Kykenemättömyys "massanlisäykseen"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pet__
  • Aloitettu Aloitettu
Harmi, että toi "kalori on kalori" setti on vieny J sutkin mennessään. Brosciencea tai ei, mutta uskon, että ei ole ihan sama otatko ne hiilarit karkista vai pastasta jne. Tietenkään ei voi määritellä rajaa puhtaalle ruoalle niinkuin ei voi puhtaalle asunnolle tai puhtaalle paidallekaan. Kaikki on suhteellista. Kyllä sulla oma järkikin sanoo mikä on terveellistä ja mikä ei.

En mä sano, että "kalori on kalori", en todellakaan. Mä vaan yritin nyt suoltaa porukasta ulos sitä, että missä sitten menee puhtaan ruuan raja. Tottakai on vähän eri terveysvaikutuksia, jos vedetään sama määrä kaloreita ja hiilareita karkista tai sitten kaurahiutaleista. Tossa kalori = kalori ajattelussa pitäisi myös ymmärtää se, että eri makroravinteiden käsittely kehossa vie eri määrän energiaa ja kaikki eivät edes imeydy samalla tavalla....

Mä nyt vaan filosofoin, että jos tekee itse pizzan, siis koko härpäkkeen alusta asti. Täysjyväjauhoista pohjan ja laittaa vaikka kuitua vielä lisäksi, itse vääntää tomaattikastikkeen ja täytteeksi jotain kasviksia ja broiskua. Päälle laitetaan vielä vähän jotain juusto (ei nyt välttämättä 38%, mutta vaikka 15%). Onko se silloin puhdasta ruokaa? Aika moni voisi sanoa, että on... Tai en näe tossa mitään epäterveellistä, jos vain pizza mahtuu energiatarpeisiin ja makroihin.

Noh sitten jos lähdetään tosta pizzasta vaihtelemaan ainesosia yksi kerrallaan, niin millon se muuttuu epäterveelliseksi. Silloin, kun vaihtaa broiskun paistijauhelihaan? Kun täysjyväjauhot vaihtuvat tavallisiin? Kun tomaattikastike tuleekin kaupan hyllyltä? Siinä vaiheessa varmaan viimeistään, kun koko pizza noudetaan pakaste altaasta....

Kyllä mä pystyisin menemään kauppaan ja osoittelemaan terveellisiä ja vähän vähemmän terveellisiä tuotteita tai tässäkin selostamaan, mitä kaikkea hyvässä ja puhtaassa ruuassa pitäisi olla, tahallani vaan ärsytän muita :D Sokrateskin sai keskustelua aikaan esittämällä kysymyksiä ihmisille ja esittämällä tyhmää ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En mä sano, että "kalori on kalori", en todellakaan. Mä vaan yritin nyt suoltaa porukasta ulos sitä, että missä sitten menee puhtaan ruuan raja. Tottakai on vähän eri terveysvaikutuksia, jos vedetään sama määrä kaloreita ja hiilareita karkista tai sitten kaurahiutaleista. Tossa kalori = kalori ajattelussa pitäisi myös ymmärtää se, että eri makroravinteiden käsittely kehossa vie eri määrän energiaa ja kaikki eivät edes imeydy samalla tavalla....

Mä nyt vaan filosofoin, että jos tekee itse pizzan, siis koko härpäkkeen alusta asti. Täysjyväjauhoista pohjan ja laittaa vaikka kuitua vielä lisäksi, itse vääntää tomaattikastikkeen ja täytteeksi jotain kasviksia ja broiskua. Päälle laitetaan vielä vähän jotain juusto (ei nyt välttämättä 38%, mutta vaikka 15%). Onko se silloin puhdasta ruokaa? Aika moni voisi sanoa, että on... Tai en näe tossa mitään epäterveellistä, jos vain pizza mahtuu energiatarpeisiin ja makroihin.

Noh sitten jos lähdetään tosta pizzasta vaihtelemaan ainesosia yksi kerrallaan, niin millon se muuttuu epäterveelliseksi. Silloin, kun vaihtaa broiskun paistijauhelihaan? Kun täysjyväjauhot vaihtuvat tavallisiin? Kun tomaattikastike tuleekin kaupan hyllyltä? Siinä vaiheessa varmaan viimeistään, kun koko pizza noudetaan pakaste altaasta....

Kyllä mä pystyisin menemään kauppaan ja osoittelemaan terveellisiä ja vähän vähemmän terveellisiä tuotteita tai tässäkin selostamaan, mitä kaikkea hyvässä ja puhtaassa ruuassa pitäisi olla, tahallani vaan ärsytän muita :D Sokrateskin sai keskustelua aikaan esittämällä kysymyksiä ihmisille ja esittämällä tyhmää ;)

Joo samaa mieltä ollaan ilmeisesti: rajaa on vaikea määrittää

Kyllä, mutta toi beginnerin lista on kyllä aika hyvin suuntaa antava, millaisia ruokia kannattaa etsiä, jos sitä puhtautta etsii :)

Joillakin se kone ei meinaa heti aamusta käynnistyä, joka tekee päivän ruokailuista vähän kiireistä.
Itse joutunut aina totuttamaan kropan bulkille heti aamusta, helpoin tapa on tehdä esim. litra kaakaota, vaikka sitten punaiseen maitoon jos siltä tuntuu.
Ja jos ei ruoka maistu tuollakaan keinolla loppupäivän ajan tasaisesti, niin treenin määrää tai tehoa voisi hieman jopa lisätä.
Itelleni toimii jo pari sarjaa esim. punnerruksia ruokahalun herättäjänä.

Joillakin se kone ei meinaa heti aamusta käynnistyä, joka tekee päivän ruokailuista vähän kiireistä.
Itse joutunut aina totuttamaan kropan bulkille heti aamusta, helpoin tapa on tehdä esim. litra kaakaota, vaikka sitten punaiseen maitoon jos siltä tuntuu.
Ja jos ei ruoka maistu tuollakaan keinolla loppupäivän ajan tasaisesti, niin treenin määrää tai tehoa voisi hieman jopa lisätä.
Itelleni toimii jo pari sarjaa esim. punnerruksia ruokahalun herättäjänä.

Ite kuulun kanssa näihin joille syöminen on hiton hankalaa aamusin. Suosittelen smoothieita. Juominen on huomattavasti syömistä helpompaa, ja sinne voi heittää oikeestaan kaikki hyvän aamupalan ainekset joukkoon.

Menee vähän OT:ksi, mutta onko porukalla kokemuksia näistä kalorikulutusmittareista? Itse kävin jonkinsortin InBody-mittauksessa, missä katsottiin rasva% ja lihasmassan määrä jne. ja se antoi myös viitteellisen kalorimäärän, mikä mulla menee ihan vaan ylläpitoon. Eli jos istun kokopäivän, niin kroppa kuluttaa tän ja tän verran kaloreita.

Oma kalorimääräni oli karvan alle 2100kcal ja kone luokitteli sen "hieman suuri". Eli normi lepopäivänä pitäis vetää 2100kcal pelkkään ylläpitoon, siihen liikuntavajeet päälle.

Olis kiva kuulla muiden kokemuksia ja niiden paikkaansapitävyydestä. Vinkuheinähän vieläkin olen, vaikka ko. ajasta jokunen kilo tullutkin, tuolloin oli muistaakseni koko päivän paastolla kuivapaino 76kg ja rasva% 7 tai 8. Nykyisin painoa 82-84kg päivästä riippuen, eli se 82kg ainakin. Pituuttahan on n 182cm. Täytyis varmaan kaivaa kuvetta ja mennä tekeen sama mittaus uudelleen, niin näkis onko koneen mielestä tullut lihaa/rasvaa vai mitä on tullut.

Koitan hakea tällä sitä, että itse joudun näkemään mielestäni paljon vaivaa jokaista kiloa kohden, joten saataisiinko tästä edes viitteellistä vertausarvoa tähän "mulla on helvetin nopee aineenvaihdunta, siks sen liho". Eli listattais tuloksia ja kukin hlö kertois, että onko helppo nostaa painoa vai ei.

Mulle tuollaisessa testissä on suositeltu lähemmäs 3000 kaloria päivässä ylläpitoon. Mitat on melkein identtiset sun nykyisiin verrattuna. Aika kovalta luvulta omasta mielestä vaikutti.

^ No huh, aika määrä pelkkään ylläpitoon :D No mutta M_atti, viitaten aiempaan postiini, onko sun omasta mielestäs helppo nostaa painoa? Saadaanko tästä jopa pienen pientä referenssiä tätä massanlisäyksen kykenemättömyyttä ajatellen :hyvä:

Suositut

Back
Ylös Bottom