Kylmä suihku treenin jälkeen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mitä mieltä olette kylmästä suihkusta lihaksille treenin jälkeen palautumisen edistäjänä? Ainakin juoksijat ja yleisurheilijat käyttävät tätä menetelmää ehkäistäkseen vammoja ja nopeuttaakseen palautumista.

Itseä askarruttaa lähinnä se, että vaikuttaako tämä kylmä epäsuotuisasti treenin jälkeiseen pumppiin ja siten mahdollisesti haittaa lihaskasvua?

Pelkästä kylmästä en tiedä, mutta kylmä ja kuuma vuorotellen nopeuttaa ainakin pintaverenkiertoa jonnin verran. Joskus tullut hifisteltyä silläkin, mutta ikäväähän se loppupelissä on.

On tästä(kin) juttua ollut, tosin ketjua en nyt muista. Muistaakseni siellä mainittin, että ei sillä mitään kovin oleellista merkitystä palautumiseen ole, rentoutumiseen taas voi ollakkin ja se nyt ei missään tapauksessa huono juttu ole. Muistaisikohan joku vähän tarkemmin tätä?

Aika sissi saa näin talvisaikaan olla jos laittaa niin kylmää kuin hanast tulee. Itse oon muutaman kerran kokeillut, kyllähän siihen nopsaan tottui mutta ei ollu mun juttuni :) Ihan mukava olohan siitä tuli kyllä.

Pyranha sanoi:
Aika sissi saa näin talvisaikaan olla jos laittaa niin kylmää kuin hanast tulee. Itse oon muutaman kerran kokeillut, kyllähän siihen nopsaan tottui mutta ei ollu mun juttuni :) Ihan mukava olohan siitä tuli kyllä.
Jep, itse en millään pystyisi ottamaan edes keski kylmää suihkua treenin jälkeen. Yleensä kaikki tietävät, että minä olen käynyt suihkussa sillä koko suihku ja sauna ovat höyryä täynnä ja pidän todella kuumista suihkuista.:D

Itse meen aina kylmä kuuma suihkuun reenin jälkeen.. Siitä toimivuudesta en tiedä, mutta ajattelen aina et mukamas palautuu

NGV sanoi:
Jep, itse en millään pystyisi ottamaan edes keski kylmää suihkua treenin jälkeen. Yleensä kaikki tietävät, että minä olen käynyt suihkussa sillä koko suihku ja sauna ovat höyryä täynnä ja pidän todella kuumista suihkuista.:D

Samoin...Lämpimässä suihkussa viihtyy vaikka kuinka kauan mutta kylmässä ei kauan tarkene olla..:D

Kuuma- ja kylmäterapiat tekevät lihaksille hyvää. Saunasta heti treenin päälle on hieman ristiriitaisia näkemyksiä, merkitys suuntaan tahi toiseen on kuitenkin pieni, mielihalut ratkaiskoon. Kylmä suihku on treenin jälkeenkin hyödyllinen. Itse saunon ankarasti ja otan 10 minuutin jääkylmän suihkun tai menen polskimaan avantoon.

mitä jos vaan menisitte salille??

koitan ite yleensä treenien jälkeen että kuinka kylmän suihkun pystyn ottamaan, koko ajan laskee veden lämpötilaa. vielä kun saisi kylmimmällä oltu alla:evil:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kylmä suihku on mulla auttanu ainaki ku jalat on ollu helvetin kipeenä kyykkäämisest seuraavaan päivään, silloin oon laskenu jääkylmää vettä ja helpottanu kummast. Eli ainaki mulla toiminu joka kerta.

Tai no kylmä/kuuma systeemil vuorotellen laskenu vettä, esim 10 sekkaa kylmää/kuumaa, saman toisto muutamii kertoi. Heti salin jälkee en oo koskaa kokeillu, mut tollee et jos seuraavaan päivään ollu ylikipeenä paikat ni sitte.

Otan kylmän suihkun aina kun suihkuttelen, ja yleensä treenin jälkeen kylmäkuuma-keijoilua. Armeijassa aikanaan vedin oikeen pitkiä kylmäkuuma hoitoja, ja hieroin vielä niitä lihaksia. Siis hiljaisuuden jälkeen ja yksikseni. Tätä ennen oli 20-30 minuutin venyttely. Ja jokaisena kassuiltana. Kyllä palautui huiman nopeasti, auttaa mielestäni.

Sepsis sanoi:
Pelkästä kylmästä en tiedä, mutta kylmä ja kuuma vuorotellen nopeuttaa ainakin pintaverenkiertoa jonnin verran.
Tossa on vaan se ilkee puoli, että ihmiset rupee kattomaan sua oudosti kun teet tota salin suihkussa. Mies on selin suhun ja vemputtaa lämmönsäätöä edes takas. Mitäköhän muut luulee sun tekevän?

Odu sanoi:
Tossa on vaan se ilkee puoli, että ihmiset rupee kattomaan sua oudosti kun teet tota salin suihkussa. Mies on selin suhun ja vemputtaa lämmönsäätöä edes takas. Mitäköhän muut luulee sun tekevän?

No ei sitä nyt heti perään vaihdella. :)
Itse otan treenin jälkeen pari minuuttia kuumaa ja pari minuuttia kylmää. Jos sauna on päällä, niin sitten kuuman sijasta saunaan.

Raven sanoi:
No ei sitä nyt heti perään vaihdella. :)
Itse otan treenin jälkeen pari minuuttia kuumaa ja pari minuuttia kylmää.

Jos vesi on oikeasti kylmää, niin ei siinä kahta minuuttia tyynenä seistä. Se on max 10 sekuntia vuorotellen molempia. Aiheuttaa ihanaa hengensalpautumista.:whip:

Toisaalta tämä on vain masokismiä, koska ei tuo ehdi lihakseen asti vaikuttaa. Eli ehkä kuitenkin maltillisemmin kylmää ja pidempi aika.

Kylmästä suihkusta tulee älytön jähi (jälkihiki). Taitaa mennä ihohuokoset kiinni kylmästä tjsp. Kuuma suihku rullaa...pikkuhiljaa aina nostaa vaan lämpötilaa kun edelliseen tottuu ;)

Juu kyllähän sitä aina välillä saa katseista kun leikkii sen suihkun kanssa :D Itsellä kanssa toimii tuo kylmä jalkatreenin jälkeen!

En usko että näillä kontrastisuihkuilla on vaikutusta suoraan lihaksiin, mutta keskushermoston palautumista se saattaa edistää. Tosin suomalaisena käyttäisin saunaa tuon kuumaosion sijaan. Eli alkaa ja päättyy kylmällä, 1 min kylmää, 3min kuumaa ja parikolme kertaa systeemi läpi. Jenkeissä noi kontrastisuhkut on kai aika suosittuja pikajuoksijoiden keskuudessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom