Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mikä on paras tapa saada riehuva henkilö maihin/rauhoittumaan? Siis jos on erittäin agressiivinen yksilö ja mahdollisesti päälle 100 kiloinen?
Jos tilanne on tosiaan niin uhkaava, ettei siitä puhumalla selviä(riehuja on hullu, huumeissa, puukkon kanssa, muuta kättä pidempää, etc) niin nyrkillä leukaan, pampulla osumia, kaasua silmille, etc -> hallintaan -> raudat. Näistä missään tapauksissa ei ole väliä minkä kokoinen on vastassa, pää-asia että on harjoitellut kyseistä tilannetta eikä epäröi.
Kyllä tuli taas asiantunteva vastaus. Nuo neuvot kannattaa opetella ja käyttää noita "hillitsemiskeinoja" juurikin tuossa järjestyksessä kun ne on tuossa edellisessä postissa laitettu.
Kysymys oli riehuvan henkilön taltuttamisesta.
Milloin kuvaan tuli piri, puukko ja kuolema?
Kysymyshän oli siitä, kun puhuminen ei enään auta ja agressiiivinen sinua isompi sekopää tulee silmille. Ääripäänä tämä sekopää voi olla lisäksi pireissä(=mistä agressiivisuus, puheen ymmärtämättömyys johtuu) ja puukko taskussa. Kun tilanne eskaloituu pahaksi (= pirinistillä puukko kädesä) niin lyöminenkin on sallittua. Varsinkin lyöminen voi olla hyvinkin tarpeellista kun pamppu on jäänyt narikkaa. Tietysti jos ole supermies täydessä vartija varustuksesta eikä sinuun puukko tehoa niin otat vaan iskut vastaan ja juttelet mukavia. Kun tilanne koittaa otat pampun vyöltä ja lataat sen yhden hallitun oppikirja osuman, raudotat asiakkaan ja tilanne on ohi. Mikä sen helpompaa, melkein kuin elokuvissa.
ps. Vartijoista ei tehdä elokuvia. ;)
en tiedä missä te olette töissä jos kaikki agressiiviset on pirinistejä joita hakataan leukaan, meillä ainakin noita agressiivisia on ihan humalan takia ja jonkun kaatuneen drinkin takia eniten tms.
Ja tehään vartijoista elokuvia ;) mall cop.
Mä olen ainakin ihan toimistotöissä. Kuitenkaan kaikki portsarit ei ole 1000 asiakaspaikan lepokoti yökerhoissa, joissa tappelun tullen mennään useamman JV:n kanssa kanssa käsikädessä selvittämään tilannetta napit korvassa. Menet vaikka tuonne maalle tai lähiöihin, jossa on yksi mies ovella niin voi todellisuus kohdata. Poliisinkin tulo voi kestää useamman tunnin. Mall Cop tosiaan kuvaa tämän päivän supervartijaa parhammillaan, ei muuta kun lisää nappikorvia oville. ;)
Sinä varmasti menet puhumaan kaverille järkeä siinä vaiheessa kun pirinarkkari tulee silmille puukon kanssa? Ei taida löytyä minkäänlaista itsesuojeluvaistoa, eikä kuolema pelota? Antamillasi neuvoilla varmasti johonkin pääsee, tiedä vain onko se päämäärä tavoittelemisen arvoinen.
Mä olen ainakin ihan toimistotöissä. Kuitenkaan kaikki portsarit ei ole 1000 asiakaspaikan lepokoti yökerhoissa, joissa tappelun tullen mennään useamman JV:n kanssa kanssa käsikädessä selvittämään tilannetta napit korvassa. Menet vaikka tuonne maalle tai lähiöihin, jossa on yksi mies ovella niin voi todellisuus kohdata. Poliisinkin tulo voi kestää useamman tunnin. Mall Cop tosiaan kuvaa tämän päivän supervartijaa parhammillaan, ei muuta kun lisää nappikorvia oville. ;)
Edelleen sanon että tuo sun vastaus aisaan oli kaikkea muuta kuin asiantunteva ja järkevä. Äkkiseltään voisi veikata tuon perusteella että ei taida sullakaan realismi olla ihan kohdallaan jutuissa.
Voi vittu että sä lieska kyllä olet kukkuu.
Alun perin kysyttiin riehuvan henkilön taltuttamisesta. Sä tarjoat turpaan lyömistä ja patukointia, ja sitten rupeat selittelemään pirinarkeista ja puukoista. Ja nyt se on jo +satakiloinen. Hätävarjelu on hätävarjelua, sen hetkellä käytettävistä keinoista ei laki säätele.
Siinä olet kyllä oikeassa, että ainakin henkisesti kannattaa olla varautunut siihen, että mitä tahansa voi sattua ja kuka tahansa sattua eteen kun ovella on töissä.
En tiedä mikä sinun kokemuksesi on porstarina olemisesta? Itse olen työskennellyt 12 vuotta portsarina yökerhoista yhden miehen räkälöihin, järjestysmies-kortin aikaan sekä järjestyksenvalvojana. Omaan edelleenkin voimassa olevan JV kortin, mutta kiinnostusta ovelle asti ei enään ole riittänyt 2008 vuoden vaihteen jälkeen. Puheella pärjää todella pitkälle. 99,999% tapauksista selviää järkevällä keskustelulla. 0,001% voi olla niitä ymmärtämättömiä 100+kg pirinarkkareita, jotka heiluu kirveellä/puukolla/aseella ihan vaan tekemisen ilosta. Kun tälläinen tapaus osuu kohdille niin siihenkin kannattaa olla varautunut, muuten voi olla viimeinen kerta.