Sattuipa itselle vähän erikoinen tapaus eilen illalla lavatanssipaikalla.
9 hengen porukka lähti tanssimaan Tulenliekkiin Leppävirralle. Kaikki meni hyvin siihen saakka, kunnes kävin parkkipaikalla juomassa kaverin autossa sinne jättämäni puolikkaan Marlin Red Energy -tölkin loppuun. Kävelin parkkipaikalla energiajuomaa juoden kohti alueen pihaa, jossa on valvomaton portti. Paikalla kaksi järkkäriä, jotka poistivat juuri yhtä humalaista nuorta äijää. Join juomani loppuun portin ulkopuolella parkkipaikalla ja kysyin pokeilta: "Tämä on tyhjä, voinko heittää sen tuohon roskikseen". Asia sopi heille, purkki roskiin ja kävelin lipunmyyntiluukulle päin, jossa on varsinaisesti kai alkaa tanssilava ja anniskelualue, koska sisäpihalla oli kaikkialla alkoholia nauttivia ihmisiä.
En päässyt edes portin lähelle, kun matkani pysäyttää vanhempi järkkäri, joka lähestyy ja kysyy ammattimaisesti: "Mikäs mies sinä olet?", vaikka olen 2 minuuttia sitten kävellyt hänen ohitseen parkkipaikalle. Vastasin: "Miten niin mikäs mies?" ja hän kysyi mistä tulin, vastasin käyneeni autolla juomassa energiajuomani loppuun. Tästä äijä ei tykännyt ollenkaan ja ei sellainen peli kuulemma vetele. Tiedustelin, että mikähän nyt on ongelmana ja äijä totesi ettei täältä poistuta kesken tanssien juomaan autolle ja olinko maksanut edes lippua. Näytin maksetun lipun ja narikkakorttini - tämä paikka ei jaa leimoja, eikä lippuluukulla ole mitään ilmoitusta, että alueelta poistuttaessa pitäisi maksaa uusi lippu. Käytiin vielä varmistamassa lipunmyyjältä, että olin juuri käynyt narikassa hakemassa auton avaimet ja varmasti olin maksanut lippuni. No se selvisi mutta vänkäys jatkui edelleen ja sisäänpääsyssä näytti edelleen olevan ongelma.
Lipunmyyjä: "Sinä et saa käydä autollasi juomassa omia juomiasi."
Dragon: "Ai? Mikähän lakipykälä sen estää, kerro toki, kun mulla on itselläkin järkkärikortti, enkä ole moisesta laista koskaan kuullutkaan."
Lipunmyyjä: "Täällä on aika monella järkkärikortti, että me kyllä tiedetään tämä."
Dragon:"Ette näytä tietävän, mä saan käydä autollani juomassa vaikka bensaa, jos se mua huvittaa. Laki kieltää mua tuomasta alueelle omia juomia, jota en ole tehnytkään."
Lipunmyyjä: "Me emme pidä siitä, että ihmiset käyvät autoilla juomassa omia juomia, vaan tahdomme, että ne ostetaan täältä."
Dragon: "No sitten te ette pidä siitä, ei se silti ole laillinen syy estää sisäänpääsyä ja vaatia ostamaan uutta lippua."
Lipunmyyjä: "Näin toimitaan nykyisin kaikissa paikoissa, ei baareistakaan voi lähteä ulos ja tulla takaisin sisään ostamatta uutta lippua."
Dragon: "Erikoista, olen käynyt kymmenissä baareissa, clubeilla ja lavatanssipaikoissa ja tämä on ensimmäinen paikka, jossa törmään vastaavaan käytäntöön. Kerrotko missä paikoissa vastaava käytäntö on voimassa?"
Lipunmyyjä: "Kaikissa paikoissa, joissa minä käyn - mä olen Helsingistä."
Semmoinen keskustelu ja käytäntö Tulenliekin lavatanssipaikassa, päästivät kuitenkin sisään jatkamaan tanssimista. Kysyin myöhemmin yhdeltä toiselta pokelta asiasta ja hänellä oli ainoa järkevä argumentti käytäntöä kohtaan. Ihmiset käyvät autoilla vetämässä kirkasta ja sammuvat sisälle 10min sisällä. Tulenliekki käytännöllään tuskin lakia rikkoo mutta varsin erikoista tuo koko käytäntö on. En ole moiseen tapaan törmännyt missään paikassa vaan baareissa ja lavatanssipaikoilla käteen saa leiman, ulkona saa käydä asioilla ja takaisin pääsee maksamatta uutta lippua.