Kysy fitness-kisoista (kisakysymykset&kisaajien tsemppailut tänne, ei kisaforumille!)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PriYa
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
En voi laittaa sinne sivuille ihmisten yhteystietoja, mikäli he eivät erikseen anna lupaa. Kannattaa tsekata esim. numerotiedustelusta. :)

Välimatka ei useimmiten haittaa, sillä ainakin mun kohdallani suurin osa valmennuksesta tapahtuu etänä. Digikuvien, mailien ja puhelinsoittojen välillä pystytään tekemään jo paljon. Tietty kisan lähestyessä on hyvä käydä näyttämässä kuntoa valmentajalle ainakin pari kertaa.

Minusta sun kannattaisi ehdottomasti ottaa yhteyttä vaikka Birgittaan tai Jaanaan. Fitnessliiton kautta voi varmaan myös saada heidän yhteystietonsa, mikäli viitsit vaan ottaa luurin käteen ja soittaa KP:lle. :)

edit: Jaanan mailiosoite on muuten jaana.kotkansalo@pp.inet.fi.

Olen jo itse asiassa ollutkin yhteydessä Jaanaan! Mut ajattelin, jos oulussa (lähempänä mua) olis joku, niin olis hiukka helpompaa. Mut taidan kääntyä Jaanan puoleen, ku vaikutti tosi kivalta, vaikka vain "sähköä" ollaankin vaihdettu. Olis kiva saada itselle "ammattiauttaja" punttihommissa, niin sais jotain tulostakin aikaiseksi:D

Tämä nyt ei ole fitness kisoista varsinaisesti, mutta nuo hiilaripäivät dieetillä kiinnostaa. Kun tässä nyt itekin olen dieettiä koittanut vääntää ja aivan paikallaan polkenut jo pitkään. Mulla on ollut nuo kalorivaihtelut käytössä ja nyt sitten päätin testata tuon hiilaritankkauspäivänkin, että jos siitä olis apua paremmin. Käsittääkseni paino nousee sen jälkeen, mutta tuolla kisafoorumissa oli ainakin jollain jo heti sit seuraavalle päivälle paino alkanut tippua. Eli kuin pian ton tankkauspäivän jälkeen painon olis tarkotus taas alkaa tippuun?
Mulla tais kyllä lähinnä vetää takapakkia rajusti tuon takia. Mulla oli tankkauspäivänä normaalisafkojen lisäks muroja, karjalanpiirakkaa ja jädeä.
Paino oli seuraavana aamuna kilon enemmän ja siihen jäi. Nyt on siis kolmas päivä tankkauksesta ja paino ei ole tipunut yhtään. Eli näillä näkymin tankkauspäivä toi mulle vaan lisää painoo. Mulla on ollu kalorit keskimäärin 1600 tossa aikasemmin. Tankkauspäivän kalsut n. 3700 ja sitte siitä tän viikon ois 1000kcal, 1300kcal ja 1600kcal päiviä niin että edelleen keskiarvo viikolta jaettuna päiville ois tuo 1600.

Hei!
Onko Jyväskylässä mitään tahoa/järjestöä tms. joka osaisi neuvoa fitness asioissa?

Olen harrastanut tanssia 5 vuotta ja punttista vähän vähemmän. Saliharrastus on välillä tavoitteellisempaa ja välillä fiilispohjalta tapahtuvaa. Fitness vapaaohjelmineen kuulostaisi kahden rakkaan (tanssi ja sali) yhdistämiseltä, joiden yhteensovittaminen onkin ollut unelmissani jo kauan.

Fitnessliiton sivuja olen lukenut sekä tutustunut Faidran ylläpitämään fitnessflow sivuun. Mainitsemasi pari kirjaa ovat myös llainaamisen alla :)

Viimeksi muokattu:
Pippuri, eiköhän se paino siitä taas humpsahda. Mulla se jumitti usein melkein seuraavaan viikonloppuun siellä korkeissa lukemissa. Kuinka kauan olet dieetannut tähän asti? Ei se tankkauspäivä VOI kerätä läskiä, kun kalorit on kuitenkin keskiarvoltaan miinuksella. Yhden päivän aikana käytännössä voit lihoa ihan yhtä paljon kuin yhden päivänä aikana voit laihtua - eli käytännössä et mitään. :D Eihän yhden päivän dieetillä saa muuta kuin nestettä pois... periaatteessa siis yhden päivän mässäilyllä ei myöskään voi saada kuin nestettä sisään. Olettaen, että keskiarvo on edelleen miinuksella.

HeatN, en kyllä keksi muuta kuin että ottaisit yhteyttä paikallisiin kisaajiin. Esim. Yhtä#Hauista voisi ehkäpä osata vinkata sulle ihmisiä, joihin kannattaisi ottaa yhteyttä. Vaparifitnessasioista en tiedä - se kun yleensäkin on hyvin yksinäistä puurtamista, joka vaatii joko todella motivoituneen treenaajan (että jaksaa ottaa itse selville kaiken) tai valmentajan (joka kertoo mitä pitää tehdä).

Hei Pippuri!

Se taisin olle minä, jolta lähti paino heti tippumaan mässäilyn jälkeen. Mulla vähän vaihtelee nuo syöntipäivän mainingit. (Mie en voi puhua hiilaripäivästä, koska kaikki mahdollinen uppoo.) Joskus kroppa lähtee ihan ylikierroksille ja välillä menee muutama päivä, että saa perjantaipainon takaisin.

Jos painosi on junnannut pidempää paikallaan ja kalorit on noin alhaalla, niin silloin tod.näk. aineenvaihduntasi on ruvennut hidastamaan tahtia. Hiilaripäivä saattoi olla ihan hyvä juttu. Voi vain kestää jonkin aikaa, kun kroppa rupee lisäämään kierroksia. En olisi yhtään huolisssani. Miullakaan ei paino hievahtanutkaan alaspäin pariin viikkoon kunnes viiden päivän aikana romahti 2kg, eli vähä liikaakin. Sit tasasin tilanteen kahden päivän armottomalla mässäämisellä. Paino nousi 3kg ja nyt kolme päivää siitä oli pakko tänään vaihtaa työhousut haalareihin, kun vanhat meinas pudota päältä. Eli hyvin on kuona taas lähtenyt liikkeelle..

Mie edelleen painotan sitä, että on tosi tärkeää pitää se aineenvaihdunta käynnissä ja se ei onnistu muuten kuin syömällä ja sporttaamalla riittävästi sekä antamalla keholle silloin tällöin kunnon shokkihoitoa!

Kiitokset jälleen neuvoista.
Mulla tosiaan on pidempään jo junnannut paikallaan, joten itekin epäilin tuota että aineenvaihdunta vaan on niin huonossa jamassa. Mulla on taustalla useemman vuoden "syömishäiriö" eli siis en ole syönyt juuri mitään. Siitä kyllä on jo aikaa, mutta en tiedä "muistaako" kroppa tuota jollain tapaa ja herkemmin sitten alkaa siirtyä säästöliekille kun alkaa ruoka vähetä. Lähdin liikkeelle kuitenkin 2400kcal ja dieetin suunnitellussa puolivälissä saavutin tuon 1600 josta en ainakaan suunnitellut tiputtavani enää jollei ole sitten aivan pakko. Toivotaan tosiaan että tuo erittäinkin suurikalorinen päivä auttoi asiaa sitten kuitenkin. Mielenkiinnolla odotan miltä näyttää sitten viikonloppuna.

Täällä kans yksi jonka paino junnaa...Eka hiilaripäivä oli viime sunnuntaina. Paino nousi vain 400g, mutta jäi siihen. Jos menee kuten viime dietillä voi tosiaan olla, että paino pysyy jopa viikon "korkeammalla". Tekis kans mieli kokeilla oikein "mättöä" josta ninuli puhui :) Kuinkas usein ninuli pidät noita syöntipäiviä? Tuntuu, että mun "ongelma" on se, että oon offillakin liian tiukka ja tarkka...Hyväpuoli on, että painoa ei tarvi paljon pudottaa, mutta paino putoo dietillä TOSI hitaasti. 4kg pudottamiseen tarvin sen 14vkoa....

Heips Aivi!

Ottaisin nuo lainausmerkit veks! Tiedän kyllä, että monet fitnesspimut on hullun tarkkoja syömisensä suhteen AINA! Mie en todellakaan kuulu siihen kastiin. Kilot ei kerry, kun oon menossa ihan koko ajan. Nukkuakin kerkeen max6h/yö. Mulla lähti samantien 3kg, kun jätin herkut jokapäiväisestä syömisestä ja taisin vielä lisätä kunnon safkan määrää. Kroppa reagoi paljon paremmin dieettiin, kun norm ruokavalio ei ole liian tiukka. Mulla tippuu paino väkisinkin, jos en herkuttele, koska en saa millään ahdettua puhdasta ruokaa riittävästi.

Olen pannut merkille kisaajista, jotka ovat tosi tarkalla pitkän aikaa, että kun he antavat itselleen rankan kisarupeaman jälkeen ottaa vähän rennommin, niin ulkomuoto muuttuu aika nopsaa. Se tiukoille vedetty aineenvaihdunta, joka ottaa omansa...?

Minulle yksi elämän nautinnoista on ehdottomasti syöminen, enkä halua tieten tahtoen sitä jatkossa vähentää! Sen ansiosta olen myös onnistunut hankkimaan aika hyvän bodin. (johan rupes omakehu löyhähtelee..!) Oonki aina sanonut, et tän mamman lihakset on kasvatettu pullalla!

Piti siihen kysymykseenki vastata.. Juu kyl mie meinaan pitää mässypäivän joka la. Mut viikot mennään jo tiukemmin. Pidän hiilarit aiks alhaalla. Muutama näkkäri ja vihanneksia, sekä tietysti palari. Aamulla muroja ja jogurttia 90kcal:n edestä. Protskua syön >200g. Tämmöi on tehonnut tosi hyvin. Kun taas alkaa junnaus, pitää ruveta keksimään uusia kujeita. Rupeehan sieki Aivi kisojen jälkeen SYÖMÄÄN! Johan tuli tarinaa....

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Kiitos ninuli vinkeistä :) Aion muuttaa tapojani kisojen jälkeen. Tykkään kyllä syömisestä, mutta olen liian tiukkis :) Täytyy vähän muuttaa asennetta...Tietynlainen tarkka syöminen on juurtunut liian syvälle, mutta ehkä niitä nyörejä vois vähän löysätä...Vois dietitkin sujua "paremmin". Täytyy vielä sanoa, että ihailen ninuli sun asennettasi :)

Mua kiinnostais nuo pituusluokka jaot bodyfitness kisoissa. En oikeen ymmärrä että miksi se pituus raja on alle 163cm ja yli 163cm. Käsittääkseni Suomessa keskipituus naisilla on 168cm. Mun mittapuun mukaan kyllä 164cm pituuset on aika lyhyitä ja he kuuluisivatkin lyhyitten sarjaan. Mielestäni on aika iso ero jos vaikka 178cm ja 164cm seisoo lavalla vierekkäin. Ja kun katoin starttilistaa syksyn bf kisoihin niin siellä oli muistaakseni enemmän osallistujia tossa pitkässä luokassa. Mikä on teidän kisaajien mietteet tähän asiaan? Eikö sitä pituusluokkaa voisi esimerkiksi nostaa johonkin 167cm:iin. Sitten sais ainaskin mitellä oman pituusten kanssa, kun noilla lyhemillä tuota lihasta tarttuu hieman eri malliin:D

Ite oon suhkot pitkä (173cm) ja sen takia oonkin miettinyt tota juttua...

Elkku, suomalaisten naisten keskipituus oli 2003 tehdyssä tutkimuksessa 163,5cm. Eli ollaan tällästä tappikansaa.:D Ja eikös se raja ole 164cm?

Nuo keskipituudet vaihtelee sitten mittauksen mukaan. Ite oon lukenut jostain artikkelista ton 168cm ja kun googletin niin tuli paljon erilaisia keskipituustuloksia. Tuo 164cm sopis ihan hyvin olemaan keskipituus silloin jos otetaan kaikki alle 80-vuotiaat mukaan, mutta mun käsityksen mukaan nykyajan naiset on paljon pidempiä mitä ennen vanhaan. Kun alan miettimään omaa tuttava piiriä, niin kyllä suurempi osa on lähempänä 170cm kun 160cm. Mutta mää varmaankin tunnen sitten vaan enemmän pitempiä ihmisiä?!:) Tunnen myös paljon naisia jotka on yli 180cm:siä (ei kyllä liity kauheesti asiaan:D ).

Mutta pointtiahan oli se että miten pystytään vertailemaan esim. 164cm ja 180cm:stä kilpailijaa? Niin kuin on nähty joskus esim. tavallisen fitneksen puolella. Kun nykyään bf kilpailijoita on jo niin paljon niin luulis että pituusluokatkin vois jakaa hieman erillä tavalla. Eriäviä mielipiteitä saa tulla kyseisestä aiheesta...

HeatN, en kyllä keksi muuta kuin että ottaisit yhteyttä paikallisiin kisaajiin. Esim. Yhtä#Hauista voisi ehkäpä osata vinkata sulle ihmisiä, joihin kannattaisi ottaa yhteyttä. Vaparifitnessasioista en tiedä - se kun yleensäkin on hyvin yksinäistä puurtamista, joka vaatii joko todella motivoituneen treenaajan (että jaksaa ottaa itse selville kaiken) tai valmentajan (joka kertoo mitä pitää tehdä).

Kiitos neuvoista.
En vain voi lähettää privaattiviestejä kenellekään, joten jos Yhtä#Hauista voisi vinkkailla minulle Jyväskylän fitnessosaajista (itsekin niihin lukeutuen?) olisin kiitollinen. Itselläni tämä homma vielä lapsenkengissä mutta haaveilla ja mietiskellä aina saa ja täytyy. OIkein kiva kipinä ja leijailu tuntuu tuolla vatsanpohjassa ja rintakehässä kun mietinkin mahdollista tavoitteelisempaa fitnesstouhuamista:)

Mua kiinnostais nuo pituusluokka jaot bodyfitness kisoissa. En oikeen ymmärrä että miksi se pituus raja on alle 163cm ja yli 163cm. Käsittääkseni Suomessa keskipituus naisilla on 168cm. Mun mittapuun mukaan kyllä 164cm pituuset on aika lyhyitä ja he kuuluisivatkin lyhyitten sarjaan. Mielestäni on aika iso ero jos vaikka 178cm ja 164cm seisoo lavalla vierekkäin. Ja kun katoin starttilistaa syksyn bf kisoihin niin siellä oli muistaakseni enemmän osallistujia tossa pitkässä luokassa. Mikä on teidän kisaajien mietteet tähän asiaan? Eikö sitä pituusluokkaa voisi esimerkiksi nostaa johonkin 167cm:iin. Sitten sais ainaskin mitellä oman pituusten kanssa, kun noilla lyhemillä tuota lihasta tarttuu hieman eri malliin:D

Samaa ihmettelen minäkin. Turun tulevissa kisoissa on pitkässä sarjassa huomattavasti enemmän kisaajia. Rajana oli tosiaan alle 163cm ja yli. Tuon rajan vois kyllä nostaa ylemmäs!

Eikö kukaan muu kuin aivi halua ottaa kantaa tohon pituus kysymykseen?

No, hyvä että ees joku:)

Kansainväliset sarjajaot body fitnessissä:

1. tasan ja alle 158cm
2. tasan ja alle 163cm

3. tasan ja alle 168cm
4. yli 168cm

Eli kotimaan kisoissa on siis tehty kahtiajako, ja samalla tuo linjaus noudatta kansainvälisten kisojen body fitness juniori jaottelua, eli
1. tasan ja alle 163cm
2. yli 163cm

IFBB:n sääntökirjasta katsastin vielä kertaalleen nuo kansainväliset sarjajaot, ja siellä ne oli laitettu noin. Onneksi on sentään edes jotain sarjajakoja kotimaan kisassa. Ennen vanhaan (eikä nyt niin kovin kauan aikaa sitten) sitä pönötettiin kaikki kisaajat yhdessä ja samassa rivissä, ja minkä lyhyet ehkä lihaspyöreydessä tms kenties voittivat, niin tietynlaisessa näyttävyydessä sitten ehkä hävisivät.

Ja taas mää täällä kyselemässä:D Kiitti edellisistä vastauksista.

Miten paljon te kilpailevat fitness tytöt teette aerobista liikuntaa viikossa off:lla? Ja jos teette niin minkälaisilla sykkeillä ja tehoilla? Mikä on teidän mielestänne liikaa aerobista jos tavoitteena on maksimaalinen lihaskasvu?

Käsittääkseni aerobista ei kauheesti sais tehdä jos haluaa lihasta. Oon ite yrittänyt löytää tähän jotakin kultaista keskitietä mutta vaikeeta se on. Oon ite tehhy nyt noin kuukauden verran tosi vähän lenkkiä kun oon vaan yrittänyt kasvattaa sitä lihasmassaa. Olo ei oo kyllä kauheen hyvä kun tuntuu että on tosi läski olo koko ajan. Tietty sitä pitäs sitten vissiin yrittää syödä vähemmän mutta sitten taas toisaalta kun yrittää lihasta lisää niin pitäs syödä paljon...

Ja taas mää täällä kyselemässä:D Kiitti edellisistä vastauksista.

Miten paljon te kilpailevat fitness tytöt teette aerobista liikuntaa viikossa off:lla? Ja jos teette niin minkälaisilla sykkeillä ja tehoilla? Mikä on teidän mielestänne liikaa aerobista jos tavoitteena on maksimaalinen lihaskasvu?

Käsittääkseni aerobista ei kauheesti sais tehdä jos haluaa lihasta. Oon ite yrittänyt löytää tähän jotakin kultaista keskitietä mutta vaikeeta se on. Oon ite tehhy nyt noin kuukauden verran tosi vähän lenkkiä kun oon vaan yrittänyt kasvattaa sitä lihasmassaa. Olo ei oo kyllä kauheen hyvä kun tuntuu että on tosi läski olo koko ajan. Tietty sitä pitäs sitten vissiin yrittää syödä vähemmän mutta sitten taas toisaalta kun yrittää lihasta lisää niin pitäs syödä paljon...

Itse pohdiskelen saman "ongelman" kanssa.Offilla oon tehny 2-3 (aamu)lenkkiä. Kestoltaan yleensä joku 30-40min.Joskus pidempiäkin. Sykkeitä vaihdellen. Lisäksi ohjaan jumppia, joten niistä tulee kans muutama aerobinen viikkoa kohden. Ja lisäksi paljon hyötyliikuntaa :) Tän dietin jälkeen oon päättäny vähentää aerobisia offilla. Tykkään kovasti lenkkeillä ja painokin pysyy kurissa, mutta kohtuus kaikessa. Mielestäni 2 aerobista per viikko on ihan passeli! Tietysti jos tykkää tehdä enemmän aerobista, niin on syötäväkin reilummin :)

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom