Kysymyksiä pokeille

Älä helvetissä osta käytettyä liiviä. Tai mulle ihan sama, mutta minä en ostaisi.

Jep, en oikeestaan edes harkinnut käytettyjä tai huutonetistä ostamista, liivit kun pitää päästä kunnolla kokeilemaankin.
Ostin rymacolta liivit sitten, tuntuis olevan asialliset ja monet väittää paremmaksi teräaseitakin vastaan kuin dyneemaliivit. Traumalevynkin ostin mut vielä ei oo raaskinu kokeilla käytössä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikö siintä väärien/kaverin paperien käyttämisestä tule edes sakkoja ??

Tulee kaverin paperien käyttämisestä h.todistuksen käyttäjälle rikesakko 70€. Väärennettyjen papereiden kanssa menettely riippuu poliisista/syyttäjästä mutta edullisemmaksi tuskin tulee..

Ja kun nappaat vaikka minulta omat paperit pois, voit olla varma, että perästä kuuluu (varkaus/näpistys).

Et saa takavarikoida vaikka eivät olisi edes minun paperitkaan.

Lainatut ja väärennetyt takavarikoidaan ja poliisi on ollut aina tyytyväinen. Omia papereita ei takavarikoida, eiköhän ne nykyään tunnisteta.

Joo. Mä jouduin väkivalloin ottamaan pois yhdeltä urpolta 60cm teräsputken, jolla se vähän aiemmin huitonu mustalaisia. Tällöin kaveri ryhtyi syyttämään mua varastetun tavaran hallussapidosta.
Hyvä sinä, näin pitääkin toimia, hätävarjeluhan voi kohdistua myös kolmanteen osapuoleen.

Sitä en kyllä ymmärrä miten tuo nyt liittyi tuohon aiempaan.

Tulee kaverin paperien käyttämisestä h.todistuksen käyttäjälle rikesakko 70€. Väärennettyjen papereiden kanssa menettely riippuu poliisista/syyttäjästä mutta edullisemmaksi tuskin tulee..

Lainatut ja väärennetyt takavarikoidaan ja poliisi on ollut aina tyytyväinen. Omia papereita ei takavarikoida, eiköhän ne nykyään tunnisteta.

Ei ole mikään rikos näyttää järkkärille kaverin papereita, ei siitä sakkoja tule. Jos poliisille näyttää niin sitten tulee.

Minkäs minä sille teen, että poliisitkaan eivät toimi lakien mukaan. Mutta tästä on muistaakseni aikaisemminkin väännetty täällä, varmana vielä tässä threadissakin. Eli pokeillahan ei ole toimivaltuuksia takavarikoida mitään.

Hyvä sinä, näin pitääkin toimia, hätävarjeluhan voi kohdistua myös kolmanteen osapuoleen.

Sitä en kyllä ymmärrä miten tuo nyt liittyi tuohon aiempaan.

Siinä näkyy potilaiden lakitietous. Olin siis baarin ovella ja siinä kadulla kaveri heilui tangon kanssa.

Siinä näkyy potilaiden lakitietous. Olin siis baarin ovella ja siinä kadulla kaveri heilui tangon kanssa.

Tietenkin jos kaveri oli heti siinä baarin välttömässä läheisydessä ja vielä aiheutti häiriötä niin siinä tapauksessa voikin ottaa. Mutta mitään yleistä takavarikointioikeutta ei pokeilla ole, eikä pokeille muutenkaan voi kuulua mitään julkista valtaa, koska julkista valtaa voi kuulua vain viranomaiselle. Järjestyksenvalvojien "toimivaltuudet" perustuvat jokamiehen kiinniotto-oikeuteen ja hätävarjeluun / pakkotilaan.

Nykyisin ainakin Lahdessa tulkitaan passilakia (tai mikä nyt onkaan) siten, että kaverin passilla (tai uudella henkilökortilla, on myös matkustusasiakirja) baariin yrittäneiltä voi ottaa matkustusasiakirjan pois ja kiikuttaa poliisille. Tämän jälkeen passi tai henkilökortti perutaan, koska kyseessä on väärinkäytös, ja sitä joutuu anomaan uudestaan. Myöntäminen ei olekaan enää ihan läpihuutojuttu, jos edellinen matkustusasiakirja on peruttu väärinkäytösten vuoksi.

Nykyisin ainakin Lahdessa tulkitaan passilakia (tai mikä nyt onkaan) siten, että kaverin passilla (tai uudella henkilökortilla, on myös matkustusasiakirja) baariin yrittäneiltä voi ottaa matkustusasiakirjan pois ja kiikuttaa poliisille. Tämän jälkeen passi tai henkilökortti perutaan, koska kyseessä on väärinkäytös, ja sitä joutuu anomaan uudestaan. Myöntäminen ei olekaan enää ihan läpihuutojuttu, jos edellinen matkustusasiakirja on peruttu väärinkäytösten vuoksi.
Mitä nyt nopeasti vilkaisin tuota passilakia niin siellä puhuttiin, että viranomainen voi ottaa passin pois tietyissä tilanteissa.

Joskus jos epäilyttää, tulee kysyttyä HETU/ horoskooppimerkki, kaveri yleensä menee aika lukkoon ja näkee eleistä onko omat paperit, vaikka olisikin opetellut ulkoa.
Joskus tuli käytettyä broidin papruja. Poke kysyi ensin hetua ja heti perään horoskooppia, heitin hatusta jonkun vesimiehen. Paperit lähti poken rintataskuun ja sanoi että oikea omistaja voi tulla viikolla hakemaan. Veli kävi ne sitten hakemassa ja kuunteli samalla saarnan ja tiedotuksen siitä että ensi kerralla voi käydä poliisilaitokselta hakemassa. Sain pienen "suostuttelun" jälkeen paprut uudestaan käyttöön. Seuraavana v-loppuna samaan baariin uusi yritys :david:

Tällä kertaa eri poke ja keksi kysyä nimipäivää. Sanoi itse olevansa saman niminen ja satuiluni jälkeen heitti paperit taskuun (myöhemmin kyllä selvisi, että poke bluffasi onnistuneesti, ei ollut saman niminen). Enää en uskaltanut veljelle kertoa vaan kävin pokkana itse hakemassa ne viikolla pois "pikkuveli perkele oli taas ottanut nää mun lompsasta". Homma oli selvä kun sotun osasin kertoa. Oli varmaan puolisokea järkkäri sillä kertaa kun meni sellaisen junnun tarinat läpi. Toki tuli taas se pakollinen "ens kerralla voit hakea poliisilaitokselta" :)

Paperit takavarikkoon ja poliisilaitokselle. Oikea omistaja saa hakea ne sieltä. Riippuu illasta miten tarkkaan niitä papereita kerkeää katsoa. Joskus jos epäilyttää, tulee kysyttyä HETU/ horoskooppimerkki, kaveri yleensä menee aika lukkoon ja näkee eleistä onko omat paperit, vaikka olisikin opetellut ulkoa. Ja viimeistään vaikka tuleekin tiedot kuin apteekin hyllyltä, sanoo että ei ollut oikein ja kaveri rupee mesomaan "olipas prkl!!"/myöntää ettei ole omat paperit.

konstit on monet :whip:

Voi paska, mä en koskaan ole horoskooppiini perehtynyt hyvä kun muistan sen tässä pienellä muistelulla. Tiedä sitten millasta se on pienessä maistissa. :hyper:

Noh pariin vuoteen ei ole enää papereita kyselty muuta kuin, jos on noihin k18 teinibaareihin mennyt.

Kai se pitää alkaa opettelemaan kaikki nimipäivät ja horoskoppit ja muut ettei ajokorttia viedä. :D

Eli pokeillahan ei ole toimivaltuuksia takavarikoida mitään.

Laki järjestyksenvalvojista:

"Järjestyksenvalvojalla on oikeus ottaa pois tarkastuksessa tavatut 1 ja 2 momentissa tarkoitetut esineet ja aineet. Järjestyksenvalvojalla on myös oikeus ottaa pois hänen toimialueellaan olevalta henkilöltä tarkastuksessa tai muuten löydetty esine tai aine, jota voidaan käyttää henkeen tai terveyteen kohdistuvan rikoksen tekemiseen tai sellaisella rikoksella uhkaamiseen taikka jonka tuominen alueelle on muuten lain tai sen nojalla annetun määräyksen mukaan kielletty.

Pois otetut esineet ja aineet on viipymättä luovutettava poliisille taikka, jollei siihen ole lain mukaan estettä, palautettava omistajalleen tai haltijalleen hänen poistuessaan paikalta."

Papereiden tarkistuksesta: Itse kysyn yleensä sen kohdehekilön kaverilta, "mikä kaveris nimi on". Yleensä ne urpot menee lukkoon tai sanoo väärän nimen. Ja voi vee niitten ääliöiden kaa, jotka yrittää mopo/traktorikortilla sisään. Pokkana näyttää paprut vaikka syntymävuosi 1989. Ja eniten ottaa päähän sellaiset imbesillit, jotka luulee olevansa niin aikuisen näköisiä, että niiltä ei kuulu kysyä enää papereita tai suuttuu, jos niiltä kysyy.

Mulla ei muuten oo ees mitään hajua millon mun nimipäivä on. Pitääköhän ottaa selvää ennen ku lähtee paperit?

edit: Ja saako poke ottaa passin pois sillä etten tiedä nimipäivääni? Jos on vanha kuva ja muut tiedot tiedän ja on omat ja voimassa oleva passi niin kuseeko tietämättömyyteen?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom