Kylki ja liikkeet

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Eli kysymys liittyy kylkilihaksiin j a niiden reeniin... Eli teen itse vuorokerroilla (3krt vk) kylkiä esim kasipaino kädessa ja taivutus sivulle ja joka toinen kerta sellasessa koneessa jossa istutaan ja yläosa liikkuu ainoastaa sivulle... Pohdin tässä vaan mahtaako ottaa samaan kohtaa kun liike suuntautuu kahteen eri suuntaan...

http://www.exrx.net/Muscles/Obliques.html - Huomaat että kyseinen lihasryhmä on aika laaja tapaus, kiinnittyy moneen kohtaan. Tuossa on vielä useampia liittyviä pikkulihaksia mukana.

Kyllä se samalle alueelle ottaa, mutta tietty hieman eri tavalla. En tiedä onko sillä bodarille merkitystä, mutta urheilijoille terveellistä kyllä tehdä molempia.

Pakko kysästä (en provoa!) että onko noista liikkeistä oikeasti mitään hyötyä edes ammattitasolla?
Helpoin tapa kasvattaa järkälesivut on vaikka full contact twistillä, tai käveleskelemällä joko levypaino tai levytanko pään yläpuolelle nostettuna ympäri huonetta. Raskasta ja takuuvarmaa kasvualustaa.

Tottakai kaikesta, missä kehittyy, on hyötyä, mutta en jaksa uskoa että jostain käsipainon roikuttamiskitkutuksesta saa muuta kuin tulehdusta. Saxonin sivutaivutus on sitten eri asia vaikka melkein sama onkin.

Liikehän on, että otat kaks käsipainoa ja pusket ne ylös kuin pystypunnerruksessa. Sitten siitä lähdet taivuttamaan sivuille. Joudut pitämään IHAN erinlaisen jännitteen ja saat reeniä aikalailla koko keholle.

Voimanostossa melko tärkeät. Monet treenaa noita erikseen apuliikkeinä muun vatsan ohella.

Kannattaa sitten jättää erilaiset kiertyvät istumaannousut jne tekemättä, koska välilevyille selkärangan samanaikaisesti kiertäminen ja pyöristäminen on vihoviimeinen juttu. Etenkin lisäpainoilla. Eli perinteinen istumaannousu kiertäen ei välttämättä ole fiksuin ratkaisu. Erilaisia kiertoja kyllä kannattaa tehdä, kunhan sitten ei tule kuin yhden suuntaista liikettä.

Nyt voisikin samaan syssyyn kysyä, että onko joku tehnyt yhden käden maastavetoa kässärillä/tangolla kylkitreeninä? Tuotahan voi tehdä joko edestä ikään kuin suorin jaloin, tai sitten sivulta perinteisen maven tyyliin.

Nyt voisikin samaan syssyyn kysyä, että onko joku tehnyt yhden käden maastavetoa kässärillä/tangolla kylkitreeninä? Tuotahan voi tehdä joko edestä ikään kuin suorin jaloin, tai sitten sivulta perinteisen maven tyyliin.

Ei mitään järkeä. Yhden käden maastavedossa tulee kierto ja kumarrus samaan aikaan. Kuten yllä mainostin niin se on hyvin otollista välilevynpullistuman kannalta. Varmasti tehokasta kyljille, mutta kannattaako sitä välilevyjen kustannuksella tehdä?

edit: sivulta tehdessä sitä kumarrusta ei välttämättä niin paljoa tule.

pekkaniska: -Kyllähän tää meidän kroppa on tarkoitettu kykenäväksi toimimaan joka suuntaan, yhdessä ja erikseen. Ei tuon kierron ja kummarruksen yhtäaikaisuus pitäsi olla vahingollista, mikäli vastuksen määrä on maltillinen, liike hallinnassa ja liikenopeus rauhallinen.

Mietippä esim. minkämoista liikettä tulee painijoilla ym. kamppalijoilla heitoissaan ja nostoissaan? Aivan.

Tuolle istuen tehtävälle ylävartalon kiertelylle siinä siihen tarkoitetussa penkissä en kyllä oikeen löydä käyttötarkoitusta. Kyllä lantion ja muun kropan myötäliike tekee harjoituksesta pehmeämmän ja ns. käytännön läheisemmän.

Tuo yhden käden mave on mielestäni varsin hyvä terapeuttinen harjoitus, mitään maksimi rykäisyjä siinä en lähtis ainakaan kylmiltään testailemaan, mutta itsestään liikkeenä oiken hyvä. Herättelee mukavasti niitä rankaa tukevia pikkulihaksia mukaan harjoitteluun ja opettaa sitä keskivartalon hallintaa liikeessä.

Matossa on varmaankin enemmän staattista vääntöä painijoilla. Yhtään siis painijoita väheksymättä (helvetin rankka laji on kyseessä). Tuollaiset tilanteet jossa kaveri nostetaan selkä kierossa lattiasta ei välttämättä toistu hirveän useasti. Toisaalta vapaapainijoilla ainakin on aika paljon välilevyongelmia, mutta taitaa johtua enemmänkin iskuista lattiaan :). Mites noin yleensä onko tietoa painijoiden ammattivammoista?

Käsittääkseni kyllä useimmat välilevyn pullistumat tulee tilanteessa jossa nostetaan toispuoleisesti jotain alhaalta ylös. Jättäisin kyllä ite kyllä tekemättä edestä yhdenkäden maastavedot varsinkin raskaammilla kuormilla. Etenkin edellä mainitusta "suorin jaloin" jolloin lanneranka pyöristyy miltei pakostakin. "Salkkunosto" on mun mielestä parempi vaihtoehto koska selkäranka ei varsinaisesti ole kiertynyt vaan rasitus tulee sivusta ja menee siis kyljille paremmin.

Kyllähän sitä muuten monella taipuu olkapäät niskantakaapunnerruksessakin aika "syvälle", silti se on varmaan yksi pääsyistä olkapäävaivoihin. Penkkikin hajoittaa monella olkapäät vaikka on melko luonnollinen liike, ja keho siihen pystyy. Tämä linkki menee nyt jo vähän offtopiciksi mutta on siellä "Enemies of the spine" kohdassa mainittu "Frequent Forward Bending and Twisting", johon siis sarjojen tekeminen yhdenkäden maastavetoa edestä sijoittuu.

edit: ja siis tosiaankin jos vastus on pieni niin ei varmasti pääse hirveästi hallaa aiheuttamaan, mutta ei sillä välttämättä hirveästi kehitystäkään lihaksiin saa hankittua.

edit: ja siis tosiaankin jos vastus on pieni niin ei varmasti pääse hirveästi hallaa aiheuttamaan, mutta ei sillä välttämättä hirveästi kehitystäkään lihaksiin saa hankittua.

Joo varmaan syytä tässä vaiheessa erottaa bodareitten massatreenit ja sitten urheilulajeja tukeva keskivartalojumppailu. Itse olen lähinnä jälkimmäisestä syystä kiinnostunut aiheesta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Oon itse miettiny kans noita kiertyviä vatsoja, koska jotenkin tuntuu luonnottomalta, että selkä niistä tykkäisi. Varsinkin, jos painoja esim. koneessa lataa vähän enemmän, niin tuppaa se keskivartalon tuki helposti unohtumaan ja selkävammojen riski varmasti kasvaa. Jostain syystä nuoret naiset (olen siis itsekin) hinkkaa noita kaikenlaisia kylki- sivu- ja vatsarutistuksia aivan uskomattomia määriä, ja lopulta niistä jää käteen lähinnä "kiinteät" jenkat, koska eihän se läski lähde vain yhdestä kohtaa, eihän....

Itse treenaan kylkiä selän ojennuspenkissä vai mikähän se nyt on nimeltään,siihen vaan sivuttain tukevasti ja eikun pumppailemaan.

Tuollaiset tilanteet jossa kaveri nostetaan selkä kierossa lattiasta ei välttämättä toistu hirveän useasti. Toisaalta vapaapainijoilla ainakin on aika paljon välilevyongelmia, mutta taitaa johtua enemmänkin iskuista lattiaan :). Mites noin yleensä onko tietoa painijoiden ammattivammoista?

Kreikkalais-roomalaisessa painissa tulee kyllä reilusti juurikin edellä kuvaaman tyylisiä nostoja, varsinkin nykysäännöillä, toki aina parempi jos saa selkä suorana nostettua kaverin ylös. + jotkin pysty heitot.

"Ammattivaivoja" on ainakin erilaiset olkapään ongelmat, löystymiset, sijoiltaan menemiset yms. Erilaiset ala-selän ongelmat on myös melko yleisiä. Kisoissa sitten paukkuu kylkiluita yms. mutta niitä en varsinaisiksi vaivoiksi laskisi kun kerta paranevat itsestään pelkällä levolla eikä muutenkaan nyt ihan niin yleisiä ole. Itsellä painiessa on n. 9v aikana on solisluu, 4 sormea (molemmat peukalot eri kertoina + nimetön ja keskisormi samaan aikaan) ja kylkiluu murtunut ja aika monella kaverilla on mennyt käsi kyynärpään kohdalta sijoiltaan kun matto on loppunut kesken ja heitosta olisi tullut muuten pää edellä esim. betonilattialle (hyvin järjestetyt kisat kun ei ole tarpeeksi vara mattoa molskin ympärillä. :down:) Lisäksi ala-selästä/selkärangasta tulehtui 2 fasettiniveltä ja rupesi keräämään nestettä ja oikea olkapää on löystyi niin, ettei enään moneen vuoteen ole treenattu, nyt toki parempi. Tuossa joitain tyypillisiä ongelmia, aika monella on myös polvinivelten yms. kanssa jotain ongelmaa ollut ja käyttääkin polvitukia. Lisäksi täytyy sanoa, että on niitä paljon sellaisiakin joille ei mitään vaivoja/loukkaantumisia ole tullut eikä tulekkaan.

Ja itse olen hieman erimieltä tuon
Matossa on varmaankin enemmän staattista vääntöä painijoilla.
sillä millään staattisella väännöllä ei yleensä kaveria irti siitä matosta saada, toki suoritukseen usein liittyy vääntämistä ja purnaamista mutta itse vyörytys tai nosto ei yleensä kyllä lähde ellei liike ole "räjähtävä".

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom