kylmäpuristetun ero tavalliseen rypsäriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jalat
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
45
Luin tuolta juttua rasvoista ja ajattelin käydä huomenna ostamassa pullon jotain kylmäpuristettua öljyä. Juttua oli mausta ja kaikesta...
Jäi pari kysymystä mieleen:

1. jos normaalisti oliivit etoo enemmän kuin mikään, niin saako kylmäpuristettua oliiviöljyä mitenkään alas? Maistuuko/haiseeko se siis oliivilta? :urjo:

2. Mikä ero on kylmäpuristetulla ja tavallisella esim. rypsiöljyllä?

3. entäpä hintaero?

Ja aamulla kauppaan ostamaan :) jos se vaikka silottais pikkaisen tuota poskeakin, kuten joku mainitsi :)

edit:
4. Ah niin onko muuten kylmäpuristettu oliiviöljy samaa kuin neitsytoliiviöljy?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
1. käyttämäni oliivioljy oli ainakin aika neutraalin makuista

2. Kylmäpuristettu rypsiöljy on hellävaraisesti puristettu "neitsytöljy". Tämä tarkoittaa, että puristuksessa ei käytetä liuottimia eikä kuumaa lämpötilaa edesauttamaan öljyn erotusta siemenestä vaan öljy erotetaan ainoastaan mekaanisella puristuksella. Puristuksessa syntyvä rypsirouhe käytetään eläinten rehuksi, joten koko siemen hyödynnetään.

3. Hintaero on muistaakseni Pirkan kylmäpuristetun ja kultasulan rypsärin välillä sellanen 1,7E

4. On

Tuo kylmäpuristettu rypsiöljy ainakin maistuu ihan kuolemalle. Jotkut sanoo, että se maku on pähkinäinen. Minä sanon, että se on lähempänä höyryävää ulostetta.

Kilkenny sanoi:
Tuo kylmäpuristettu rypsiöljy ainakin maistuu ihan kuolemalle. Jotkut sanoo, että se maku on pähkinäinen. Minä sanon, että se on lähempänä höyryävää ulostetta.

Noissakin on eroja. Neito ei oikeastaan maistunut oikein miltään, kun taas Virgino oli tällainen "pähkinäinen":urjo:

Kilkenny sanoi:

Allekirjoitan tämän. On jäänyt pullo koskematta öljykaappiin sen ensimmäisen kokeilun jälkeen.

Kilkenny sanoi:

Hah, tuossa olet ihan oikeassa. Virginoa ostin ja se on ihan järkyttävää. Se maku, jälkimaku ja seuraavat röyhtäykset ovat todella ikävä kokemus. Itse olen paistellut jauhelihoja tuossa Virginossa ja juonut pullosta Kultasulaa :)

Kilkenny sanoi:

Tästä täytyy kyllä olla eri mieltä, Luomu Virgino on nimittäin hyvää, antaa erinomaisen maun esim. paistettuun kanamunaan. :)

Kilkenny sanoi:

Kyllä se maku omasta mielestäni on juuri tuo pähkinäinen. Ja menee alas ihan sellaisenaan. Kannattaa kokeilla esim. raejuuston ja tonnikalan kanssa. Jos ei tunnu toimivan niin 1rkl välipala- tai iltaprotskuun ei kyllä maistu liikaa läpi. Hyvää matskua tuo virgino joka tapauksessa!

Sanoisin että jos ei pidä kylmäpuristetusta öljystä niin käytä ihan sitä tavallista. Niiden erot rupee jo olee hifistelyä (siis siihen verrattuna että se maistuu saatanalle). Pähkinälle toi yks tosiaan maistuu mutta ei se siitä hyvänmakuista tee. Olen käyttänyt omiin protskujuomiin, tonnikalaan ja raejuustoon ihan sitä tavallista rypsiöljyä. Ei maistu millekkään mutta siitä saa hyviä rasvoja. 2rkl tota pähkinänmakuista öljyä protskujuomaan on jo niin pahaa ettei sitä meinaa saada alas.
Kerran olen ottanu extra virgine oliiviöljyä mutta tämän jälkeen suuta rupes kirvelee. Varmaan allerginen...

Tähän hyvä jippo kylmäpuristetun rypsiöljyn maun eliminoimiseksi: Ostakaa kaupasta maustekurkkua, itse ostan saarioisten viipaloitua tavaraa 700g purkeissa, hinta tarjouksessa 99c. Tosta sitten pari kurkkuviipaletta suuhun, pientä pureskelua ja sitten öljy snapsina perään. Kun viipaleet loppuu purkista niin öljyn sekaan voi kaataa 1:1 tota etikkalientä ja ei muuta kuin kurkusta alas. Ei maistu öljy yhtään tuossa.

Multa pisteet kylmäpuristetulle. Tosiaan sen maku on vähän pähkinäinen, kun taas tavallinen rypsiöljy maistuu jotenkin... hmm... öljyiseltä :jahas: , eikä etenkään muuten kuin jääkaappikylmänä ole mun makuuni.

Kaikki on mennyt alas tähän mennessä. Nyt taitaa olla menossa neljäs pullo tuota kylmäpuristettua virginoa eikä tee tiukkaakaan. Eihän sitä tosin miksikään makunautinnoksi voi sanoa pähkinän mausta puhumattakaan. Yleensä pistän lasilliseen vettä 2rkl öljyä ja kurkusta alas.

Koittakaas pellavansiemenöljyä, se se vasta kuolemalta maistuukin. Mulla on ruokavalion lisänä tuota edellämainittua, kylmäpuristettua rypsäriä ja oliiviöljyä. Mikään noista ei maistu hyvältä, mutta so what? Silläpä ihmettelenkin, että te raavaat miehet viitsitte inistä tollasesta ;) Pullosta suoraan tai lusikkaan ja suuhun, ei oo niin vaikeeta. Vettä tai mehua perään, niin ei se sieltä ylös tule.

Niin joo, ja luontaistuotekaupan täti sanoi, että EHDOTTOMASTI kylmäpuristettua öljyä, kuulemma sillä euron perusrypsärillä ei tee mitään. Tuosta en sen tarkemmin tiedä, mutta tässä joitain linkkejä (näköjään Harde20 olikin jo ottanut suoran lainauksen tuolta ensimmäiseltä sivulta mainitsematta lähdettä..):
Kylmäpuristettu rypsiöljy
Kylmäpuristetun ja tavallisen rypsiöljyn erot

Tuolla Virginon sivulla (toinen linkki) on tosi paljon hyvää tietoa muutenkin.

Puhuvatko Kilkenny ja cuscus nyt VARMASTI rypsiöljystä, eikä pellavansiemenöljystä? Miten rypsiöljy voi kenenkään suussa maistua hirveälle? :confused: Sehän on normaalina lähes mautonta ja kylmäpuristettuna pehmeän pähkinäistä. Ehkä öljynne on ollut pilaantunutta. Kai säilytätte sitä pullon avaamisen jälkeen jääkaapissa?

Mä olen KP rypsäriä paljonkin vetänyt, eikä ole valittamista. Tavallinen ja kylmäpuristettu uppoavat helposti molemmat. Pellavansiemenöljyn makua on taas niin moni haukkunut niin paljon, etten viitsi edes kokeilla. Kalaöljy, rypsäri, oliiviöljy ja maapähkinät riittäköön mulle ekstrarasvan lähteiksi.

Emmah sanoi:
Multa pisteet kylmäpuristetulle. Tosiaan sen maku on vähän pähkinäinen ...

Lisää pisteitä kp-rypsärille täältäkin! :worship: Ei tosiaan pysty ymmärtämään, miten ihmeessä joku voi väittää tuon kp-rypsärin olevan kamalaa scheissea, sen maku kun on ainakin meikäläisen suuhun mukavan pähkinäinen, ja esim. prodejuomat saavat siitä IMHO oikein mukavan säväyksen! :kippis1:

Niinjoo, mä en tosin ostakaan mitä kallista Virginoa tms. vaan ihan halpaa Rainbowia :D

Kaikki vastaantulleet öljyt ja safkat on menny alas ihan kivutta ja maistunu hyvälle. Jopa kalanmaksaöljy on nannaa :)

123jippo sanoi:
Jopa kalanmaksaöljy on nannaa :)

Se möllerin olikohan se nyt sitruunanmakuinen kalanmaksaöljy oli muistaakseni ihan mukiinmenevän makuista

faidra sanoi:
Niin joo, ja luontaistuotekaupan täti sanoi, että EHDOTTOMASTI kylmäpuristettua öljyä, kuulemma sillä euron perusrypsärillä ei tee mitään.
Noihin väitteisiin olisi kiva saada jotain vahvistusta, siis muuta kuin noissa linkeissä väitettyä. Olen yrittänyt löytää sitä jonkun margariinitutkijan tai vast. viestiä jonka joku joskus postas tänne. No en ole sitä löytänyt, mutta siinä ko. tutkija sanoi, että ei ole mitään väliä veteleekö kylmäpuristettua vai tavallista öljyä. Tuossa uskossa ainakin olen itse sitten elänyt. Tosin olen kyllä ottanut ihan kumpaakin öljyä.

Niin ja tuota kans ihmettelen, että muutaman ruokalusikallisen nieleminen olisi jotenkin ylivoimainen tehtävä. Isot miehet, älkää nyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom