Kysymyksiä pokeille

Mikä on paras tapa saada riehuva henkilö maihin/rauhoittumaan? Siis jos on erittäin agressiivinen yksilö ja mahdollisesti päälle 100 kiloinen?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Puhumalla.

Mikä on paras tapa saada riehuva henkilö maihin/rauhoittumaan? Siis jos on erittäin agressiivinen yksilö ja mahdollisesti päälle 100 kiloinen?

Jos tilanne on tosiaan niin uhkaava, ettei siitä puhumalla selviä(riehuja on hullu, huumeissa, puukkon kanssa, muuta kättä pidempää, etc) niin nyrkillä leukaan, pampulla osumia, kaasua silmille, etc -> hallintaan -> raudat. Näistä missään tapauksissa ei ole väliä minkä kokoinen on vastassa, pää-asia että on harjoitellut kyseistä tilannetta eikä epäröi.

Jos tilanne on tosiaan niin uhkaava, ettei siitä puhumalla selviä(riehuja on hullu, huumeissa, puukkon kanssa, muuta kättä pidempää, etc) niin nyrkillä leukaan, pampulla osumia, kaasua silmille, etc -> hallintaan -> raudat. Näistä missään tapauksissa ei ole väliä minkä kokoinen on vastassa, pää-asia että on harjoitellut kyseistä tilannetta eikä epäröi.

Kyllä tuli taas asiantunteva vastaus. Nuo neuvot kannattaa opetella ja käyttää noita "hillitsemiskeinoja" juurikin tuossa järjestyksessä kun ne on tuossa edellisessä postissa laitettu.

Tässä ei ollu ilmeisesti kyse ihan samasta asiasta, eli puhuttu päällekarkauksesta. Mut ihan välihuomautuksena. Vaikka olis kuinka järjestyksenvalvojan roolissa, ni kannattaa pitää myös mielessä ihan se pikkuseikka että samalla on myös ihmisen roolissa. Jos joku ihan tosissaan käy päälle ni mua ainakin henk. koht. kiinnostaa selvitä tilanteesta hengissä ja miettiä sit jälkeenpäin lähteekö toimilupa vai oliko se oma toiminta tällä erää hätävartjelua, tms..

Kyllä tuli taas asiantunteva vastaus. Nuo neuvot kannattaa opetella ja käyttää noita "hillitsemiskeinoja" juurikin tuossa järjestyksessä kun ne on tuossa edellisessä postissa laitettu.

Sinä varmasti menet puhumaan kaverille järkeä siinä vaiheessa kun pirinarkkari tulee silmille puukon kanssa? Ei taida löytyä minkäänlaista itsesuojeluvaistoa, eikä kuolema pelota? Antamillasi neuvoilla varmasti johonkin pääsee, tiedä vain onko se päämäärä tavoittelemisen arvoinen.

Kysymys oli riehuvan henkilön taltuttamisesta.

Milloin kuvaan tuli piri, puukko ja kuolema?

Kysymyshän oli siitä, kun puhuminen ei enään auta ja agressiiivinen sinua isompi sekopää tulee silmille. Ääripäänä tämä sekopää voi olla lisäksi pireissä(=mistä agressiivisuus, puheen ymmärtämättömyys johtuu) ja puukko taskussa. Kun tilanne eskaloituu pahaksi (= pirinistillä puukko kädesä) niin lyöminenkin on sallittua. Varsinkin lyöminen voi olla hyvinkin tarpeellista kun pamppu on jäänyt narikkaa. Tietysti jos ole supermies täydessä vartija varustuksesta eikä sinuun puukko tehoa niin otat vaan iskut vastaan ja juttelet mukavia. Kun tilanne koittaa otat pampun vyöltä ja lataat sen yhden hallitun oppikirja osuman, raudotat asiakkaan ja tilanne on ohi. Mikä sen helpompaa, melkein kuin elokuvissa.

ps. Vartijoista ei tehdä elokuvia. ;)

Kysymyshän oli siitä, kun puhuminen ei enään auta ja agressiiivinen sinua isompi sekopää tulee silmille. Ääripäänä tämä sekopää voi olla lisäksi pireissä(=mistä agressiivisuus, puheen ymmärtämättömyys johtuu) ja puukko taskussa. Kun tilanne eskaloituu pahaksi (= pirinistillä puukko kädesä) niin lyöminenkin on sallittua. Varsinkin lyöminen voi olla hyvinkin tarpeellista kun pamppu on jäänyt narikkaa. Tietysti jos ole supermies täydessä vartija varustuksesta eikä sinuun puukko tehoa niin otat vaan iskut vastaan ja juttelet mukavia. Kun tilanne koittaa otat pampun vyöltä ja lataat sen yhden hallitun oppikirja osuman, raudotat asiakkaan ja tilanne on ohi. Mikä sen helpompaa, melkein kuin elokuvissa.

ps. Vartijoista ei tehdä elokuvia. ;)

Mä käsitin alkuperäisestä viestistä että kyse oli ihan normaalsita tilanteesta jossa asiakas on agressiivinen humalassa ja pitäisi rauhoittaa, ja kenties poistaa, matkan varrella sitten näitä lisäyksiä tuli muiden toimesta piriä pamppua kaasua ja kaikkea muuta kivaa, en tiedä missä te olette töissä jos kaikki agressiiviset on pirinistejä joita hakataan leukaan, meillä ainakin noita agressiivisia on ihan humalan takia ja jonkun kaatuneen drinkin takia eniten tms.
Ja tehään vartijoista elokuvia ;) mall cop.

en tiedä missä te olette töissä jos kaikki agressiiviset on pirinistejä joita hakataan leukaan, meillä ainakin noita agressiivisia on ihan humalan takia ja jonkun kaatuneen drinkin takia eniten tms.
Ja tehään vartijoista elokuvia ;) mall cop.

Mä olen ainakin ihan toimistotöissä. Kuitenkaan kaikki portsarit ei ole 1000 asiakaspaikan lepokoti yökerhoissa, joissa tappelun tullen mennään useamman JV:n kanssa kanssa käsikädessä selvittämään tilannetta napit korvassa. Menet vaikka tuonne maalle tai lähiöihin, jossa on yksi mies ovella niin voi todellisuus kohdata. Poliisinkin tulo voi kestää useamman tunnin. Mall Cop tosiaan kuvaa tämän päivän supervartijaa parhammillaan, ei muuta kun lisää nappikorvia oville. ;)

Mä olen ainakin ihan toimistotöissä. Kuitenkaan kaikki portsarit ei ole 1000 asiakaspaikan lepokoti yökerhoissa, joissa tappelun tullen mennään useamman JV:n kanssa kanssa käsikädessä selvittämään tilannetta napit korvassa. Menet vaikka tuonne maalle tai lähiöihin, jossa on yksi mies ovella niin voi todellisuus kohdata. Poliisinkin tulo voi kestää useamman tunnin. Mall Cop tosiaan kuvaa tämän päivän supervartijaa parhammillaan, ei muuta kun lisää nappikorvia oville. ;)

Myöskin mitään tästä työstä tietämättömänä toimistorottana täytyy valitettavasti sanoa, että kuulostaa vähän siltä ettei siinä tapauksessa rahkeet riitä tuollaiseen paikkaan ja etenkään tuohon hommaan, jos kerran täytyy alkaa ihmisiä mättämään kuin jossain van dammen leffassa. Sama laki se on maallakin. Yleensähän tuollaisissa paikoissa on sellainen kokenut karskin näköinen mutta ehkä hieman karismaattinenkin poke jonka ei tarvitse kuin korjata ryhtiään ja alkaa jo tappelupukarit nieleskemään. Alanvaihdon paikka van dammeilla? :rolleyes:

Sinä varmasti menet puhumaan kaverille järkeä siinä vaiheessa kun pirinarkkari tulee silmille puukon kanssa? Ei taida löytyä minkäänlaista itsesuojeluvaistoa, eikä kuolema pelota? Antamillasi neuvoilla varmasti johonkin pääsee, tiedä vain onko se päämäärä tavoittelemisen arvoinen.

Luitko sä ollenkaan tuota alkuperäistä viestiä? Alkuperäisessä viestissä ei ollut mitään puhetta puukko kädessä riehuvasta pirinarkkarista. Sitäpaitsi 99% tapauksista pirinarkkareiden voimia ja kivunsietoa liiotellaan ja moisista pystyyn paskannettuja ruotoja kuvitellaan ilmeisesti joksikin ylijumaliksi ja ties miksi. Aika pehmeätä ryhmää ne 99% on.

Sitä paitsi, en juurikaan antanut mitään sen kummempia neuvoja mutta teilasin kyllä sun antamat neuvot. Syystäkin. Ja kyllä, itsesuojeluvaistoa on onneksi. Se itsesuojeluvaisto kieltää minua lyömästä jotain nyrkillä käkättimeen niin kauan kunnes tilanne menee hätävarjelun puolelle ja moinen keino tulee kyseeseen.

Edelleen sanon että tuo sun vastaus aisaan oli kaikkea muuta kuin asiantunteva ja järkevä. Äkkiseltään voisi veikata tuon perusteella että ei taida sullakaan realismi olla ihan kohdallaan jutuissa.

Itse asiassa en ole vuosiin ollut missään yökerhoissa duunissa joskus 90 luvun puolella viimeksi, olen juuri kuvailemassasi pikkupaikassa missä ollaan yksin, meillähän ei edes erillistä pokea ole vaan hoidan siinä samalla myynnin ja poken hommat, siltikään en lähtisi ekana ketään lyömään jos se on agressiivinen. Sovitaanko niin että jatkat siellä toimistossa piritappeluiden kuvittelemista.

Edelleen sanon että tuo sun vastaus aisaan oli kaikkea muuta kuin asiantunteva ja järkevä. Äkkiseltään voisi veikata tuon perusteella että ei taida sullakaan realismi olla ihan kohdallaan jutuissa.

En tiedä mikä sinun kokemuksesi on porstarina olemisesta? Itse olen työskennellyt 12 vuotta portsarina yökerhoista yhden miehen räkälöihin, järjestysmies-kortin aikaan sekä järjestyksenvalvojana. Omaan edelleenkin voimassa olevan JV kortin, mutta kiinnostusta ovelle asti ei enään ole riittänyt 2008 vuoden vaihteen jälkeen. Puheella pärjää todella pitkälle. 99,999% tapauksista selviää järkevällä keskustelulla. 0,001% voi olla niitä ymmärtämättömiä 100+kg pirinarkkareita, jotka heiluu kirveellä/puukolla/aseella ihan vaan tekemisen ilosta. Kun tälläinen tapaus osuu kohdille niin siihenkin kannattaa olla varautunut, muuten voi olla viimeinen kerta.

Voi vittu että sä lieska kyllä olet kukkuu.
Alun perin kysyttiin riehuvan henkilön taltuttamisesta. Sä tarjoat turpaan lyömistä ja patukointia, ja sitten rupeat selittelemään pirinarkeista ja puukoista. Ja nyt se on jo +satakiloinen. Hätävarjelu on hätävarjelua, sen hetkellä käytettävistä keinoista ei laki säätele.

Siinä olet kyllä oikeassa, että ainakin henkisesti kannattaa olla varautunut siihen, että mitä tahansa voi sattua ja kuka tahansa sattua eteen kun ovella on töissä.

Voi vittu että sä lieska kyllä olet kukkuu.
Alun perin kysyttiin riehuvan henkilön taltuttamisesta. Sä tarjoat turpaan lyömistä ja patukointia, ja sitten rupeat selittelemään pirinarkeista ja puukoista. Ja nyt se on jo +satakiloinen. Hätävarjelu on hätävarjelua, sen hetkellä käytettävistä keinoista ei laki säätele.

Siinä olet kyllä oikeassa, että ainakin henkisesti kannattaa olla varautunut siihen, että mitä tahansa voi sattua ja kuka tahansa sattua eteen kun ovella on töissä.

Käsittäkseni oli kyse henkilöstä joka ei ymmärrä enään puhetta. Itse ainakin selvisin kaikista paitsi tästä 0,001% puheella ja kevyellä ohjauksella. Tilanteet jossa menet tapeluun väliin ovat tietysti erikseen, niissä puhumiset yleensä jää vähemmälle.

En tiedä mikä sinun kokemuksesi on porstarina olemisesta? Itse olen työskennellyt 12 vuotta portsarina yökerhoista yhden miehen räkälöihin, järjestysmies-kortin aikaan sekä järjestyksenvalvojana. Omaan edelleenkin voimassa olevan JV kortin, mutta kiinnostusta ovelle asti ei enään ole riittänyt 2008 vuoden vaihteen jälkeen. Puheella pärjää todella pitkälle. 99,999% tapauksista selviää järkevällä keskustelulla. 0,001% voi olla niitä ymmärtämättömiä 100+kg pirinarkkareita, jotka heiluu kirveellä/puukolla/aseella ihan vaan tekemisen ilosta. Kun tälläinen tapaus osuu kohdille niin siihenkin kannattaa olla varautunut, muuten voi olla viimeinen kerta.

Edelleen kysyn: luitko ollenkaan tuota alkuperäistä postia? Joo, kysymys oli mahdollisesti yli satakiloisesta riehuvasta henkilöstä. Piriä ja puukkoa ei mainittu. Tilanne nyt vaan yksinkertaisesti on se että ihan ensimmäisenä sä et aggressiivista henkilöä voi nyrkillä lyödä suoraan tauluun ja piste. Tai no, voit toki mutta lain mukaan se ei kyllä silloin mene.

Ihan pienenä rajanvetona todettakoon että älä neuvo näissä asioissa ihmisiä jos et ole pätkääkään perillä alan lainsäädännöstä. Näissä neuvoissa on kuitenkin aina se että valitettavasti joku ei tiedä eikä osaa arvioida sinun neuvojesi pätevyyttä ja menee vielä toimimaan neuvojen mukaan ja tuloksena on muuta kuin pään silittelyä. Joo, hereillä saa ja suorastaan pitää olla ja pitää myös tajuta se että kakan osuessa tuulettimeen täytyy soveltaa. Toisaalta tämäkin vaatii lainsäädännön tuntemusta siinä määrin että ymmärtää edes jotenkin millaisten asioiden kanssa ollaan tekemisissä. Valitettavasti järjestysmies- tai järjestyksenvalvojakortin suorittaminen ei todista että tajuaisi asioista juuri paskaakaan. 2000-luvun alkupuolella JV-kortin sai käteen aika vitun surkuhupaisilla tiedoilla ja oletan että tilanne ei ole juurikaan ollut erilainen ennen tai jälkeen tuon ajankohdan.

Joo, olen ollut ovella erilaisissa kuppiloissa. Yökerhoja, lähiöräkälöitä, paremman väen ohjelmaravintolaa yms. teinihelvettiä ja osassa porukalla, useimmiten yksin.

Huomenna sitten ensimmäinen ilta ovella, yksin...toivottavasti kaikki menee nappiin. Heittäkää jotain vinkkejä miten valmistautua jne, ekaan kertaan :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom