "takavarikoineet" (lue varastaneet/ryöstäneet) kameroita asiakkailta ja sitten mitä ilmeisimmin "vahingossa" tuhonneet nämä todistusaineistot.

Mitä tulee sit ravintolan kameroihin niin on sekin kumma juttu, että monesti "unohdetaan" painaa sitä rec-nappia.

Ei siinä mitään. Itse olen täysin kameravalvonnan puolella ja jos olisin ravintoloitsija niin mulla ois kyllä kamerat joka puolella.

Onhan niitä kameroita, ja kyllä ne nauhoittaa, kun on tarpeeksi iso talo ja asiat hoidetaan fiksusti.

Pikkukippoloissa on vaan sen verran värikästä omistajaa, ja muitakin asioita hoidetaan niin railakkaasti päin persettä, ettei ihmekään, jos kameravalvonta ei ole kunnossa. Nykyäänhän moisen järjestäminen ei tosin maksakaan juuri mitään, ettei pitäs olla rahasta kiinni.

edit. niin piti lisäämäni, että edellinen kommentti nyt ei liity ton Treen Passionin juttuun, mutta niilläkin on suht iso talo takana, ja ainakin kaikki mahdollisuudet tehdä asiat kunnolla.

Ite oon tässä ihan samoilla linjoilla. Ois helvetin kiva jos omassakin baarissa ois se kameravalvonta. Ja todellakin ihmisillä on niin ihmeellisiä käsityksiä mitä poken kuuluu tehdä ja mitä saa tehdä ja miltä normaali voimankäyttö näyttää. Tulee yksi ihan harmiton kerta mieleen, kun vakioasiakas yritti päästä sisään. Ihan mukava kaveri mutta aivan vitun lärvit. Aina olin tullut sen kanssa toimeen. Siihen tuli sitten joku akka lässyttämään väliin, että pitäähän se pertsa päästää sisään. Sanoin eukolle, että liian humalassa. Olisin varmaan ilman tuota emäntää saanut pertsan pikku keskustelun jälkeen kotiin, mutta se eukko yllytti sitä yrittämään sisälle. Huomasin että kaveri oli siinä kunnossa, ettei se enää edes tajunnut puhetta. Puolituntia yritin maanitella pois ja akka yllytti yrittämään sisälle loppujen lopuksi sitten otin sitä olkapäistä kiinni, ja vähän ravistelin ja sanoin kovalla äänellä "yritä nyt ymmärtää ettet pääse tänään, kun olet liian humalassa" Ja tein tuon ravistelun lähinnä samalla voimalla millä herätetään sammunutta, koska kaveri vaikuttikin olevan samassa tilassa henkisesti kuin sammuneet. Ei siinä mitään sehän säpäshti siitä ja ilmeisesti tajusi että nyt oikeasti tarkoitan, ettei sisään ole tulemista. Ja siinä se alkoikin jo sanomaan, että lähtee kotiin. Niin tässä vieressä tämä akkahan alko kiljumaan ihan täysillä kuinka brutaalia väkivaltaa käytän asiakkaisiin ja hänellä kuulemma oli itselläkin jv-kortti. Ei jumalauta miten kujalla ihmiset voi olla tuon suhteen. Tosiaankin vielä tuon ravistelu osuuden suoritin enemmänkin kaverina kuin järkkärinä, kun kyseessä oli tosiaan vakioasias pikkubaarista ja monet kerrat oltiin juteltu ovella ja juteltiin jatkossakin. Seuraavalla kerralla tämä kyseinen kaveri vaan pyysi anteeksi ja sanoin, että otahan vähän nätimmin tällä kertaa ja asia oli kuitattu. Mutta voin kuvitella jos tollanen ämmä olisi näkemässä jotain oikeaa voimankäyttötilannetta, että minkälaista tekstiä tulisi sen jälkeen kun oikeasti väännetään vastaan panevaa, eikä vaan ravistella puoliksi sammunutta asiakasta hereille jonka kanssa on lähinnä kaverisuhde. Voi että ois kiva, jos sattuis jokin vahinko asiakkaan kanssa ja sattuisi pari tuollaista ämmää olemaan ainoat silminnäkijät.

Lopputulos tuossa tais olla se että pertsa käveli kiltisti kotiin ja haistatin ämmälle vitut ja sanoin ettei oo enää tähän baariin tulemista, koska oli jättänyt poistumiskäskyn toteuttamatta ja häirinnyt henkilökunnan työtä ja vittuillut henkilökunnalle.

Onko teistä kukaan ollut töissä isossa discossa, missä on asiakkaita 1500 illassa? Käy ihan oikeita jengiläisiä, käy maahanmuuttajia, käy kaikkea paskaa, kyllä sinne tarvii miehen eikä marjanpoimijaa töihin. Kolmella mersulla pääsee paljon pidemmälle ku kuudella fiatilla. Kuinka moni teistä on edes ikinä ollut tilanteessa missä oikeasti lähtee henki tai voi vahingoittua vakavasti? Jos on vaikka 6 turkkilaista kimpussa ja vaikka kolme portsaria töissä ja kyseiset henkilöt lyö tuopeilla ja pulloilla päähän ja yrittää rassata hajonneella pullolla, ni mitä veikkaatte että mitä voimakeinoja joutuu käyttää? Itse olen ollut tommoisessa tilanteessa ja lyönyt valoja sammuksiin ja vetänyt rnc kunnolla niihin että on oikeasti aikaa raudoittaa. Kyllä monella on ruusuiset kuvitelmat oikeista tilanteista, voi hevonvittu.

Miten jengiläiset liittyy keski-ikäiseen humalaiseen? Tuskin ne oikeudessa idiootteja on.

Lainemies, sanoin vain esimerkkinä asiakaskunnasta, kato ku nää nykyajan portsarit ku näkee niitä ni menee kakka housuun ja soitetaan hätänumeroihin ja ovet säppiin ja haetaan lähestymiskieltoja, siinä on meidän 10e/h järjestyksenvalvojat.

Minkä sortin legendaa on puheet, että poket saisivat pesää vaikka joka ilta, jos vaan haluaisivat? Jopa varsin hyvännäköisiltäkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom