Kysy fitness-kisoista (kisakysymykset&kisaajien tsemppailut tänne, ei kisaforumille!)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PriYa
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Voi että ootte kaikki aloittaneet niin nuorina. Mä oon jo 27 ja nyt vasta oon alkanut haaveileen kisoihin osallistumisesta. Vaikka tässä ei iällä nyt kauheeta merkitystä ole, niin harmittaa silti vähän kun ei löytänyt punttiharrastusta jo parikymppisenä.

beeibe sanoi:
mites toi valmentajan kanssa te ootta sitte toiminu? Kui usein näätte ja tekeekö se sit justiin ohjelmat ja ruokavaliot jne... vai kui paljo se on matkassa tässä jutussa. Mä oon nyt 20 ja kuite suht tuore tapaus tällä saralla, niin luulen et mun ois parasta turvautuu aluksi valmentajan apuun ja tietotaitoon ja siinä samalla sitten kartuttaa omaakin.
Aloittaessani Niina teki mulle ohjelmat ja aloin heti treenaamaan uuden treeniohjelman mukaan, syöminen oli silloin vielä niin ja näin - tuohon aikaan olin vielä julmetussa sokerikoukussa ja karkkia meni ainakin jossain määrin melkein joka päivä. Kyllä siellä kaapissa silloin tällöin rahkapurkkikin vieraili, välillä poistui sieltä mun kitusiin (en erityisemmin tykännyt tuolloin) ja välillä vihreän nukkapeitteen kasvattaneena roskikseen. Kesä 2004 opetti mulle aika kivasti miten syödä oikein ja sen jälkeen homma oli paljon paremmin hanskassa. Niinaa näin ekan kerran kuukauden päästä siitä kun sain ohjelmat ja tuolloin hän veti mulle ensimmäisen treenin. Sitä ennen se "kovaa treenaaminen" oli ollut kyllä vähemmän kovaa, vaikka itse luulin treenaavani muka jo tositosi kovaa. Pah. No... kaiken oppii aikanaan. Tuostakin on toki menty eteenpäin. Alussa näin siis valmentajaa n. kerran kuussa ja silloin yleensä treenasin hänen kanssaan ja hiukan katsottiin miten homma on edennyt. Niina myös soitti mulle usein ja minäkin soitin hänelle, siitä oli kovasti apua. Voitte arvata miten esim.silloin kävi, kun seisoin kassajonossa karkkipussi kourassa ja luurissa näkyy soittajana "Niina-PT". ;) Valmentajahan on käytännössä töissä 24/7 ellei erikseen sovita. Pitää olla aikaa ja kiinnostusta vastata valmennettavan kysymyksiin.

Myöhemmin kun olen vaihtanut valmentajaa, olemme yhteyksissä tekstarein, sähköpostein ja käyn näyttäytymässä aika-ajoin riippuen mikä kausi on menossa. Valmentajani treenaa samalla salilla joten siellä tulee törmättyä melkein joka päivä, vaikka läheskään aina ei edes jutella mitään. Syksyllä Bull valmensi mua jopa niin etänä, että minä olin Arizonassa ja valmentaja täällä Suomessa. Ohjeet tuli sähköpostissa ja minä lähettelin välillä kuvia ja fiiliksiä ja sen mukaan edettiin. Kisadieettinikin alkoi kun olin vielä toisella puolella rapakkoa ja ensimmäiset 1.5kk kisadieetistä olin etävalmennuksen armoilla. Kummasti se pelkkä paperilappunen täynnä ohjeita saa sen ahterin liikkeelle joka aamu. Suomeen palattuani kuntotsekkauksia pidettiin 3-4 viikon välein ja tuolloin yleensä tehtiin myös muutoksia ohjelmaan. Käytännössä yhteydenpito on hyvin pitkälti valmennettavan itsensä harteilla. Minä kun olen tällainen höpöttäjä ja tykkään kirjoittaa, niin varmaan se Bullin sähköpostilaatikko on välillä mun kuulumisista liiankin täynnä. :nolo:

Otan kyl mielellää vinkkejä vastaan valmentajista ja varsinki täällä pohjoisessa olevista ja pitää alkaa itekki sitte tsekkailee nuita nettisivuja ja ettiin sopivaa ihmistä. Motivaatiota multa kyllä löytyy enemmän ku tarpeeks ja se kaikki tulee varmasti tarpeesee :D
Pohjoisessa valmennushommia tekevät ymmärtääkseni ainakin Jaana Kotkansalo (Kemi) ja J-P Pulkkinen (Rovaniemi). Heiltä varmasti voisi kysäistä myös keitä he suosittelisivat, mikäli heillä ei ole tilaa uusille. Jaanan mailiosoite tuolla fitnessleiri-threadissa olikin, J-P:lle näyttäisi löytyvän hänen sivujensa kautta (googleta ”jiipee”).

edit:
vanilja sanoi:
Voi että ootte kaikki aloittaneet niin nuorina. Mä oon jo 27 ja nyt vasta oon alkanut haaveileen kisoihin osallistumisesta. Vaikka tässä ei iällä nyt kauheeta merkitystä ole, niin harmittaa silti vähän kun ei löytänyt punttiharrastusta jo parikymppisenä.
:anssi:
En voi olla taas kerran läväyttämättä tänne paria uskomatonta inspiraatiokuvaa. Katie Madden, aloittanut treenaamisen 31-vuotiaana, kisannut ekan kerran 43-vuotiaana kehonrakennuksessa... siitä hyppäys fitnessiin ilman MITÄÄN pohjaa vapaaohjelmalle, ja viime vuonna hän lopulta kilpaili 46-vuotiaana karsintojen jälkeen USA:n Fitness Nationalseissa. Kuka sanoikaan, että on liian vanha aloittamaan?

GL_KMadden0604_0214.jpg
DSC_2205.jpg

vanilja sanoi:

Oikeesti toi huoli ja harmi on turhaa. Asenteella ja sillä miten asiat tekee esim. salilla on paljon enemmän merkitystä kuin sillä kuinka kauan jotain on tehnyt.
Moni on treenannut vuosia ja taas vuosia, mutta se ei kerro vielä mistään mitään. Eikä kukaan kysy sulta kisalavalla että "no niin vanilja, kuinka monta vuotta olet treenannut näihin kisoihin?". :)

Jopas Faidra postasi mahtavan näköisiä kuvia :eek: Enhän mä itteeni vanhaksi tunne, mutta väkisinkin miettii sitä, missä kunnossa olisi jos ois aikaisemmin löytänyt tämän harrastuksen. Se on kyllä totta, että asenne ratkaisee :)
Eikös muuten Heli Tuutti aloittanut kisailun aika varttuneena?

vanilja sanoi:

27 ilmoittautuu täälläkin, ja tosiaan saliharrastuksen löysin vasta viime syksynä, ja enempi tosissaan treenannu vasta joku 3kk. Eipä minulla kyllä mitään kisatavoitteita olekkaan, kunhan omaksi ilokseni käyn riehumassa.

Inkeri sanoi:
Moni on treenannut vuosia ja taas vuosia, mutta se ei kerro vielä mistään mitään.

Ihan totta: jos reenaa alussa väärin (kuten useimmat tekevät) ja syö väärin (kuten useimmat tekevät), ekat vuosi tai kaksi menevät kuitenkin näiden asioiden opetteluun.

Punttien nostelu ja oikea ravintohan ei todellakaan ole ydinfysiikkaa: tietoa on saatavilla paljon ja lukemalla sekä ihan reenaamalla ja erilaisia dieettejä kokeilemalla oppii, mikä sopii itselle. Valmentajasta lienee apua (itsellä siis EI ole punttiennostoon valkkua) siinä, että valmentaja on yleensä asiantuntija ravinnossa ja reenauksessa ja siis koulutettu ihminen, joka todella on paneutunut lihasmassan kasvatukseen ja rasvaprosentin pienennykseen tähtääviin asioihin. Valmentaja osaa myös lajissa kuin lajissa arvioida kehitystä sekä - tärkeää aloittelijoille - neuvoa oikeissa nostotekniikoissa sekä muokata ohjelmaa ja painoja kehityksen mukaan.

vanilja sanoi:

itse alotin kisaamisen vasta 33 vuotiaana, ja saliharrastuksen siinä 30 iän hujakoilla lasten syntymien jälkeen ja täysillä heti alusta alkaen, hyvät taustajoukot apuna. Ainahan sitä voi surkutella mitä jos olisi aloittanut aiemmin, mutta se on aika turhaa. Tässä lajissa kuitenkin on hurjasti hyötyä kaikista muista urheilulajeista joita on treenattu pohjalle... eli aikaa on !!!

Mäyräkoira sanoi:
Olikohan peräti päälle 50? Ja salireeniä Heli Tuutti ei ollut harrastanut pahemmin nuoruudessaan.

Heli on 59 v. Upeita nuo Katien kuvat-

vanilja sanoi:

Ja ikää mulla 28. Punttien kanssa riehunut jotain 6-7 vuotta ja kisoista haavellut, välillä haaveet unohtaneena, varmaan vuodesta 2001 kun töllöstö saatui tulemaan fitsness-kisoja:rolleyes: . Nykyisin haaveet on paljon voimakkaampia ja ehkä toteutettavissa olevia, kiitos Pakkiksen ja Punttimimmien:D . Täältä saa tosi hyvin tietoa ja MOTIVAATIOTA omiin treeneihin sekä myös niihin haaveisiin:whip: . Etenkin kuvista, mitä on aina välillä täällä vilahdellut;). Näkispä niitä vaan enemmän..pysyis into yllä:D

Mua kiinnostais tietää, ku on kauheesti erilaisia fitness-kilpailusarjoja (bodyfitness, fitness classic...??? ), että mitä eroa niillä on. Missä sarjassa pitää olla kauheesti lihaksia ja missä vähän vähemmän jne..?

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Faidra sanoi:
Pitäkääs mimmit silmät auki toukokuussa. Mä olen tässä kevään mittaan itsekseni rakentanut kattavaa, täysin ei-kaupallista sivua kaikille fitness-kisaamisesta kiinnostuneille ja avaan sen toukokuussa kun kisahössötykset on ohi. Sinne tulee käytännössä ikäänkuin artikkelien muodossa kaikki tieto mitä olen kahden vuoden aikana tästä lajista saanut selville. Hiukan samaan tyyliin, kuten olen kirjoitellut tuonne kisaosiollekin: ihan kaikkea valmentajan hankkimisesta viimeisen päivän kisa-asujen liimaamiseen.

Sivut aukeavat osoitteessa http://www.fitnessflow.org. Stay tuned! :)

Kävin tsekkaamassa noita sivuja ja siellä oli ilmoitus tuosta Jenin pitämästä phatcampista mikä ois syksyllä. Onko tietoa missäpäin Suomea se on ja mitä se majoitus tulis tuohon maksamaan lisää?

Oma tarina..

Täällä nyt on moni kysellyt, minkä ikäisenä on innostunut ja milloin on ottanut valmentajan jne. niin pistän nyt pienen oman tarinan tähän :D

Ite oon treenannu vähemmän tosissani 15 vuotiaasta asti, lähinnä vain omaksi iloksi. Vuonna 2003 syksyllä sit innostuin todella käymään salilla, kun satuin ihastumaan erääseen kuntosaliohjaajaan...:nolo: No siitä sitten lähti kunnon innostus, mikä sai aikaan sen, että vuoden päästä oli jo kuntosaliohjaajan lisenssi kädessä ja massaa tullu ainakin se 5 kiloa! Tässä vaiheessa en silti ees kuvitellu kisoja tai hyvä ku ees tiesin niistä mitään.

Nyt sitten viime jouluna olin Suomessa lomalla ja satuin asteleen urheiluravinne kauppaan ja nykyinen valmentajani sitten oli kassalla töissä ja rupesi kyselemään, et oonko koskaan aatellu kisaamista....no mä sitten hieman nolona, et oisko mussa oikeesti ainesta ja et tietty, jos joku niin uskoo ni lähen mukaan. Omasta mielestä aikamoinen sattuma, mut se, et joku usko muhun, vaikke ees tuntenu mua sai sellasen KIPINÄN et oksat pois!!!

Ensin ajateltiin, et ehkä aikasintaan sinne vuoteen 2008 vois yrittää...on paljon nimittäin mietityttänyt tuo rasvojen lähtö, mut nyt ku täällä oon tutustunut mm. Faidraan ja ZannaZ:aan, jotka on kannustanu ni oonki päättäny lähtee kisaan jo ens keväänä (2007). Siinäkin vielä mietin, etten uskalla heti lähtee fitness-puolelle ku vapari on ihan hakusessa, mut sit taas ZannaZ kannusti mua et kyl sä siihen pystyt ni *prkl* mähän SEN TEEN!! Hinnalla millä hyvänsä, MINÄ nousen lavalle ens keväänä!!! Jos mua ei siellä näy ni tulkaa hakkaamaan.... :D :whip: :curs:

Tottakai sinä pystyt siihen, ancelita :) Ja kun teet kovasti hommia kisan eteen, niin kuules ensi keväänä täältä taas muut haaveilevat mimmit voivat lukea sun tarinaasi ja sinä olet se seuraava tsemppaaja, jota nuo mimmit tarvitsevat.

PhatCampista hiukan: Nuo kyselemäsi tiedot ovat kyllä tuolla PhatCamp-threadissa. Leiri järjestetään Lahdessa ja hotellin hinta tulee olemaan alle 100e. Varmasti hyvinkin alle 100e, mutta olkoot tuo summa nyt se ehdoton katto niin ei ainakaan kukaan voi sanoa, että ilmoitettiin liian alhainen hinta. :)

Ihan tällainen käytännön kysymys teille kisaaville: Onko teillä vaatekaapissa eri kuteet "on" ja "off"-kausille? Siinä olisi ainankin vaatehullulle hyvä tekosyy, miksi vaatteita on niin paljon... ;)

Mulla olis teille kisaaville naikkosille yks kyssäri...Paljonko te maksatte (noin) teidän valmentajalle/pt:lle tms. vai kisaatteeko ihan omin avuin? Tietty on eri hintaisia ja monenlaisia valmentajia, mut onko 500€ kisavalmentajasta liikaa...? (sis ohjelmat, dietin yms.)
Itsellä ei vielä aikeita kisaamaan, mutta olisin kiinnostunut "palkkaamaan" valmentajan ohjelman ja ruokavalion puitteissa, ehkä myöhemmin myös kisaamisenkin.
varmaan :offtopic: tänne threadiin, mut jos saisin apua teiltä, olis kiva et vois vertailla eri paikkakuntien hintaeroja.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Yoshiko: Kyllä useimmilla tytöillä taitaa olla off-season ja on-season vaatevarastot ;) Ainahan sitä on pakko dieetillä varmaan ostaa niitä "mahdun tähän sitten 5kg päästä" -vaatteita. Mulla on kyllä niin isolla haitarilla noita kokoja kaapissa että toivon etten ikinä joudu vetämään päälleni enää niitä isoimpia riepuja.

Celly: Kyllä 500e vuosivalmennuksesta on ihan normaali hinta. Jotkut ottaa kovempaakin hintaa. Osa taas voi ottaa 500e pelkästä kisadieetistä, mutta silloin se ainakin mun mielestäni on jo kallis hinta. Pro-kisaajat ottaa helposti 500e dieetistä. Se voi olla yhtä hyvä, parempi tai jopa vähemmän hyvä kuin ei-pro:illa ;) Ei se status aina määrää millainen valmentaja on.

Mä kirjoittelin taannoin pitkät pätkät tuonne mun fitnessflow:hun tästä aiheesta. Juttua pääsee lukemaan täältä.

Kallista lystiä..tai rääkkiä tässä tapauksessa!!
Kiitos Faidra kun siirsit ton kyssärin tänne:)

Hmm. No se riippuu miten tuonkin ajattelee.

Onko se nyt kallista, jos maksaa päivässä 1.35e/kuukaudessa 41.60e valmentajalle siitä, että AINA voi soittaa ja kysyä mitä tahansa mikä on mielen päällä? Tuolla summallahan ostat valmentajalta hänen aikaansa. Vähän sama juttu kuin vakuutuksissa... ei niitä aina tarvitse, mutta ne on hyvä olla siltä varalta JOS. Ja varsinkin jos valmennussuhde on sellainen, että pystyy luottamaan valmentajaansa 100% ja kokee saavansa valmennuksesta hyötyä, niin minusta tuo ei ole iso raha.

Kaikki on niin suhteellista. :)

Mun mielestä toi ei todellakaan ole paha hinta.Itse täytyisi kanssa tehdä sopimus jonkun valmentajan kanssa.Sillon saisi tarvittavaa palautetta asioista joita ei itse näe.
Jos vertaa tuota n.1euro/vrk PT hintoihin niin on kyllä edullinen.Jos ajattelee että PT paketti (ohjelmat+8 tapaamiskertaa) on suositus hinnaltaan 1500 euroa..Tai ainakin näin oli vuonna 2003..

Niin no, sehän on tosiaankin suhteellista:) On täs näitä menoja muutenkin, talon rakennus jne. et siinä mielessä suuri sijoitus, vaikkakin itseensä ei koskaan voi panostaa liikaa!! Harmi vain et välimatkaa on reilusti, et tapaamiset on aina järjestettävä ja suunniteltava, kuinka pääsee matkustaan. Osaako joku sanoa oulusta valmentajaa? Luin tuolta Faidran sivuilta et olis, mut yhteystietoja ei ollut.

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom