Kysymyksiä pokeille

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jv-peruskurssi edessä ensi ja seuraavana viikonloppuna. Onko tuossa vaan tuo kirjallinen koe, vai onko myös käytännön koe?

joo meette porukalla johonkin lähikapakkaan ja sit jokainen valkkaa yhen tyypin ketä pitää retuuttaa pihalle, jos asiakkaita ei oo montaa ni sit vedätte todennäköisesti ihan miehissä niitä asiakkaita pihalle, ja mätkitte kuonoon.. :lol2:

eiköhän se oo vaa se kirjallinen..

joo meette porukalla johonkin lähikapakkaan ja sit jokainen valkkaa yhen tyypin ketä pitää retuuttaa pihalle, jos asiakkaita ei oo montaa ni sit vedätte todennäköisesti ihan miehissä niitä asiakkaita pihalle, ja mätkitte kuonoon.. :lol2:

eiköhän se oo vaa se kirjallinen..

No ei tuo nyt mun mielestä niin tyhmä kysymys ollut :). Enhän mä normi jv-kurssista mitään tiedä, mutta kaveri meni jokunen vuosi sitten erääseen paikkaan kesätöihin järjestyksenvalvojaksi ja siinä oli koulutuksen loppuvaiheessa joku käytännön testi. Pari äijää esittivät riehuvansa ja niitä piti rauhoitella tai jotain vastaavaa.

Kyllä eräät suuremmat koulutuspalveluiden tarjoajat järjestävät ryhmissä tehtäviä käytännön puolen loppukokeita. Niistä tosin pääsee kaikki läpi, ellei homma lähde lapasesta liiallisen innovatiivisuuden johdosta.

Minkä takia jotkut poket kattoo ajokortin myös sieltä kääntöpuolelta?

Harvemmin porukka osaa/jaksaa tehä ajokortin kumpaakin puolta ja lisäksi laminoida sitä korttia. Nykyään poket pyytää ottaan kortin ulos lompakon muovitaskusta jolloin sen kortin aitouden pystyy tarkistaan. Ja tosiaan pokeille pieni vihje että kattokaa tosiaan se toinenkin puoli ja kokeilkaa sormella/kynnellä kortin reunaa sillä valokuvapaperi on todella helppo teipata tai liimata toisen kortin päälle. Joskus nuorempana oli ajokortin etuosa teipattu kirjastokortin päälle ja käteen aina annoin eikä ikinä poke kattonu toista puolta. Ja joku alkaa kuitenkin mussuttaan niin olen yhden sakon saanut väärennetyn ajokortin hallussapidosta ja sen myös maksanut.

Edit: En siis itse jäänyt rysän päältä kiinni vaan hukkasin yhden kortin ja joku toinen oli yrittäny sillä sisään.

Mua pidettiin siis potentiaalisena väärentäjänä. Nice. No jotain tollasta mä arvelinkin sen olevan, koska ei se kortin takaosa oikein mitään muuta oleellista infoa tarjoa.

Mua pidettiin siis potentiaalisena väärentäjänä. Nice. No jotain tollasta mä arvelinkin sen olevan, koska ei se kortin takaosa oikein mitään muuta oleellista infoa tarjoa.

Näkee sieltä esmes mahdollisesti vaikka sen, jos on tuomittu rattijuopumuksesta.
Se nyt takapuolikin tulee vahdattua samaan rahaan ku sen kortin nyt ottaa käteen. Sen verran taitavia tekeleitä tullut nähtyä.

Turha funtsia tollasia "mua pidettiin väärentäjänä". Poken duuni on tsekata tollaset asiat. Vai miettiikö joku kaupan kassalla isompia ostoksia tehdessään että "nyt mua pidetään pankkikorttivarkaana" kun kassa pyytää henkkarit?

N Sen verran taitavia tekeleitä tullut nähtyä.
NÄkee, tutun poikapuoli oli ajalla ja vaivalla tuollaisen tehnyt ja piti oikein ottaa oma ajokortti esiin, ja alkaa etsimään miten tuon voi erottaa aidosta. Siitä röpelöstä pinnasta sen sitten lopuks huomasi. Aika ensiluokkaista työtä :D

Joo en mä sillä, että oisin vetänyt tosta herneen nenään. Musta se vaan oli erikoista, kun en oo nähny aiemmin kenenkään tekevän noin. Ja ei se sama poke esim. mun kaverilta katsonut papereita niin tarkkaan. Tosin se voi johtua siitä, että mä menin ensin sisään ja jos se "varmistui" mun papereista niin ajatteli varmaan, että tuskin toi kaverikaan mikään alaikänen huijari on.

Ja ei se sama poke esim. mun kaverilta katsonut papereita niin tarkkaan. Tosin se voi johtua siitä, että mä menin ensin sisään ja jos se "varmistui" mun papereista niin ajatteli varmaan, että tuskin toi kaverikaan mikään alaikänen huijari on.
Vanha seurueen aidot laput eka "kikka" :D

Sit sieltä takaa näkee mm. sen, että onko traktorikortin (nykyään vissiin mopokorttikin on samanlainen) päälle tehty uudet numerot.

Yks helpoimmista väärennöksistähän on leikata Aku-Ankasta nollat sivunumeroista, ja laittaa ne mopo/kevari korttiin syntymäajan sekä henkilötunnuksen kohdalle. Tuollainen oli kerran eräällä tutulla, niin en sitä kyllä todellakaan huomannut väärennökseksi, koska numerot oli täsmälleen samalla fontilla, ja nolla keskellä olevan alueen sävykin oli sama. Tämähän on siis tullut vasta nykyjään mahdolliseksi, kun -90 päättyvät syntymä ajat ovat yli 18v. Eli kannattaa vaikka kynnellä kokeilla sitä nollaa siinä kortissa, koska kortti näyttää muuten täsmälleen samanlaiselta.

NÄkee, tutun poikapuoli oli ajalla ja vaivalla tuollaisen tehnyt ja piti oikein ottaa oma ajokortti esiin, ja alkaa etsimään miten tuon voi erottaa aidosta. Siitä röpelöstä pinnasta sen sitten lopuks huomasi. Aika ensiluokkaista työtä :D
UV-valo paljastaa myös väärennökset. Harva jaksaa tehdä korttiin niitä tekstejä, jotka näkyy UV-valossa. Setelin tarkastukseen käytettävä valo on kätevä olla lipunmyynnissä.

Itse otan kortin paljaaseen käteen ja vähän taivuttelen sitä. Välillä näkee mahtavia ilmeitä, kun jengi luulee, että katkaisen kortin. :) Tarkoitus on siis vain testata, että kortti tuntuu normaalilta käteen. Oikea korttihan on aika ohut ja taipuisa. Teippaukset ja erilaiset liimaukset ei taivu niin hyvin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom