Harmi, että toi "kalori on kalori" setti on vieny J sutkin mennessään. Brosciencea tai ei, mutta uskon, että ei ole ihan sama otatko ne hiilarit karkista vai pastasta jne. Tietenkään ei voi määritellä rajaa puhtaalle ruoalle niinkuin ei voi puhtaalle asunnolle tai puhtaalle paidallekaan. Kaikki on suhteellista. Kyllä sulla oma järkikin sanoo mikä on terveellistä ja mikä ei.
En mä sano, että "kalori on kalori", en todellakaan. Mä vaan yritin nyt suoltaa porukasta ulos sitä, että missä sitten menee puhtaan ruuan raja. Tottakai on vähän eri terveysvaikutuksia, jos vedetään sama määrä kaloreita ja hiilareita karkista tai sitten kaurahiutaleista. Tossa kalori = kalori ajattelussa pitäisi myös ymmärtää se, että eri makroravinteiden käsittely kehossa vie eri määrän energiaa ja kaikki eivät edes imeydy samalla tavalla....
Mä nyt vaan filosofoin, että jos tekee itse pizzan, siis koko härpäkkeen alusta asti. Täysjyväjauhoista pohjan ja laittaa vaikka kuitua vielä lisäksi, itse vääntää tomaattikastikkeen ja täytteeksi jotain kasviksia ja broiskua. Päälle laitetaan vielä vähän jotain juusto (ei nyt välttämättä 38%, mutta vaikka 15%). Onko se silloin puhdasta ruokaa? Aika moni voisi sanoa, että on... Tai en näe tossa mitään epäterveellistä, jos vain pizza mahtuu energiatarpeisiin ja makroihin.
Noh sitten jos lähdetään tosta pizzasta vaihtelemaan ainesosia yksi kerrallaan, niin millon se muuttuu epäterveelliseksi. Silloin, kun vaihtaa broiskun paistijauhelihaan? Kun täysjyväjauhot vaihtuvat tavallisiin? Kun tomaattikastike tuleekin kaupan hyllyltä? Siinä vaiheessa varmaan viimeistään, kun koko pizza noudetaan pakaste altaasta....
Kyllä mä pystyisin menemään kauppaan ja osoittelemaan terveellisiä ja vähän vähemmän terveellisiä tuotteita tai tässäkin selostamaan, mitä kaikkea hyvässä ja puhtaassa ruuassa pitäisi olla, tahallani vaan ärsytän muita :D Sokrateskin sai keskustelua aikaan esittämällä kysymyksiä ihmisille ja esittämällä tyhmää ;)