Kysymyksiä pokeille

No ainakin on taas kerran paskasti uutisoitu. Ensin puhutaan järjestyksenvalvojista, sitten vartijoista ja lopulta yksi järjestyksenvalvoja on pitänyt allaan "tiukassa puristusotteessa". Mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.

Luulisin että tuota hapettamista käräjillä aika kieroon katsotaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muistelisin, että joskus parisen vuotta sitten oli vastaavanlainen tapaus.. Asiakas tais kyllä ihan kuolla. En kyllä millään saa mieleen minkälaisen tuomion portsari siitä sai, mutta sellanen aavistus, että istumaan lähti. Jokainen tapaus tietenkin erilainen ja niin moni asia vaikuttaa.

Jos sitä syytetään törkeästä pahoinpitelystä ja syytteet meniski läpi, niin ei siitä istumaan joudu.
Samaa sanoisin. Olisin erittäin yllättynyt, jos tulee ehdotonta. Tuomio voi hyvin tulla, mutta vaikea nähdä ehdotonta tuomiota.

Vaikea tähän on mitään noilla tiedoilla sanoa. Eikös se periaatteessa ole niin, että hätävarjeluna voidaan kaulalle mennä, mutta normaalissa tilanteessa pitäisi pysyä raajoissa ja niiden kontrolloinnissa. Näin ainakin mua on aina opetettu. Raaja on puolustettavissa, kaula vaatii vakavan vastarinnan ja hätävarjelun.

Rikoslaki sanoi:
Aloitetun tai välittömästi uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi tarpeellinen puolustusteko on hätävarjeluna sallittu, jollei teko ilmeisesti ylitä sitä, mitä on pidettävä kokonaisuutena arvioiden puolustettavana, kun otetaan huomioon hyökkäyksen laatu ja voimakkuus, puolustautujan ja hyökkääjän henkilö sekä muut olosuhteet.

Jos puolustuksessa on ylitetty hätävarjelun rajat (hätävarjelun liioittelu), tekijä on kuitenkin rangaistusvastuusta vapaa, jos olosuhteet olivat sellaiset, ettei tekijältä kohtuudella olisi voinut vaatia muunlaista suhtautumista, kun otetaan huomioon hyökkäyksen vaarallisuus ja yllätyksellisyys sekä tilanne muutenkin.

Jos nyt lähellekään uutisointi pitää paikkansa niin tuomio tulee. Jos ei ole entisyyttä niin tuskin tulee kiinteää (ja ei pitäisi kovin kovaa entisyyttä olla koska ilmeisesti JV-kortti on vielä ollut tallella). Istunnossa tullaan varmastikin käsittelemään aika paljon sitä millaisia asioita koulutuksessa on käsitelty hyväksyttävinä otteina ja että onko kaulanhallinta, tässä tapauksessa kuristus, puolustettavissa oleva voimakeino varsinkin jos ko. keinoa käytetään monta minuuttia.

Onko näistä hapettamisista muuten tullut tuomioita?? kenellekään mitään hajua. Viimesen vuoden aikana siitä on kohistu sen verran lehdissä, että ihme on jos ei ole vielä ennakkotapauksia

Harvemmin ilmesesti poke on saanu noista kuristamisista / kaulan hallintaotteista sanktiota. Uutisointi ei tossakaan kerro miten kovasti tää kyseinen kaveri on laittanu hanttiin yms. Yleensä poke selviää aika vähällä ellei mitään pysyvää vammaa ole tullu..

Harvemmin ilmesesti poke on saanu noista kuristamisista / kaulan hallintaotteista sanktiota. Uutisointi ei tossakaan kerro miten kovasti tää kyseinen kaveri on laittanu hanttiin yms. Yleensä poke selviää aika vähällä ellei mitään pysyvää vammaa ole tullu..

Voin kertoa sitten tuliko sanktioita, kun oma oikeudenkäynti joskus on ohi.

Mut siis pääpiirteittäin niin, että 2 asiakasta kävi työkaverini kimppuu poistettaessa. Menin väliin, tältä kaverilta jonka otin katosi tajunta. Minua syytetään pahoinpitelystä. Herättyään muuten yritti vielä poliisin läpi minun päälle.
Näitä kahta asiakasta syytetään lievästä pahoinpitelystä, kun löivät työkaveriani.
Veikkaan, että saan sakot tosta vielä. Outoa tosin on se, että lyöminen on lievä pahoinpitely. Syyttäjältä mielenkiintoinen näkemys.

Mut siis pääpiirteittäin niin, että 2 asiakasta kävi työkaverini kimppuu poistettaessa. Menin väliin, tältä kaverilta jonka otin katosi tajunta. Minua syytetään pahoinpitelystä. Herättyään muuten yritti vielä poliisin läpi minun päälle.
Näitä kahta asiakasta syytetään lievästä pahoinpitelystä, kun löivät työkaveriani.
Veikkaan, että saan sakot tosta vielä. Outoa tosin on se, että lyöminen on lievä pahoinpitely. Syyttäjältä mielenkiintoinen näkemys.

Oliko muuten kaasua tossa tilanteessa ja mitä oot mieltä oisko kannattanut käyttää? Itellä nyt muutamia tilanteita ollut sellasia, että asiakas lyönyt / yrittänyt lyödä --> nopea vastareaktio ja asiakas kenttään ja kolauttanut vahingossa nupin johonki suht kovaa. Onneksi noista ei ole koskaan mitään tullut, mutta ihan hyvin noista olisi saattanut tulla jotain aivovammaa ja sitten sitä ihmeteltäisiinkin käräjillä miksi olen vammauttanut/tappanut asiakkaan. Tuon takia oon ite alkanut vähän ottamaan sitä kantaa, että jos asiakas käyttää aktiivista vastarintaa henkilökuntaa kohtaan, niin pistän kaasua samantien. Eipä ole ainakaan kellään mitään sanomista, että olisi käytetty laittomia voimakeinoja. Toki jos asiakas on ihan täys sintti ja niin lärvit ettei mitään pelkoa, että se sais jotain aikaiseksi niin sitten voi kokeilla ottaa muutenki. Mutta jotenkin ihan turha alkaa vääntämään ketään idioottia vastaan, kun homma saattaa joskus mennä siihen, ettei sitä vaan enää laillisilla voimakeinoilla pidä aisoissa tai maahanvienneissä voi sattua vahinkoja.

Oliko muuten kaasua tossa tilanteessa ja mitä oot mieltä oisko kannattanut käyttää? Itellä nyt muutamia tilanteita ollut sellasia, että asiakas lyönyt / yrittänyt lyödä --> nopea vastareaktio ja asiakas kenttään ja kolauttanut vahingossa nupin johonki suht kovaa. Onneksi noista ei ole koskaan mitään tullut, mutta ihan hyvin noista olisi saattanut tulla jotain aivovammaa ja sitten sitä ihmeteltäisiinkin käräjillä miksi olen vammauttanut/tappanut asiakkaan. Tuon takia oon ite alkanut vähän ottamaan sitä kantaa, että jos asiakas käyttää aktiivista vastarintaa henkilökuntaa kohtaan, niin pistän kaasua samantien. Eipä ole ainakaan kellään mitään sanomista, että olisi käytetty laittomia voimakeinoja. Toki jos asiakas on ihan täys sintti ja niin lärvit ettei mitään pelkoa, että se sais jotain aikaiseksi niin sitten voi kokeilla ottaa muutenki. Mutta jotenkin ihan turha alkaa vääntämään ketään idioottia vastaan, kun homma saattaa joskus mennä siihen, ettei sitä vaan enää laillisilla voimakeinoilla pidä aisoissa tai maahanvienneissä voi sattua vahinkoja.

Ei ollut kaasua. Oli muutenkin aika pikainen tilanne koko homma. Olin rauhottamassa samaan aikaan 3:n hengen ryhmää miehiä, jotka olivat aggressiivisia ja ainakin yksi heistä selkeästi amfetamiinin vaikutuksen alaisia. Menin väliin tilanteeseen ja olin siinä toisessa kaverissa kiinni, kun tajusin, että ko ryhmä jäi selän taakse. Käännyin ympäri ja se vauhtipäinen kaveri piteli viini pulloa kaulasta kiinni ja tuli kohti eli siinä meni se maahanviennin tilaisuus sitten. Mulla oli tää työkaverin päälle käynyt asiakas pidossa siinä sylissä mun ja tän miehen välissä joka uhkaa sillä pullolla.
Onneks se ei sit tullu päälle sen pullon kanssa et pysähty siihen ja jäätiin tuijotus tilanteeseen.
Et eipä mulla siinä ois ollu tota maahanviennin mahdollisuutta ainakaan kovin riskittömästi ja pidin huonona tilannetta että niitä on 2 mua vastaan, jos päästän ko jannun irti.
Syyte siitä sitten napsahti, enkä oikeen usko, että oikeus näkee asian samaan tapaan kuin minä.

edit. Kaaasua is varmaan ollu todella huono käyttää siihen kasaan jossa duunikaveri oli ja ois voinu olla hieman vaikeeta siinä kun pidin kaveria kiinni hakea se kaasu kotelosta. Ehkä se ois onnistunu. Vaikeempi homma pohtia tässä vaiheessa

Viimeksi muokattu:

Äh, vittumaisia tilanteita nää venailut kuulusteluista syytteeseen / syyttämättäjättämisen. Älä turhaa huoli, syyttäjä tarjoo herkästi syytettä melkeen tilanteesta ku tilanteesta.. se on niitten homma, varsinkin jos tää "asiakas" on nostanu siitä jutun.. Näitä pokejen tekemiä "pahoinpitelyitä" on jonku verran käsittelyssä jatkuvasti mutta ei niistä uutisoida kun noi missä tuli tuomio eli varmaan joku 5% (?) :) Sä oot ollu töissä ja jos toinen ei osaa olla nätisti ni oma moka. Voisin melkeen tuopista lyödä vetoa ettet tuu saamaan tosta yhtää mitään kun tää homma aikanaan käräjöidään.

Siis pokenhommista itsessään ei oo hajuakaan, mutta omaan korvaan aina kuulostanu niin paskalta tää suomen oikeuslaitos näissä tilanteissa.. Mun mielestä poketkin on kuitenkin oman alansa "ammattilaisia" kuten vaikka poliisit, eli jos homma sitä vaatii niin pitäisi luottaa siihen että pokeilla on homma hanskassa myös päänsisällä, eli jos on joutunut kovia otteita käyttämään niin tilanne on sitä tosiaan vaatinut. IMO on aivan älytöntä että esim. poliiseillekkin satelee syytteitä alinomaan liian kovista otteista jos kaveri on itse alkanut heilumaan uhkaavasti. Pitäis itse ymmärtää ja kunnioittaa auktoriteettia oli tilanne mikä hyvänsä, ja jos silti tekee mieli koettaa onneaan niin sitten ihan oma vikansa.

Siis pokenhommista itsessään ei oo hajuakaan, mutta omaan korvaan aina kuulostanu niin paskalta tää suomen oikeuslaitos näissä tilanteissa.. Mun mielestä poketkin on kuitenkin oman alansa "ammattilaisia" kuten vaikka poliisit, eli jos homma sitä vaatii niin pitäisi luottaa siihen että pokeilla on homma hanskassa myös päänsisällä, eli jos on joutunut kovia otteita käyttämään niin tilanne on sitä tosiaan vaatinut. IMO on aivan älytöntä että esim. poliiseillekkin satelee syytteitä alinomaan liian kovista otteista jos kaveri on itse alkanut heilumaan uhkaavasti. Pitäis itse ymmärtää ja kunnioittaa auktoriteettia oli tilanne mikä hyvänsä, ja jos silti tekee mieli koettaa onneaan niin sitten ihan oma vikansa.

Yleensä näin, mutta kyllä noita ylilyöntejä on tullut itsekin nähtyä monesti. Valitettavasti tuolla ovilla seisoo semmoistakin porukka, jotka oikeasti nauttivat siitä tappelusta ja provosoituvat järjettömän pienistä jutuista. Eikä ollut nyt mikään yleistys, suurin osa kohtaamistani portsareista on ollut erittäin ammattitaitoisia. Tuntuu vaan monesti olevan, että mitä nuorempi kaveri siellä ovella seisoo, sen herkemmin sitä myllyä syntyy. Johtuu varmasti myös sosiaalisista taidoista ja kokemuksen puutteesta. Tämä oli yleistys.

Ois se musta helvetin huono idea vaan luottaa siihen että järkkäri on hyvä jätkä ja varmasti tekee oikeita ratkaisuja ihan vaan sen perusteella että se on joskus viitsinyt istua jonkun kahden päivän kurssin mistä kuka tahansa pääsee läpi.

On se mun mielestä ihan hyvä että ne jutut kuitenkin tutkitaan, kuten SOOSOO tossa jo mainitsi niin siihenkin ammattiin mahtuu omat ääripäänsä, joita vastaan on sitten mukava nauttia edes jonkunnäköstä oikeusturvaa huonon tuurin sattuessa.

Tulipa mieleen kerta kun oottelin keskustassa dösää, kun viereisestä Hesen ovesta lentää ensin pihalle rollaattori, ja perään tönittiin huonokuntonen vanhus, jolla sattu olemaan vielä käsi kantositeessä. Enhän mä tiedä mitä siellä sisällä mahto tapahtua, mutta toi oli vaan niiiiin överi etten meinannu heti uskoa silmiä :rolleyes: .

Muilta osin mulla ei sitten huonoja kokemuksia olekkaan portsareista, muijakaveri tekee viikonloppuisin baarihommia ja sen juttujen perusteella multa kyllä heltiää herkemmin sympatiat sinne portsarin puolelle :D .

Ois se musta helvetin huono idea vaan luottaa siihen että järkkäri on hyvä jätkä ja varmasti tekee oikeita ratkaisuja ihan vaan sen perusteella että se on joskus viitsinyt istua jonkun kahden päivän kurssin mistä kuka tahansa pääsee läpi.

Näin. Ei tuo parin minuutin hapetus maassa kuulosta enää kovinkaan järkevältä, mikäli on noihin paskalehtiin vähänkään luottamista.

Maailmalta kuulleenna poliisit kuulusteluissa haluavat hyvin tarkkaan tietää millaisella "hallintaotteella" henkilöä on viety ulos/kontrolloitu. Erittäin yleinen kysymys ainakin joskus kuulustelijalta oli "oliko käsi välissä..". Eli jos hallintaote on kohdistunut suoraan kurkkuun, silloin se hyvin suurella todennäköisyydellä tietää sanktiota. Varsinkin silloin jos "asiakaan" tajunta on hämärtynyt .

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom