Kylmä suihku treenin jälkeen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Uusimmassa jouksijalehdessä luki, että kylmä suihku nopeuttaa jalkojen palautumista. Kovin tarkasti en muista artikkelia, joten en uskalla mennä sanomaan päteekö se sekä voima-, että kestävyysharjoittelussa.

suihku jää liian pinnalliseksi, kuten kaikenmaailman kylmäsuihkeetkin. sauna/kuuma pyyhe kuumana ja kunnon jäät kylmänä paremmat 100-0. kova treeni aiheuttaa niveliinkin tulehdusta, joten jollain saunalla sitä ei kannata lisätä. kevyt saunominen treenin jälkeen ok silti. tulehduksesta: polvilämpätkin kannattaa napata pois heti, kun jalkaliikkeet on tehty.

suosittelisin laittaan rasitetut nivelet kunnon jäihin (ei geelit tms.) ½h ajaksi mahd. nopeesti treenin jälkeen. toistetaan tarvittaessa parin tunnin päästä.

palautumiseen sitten seuraavana päivänä tulehdustason ollessa alempi käy vaihtokylvyt jne. nyt kun talvi tulee, lunta on hyvä käyttää. kylmä ei saa polttaa, mutta hieman tuskalliselta se saa/pitää tuntua. 1-2 minuutin jaksoissa palautteluun. lopeta kuumaan. sekin saa olla nippanappa siedettävää tasoa. esim. kuuma, märkä pyyhe.

parhaiten kuitenkin palauttaa treeniä seuraavana päivänä tehty kävelylenkki happirikkaassa luonnossa hyvässä seurassa. sen päälle venyttely ja vaikka sauna ja se mehu :)

en tiedä onko tolla palautumiseen hirveesti merkitystä mut mulla ainakin tekee olon sellaseksi rennoksi ja estää jälkihien tulemisen.

Jälkihiki? Annatko vielä suomennoksen ja kuvauksen tästä ilmiöstä..

Since 1988 sanoi:
Jälkihiki? Annatko vielä suomennoksen ja kuvauksen tästä ilmiöstä..
siis kovan treenin jälkeen joskus tulee vielä hiki suihkunkin jälkeen. eli syke on korkealla ja tulee sellainen kuuma olo, jolloin hiki pulpahtaa pintaan. voit koittaa ottamalla kovat pitkät löylyt ja sitten lämpimähkön suihkun siihen päälle. ainakin mulla tulee yleensä sillon vielä suihkun jälkeen uusi hiki.

Sepsis sanoi:
Jos vesi on oikeasti kylmää, niin ei siinä kahta minuuttia tyynenä seistä. Se on max 10 sekuntia vuorotellen molempia. Aiheuttaa ihanaa hengensalpautumista.:whip:

Toisaalta tämä on vain masokismiä, koska ei tuo ehdi lihakseen asti vaikuttaa. Eli ehkä kuitenkin maltillisemmin kylmää ja pidempi aika.

Eihän vesi ole kylmimmilläänkään hanasta kun 1-4 astetta, kyllähän siinä veden alla on vaikka vartin. Kylmä on kivaa.

Jos haluaa sitä kuuluisaa jälkihikeä välttää niin kylmä suihku on oiva apu. Itse usein otan lämpimän suihkun jälkeen 5-10 sekunnin jääkylmän session. Hikirauhaset nalkahtaa umpeen eikä tarvii pelätä, että paita on 10 minuuttia suihkun jälkeen vähäänkään märkä. Lisäksi tulee aivan uskomattoman raikas olo.

Itse käyn lähes aina saunassa treenin jälkeen.. Sen jälkeen pakko ottaa kylmä suihku etten hikoile t-paitaa ja kalsareita märiksi :) Muutenkin olen kova hikoilemaan.

Mäkin otan treenin jälkeen aina kylmän suihkun nimenomaan jälkihien välttämiseksi, toimii helvetin hyvin.

Meikäläinen ottaa treenin jälkeen kylmän suihkun, jonka jälkeen suorin saunaan ja sieltä taas kylmään suihkuun. Tekee gutaa ja mulla ainakin on ollut vähemmän jumeja tämän käytännön omaksumisen jälkeen.

Mestarihöpläyttäjää siteeraten: "Kylmä suihku on poikaa, se friskaa päätä ja niskaa."

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nostetaas. Onko kellään muulla sama ongelma kun mulla että kylmässä suihkussa rupeaa hengitys vaikeutumaan? Vähän niin kuin jonkinlainen paniikkihomma. Ei siis hyperventilointia mutta jotenkin tuntuu ettei saa happea. Jos suihkuttelen erikseen jotain ruumiinosaa, esim. jalkoja niin silloin tuota ei tule niin pahasti mutta jos on koko kroppa kylmässä niin tuo tapahtuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom