Kysymyksiä etukyykystä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja anaski
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo ihan hyviä pointteja jonazn:lla ja Kemmerillä, mutta en nyt ymmärrä miten toi smith auttaa tohon anaskin esittämään alkuperäseen ongelmaan vartalon kaatumisessa eteenpäin isoilla painoilla. Mielummin vahvistaisi niitä vatsoja sillä vapaalla etukyykyllä ja vaikka vatsalihasliikkeillä. Tosin jos haluaa vaan saada rasitusta reisille eikä välitä tukilihaksista niin sillon smith voi olla paikallaan. Ihan järkeväähän sitäkin on vuorotella sen vapaan etukyykyn kanssa.

Muistaakseni tarkoitin, että myös smithillä voi olla treenaamisessa sijaa, eikä tarvitse aina tehdä vapailla painoilla. Olen täysin samaa mieltä kuitenkin kanssasi, että tukilihaksia kannattaa vahvistaa.

Tiivistetään: aloittelijoiden kannattaa mun mielestä tehdä suurin osa treeneistä vapailla painoilla ja sitten kun on jo lihasmassaa huomattavasti ja voi myös päätellä että joku vapaapainoliike ei sitä parhaalla mahdollisella tavalla kehitä, kannattaa hakea ratkaisua myös laitteista ja smithistä.

Eli ihan oon samaa mieltä, että ihan aluksi kannattaa pistää tuo keskivartalon korsetti kuosiin, koska sen merkitys jatkuvalle treeniuralle ja muutenkin terveydelle on erittäin tärkeä.

Etukyykky smithissä kuulostaa kyllä ihan saatanan tyhmältä ja vaaralliselta. :O Mitä seuraavaksi, rinnallevetoa smithissä? Hauiskääntöä?

Jees,elikkä etukyykkyä oon nytte täs hionu noin 3 viikkoa ja videoita ja kaikkia oon kattonu tekniikasta sun muusta,mielestäni tekniikan hallitsen ihan kiitettävästi,mutta sitä tangon paikkaa en meinaa nyt millään löytää! se vituttaa nyt aika ankarasti,koska jää aina sarjat tekemättä kun rupee tanko valumaan olkapäiltä alaspäin,tai tosta solisluilta/etuolkapäiltä..Onko jotai vinkkejä antaa kelläkää toho paikan löytämisee?

Et Jusa maininnut otetta millä teet. No, siitä riippumatta tangon valuminen on seurausta siitä että sulla tippuu kyynärpäät alas tai sä kallistat koko ylävartaloa eteen.

Pidä ne kyynärpäät ylhäällä, painopistettä lähellä kantapäitä (ei päkiöillä) ja selkää suorassa. Tämä kaikki helpottuu kun ottaa voimilleen sopivat raudat :)

teen sillä "faarao" asennolla :) selkä mulla ei vois olla enää suoremmassa mielestäni :D mutta kai se täytyy sitten vielä kerran kokeilla ens viikolla ja kokeilla et kiinniittää huomiota kyynerpäihin..Reisien voimaan nähden teen sopivilla painoilla,mutta en saa niistäkään kaikkia hyötyä irti kun en saa tankoa pysymään paikallaan :/

- Kuinka paljon prosentteina etukyykyn painot yleensä ovat verrattuna takakyykkyyn?

Tämä taitaa vaihdella yksilötasolla aika paljon ja olen lukenut melko radikaaleistakin eroista, tyyliin 100 kg etukyykky 150 kg:n takakyykyllä. Itse kun olen tuota takakyykkyä tehnyt sellaisena painonnosto-ATG-tyylisenä niin etukyykkäsin joskus 120 kg ykkösen varmaan n. 140-145 kg takakyykky-ykkösellä, ilman sen kummempia harjoitteluja (etu/taka n. 85% siis). Riippunee siis siitä, millainen takakyykkytyyli on - ilmeisesti tuo etukyykky menee sen verran puhtaammin jaloille, että monet selkäkyykkääjät yms. eivät sen takia liikuta siinä niin isoja romuja (korjatkaa jos puhun paskaa).

Mitä tulee tuohon tangon valumiseen sarjojen aikana: itseäni auttoi kun tietoisesti keskityin nostamaan olkapäitä kattoa kohti (teen siis tuossa rive-asennossa), muuten alkoi heti valumaan. Lisäksi jämptimmät keskivartalopaineet auttoivat.

Tämä taitaa vaihdella yksilötasolla aika paljon ja olen lukenut melko radikaaleistakin eroista, tyyliin 100 kg etukyykky 150 kg:n takakyykyllä. Itse kun olen tuota takakyykkyä tehnyt sellaisena painonnosto-ATG-tyylisenä niin etukyykkäsin joskus 120 kg ykkösen varmaan n. 140-145 kg takakyykky-ykkösellä, ilman sen kummempia harjoitteluja (etu/taka n. 85% siis). Riippunee siis siitä, millainen takakyykkytyyli on - ilmeisesti tuo etukyykky menee sen verran puhtaammin jaloille, että monet selkäkyykkääjät yms. eivät sen takia liikuta siinä niin isoja romuja (korjatkaa jos puhun paskaa).
Olen nyt jo pitemmän aikaa tehnyt etukyykkyjä ja minulla tuo voimaero on muodostunut lähes täsmälleen samanlaiseksi. Maksimi takaa 140 ja edestä 115. Ilmeisesti tuossa 75-90% kieppeillä takakyykystä enemmistöllä harrastajista nuo etukyykyn lukemat pyörivät.

teen sillä "faarao" asennolla :) selkä mulla ei vois olla enää suoremmassa mielestäni :D mutta kai se täytyy sitten vielä kerran kokeilla ens viikolla ja kokeilla et kiinniittää huomiota kyynerpäihin..Reisien voimaan nähden teen sopivilla painoilla,mutta en saa niistäkään kaikkia hyötyä irti kun en saa tankoa pysymään paikallaan :/

Mulle se liike on opetettu niin, että "faarao" asennossa kädet nostetaan reilusti ylös ja tankoa ei saa puristaa. Se lepää siinä solisluiden ja olkapäiden päällä. Tuo selän ryhti ja käsien asento vaikuttaa myös siihen, miten helposti saat vedettyä happea toistojen välissä.
Isommilla painoilla kyykystä ylös tulossa työnnän itseäni periaatteessa taaksepäin. En mitenkään radikaalisti selkä kaarella, mutta hillitysti, niin paino tulee helpommin ylös. Tosin isommilla painoilla on aina joku varmistamassa, jos sattuu nosto kaatumaan liikaa taakse- tai eteenpäin.
Pyydän anteeksi kirjoitusvirheitä ja syytän niistä väsymystä. :david:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tein ensi kerran etukyykkyä pari päivää sitten. Tein tuolla faarao-tyylillä, mutta paino tuntui tosi ikävältä olkapäissä, tarkemmin sanottuna olkapään ja ojentaja/hauiksen välissä. Ja edelleen on siitä kohti ne paikat kipeinä joissa tanko oli (etureidet vähemmän). Yritin nostaa tankoa ylemmäs, mutta se olisi painanut jo kurkkuani. Onko tähän vain totuttava vai onko jotain kikkoja ehkäistä moinen jatkossa?

Tein ensi kerran etukyykkyä pari päivää sitten. Tein tuolla faarao-tyylillä, mutta paino tuntui tosi ikävältä olkapäissä, tarkemmin sanottuna olkapään ja ojentaja/hauiksen välissä. Ja edelleen on siitä kohti ne paikat kipeinä joissa tanko oli (etureidet vähemmän). Yritin nostaa tankoa ylemmäs, mutta se olisi painanut jo kurkkuani. Onko tähän vain totuttava vai onko jotain kikkoja ehkäistä moinen jatkossa?

Joo sulla on ollut väärässä kohin se tanko, alkuun voi tuntua että siinä tukehtuu mutta kyllä siihen tottuu.

Oukei, nostan tangon siis rohkeasti kurkulle.

Mulla ainakin tanko tulee kurkussa olevaan "kuoppaan", solisluiden päälle ja olkapäiden kuoppien kohdalle. Aluksi tosiaan meinaa tukehtua, mutta kyllä se siitä....

Heh, toi on muuten vittumainen fiilis kun on raskas nosto ja huomaa et tanko yrittää tappaa sut kuristamalla. No siihen tottuu mutta aluksi tuntuu ikävältä jos tanko siirtyy liian lähelle kaulaa.
On muuten todellakin etukyykky hyvä vatsalihasten vahvistusliike.

Heh, toi on muuten vittumainen fiilis kun on raskas nosto ja huomaa et tanko yrittää tappaa sut kuristamalla.

Mä oon yrittänyt laskea tangon sen yhden olennaisen sentin alemmaksi nostamalla kaulaa ylöspäin, jolloin tanko jää sen kuopan kohdalle eikä henkitorven korkean kohdan päälle --> ei paina henkitorvea. Tämä on ollut Suuri Oivallus, jonka jälkeen en ole enää kuristunut kesken sarjojen. :thumbs:

On muuten todellakin etukyykky hyvä vatsalihasten vahvistusliike.
nii o ja sit viel vähä eristävii liikkei pääl ni tuntuu seuraavan aamun

Kannattaa jättää ne pikkurillit ja nimettömät laittamatta tangon alle jos etukyykkää työntöotteella. Ei väännä ranteita niin paljon tämä tyyli. :thumbs:

työntöote on anatomisestikin parempi ku ristiote. Ja sithän se tanko on oikein ku tuntuu että siihen kuristuu. Idea siinä on että se on mahollisimman lähella kantapäiden päällä..

E: Ite käytän kovissa lyhyissä sarjoissa rannesiteitä aika tiukalla. Ne vielä ikäänkuin työntää tankoa kurkkuun päin.

Back
Ylös Bottom