Kysymyksiä pokeille

Ikää on vähän, ja portsarituttuja ilmeisen vähän, joten vaihtoehdoksi taitaa jäädä pokefirmat. Nyt on hyvä sauma saada keikkoja kun erityisesti yksityistilaisuuksia alkaa olemaan pikkujoulujen myötä.

Juurikin näin! Itse kun aloitin reilu seitsemän vuotta sitten ovihommat yksin sellaisen räkälän ovella. Eikä todellakaan ollut 18 vuotiaalle märkäkorvalle sillon mikään helpoin paikka alottaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sama homma, yksinään seisoskelin räkälän ovella. Sieltä saa tarvittavan kovuuden ja itseluottamuksen, kunhan muutaman vuoden siellä painii. Sitten on rispektit kohillaan ja pääseekin isojen poikien kans paremmille mestoille.

Toinen vaihtoehto, jos haluaa ookoo ovelle, niin painelee tunturiin. Siellä on firmat alkanut jylläämään ja ottavat töihin lähes ketä tahansa, jolla on kortti.

Eilen saunaillan jälkeen lähdin muutaman työkaverin kanssa baarissa käymään.
Minulla ei siellä niin paljon tuttuja ollut joten lähdin ulkopulelle juttelemaan mukavia poken kanssa:D oli kyllä todella reilu jätkä harvoin olen näin reiluun ovimieheen törmännyt, joskus näkee semmosia tiukkapipoja jotka ei muuta sano kun että otappa henkkarit esiin jos sisälle meinaat päästä, ja jos muuta niiltä kyselee niin ne näyttää vaan siltä että heitänkö sinut ulos nyt vai kohta.
Tunnin verran suunilleen juttelin tuon reilun poken kanssa mukavia samalla kun se avasi ovia muille baariin tuleville, kyselin siltä melko paljon tietoa ja vinkkejä että miten itse pääsisi ovimiehen hommiin töihin. Juttu tuokion päätteeksi iskin rahaa portsarin käteen ja kiitin hyvästä palvelusta:D

Tässä vielä muutama kyssäri mitä en eilen hoksannut kysästä:
- onko portsareilla yleensä muita hommia kun tämän ovien availu? tarkoitan tällä sitä että tekeekö kukaan mitään muita hommia portsari hommien lisäksi.
- itsellä on tällä hetkellä hyvä työ joten en siitä kovin mielelläni luopuisi, mutta onko se mahdollista että arkisin tekee muita hommia ja sitten viikonloppuisin availee näitä ovia?

- onko portsareilla yleensä muita hommia kun tämän ovien availu? tarkoitan tällä sitä että tekeekö kukaan mitään muita hommia portsari hommien lisäksi.
- itsellä on tällä hetkellä hyvä työ joten en siitä kovin mielelläni luopuisi, mutta onko se mahdollista että arkisin tekee muita hommia ja sitten viikonloppuisin availee näitä ovia?

Mitä näet portsareita baarien ovilla niin väittäisin, että melkein 90% prosentille se on vain sivutyö. Meillä homma toimii siten, että viikolla ovilla on yleensä nämä kaverit jotka ovat ammatiltaan järjestyksenvalvojia. Viikonloppuisin kun taas tarvitaan enemmän ukkoja niin eninosa on näitä jotka käyvät viikot päivätöissä ja tulevat viikonloppuisin ovelle. Osa tekee sitä rahasta ja toinen puolisko sitten "harrastus" mielessä.

Jep, tosiaan ikäporras kääntyy viikon päästä kolmannelle kymmenelle että teininä en taida keretä hommia edes tekemään.

Joo ei sun tosta iästä kannata huolehtia. Oot kuitenkin kohta jo 21v. Ite alotin goldin tavoin hommat 18-vuotiaana ja ihka ensimmäinen vuoro oli 5h yksin räkälän ovella. Täytyy sanoa, että hommat lähti käyntiin hienosti ja nyt on tehty jo monenlaista mestaa.
Ei noi hommat ole iästä kiinni vaan monesta muusta seikasta.
Ja tietenkin ovihommista sä saat "ovikokemusta" pelkästään olemalla siellä ovella, ei se vanheneminen susta hyvää portsaria tee, vaan sinä itse.

Kyllä mä nykyään teen päiväduunia "normaalisti" 7-19 maanataista perjaitaihin. Perjantai ja lauantai sitten ovella.
Suunniteltu muijan kanssa muuttamista ens vuoden alkupuolella täältä pimeimmältä pohjanmaalta manseen, silloin varmaan voisin ainakin vähän aikaa tehdä ovihommia mansessa tyyliin tiistai-lauantai. Tai varmaan tuonne jonnekki ens syksyyn asti.

Joo ei sun tosta iästä kannata huolehtia. Oot kuitenkin kohta jo 21v. Ite alotin goldin tavoin hommat 18-vuotiaana ja ihka ensimmäinen vuoro oli 5h yksin räkälän ovella. Täytyy sanoa, että hommat lähti käyntiin hienosti ja nyt on tehty jo monenlaista mestaa.
Ei noi hommat ole iästä kiinni vaan monesta muusta seikasta.
Ja tietenkin ovihommista sä saat "ovikokemusta" pelkästään olemalla siellä ovella, ei se vanheneminen susta hyvää portsaria tee, vaan sinä itse.

Sähän näyttäisit vieläki olevan 18v?

Kuuluuko baarin ulkopuolella, heti siinä kadulla/pihalla tapahtuvat väännöt enää pokelle?

En nyt osaa sanoa tarkaan mikä kuuluu ja mikä ei kuulu, mutta nyrkkisääntö siellä missä oon ite töissä, että kaikki ovelta kivenheiton päähän kuuluu.

Kuuluuko baarin ulkopuolella, heti siinä kadulla/pihalla tapahtuvat väännöt enää pokelle?

Kyllähän se lähiympäristö käsittääkseni kuuluu.

Jos 2 jätkää tulee ulos baarista ja alkaa mättää toisiaan turpaan 5m baarin ovesta, kuuluu se poken vastuualueelle. Tai jos baarijonossa tulee joku rähinä.
Varsinaista lakipykälää tosta vissiin ei oo, et montako metriä baarista mihinkin suuntaan.

Viisaammat korjatkoot jos oon väärässä, mut tällänen kuva mulla on.

Saako sen kopion poliisin hyväksymispäätöksestä heti kun vie todistuksen ja passikuvat vai tuleeko perästä vasta?

Riippuu varmaan poliisilaitoksesta, jossain pikkukylässä vois olla mahollistakin saada lähes heti... Todennäkösesti muutaman päivän joudut kuitenki odottamaan.

Lakipykälistä ei ole tietoa, mutta ainakin kotikaupungissa kadulla ravintolan edessä tapahtuvasta pahoinpitelystä tulee kyseiselle paikalle järjestyshäiriömerkintä.
Eli poliisi paikalla käydessään kirjaa tapahtuman baarin osoitteeseen.
Eli tätä kautta poken kannattaa niihinkin puuttua.

Lakipykälistä ei ole tietoa, mutta ainakin kotikaupungissa kadulla ravintolan edessä tapahtuvasta pahoinpitelystä tulee kyseiselle paikalle järjestyshäiriömerkintä.
Ok. Lähinnä sillä kävi mielessä, että jos joku baarireissu nuo muutamat ei-niin-lehmänhermoiset tutut joutuvat isompaa porukkaa vastaan kähinään, niin kannattaako siitä pokelle käydä sanomassa (toisin sanoen kuuluuko heille) vai mennä itse väliin.
Mitäs näistä järjestyshäiriömerkinnöistä baarille seuraa? X-kappaletta ja sakko/rangaistus vai?

Ok. Lähinnä sillä kävi mielessä, että jos joku baarireissu nuo muutamat ei-niin-lehmänhermoiset tutut joutuvat isompaa porukkaa vastaan kähinään, niin kannattaako siitä pokelle käydä sanomassa (toisin sanoen kuuluuko heille) vai mennä itse väliin.
Mitäs näistä järjestyshäiriömerkinnöistä baarille seuraa? X-kappaletta ja sakko/rangaistus vai?

Kuuluuko se pokelle,riippuu kai siitä itsestään ja/tai minkälainen ohjeistus hänelle on annettu.

Tarpeeksi merkintöjä saaneet kapakat ovat aika heikoilla lupa ja aukioloaika hakemuksissa.
Ja tietty se anniskelulupa voidaan huonoimmassa tapauksessa peruakin.
Ja ilmeisesti myös nimismies voi vaatia lisää järjestysmiehiä per tietty asiakasmäärä kuin normaalisti.

Ei kai yksittäistapauksista ole mitään rangaistuksia baareille annettu,en ainakaan tiedä.

Laki järjestyksenvalvojista määrittää jv:n toimialueeksi ravintolassa ko. paikan lisäksi ns. välittömän läheisyyden. Mikä se välitön läheisyys taas sitten on, riippuu ihan tulkinnasta (viimekädessä asia tulkitaan oikeudessa). Esim. omassa työkohteessa katson välittömäksi läheisyydeksi porttikongin, jonka päässä ravintolan ovi sijaitsee. Ravintolaan pyrkivien jono kuuluu myös jv:n toimialueeseen.

Itse en lähde välittömän läheisyyden ulkopuolella tapahtuviin tappeluihin väliin, ellei tilanne ole todella paha, esim. maassa makaavaa potkitaan joukolla. Antaa poikien / tyttöjen tapella, jos siltä tuntuu. Parempi kadulla, kuin ravintolassa sisällä ;).

väittäisin, että melkein 90% prosentille se on vain sivutyö.
Eikö kaikesta sivutyöstä mene 40% veroja?? vai onko tohon jotain poikkeuksia, jätetäänkö verot näiden "sivutyö pokejen" kohalla yleensä maksamatta tms?

Miten kukaan suostuu tolla veroprosentilla seisomaan viikonloppuyöt ovella?:wtf:

Eikö kaikesta sivutyöstä mene 40% veroja?? vai onko tohon jotain poikkeuksia, jätetäänkö verot näiden "sivutyö pokejen" kohalla yleensä maksamatta tms?

Miten kukaan suostuu tolla veroprosentilla seisomaan viikonloppuyöt ovella?:wtf:

Eihän tuo ole kuin ennakkoprosentti. Eli palautuksina saadaan takas, jos se on ollut liian korkea. Ja usein nuo narikkapalkat vielä ilmoitetaan itse verottajalle ja sehän on ihan sama mikä se ennakkoprosentti on jos ne tulot lätkäistään vasta sinne veroehdotukseen. Tosin nykyään sinne ei kaiketi enää pitäisi muita tuloja tulla kuin pelkät tipit pokejen osalta.

Eli siis eihän nyt sivutyötä eri tavalla veroteta kuin päätyötä lopullisessa verotuksessa. Ennakkoprosentti on vain usein suurempi progressiivisen verotuksen johdosta. Poken hommissa, kun vähintään osa palkasta ilmoitetaan itse verottajalle, voidaan noilla kikkailla ja käytännössä maksaa ne verot silloin kun lystää ja jos on epärehellinen niin jättää jopa maksamatta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom