OMPA OUTO Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ens viikon lauantaina tulee vielä 2 leimaa lisää, sitten alkaa olemaan valmis yläkerta. Sit en kyllä enää tiiä tuleeko lisää. Oikeeseen ranteeseen otan kellon kohdalle jotain kyllä kun vasemmassa on kello.

Jos sun pitää olla 21.12. alle 90kg (kisa tms et kertonut tarkemmin), niin eikö kannattaisi jo hyvissä ajoin hiljalleen tiputella lähemmäs?
Kun jengi ei ehkä ymmärrä, että mun kroppa toimii todella hätäseen nyt kun eka revittelin ja sitten aloin ottaan kaloreita. Mä olen hyvässä kunnossa kokoajan, niin ei tässä tartte kun vetää vähän miinukselle ja palaa rasva kovaa vauhtia. Tässä kunnossa ollaan vaikka vetelen kaloreita ohitte kokoajan. Pääsen treenaan nyt kaikkia lihasryhmiä täysiä, niin mä saan samalla massaa takaisin reisiin ja selkään niin sieltä tulee painoa kilotolkulla. Iltapaino on nyt 97kg.

Screenshot 2023-12-02 at 8.14.41.jpg
 
Mä en ainakaan voi suositella omien kokemusten mukaan paljasjalkakenkiä, mun mielestä iso kusetus. Ei se ole normaalia, että pitää totuttaa itsensä kenkiin, jotta niillä voi kävellä, sillon kengässä on jotain vikaa. Mä sain Vivoilla helvetin kipeen alaselän fribakenkinä, kuukaudessa meni vaan pahemmaksi. Joten mulle ei toimi, sitten mulle perusteltiin että niihin pitää tottua, jossa taas ei ole mitään järkee.

Jos kyselet barefoot kengistä, niin muista huomioida se, että sen konseptin ymprärillä on semmoinen ihme kultti, joiden mielestä ne parantaa melkein syövän. Joka tyypillä on ollut joku polvi paskana, pää irti, olkapää sijoiltaan jne, ja kaikilla kaikki korjaantui, veromätkytkin niillä paljasjakakengillä. Että suhtaudu sitten vähän varauksella niihin jotka kehuu ne maasta taivaisiin.

Jalkaongelmat on perseestä ja itellä oli räätälinpatti, joka sitten korjaantui kun käytin kenkiä jotka antaa sivusuunnassa periksi ettei ahista niin helvetisti.
Ei niissä mitään muuta totuttelemista ole, kuin se, että ei ala esimerkiksi suoriltaan juoksemaan mitään älyttömiä lenkkejä, jos ei ole vuosiin edes kävellyt paljasjalkakengillä/paljain jaloin. Vuosikaudet jos on kävellyt tukevilla kengillä, niin ei siellä jalkapöydässä ole välttämättä kaikki tukilihakset tikissä ja voi sitten aiheutua ongelmia. Itsellä tulee useampi vuosi ympärivuotista paljasjalkakenkien käyttöä ja ei kyllä enää ole paluuta "normikenkiin", vaikka mitään ongelmaa ei ole "normikengillä" ollutkaan, mutta huomattavasti mukavampi mennä paljasjalkakengillä, kun jalalla tilaa kunnolla ja se kuuluisa tuntuma parempi alustaan.

Tietysti ryhti ja nivelkulmat muuttuu jonkin verran, kun vaihtaa "normikengistä" paljasjalkakenkiin ja se sitten aina kertaantuu mitä ylemmäs mennään. Nilkassa kun muuttuu niin muuttuu myös polvessa ja sitä kautta lonkassa/lantiossa.
 
Kuinka paljon teet lihasmassaa kuukaudessa?
Mistä tommoista voit tietää, kato kuvia ja päättele siitä.
Ei niissä mitään muuta totuttelemista ole, kuin se, että ei ala esimerkiksi suoriltaan juoksemaan mitään älyttömiä lenkkejä, jos ei ole vuosiin edes kävellyt paljasjalkakengillä/paljain jaloin. Vuosikaudet jos on kävellyt tukevilla kengillä, niin ei siellä jalkapöydässä ole välttämättä kaikki tukilihakset tikissä ja voi sitten aiheutua ongelmia. Itsellä tulee useampi vuosi ympärivuotista paljasjalkakenkien käyttöä ja ei kyllä enää ole paluuta "normikenkiin", vaikka mitään ongelmaa ei ole "normikengillä" ollutkaan, mutta huomattavasti mukavampi mennä paljasjalkakengillä, kun jalalla tilaa kunnolla ja se kuuluisa tuntuma parempi alustaan.

Tietysti ryhti ja nivelkulmat muuttuu jonkin verran, kun vaihtaa "normikengistä" paljasjalkakenkiin ja se sitten aina kertaantuu mitä ylemmäs mennään. Nilkassa kun muuttuu niin muuttuu myös polvessa ja sitä kautta lonkassa/lantiossa.
Tota mä en ihan hiffannut noissa paljasjalkakengissä, että miksi jalkojen tukilihakset pitäis olla siinä kunnossa, että ne kestäis jotkut kengät kun tukilihaksissa ei mitään vikaa ole, vaan ne kestää normaalin elämän jo ennestäänkin.

Toi on juuri mun mielestä osa sitä kusetusta mikä noihin liittyy, 280 euroa maksavat kengät, joita just selitellään sitten tolla tapaa. Suurimmalla osalla ihmisiä ei ole suurin osa kehon lihaksista kunnossa että ne kestäis mitään isompaa rasitusta, mutta tarviiko olla jos ne eivät rasita sitä kroppaa koskaan?

Elikä kun mietit tota asiaa objektiivisesti, niin toi on kyllä niin hölmö koko idea.

Tossa loppuosassa esität ton tärkeen pointin, mikä ainakin itellä teki noista sitten kelvottomat, ryhti tosiaankin muuttui pikkaisen kun ei mitään korotusta kannalle ollut. Astuin sitten pikkaisen etukenossa luonnollisesti kun ei kantapäällä ole sitä minimaalista korotusta ja siitä niinkin pienellä muutoksella alaselkä tuli helvetin kipeeksi. Muuta ongelmaa ei tullut ja mitä nyt jalkapohjat toivottoman kipeet, mutta ne nyt kipeytyi fribassa aina kun kenkiä vaihtoi.

Mutta siis sun kannalta, en tarkoita että sä olisit hölmö tai mitään, älä ota tätä väärin, teet just oikein kun sulla on oikeanlaiset sulle sopivat kengät, enemmän otan kantaa tohon vedätykseen mikä mun mielestä noihin kenkiin liittyy ottaen huomioon, että osa niistä on levottoman hintaisia.

Mähän voisin ensi kesäksi vielä antaa noille mahdollisuuden pohjallisilla, joilla korjaisin sen kantakorotuksen, koska noi on muuten kyllä hyvät leveelestiset jalassa ja kesällä myös ihan mukavan ilmavat vaikka nahkaa ovatkin. Ei viittis ihan hukkaan heittää kun kalliit olivat.
 
Kun jengi ei ehkä ymmärrä, että mun kroppa toimii todella hätäseen nyt kun eka revittelin ja sitten aloin ottaan kaloreita. Mä olen hyvässä kunnossa kokoajan, niin ei tässä tartte kun vetää vähän miinukselle ja palaa rasva kovaa vauhtia. Tässä kunnossa ollaan vaikka vetelen kaloreita ohitte kokoajan. Pääsen treenaan nyt kaikkia lihasryhmiä täysiä, niin mä saan samalla massaa takaisin reisiin ja selkään niin sieltä tulee painoa kilotolkulla. Iltapaino on nyt 97kg.

katso liitettä 260671

Eli et ole menossa mihinkään painorajalliseen kisaan tuolloin?
 
Mistä tommoista voit tietää, kato kuvia ja päättele siitä.

Tota mä en ihan hiffannut noissa paljasjalkakengissä, että miksi jalkojen tukilihakset pitäis olla siinä kunnossa, että ne kestäis jotkut kengät kun tukilihaksissa ei mitään vikaa ole, vaan ne kestää normaalin elämän jo ennestäänkin.

Toi on juuri mun mielestä osa sitä kusetusta mikä noihin liittyy, 280 euroa maksavat kengät, joita just selitellään sitten tolla tapaa. Suurimmalla osalla ihmisiä ei ole suurin osa kehon lihaksista kunnossa että ne kestäis mitään isompaa rasitusta, mutta tarviiko olla jos ne eivät rasita sitä kroppaa koskaan?

Elikä kun mietit tota asiaa objektiivisesti, niin toi on kyllä niin hölmö koko idea.

Tossa loppuosassa esität ton tärkeen pointin, mikä ainakin itellä teki noista sitten kelvottomat, ryhti tosiaankin muuttui pikkaisen kun ei mitään korotusta kannalle ollut. Astuin sitten pikkaisen etukenossa luonnollisesti kun ei kantapäällä ole sitä minimaalista korotusta ja siitä niinkin pienellä muutoksella alaselkä tuli helvetin kipeeksi. Muuta ongelmaa ei tullut ja mitä nyt jalkapohjat toivottoman kipeet, mutta ne nyt kipeytyi fribassa aina kun kenkiä vaihtoi.

Mutta siis sun kannalta, en tarkoita että sä olisit hölmö tai mitään, älä ota tätä väärin, teet just oikein kun sulla on oikeanlaiset sulle sopivat kengät, enemmän otan kantaa tohon vedätykseen mikä mun mielestä noihin kenkiin liittyy ottaen huomioon, että osa niistä on levottoman hintaisia.

Mähän voisin ensi kesäksi vielä antaa noille mahdollisuuden pohjallisilla, joilla korjaisin sen kantakorotuksen, koska noi on muuten kyllä hyvät leveelestiset jalassa ja kesällä myös ihan mukavan ilmavat vaikka nahkaa ovatkin. Ei viittis ihan hukkaan heittää kun kalliit olivat.
Tolla 280 eurolla saat nykyään useammat kengät. Itse olen tuohon rahaan saanut jokaiselle vuodenajalle kengät.

Kyllähän se hölmö idea on ollut ihmiskunnalle alun alkaen alkaa valmistaa sellaisia kenkiä, jotka tuhoaa jalat.

https://kipukauppa.com/blogs/news/tilaa-kengat-netista-katso-ensin
 
"Normaaleja" kenkiäkin on monenlaisia. Ei tarvitse edes olla paljasjalkakenkä, kunhan olisi riittävän leveä lesti ja joustava eikä aivan hävytöntä kantakorkoa. Kyllähän sen varmaan jokainen tajuaa, että jotkut korkkarit tai vaikkapa miesten hyvin kapeakärkiset nahkakengät eivät millään muotoa ole hyvät jalalle, mutta niitä käytetäänkin lähinnä esteettisistä syistä tietyissä tilanteissa.
 
Tässä nyt esimerkki just tästä oudosta kultista joka noiden barefoottien ympärillä on.
Pakko nyt kysyä, että mikä kultti? Ei kyllä ymmärrä mitä äijä selittää. Kerroin ihan samaan tapaan, että ei suositella alkuun kuormittamaan jalkoja älyttömiä määriä kerrallaan, kun ottaa kengät käyttöön. Aivan samalla tavalla, kun sanotaan yleensä ihmisille, jotka ei ole vaikka lenkkeilleet vuosiin, niin älä aloita joka päivä älyttömän pitkiä vetoja, niin vältyt todennäköisesti rasitusvammoilta. Siihen maininta, että tuolla summalla saa useat kengät ja kenkien historia päälle, niin tämä on kultti? Asia selvä. Olkoon kultti 🤣
 
Itse kävin eilen ensimmäistä kertaa luistelemassa hetkeen ja jalkapöytään sattui joka paikkaan jo kymmenen minuutin jälkeen mutta ei satu varmasti kuukauden päästä enään. Ja itsellä ei ole paljasjalkakenkiä mutta varmasti sama asia tässäkin tapauksessa. Jonkinlainen ilmiö/buumi on ollut PJ kenkien ympärillä tässä vuoden/kahden sisällä, mutta niitä tulee myös monen muun asian mukana. Joku vuosi sitten oli fitness buumi ja ei se tarkoita myös että fitness sopii kaikille yhtälailla ei paljasjalkailu sovi kaikille.
 
Pakko nyt kysyä, että mikä kultti? Ei kyllä ymmärrä mitä äijä selittää. Kerroin ihan samaan tapaan, että ei suositella alkuun kuormittamaan jalkoja älyttömiä määriä kerrallaan, kun ottaa kengät käyttöön. Aivan samalla tavalla, kun sanotaan yleensä ihmisille, jotka ei ole vaikka lenkkeilleet vuosiin, niin älä aloita joka päivä älyttömän pitkiä vetoja, niin vältyt todennäköisesti rasitusvammoilta. Siihen maininta, että tuolla summalla saa useat kengät ja kenkien historia päälle, niin tämä on kultti? Asia selvä. Olkoon kultti 🤣
No juuri tämä kipukaupan linkittäminen ja väitteet että muut kengöt tuhoaa jalat. Siis kun tätä ajattelee objektiivisesti, niin miksi pitäisi totutella johonkin paljasjalkakenkiin? Miksei ota kenkiä jotka sopii heti eikä kuukauden totuttelun jälkeen?

En ole sillai varma, miksi mun pitäis nyt esim alkaa vahvistamaan jostain syystä jalkapohjan lihaksia kun pystyn ihan normaalisti kävelemään. Jos mä lähtisin kävelemään ilman kenkiä nyt tonne pidempiä matkoja, niin samalla tapaa tulis alaselkä kipeeksi kun ei ole ryhti samanlainen, mutta kun mä en lähde, vaan pidän kenkiä, niin mikä pointti?
 
No juuri tämä kipukaupan linkittäminen ja väitteet että muut kengöt tuhoaa jalat. Siis kun tätä ajattelee objektiivisesti, niin miksi pitäisi totutella johonkin paljasjalkakenkiin? Miksei ota kenkiä jotka sopii heti eikä kuukauden totuttelun jälkeen?

En ole sillai varma, miksi mun pitäis nyt esim alkaa vahvistamaan jostain syystä jalkapohjan lihaksia kun pystyn ihan normaalisti kävelemään. Jos mä lähtisin kävelemään ilman kenkiä nyt tonne pidempiä matkoja, niin samalla tapaa tulis alaselkä kipeeksi kun ei ole ryhti samanlainen, mutta kun mä en lähde, vaan pidän kenkiä, niin mikä pointti?
Ehkä ne eivät vaan ole sun juttu. Ei sitä varmaan sitten sen isommin kannata pohtia. Eihän niitä jalkateriä ole pakko vahvistaa, jos ei sitä missään tarvitse. Samaten mitään puristusotetta tai forkkujakaan ole pakko treenata jos niiden voima luonnostaan riittää kaikkeen omassa elämässä. Mutta saattaa niitä joku silti huvikseen vahvistaa koska on kiva treenailla kaikkea. Oikeastaan suurin osa salitreenillä hankittavasta lihaksesta yhtään kehittyneemmille treenareille on turhaa. Eihän niitä voimia siinä määrin tarvitse elämässä. Mutta kivaa niitä on silti treenata. Oman laista hurahtamistahan sekin on kun hankitaan voimaa paljon yli arjen tarpeen. Sama paljasjalkailussa oli itselle. Se oli vaan kivaa kehittää sitä ominaisuutta ja jalkateriä siinä missä tykkään käsien puristusvoimaa kehitellä. Kiva kun elämässä on tälläisiä pikku puuhia joihin hurahtaa.
 
Se oli vaan kivaa kehittää sitä ominaisuutta ja jalkateriä siinä missä tykkään käsien puristusvoimaa kehitellä. Kiva kun elämässä on tälläisiä pikku puuhia joihin hurahtaa.
Totta joka sana. Mä vaan siis varoitin tuota alkuperäistä kysyjää tästä ilmiöstä barefoottien ympärillä, että sieltä saattaa olla vaikea saada objektiivista infoa.
 
Viimeksi muokattu:
Totta joka sana. Mä vaan siis varoitin tuota alkuperäistä kysyjää tästä ilmiöstä barefoottien ympärillä, että sieltä saattaa olla vaikea saada objektiivista infoa.
Juu onhan noissa tuota kovaa markkinointia. Tyylillä että tätä ilman et voi elää. Varmaan se vaan vaatinut agressiivista markkinointia, että on bisnekset kannattaneet. Yli 10 vuotta niitä on näkynyt myynnissä. Eivät kuitenkaan ole isommin breikanneet yleiseen käyttöön. Varmaan jos joku suosittu tiktokkeri hurahtaisi ja tekisi videoita, niin nuorissa tulisi boomi näihin.
 
Back
Ylös Bottom