Kysymyksiä pokeille

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Laitetaas nyt tänne tällanen juttu.

Kaverini jolla on nilkka murtunut ja kipsissä, koitti eilen mennä paikalliseen baariin sisälle, niin järkkäri oli sitä mieltä että kepit pitää jättää narikkaan. Kaverini sitten siihen, että "meinaatko että kävelen käsilläni pitkin mestoja". Silloin järkkärillä välähti, että totta tosiaan, kaverilla voi olla vähän hankalaa toi liikkuminen ilman keppejä ja antoi mennä sisälle.:hyvä: Samalla logiikalla varustettuna ihminen joka tulisi rullatuolilla baariin joutuisi jättämään rullatuolinsa narikkaan ja konttaamaan pitkin lattioita..:rolleyes:

Kaverini jolla on nilkka murtunut ja kipsissä, koitti eilen mennä paikalliseen baariin sisälle, niin järkkäri oli sitä mieltä että kepit pitää jättää narikkaan. Kaverini sitten siihen, että "meinaatko että kävelen käsilläni pitkin mestoja". Silloin järkkärillä välähti, että totta tosiaan, kaverilla voi olla vähän hankalaa toi liikkuminen ilman keppejä ja antoi mennä sisälle.:hyvä: Samalla logiikalla varustettuna ihminen joka tulisi rullatuolilla baariin joutuisi jättämään rullatuolinsa narikkaan ja konttaamaan pitkin lattioita..:rolleyes:

Sillä kepillä on kivaa ja helppoa vetää ihmistä turpaan, PYÖRÄtuolilla se lienee hyvin hankalaa. Se tuossa on ideana ollut. Mutta juu, pakkohan ne tuossa tilanteessa on mukana pitää.

Sillä kepillä on kivaa ja helppoa vetää ihmistä turpaan, PYÖRÄtuolilla se lienee hyvin hankalaa. Se tuossa on ideana ollut. Mutta juu, pakkohan ne tuossa tilanteessa on mukana pitää.
Kyllä itsekin ymmärrän tuon, mutta... Tilanne vain kuulosti niin huvittavalta.:)

Laitetaas nyt tänne tällanen juttu.

Tuohan on ihailtavaa, että osaa myöntää myös erehtyneensä.
Monikin olisi saattanut pysyä järkähtämättömänä kannassaan, kun kerran on jotain suustaan päästetty...

Saattaa olla, että itse jättäisin vastaavassa tilanteessa baarin väliin. Riippuu tietysti paikan luonteesta ja illasta, mutta varsinkin suuri määrä humalaisia takaa ennakoimattomuutta tilanteisiin... Eli ei olisi kiva, jos joku horjahtaisi siihen kipeän kintun päälle:itku:

Täällä onkin käyty hieman keskustelua järjestyksenvalvojan hommista.
Itse olen myös nuori henkilö, juuri täyttämässä 18 vuotta vasta. Mielessäni on pidemmän aikaa kypsynyt ajatus järjestyksenvalvojan, vartijan tai portinvartijan hommista väliaikaisena iltaduunina. Tarkotus olisi siis tehdä kyseistä työtä harrastusmielessä keikkaluontoisesti - ei vakituisesti - ja samalla rahoittaa opiskeluja ja elämistä. Näkisin tämän työn pienenä haasteena ja näin mielenkiintoisena kokeiltavana. Lisäksi alalle ei ilmeisesti tarvitse kummempaa koulutusta kuin jv-kortin tai väliaikasen vartijan koulutuksen.
Mistä siis lähteä liikenteeseen? JV-kortin hankkimisesta ilmeisesti, jonka pystyy hankkimaan 18 vuotta täytettyä (mun tapauksessa kahen viikon päästä). Entäs keihin ottaa yhteyttä ensiksi ja mimmoisia hommia voisi suositella tämmöiselle kokemattomalle nuorukaiselle? Omaan pientä kamppailulajitaustaa ja olen urheillut ikäni, joten fysiikka on melkolailla kunnossa, lisäksi tarkoitus olisi mahdollisesti aloittaa vapaaottelu lähiaikoina. Tästä voisi ammentaa pientä alalla tarvittavaa tekniikkaa, fyysisiä taitoja ja tarvittavia otteita. En siis kuvittele, että ammatissa pitäisi olla välttämättä hirveä kaappi tai tappaja, mutta pientä auktoriteettia ja varmuutta se varmasti toisi.
Mihinkään ovelle tuskin heti pääsee, mutta vaikka festareille, muihin massatapahtumiin tai raflan narikkaan voisi olla zäänssejä.

Kokeneet karpaasit, lava on teidän!

Vastauksia odotellen: Viihtari

Vartijan hommat on siitä parempia, että sopivassa kohteessa voit opiskella mielin määrin. Siis luet tenttiin tms. koko vuoron ja nostat huonoa palkkaa.

Ovihommissa taas pääset parempiin rahoihin ja naisiin käsiksi. Noita töitä tosin on vaikeampi saada, joten ei muuta kuin festareille tai vartijaksi vaan aluksi. Vartijahommista-/koulutuksesta ei sinulle itsellesi tule kuluja, toisin kuin JV-koulutuksesta.

Täällä onkin käyty hieman keskustelua järjestyksenvalvojan hommista.
Itse olen myös nuori henkilö, juuri täyttämässä 18 vuotta vasta. Mielessäni on pidemmän aikaa kypsynyt ajatus järjestyksenvalvojan, vartijan tai portinvartijan hommista väliaikaisena iltaduunina. Tarkotus olisi siis tehdä kyseistä työtä harrastusmielessä keikkaluontoisesti - ei vakituisesti - ja samalla rahoittaa opiskeluja ja elämistä. Näkisin tämän työn pienenä haasteena ja näin mielenkiintoisena kokeiltavana. Lisäksi alalle ei ilmeisesti tarvitse kummempaa koulutusta kuin jv-kortin tai väliaikasen vartijan koulutuksen.
Mistä siis lähteä liikenteeseen? JV-kortin hankkimisesta ilmeisesti, jonka pystyy hankkimaan 18 vuotta täytettyä (mun tapauksessa kahen viikon päästä). Entäs keihin ottaa yhteyttä ensiksi ja mimmoisia hommia voisi suositella tämmöiselle kokemattomalle nuorukaiselle? Omaan pientä kamppailulajitaustaa ja olen urheillut ikäni, joten fysiikka on melkolailla kunnossa, lisäksi tarkoitus olisi mahdollisesti aloittaa vapaaottelu lähiaikoina. Tästä voisi ammentaa pientä alalla tarvittavaa tekniikkaa, fyysisiä taitoja ja tarvittavia otteita. En siis kuvittele, että ammatissa pitäisi olla välttämättä hirveä kaappi tai tappaja, mutta pientä auktoriteettia ja varmuutta se varmasti toisi.
Mihinkään ovelle tuskin heti pääsee, mutta vaikka festareille, muihin massatapahtumiin tai raflan narikkaan voisi olla zäänssejä.

Kokeneet karpaasit, lava on teidän!

Mitään porttivartijaahan ei varsinaisesti ole, vaan lähes poikkeuksetta kaikki nämä portilla olevat vartijat ovat paikallisvartijoita.
Vartijaksi jos nyt päätät lähteä niin ota vain yhteyttä rohkeasti johonkin vartiointi firmaan (G4S, Securitas, Turvatiimi, FPS jne). Alalla on kova työvoimapula, niin hyvin suurella todennäköisyydellä sieltä jotakin töitä myös sulle löytyy.

Valitsemasi firma myös yleisesti ottaen maksaa koulutuksen, joka kestää 40h.

Mikään karpaasi ei tartte vartijan hommissa ainakaan olla. Riippuen tottakai hieman kohteesta mitä menee tekemään, mutta jos jotain porttivalvomoa haluaa tehdä, niin niitä fyysisiä ominaisuuksia harvemmin tarvitsee.

Grosskopf kertoikin jo noita hyviä puolia.

Vartijan hommat on siitä parempia, että sopivassa kohteessa voit opiskella mielin määrin. Siis luet tenttiin tms. koko vuoron ja nostat huonoa palkkaa.

Ovihommissa taas pääset parempiin rahoihin ja naisiin käsiksi. Noita töitä tosin on vaikeampi saada, joten ei muuta kuin festareille tai vartijaksi vaan aluksi. Vartijahommista-/koulutuksesta ei sinulle itsellesi tule kuluja, toisin kuin JV-koulutuksesta.

Juurikin noin. Frendi mm. lueskeli eräässä kohteessa koulun pääsykokeisiin useita tunteja per vuoro, ja pääs sisälle kouluun. Eli se ihan ammatikseen luki tentteihin.. :D Poke hommissa luin joskus juoppohullun päiväkirjaa, mutta aika vähälle toi lukeminen siellä ovella/narikassa jää.

Purtsia sen verran kompatakseni että noi porttivalvojomat ovat ihan tajuttoman tylsiä kohteita. Ite joskus otin PS3 mukaan töihin ja pelasin koko vuoron COD4:sta ja GTA4:sta. Kattelin myös pari leffaa siinä vuoron aikana.

^lol! Juurikin noin.

Itse asiassa portsareille sellainen kysymys, että saako teidän ravintoloissa miten lukea lehtiä/kirjoja?

Itse olen ollut ravintoloissa missä ei saa lukea tyyliin mitään, ja ravintoloissa missä taas on ihan ok lueskella rauhallisena iltana. Tietenkin niin, ettei palvelu/kohtelu kärsi. ;)

Aikoinaan arvostamani ravintola-alan kouluttaja sanoi koulutuksessa, että "kun hommat on tehty, ja paikat siistinä, niin hänen puolestaan on ihan hyväkin että lukee vaikka päivänlehteä. Siitä on helppo sit aloittaa porina asiakkaan kanssa." Olen hänen kanssaan samaa mieltä.

Entä muut?

^lol! Juurikin noin.

Itse asiassa portsareille sellainen kysymys, että saako teidän ravintoloissa miten lukea lehtiä/kirjoja?

Itse olen ollut ravintoloissa missä ei saa lukea tyyliin mitään, ja ravintoloissa missä taas on ihan ok lueskella rauhallisena iltana. Tietenkin niin, ettei palvelu/kohtelu kärsi. ;)

Aikoinaan arvostamani ravintola-alan kouluttaja sanoi koulutuksessa, että "kun hommat on tehty, ja paikat siistinä, niin hänen puolestaan on ihan hyväkin että lukee vaikka päivänlehteä. Siitä on helppo sit aloittaa porina asiakkaan kanssa." Olen hänen kanssaan samaa mieltä.

Entä muut?
En portsari/vartija ole, mutta itse en näe siinä mitään pahaa. Kunhan asiakkaat eivät saa sitä kuvaa, että heidän palvelu on vain lukemisen välissä tapahtuva pakkopulla :D

Sama hommahan pätee muissa asiakaspalveluduuneissa ja toimistotöissä. On typerää pyöritellä peukaloita jos ei hommia ole. Silti joissain paikoissa ei saa edes kuunnella radiota koska "tänne on tultu tekemään töitä, ei kuuntelemaan musiikkia" :rolleyes:

Itselläni ainakin pauhaa musiikki omassa työhuoneessa ja seuraan tapahtumia netistä. Hektisempinä hetkinä sitä ei vaan ehdi istua surffailemassa. Töiden hoitamista tämä ei siis estä.

Tosi paikkakohtaista. Joissain ketjupaikoissa ei saa edes istua työvuoron aikana, mutta yksityisen omistajan kuppilassa saa lukea, syödä, istua yms. työvuoron aikana, kunhan se ei näytä siltä, että olet siellä vain noita ed. mainittuja asioita tekemässä.

Mä en nyt tiedä, mistä on tullut käsitys, että ovihommia on vaikea saada nykypäivänä. Se on fakta, että hyviin kohteisiin ja kunnollisille palkoille on vaikea päästä. Se vaatii ainakin Tampereella käytännössä sen, että olet toiminimellä tai talon kirjoilla töissä. Tai sitten oot kohdevastaavana firmalla, joka maksaa kunnollista liksaa (ne firmat on harvassa). Firmat kyllä ottaa ns. kokeiluvuoroon aika heppoisin perustein, mutta toisaalta epäsopivien työntekijöiden karsinta on kovaa ja vaihtuvuus suurta...

Kysyjälle vinkiksi; otapa selvää mitkä ovat asuinpaikkasi suurimmat jv-firmat ja laita ansioluotteloa eteenpäin. Lähes kaikilla firmoilla on myös nettisivut, joista monesti löytyy valmis työnhakukaaveke.

Mä en nyt tiedä, mistä on tullut käsitys, että ovihommia on vaikea saada nykypäivänä. Se on fakta, että hyviin kohteisiin ja kunnollisille palkoille on vaikea päästä.
Aivan. Ainakin Helsingissä pääsee helposti tekemään ovia rekryfirmojen kautta, jos ei surkee palkka haittaa. Varmaa tollasesta kannattaa alottaa, niin myöhemmin voi mennä keulii työkokemuksellaan parempipalkkasille oville.

Tietyssä hommassa voi myös ihan rennosti ottaa vaan lepoa. Esim jos on hälytysvuorossa eikä ole kuin pari ruksattavaa kierrosta listalla jonka jälkeen jäädään oottaan hälyjä niin mikä jottei voi vetää sikeitä hälyjen välissä.

Aivan. Ainakin Helsingissä pääsee helposti tekemään ovia rekryfirmojen kautta, jos ei surkee palkka haittaa. Varmaa tollasesta kannattaa alottaa, niin myöhemmin voi mennä keulii työkokemuksellaan parempipalkkasille oville.
paljoko rekryfirmat maksaa tunnille suunnilleen. ois hyvä ku kukaan ei lähtis alle 20 tuntipalkalla mihinkään jos on esim 6h paikka, se ois kaikkien työntekijöiden etu.

paljoko rekryfirmat maksaa tunnille. ois hyvä ku kukaan ei lähtis alle 20 tuntipalkalla mihinkään, se ois kaikkien etu.

Tarkoitatko, että työntekijät ikäänkuin liittoutuisivat yhteen kollektiivisesti vaatimaan riittävää liksaa ja kunnollisia työehtoja?
No mutta sehän on mainio idea. Voitaisiin kutsua sellaista systeemiä vaikka "ammattiliitoksi".

mielestäni on suoraansanottuna idoottimaista tehdä jollain 10e tuntiliksalla noita hommia. se on varmaa että hinnat poletaan niin alas ku mahdollista ku aina löytyy hulluja jotka seisoo vaikka 5liksalla siellä ovella. pikkasen pitäis itteensä osata arvostaa. jos siis tuntiliksalla tekee. sama koskee monia muitakin työpaikkoja suomessa, ei makseta palkkaa ku tekijöitä löytyy halvemmallakin, tuttu ilmiö mm rakennusalalta. toisaalta pakkohan se leipä on jostain revittävä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom