Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Eli jos painat esim 80kg, 5x120kg per jalka tuossa liikkeessä olis kyllä varsin kova suoritus jo. Mutta kuten sanoin, ei oikein oo olemassa mitään määritelmää ns. riittävälle lihaskunnolle. Terveydelliseltä kannalta asia on sit eri, mutta sillon ei puhuta tuollasista suorituksista.
Enkka on 6x120kg 90-kiloisena ja haen että mikä olis sopiva kilomäärä polven kuntoutuksen kannalta että se kestäis monipuolisesti voimailua ja juoksua tai ei ainakaan jäisi heikkoudesta kiinni. No joo, sanoitkin ettei mitään rajaa taida olla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei oo rajaa. Mitä vahvempi sitä enemmän voimaa. Varsinainen toiminnallinen vahvuus tulis sitten erilaisilla koordinaatiopohjasilla nopeus- ja kimmoisuustreeneillä voimatreenin lisäksi.

@jto käykö sulle koskaan niin että teet jollekin oikein hienosti suunnitellun ohjelman mutta ei toimikaan yhtään ? Mietin sitä kun aloittelijoilla nousee tulokset yleensä kokoajan tyylillä kuin tyylillä. Voiko käydä niin että "surkean ohjelman" vaihto hienosti suunniteltuun hidastaakin kehitystä. Mietin sillä kun kovia tuloksia on tehty ohjelmilla jotka ovat teoriassa ihan paskoja.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
@Predatori Mä suunnittelen ohjelmia neljän viikon pätkissä ja siltikin modausoptiolla. Jos mulla on tyypin lähtötaso tiedossa, suunnittelu on hieman helpompaa. Ellei oo tasoa tiedossa, se treeni kyllä itessään kertoo, missä mennään eli ei oo mikään tarve tehdä lähtötasotestejä jne. Aika hyvin siinä näkee, miten se touhu etenee ja tarviiko muutella ja mitä.

Aina joku syy, miksi kehitystä ei tule ja se tietenki pitää selvitellä. Tottakai joskus on joillakin ongelmia tiettyjen liikkeiden kanssa ja kehitys voi olla tosi hankalaa. Tää on sit usein vahvasti yksilökamaa ja joskus hyvinki haasteellista. Esim kyykky 180, penkki 80, veto 210 jne. Tällasissa spesiaalitapauksissa ei tuu koskaan tapahtumaan mitään valtavia loikkia kehityksessä sen ongelmaliikkeen kohdalla. Sen kehitys tulee olemaan tosi hidasta ja se on muuttujille herkempää, kuin muut. Mutta kehittyä sekin silti voi. Mitään valmispohjia jne en käytä valmennuksessa ja kaikki tehdään käsityönä ilman appeja jne. Näin mä näen parhaat mahdollisuudet siellä laatupuolella rakennella treenejä. Aina se aloittelijakaan ei kehity tuosta vaan ja monesti hyvinkin pitkän linjan nostajalle saadaan hyvää kehitystä. Kumpaakin on nähty vuosien saatossa, vaikken ihan aloittelijoita mukaan ota.

@JH4 Kyllä niillä saa hyvin pureuduttua heikkoihin kohtiin, muttei niitä itseisarvoisesti kannata käyttää. Esim. penkki kehittyy parhaiten erilaisilla liikettä sisältävillä variaatioilla, ei pelkillä pidoilla. Hyvin usein mulla kuitenkin on käytössä stoppeja tarvittavissa kohdissa liikerataa. Videon pelkkä käsilläpito on sitten sama kuin telineestä nosto kyykyssä vaikka. Kun tehdään selkeen yliraskaana, se poistaa suht tehokkaasti tärinöitä jne. Se ei kuitenkaan kehitä itse nostoa mitenkään. Eli sama tuossa penkissä. Se stoppi tulis tehdä siinä nivelkulmassa, mihin se treenivaikutus halutaan.

Mulla on semmonen ongelma, että ainut luotettavasti treenirytmi tällä hetkellä on:

Ma -
Ti - puntti
Ke - puntti
To -
Pe - lätkä
La - lätkä
Su -

Ongelmana lähinnä on se, että miten nuo puntit olis järkevin toteuttaa. Ylä/ala-jako olis helppo, mutta arveluttaa vain kerran viikossa koko kropan jumppaaminen.

Pidemmän reenitauon jälkeen olen nyt lähtenyt liikkeelle kahdella vuorotreenillä, 1-2 salia viikkoon riippuen muista menoista.

1:
Kyykky
Pena
Ylätalja
Facepull
Maha suoraan/pidot

2:
Mave
Pystäri
Supersarjana hauis kp + penkki kp
Maha kiertäen

Pari ekaa liikettä 3*4-6*6-hengessä pääliikkeinä, muuten 3-5*10+. Ennen mavea rinnallevetoa tatsin ylläpitämiseksi.

Aion joka tapauksessa kokeilla jonkun aikaa miten noiden peräkkäin vetäminen tike toimii, mutta minkälainen näkemys sulla on? Onko tolla kyykystä ja penkistä seuraavana päivänä vetämisellä ja uudelleen punnertamisella erityistä etua/haittaa verraten siihen, että keskittys jonkinlaiseen maven ja kyykyn vuorotteluun tiistaina ja punnertamiseen keskiviikkona?

Onko noi mistä syystä nuo päivät ainoat luonnolliset? Kyllä siinä vois ihan hyvin tehdä pari päivää putkeen samojakin asioita. Eli käytännössä sun ajatuksen mukaankin.

Moro. Mikä on paras keino päästä eroon lievästä jumista? Penkki on nyt pari viikkoa laskusuhdanteessa ja varsinkin ojentajat, mikä oli ennen vahvuus, niin on nyt heikkous. Onko nyt järkevintä pitää totaalitaukoa vai ottaa kevyempiä treenejä ja seurata tilannetta?

Vaikee sanoa, kun en tiedä sun tekosia. Montako treeniä on ollu laskusuunnassa? Voimaa treenaat oletan. Mihin nosto jumitti aiemmin ja mihin nyt? Yleensä muutama lisälepopäivä riittää, mutta pari viikkoa kevyempää tekee hyvää sekin.

Vaikee sanoa, kun en tiedä sun tekosia. Montako treeniä on ollu laskusuunnassa? Voimaa treenaat oletan. Mihin nosto jumitti aiemmin ja mihin nyt? Yleensä muutama lisälepopäivä riittää, mutta pari viikkoa kevyempää tekee hyvää sekin.
Nyt on niin sanotusti piikkausvaihe käynnissä ja tämä oli kolmas tai ehkä neljäs heikompi treeni. Ojentajiin tuntuu hyytyvän vaikka ne on yleensä aina ollut vahvuus toisin kuin rinnalta lähtö. Syynä voi toki olla, että olen normipenkin lisäksi tehnyt toisena päivänä kapeapenkkiä, kylläkin sarjoilla mihin jäänyt 2-4 toistoa varaa.

Joo eiköhän siellä oo pientä ylitreeniä vaan. Ylimäärästä lepoa, kevennettyä treeniä ja sen iisimmän treenin vaihtasin normileveydelle. Vaikka sit raskaampana päivänä sarja pari kapeempana. Ei se voima noin vain mihinkään katoa, jos oot peruskaudella kuitenkin saanut kehitystä ookoo?

Onko noi mistä syystä nuo päivät ainoat luonnolliset? Kyllä siinä vois ihan hyvin tehdä pari päivää putkeen samojakin asioita. Eli käytännössä sun ajatuksen mukaankin.
Kokopäivätyön, opiskelujen loppuunsaattamisen ja muksun hoitamisen kalibrointi vetää aikabudjetin minimiin. Noissa aikaikkunoissa on muksulla harrastukset ja vieläpä semmosessa paikassa, että sali on kivenheiton päässä. Eli tuolloin voi istua jossain hallin aulassa tyhjänpanttina tai sitten käydä salilla sen tunnin ku se oikein tarjottimella annetaan.
Ensi keväänä jos saisi opiskelut pakettiin, niin sitten voikin taas tiputella treenit vähän paremmin pitkin viikkoa. Siihen asti mennään sillä mitä saadaan...

Noilla siis mennään ja sillon teet, ku pystyt. Kyl se siitä rauhottuu aikanaan :) Aika paljon pikkulapsiarjessa touhuavien kanssa oon teettänyt kotitreenejä pienissä pätkissä ja ihan raskasta kamaa, ei mitään jumppahommia. Aika hyvin niillä saa tuettua sitä kokonaiskehitystä. Eräskin herra valitteli, ettei oikein kerkee treenaan, mutta nykyään tekee 2-5 kpl 15-30min treenejä kotona per päivä ja salilla kerran kaks viikossa. Tuloskunto hyvinkin komeesti nousussa koko ajan.

Oon nyt tässä pystäriä treenannu tavotteellisesti ja tällä hetkellä strictinä ykkönen on n. 85kg. Tavote on saada 90kg nostettua. Omat statsit on 175cm/92kg. Oon huomannu et korkee volyymi toimii mulla hyvin ja nyt oon tehny 5x viikkoon pystäriä tai jonku variaation siihen. Mulla pystärissä heikkona kohtana pään yläpuoli ja loppuojennus. Miten tota heikkoo kohtaa kannattais lähtee parantamaan?

Alla vielä esimerkkitreenit viikon ajalta:

Ma 10.10 Pystäri strict 5x5x67.5kg
Pystäri istualtaan kp 4x15x17.5kg/käsi
Skullcrushers 3x8x40kg
Leuat myötäote 3x5

Ti 11.10 Istualteen kp pystäri 5x6x35kg/käsi
Kapea penkki 4x3x105kg
ylätalja 3x8
Kyykky 3x8

Ke 12.10 Push press 3x5x75kg
Skull crushers 3x8x45kg
Kulmasoutu 3x8x80kg
Viparit eteen käsipainoilla 3x10x12.5kg

To 13.10 strict pystäri 5x8x55kg
Kapea penkki 4x8x85kg
Vipunostot sivuille 3x10x7.5kg/käsi
Leuat 3x6

Pe 14.10 Istualteen pystäri kp 6x12x25kg
Vinopenkki 3x6x90kg
Facepull 3x10
Hammer curl 3x5x25kg/käsi

Mun mielestä tuossa on liikaa. Ihan peruskauden treeneiksikin. Tai sitten sarjojen tulis olla selkeen helppoja. Mikä sulla on ollut kehitys viimesen 2kk aikana? Heikon paikan ongelmaan pitää pureutua suoraan sen nivelkulman/lihaspituuden mukaan. Eli esim pinnoilta nostoja ja stoppeja siinä heikossa kohdassa.

Mun mielestä tuossa on liikaa. Ihan peruskauden treeneiksikin. Tai sitten sarjojen tulis olla selkeen helppoja. Mikä sulla on ollut kehitys viimesen 2kk aikana? Heikon paikan ongelmaan pitää pureutua suoraan sen nivelkulman/lihaspituuden mukaan. Eli esim pinnoilta nostoja ja stoppeja siinä heikossa kohdassa.
Kyllä oon yleensä sarjoihin muutaman toiston jättäny varaa. Kerran viikossa oon saattanu vähän tiukemman pystärin tehdä. Otin 3 viikkoa sitten tiukan ykkösen 82.5 kilolla. Siitä video alla:

View: https://www.youtube.com/shorts/lNBjuVtlnyY

Tänään otin kolmosen 80 kilolla strictinä. Joten kyllä siinä ainakin vähän kehitystä on tullut.

No se kehitys tuossa tietenki merkkaa. Jos sulla on sitä tapahtunut, ei treenikään oo ongelma. Hieman sitä kausijakoa ja panostusta ongelmakohtaan lisää vaan.

sattuu etykyykky aika paljon ranteisiin. miten ranteita ja muita yläkropan lihaksia kannattais venytellä että sais kivuttomammin tehtyä etukyykkyä. ja sitten onko ok jos tekee etukyykyn kovimmat setit vetoremmeistä pitäen?

Ihan normivenyttelyinä kaikessa rauhassa ja säännöllisesti. Netistä löytyy ranteen koukistajien venyttelyä tai wrist flexor stretching -hauilla. Vaihdellen 10x3s ja 1x60s välillä. Muutakin forkkua tietenkin kannattaa auki saada. Ellet oo painonnostaja, remmit tietenki täysin ok. Monella oteleveys ja vain pari sormea alla toimii hyvin. Tai faaraotyyli.

sattuu etykyykky aika paljon ranteisiin. miten ranteita ja muita yläkropan lihaksia kannattais venytellä että sais kivuttomammin tehtyä etukyykkyä. ja sitten onko ok jos tekee etukyykyn kovimmat setit vetoremmeistä pitäen?
En haluu spoilaa bileitä, mut itellä tohon ei auttanu oikeen mikään. Mulla oli/on tarpeeks liikkuvuutta tähän liikkeeseen, mut ranteet räntyyt ärtyy silti väkisin ku painoa on tarpeeks.
Vetoremmit auttaa kyl ranneongelmaan, mut itellä se otteen tukevuus kärsii niillä. Oma ongelma-alue on yläselän liikkuvuus. Mutta silti, vaadittava minimi liikkuvuus on olemassa, ja se ei mulla riitä poistamaan ikäviä sensaatioita. Tämä vaan mun kokemus.

Suositut

Back
Ylös Bottom