Kylmäpuristettu kookosöljy hyvis vai pahis?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Skyte
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Odotan mitä valtaisimmalla mielenkiinnolla sitä, tulenko käyttämään tätä herkkua jatkossa höyryävän puuroni silmäkkeenä vaiko pyöränketjujen notkeuttajana...;)

Kannattaa kuitenkin muistaa että tyydyttyneen rasvan yhteys sydän- ja verisuonitauteihinkin on tutkimuksissa viimevuosina kyetty rikkomaan, vaikka tutkimus ei aivan täydellinen olekkaan niin voitaneen ainakin todeta että suoraa yhteyttä ei ole. Edelleen, kokonaisuus ratkaisee kuitenkin. Jos muuten syö hyvin niin kookosöljyä voi aivan huoletta myös nauttia :)

Joo, en mä ihan kaikkea lukemaani sentään usko, mutta jotenkin oon niin yrittänyt vain etsiä luotettavaa_tutkimustietoa siitä että kookosrasvalla olisi jotain oikeasti todettuja terveysvaikutuksia, ja siinä samalla unohtanut, että näinkin päin voi jotain dataa löytyä. Tottakai kokonaisuus ratkaisee ja jos joku tykkää kookosöljystä niin sitä voi hyvin olla ruokavaliossa lisänä.

Olen käyttänyt kylmäpuristettua luomua kookosöljyä, jotta saisin riittävästi erilaisia rasvoja. Aamuisin oon ottanut lusikallisen tai laittanut pirtelöön jo vuosia. Itse uskon sen terveellisyyteen siinä missä monet muutkin rasvat. Ja meidän taloudessa on molemmilla hyvät rasva-arvot. Mulla sukutausta ihan karseeta, mutta oli ruokavaliokin entisaikaan aika köyhää verrattuna tähän päivään eli ei mielestäni oo mitenkään verrannollinen.

Nyt ostin rasvaisempaa mantelijauhetta, joten en oo lisännyt kookosöljyy pirtelöön, kun ei oo tarvis ja hyvä niin kun on kallista öljyy.

Pirtelööni laitan
mustikkaa
banaania
mantelijauhetta
kookosjauhetta
vesi
tyrnimarja
proteiinijauhe (maustamaton)
lehtikaali

+

vitamiinit

=

pysyy nälkä loitolla pitkää ja energiaa riittää

toisinaan menee

turkilainen jogurtti luomu
mantelijauhe
kookosjauhe
marjajauhe
soijalesitiini

Ei muuta

Mihin kookosöljyn syöminen oikein perustuu? Kyseessähän on tietty kasvirasva mutta sisältää suurimmaks osaks tyydyttyneitä rasvahappoja + paperilla näyttää jopa "pahemalta" kuin normi meijerivoi ja harvemmin kuulee että kukaan söisi paljaaltaan voita toisinkuin kookosöljyä :D Jostain Utti Hietalan keittiö videossa bongasin kyseisen tuotteen ja tästä tulikin mieleen...

Ainut hyvä puoli minkä löysin googlaamalla oli että kookosöljyn palamislämpötila olisi suurempi kuin normi voin ja tätä kautta ei paistaessa syntyisi myrkyllysiä yhdisteitä? Mutta aikamoinen jamie oliver saa olla et pystyy voita käyttämään paistaessa niin että siitä haittaa olisi...

Artikkeleita on aiheesta kirjoteltu paljonkin ja mutua on liikkeellä ihan liikaa mutta olisko kellää tietoa mistää tieteellisestä näytöstä kookosöljyä vastaan/puolesta?

JA jos siitä ei mitää hyötyä ole ja arvoissa jää kakkoseksi rypsiöljylle, oliiviöljylle ja jopa voille niin miksi ihmeessä kukaan syö kookosöljyä? Tietenki eriasia jos se tuo makua ruokaan yms.

Viimeksi muokattu:
@Leebi Mitään faktaa minulla ei ole, mutta olen useamman kokeneemman henkilön suusta kuullut, että keho käyttää kookosöljyn paremmin / nopeammin hyödyksi kuin rypsi- / oliiviöljyn.
Kannattaa nauttia rasvoja monipuolisesti esim. 1/3 osa tyydyttyneitä, 1/3 osa kertatyydyttyneitä ja 1/3 osa monityydyttyneitä rasvoja.

@Leebi Mitään faktaa minulla ei ole, mutta olen useamman kokeneemman henkilön suusta kuullut, että keho käyttää kookosöljyn paremmin / nopeammin hyödyksi kuin rypsi- / oliiviöljyn.
Kannattaa nauttia rasvoja monipuolisesti esim. 1/3 osa tyydyttyneitä, 1/3 osa kertatyydyttyneitä ja 1/3 osa monityydyttyneitä rasvoja.

Tästä ilmeisesti on jotain tutkimusnäyttöäkin, alla suora lainaus erinomaisesta Olli Ilanderin kirjasta Liikuntaravitsemus - tehoa, tuloksia ja terveyttä ruuasta (s. 259):

"Keskipitkäketjuiset tyydyttyneet rasvahapot [joita kookosöljy sisältää] eivät pääasiassa varastoidu rasvakudokseen, vaan ne kulkeutuvat porttilaskimon kautta maksaan, missä ne hapetetaan tehokkaasti. Tavalliset pitkäketjuiset rasvahapot puolestaan kulkeutuvat imuneseen kautta verenkiertoon, ja ne joko hapetetaan lihaksissa tai varastoidaan rasvakudokseen energiantarpeesta riippuen.

Ihmisillä tehtyjä laadukkaita tutkimuksia neitsytkookosöljyn ja/tai MCT-öljyn vaikutuksista kehon painoon ja kostumukseen on vain vähän, joten johtopäätöksiä on vaikea tehdä. Tutkimusten perusteella vaikuttaisi kuitenkin mahdolliselta, että neitsytkookosöljyn lisääminen ruokavalioon (esim. 1-2 rkl/vrk) voi lisätä rasvan hapetusta (polttoa) ja lisätä kokonaisenergiankulutusta verrattuna siihen, että ruokavalioon lisätään vastaava määrä esim. soijaöljyä. Energia-aineenvaihduntaa lisäävällä vaikutuksella voi puolestaan olla myönteinen vaikutus kehon rasvakudoksen määrään (Han ym. 2007, Clegg 2010, Rego Costa ym. 2012) ja ehkä viskeraalisen rasvan määrään (Assuncao ym. 2009, Liau ym. 2011)."

Lisäksi todetaan vielä mm. että tarvitaan lisää pitkäkestoista tutkimusta ja että mahdollisesti voin ja kerman korvaaminen kookosöljyllä ja -maidolla voisi olla terveellinen valinta, mutta rypsi- ja oliiviöljyä, siemeniä, pähkinöitä yms kiistatta terveydelle hyödyllisiä tyydyttymättömiä rasvoja sillä ei ole perusteltua korvata. Kiinnostuneet löytävät lähdeluettelon jostain VK-kustannuksn sivuilta, ja eiköhän nuo artikkelit ihan Google Scholarillakin löydy :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom