OMPA OUTO Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Miksi prot ja todella lihaksikkaat voimailijat ei koskaan tee/tehny kaksjakosella tuota mainitsemaasi määrää? Äkkiä ajateltuna vaikka yates,kemppainen,coleman,savolainen,menzer jne.jokainen käskee kaksjakoset tunkea suolistoon ja syvälle.Crossfiiin tai jumppaajille.
Vastasit itse jo kysymykseesi.

Sori kun tulin "pätemään". Unohdetaan kaikki tällaiset kynaniskojen tekemät tutkimukset, joissa kirjaimellisesti jokaisessa on näytetty, että lihasryhmän tekeminen 2–3 kertaa viikossa on kehityksen ja lihaskasvun kannalta parempi kuin kerran viikossa. https://www.semanticscholar.org/pap...born/8da32a2edcddf01e496e10747921f1d64d7a16b9

Mitäs helvettiä!!!,kaveri kysyy nelijakoista ja Mike vastaa,niin sun pitää tulla pätemään.
On minäkin vetäny viisjakosella ja ihan hyvin toimi.
Jos osaa treenata kaksijakoisella, en oikein näe järkeä vaihtaa se bro split -ohjelmaan, jossa lihasryhmä treenataan kerran viikossa. Mutta koska Yates, Savolainen ja Coleman teki niin, niin ei muuta kuin urut auki ja kerran viikossa per lihasryhmä.

No ei tartte tässä ketjussa herättää keskustelua, koska kyse oli 4-jakoisesta, ei Tomin mielipiteestä.
Kyse ei ole mun mielipiteestä. Näitä juttuja on tutkittu meitä kaikkia viisaampien ammattilaisten toimesta huippu-urheilijoilla ja myös kehonrakentajilla.

Viimeksi muokattu:
Selkeä juttu. En osallistu enää keskusteluun tässä viestiketjussa.
Sulla on hyvä oma ketju, eikä mulla ole sinne ollut asiaa, eikä mieli sinne olekaan tulla sun päälle kävelemään, niin se voi toimia toisinkinpäin. Vaikka mä olenkin ilkeä nyt kun ehdotan toista ketjua, niin kuitenkaan en puutu esim sun valmennuspromoihin, ei ne multa ole pois. Omassa ketjussas saat vapaasti keskustella ja hyvä jos valmennettavia täältäkin sattuu tulemaan.

Tässä nyt taisi olla sellainen tilanne, että kysyjä halusi mielipiteen 4-jakoisesta johon Tomi totesikin, että kannattaisi pysyä 2-jakoisessa. Eri asia roippeet päällä käydä kerran viikossa vitkuttamassa kuin natuna saada pidettyä mm. proteiinisynteesit yllä. Sinänsä, en usko että vaihtelusta on haittaa. On varmasti hyvää vaihtelua vaihtaa suurempaan jakoon niin voi keskittyä enemmän lihasryhmäjakoon, eikä tosissaan käy niin että paukut menee rinnan kanssa ja sen jälkeen pitäisi vielä tehdä selkää. Molemmat ovat varmasti toimivia ja treenaamisen pitää kuitenkin olla "kivaa". Parempi on käydä tekemässä kivoja juttuja kuin ei käydä ollenkaan tai että treeni maistuu paskalta. Itse oon ainakin saanut kehitystä, olen sitten treenannu 2-jakoisella tai 5-jakoisella. 1-jakoisellekin on paikkansa (vaikka tilanne jossa salille päästään jostain syystä vain 2-3 kertaa viikossa). Kukaan ei kysynyt multa mielipidettä, mutta älkää nyt ainakaan tappako keskustelua!

Joo. Kysyjä päätti jo ennen tähän ketjuun tuloa alkaa tekemään monijakoista, koska noi 1-2- jakoiset alkoi tuntua juosten kusemiselta.

Mikeltä kysyin koska se on täällä aika monesti perustellen puhunut monijakoisten hyödyistä.

Ainakin heti jo tossa ekassa treenissä tuntu paremmalta kun pääsi keskittymään enemmän tiettyyn lihasryhmään. :D

Jos ei koskaan ole treenannut rajuja kovia treenejä, jotka saa aikaan ikävät domssit päiviksi tai erittäin raskaita erikoistekniikoita sisältäviä hermotusta rassaavia isojen lihasryhmien treenejä, ei voi ymmärtää mun pointtia. Kuka tahansa joka tekee esim kovaa reidet ymmärtää ettei siinä vain yksinkertaisesti ole paukkuja tehdä enää mitään muuta kovaa.

Jos ei koskaan ole treenannut rajuja kovia treenejä, jotka saa aikaan ikävät domssit päiviksi tai erittäin raskaita erikoistekniikoita sisältäviä hermotusta rassaavia isojen lihasryhmien treenejä, ei voi ymmärtää mun pointtia. Kuka tahansa joka tekee esim kovaa reidet ymmärtää ettei siinä vain yksinkertaisesti ole paukkuja tehdä enää mitään muuta kovaa.
Niin? Yläkroppa/alakropaa jaossahan ne reidet tehdään eikä muuta, paitsi ehkä vatsat ja pohkeet päälle..

Ei kai se että jos 4-jakoisella reenaa niin tarkoita että salilla pakko käydä 4krt viikossa jos virtaa ja intoa ja aikaa riittää niin kiertää vaan ohjelmaa alusta.

Oon ite veivannu tosi pitkään 5 jakosella. Varmaan 3-4 vuotta. Treenipäivät on yleensä kiinteät mut joskus kun tulee menoja niin voi päivät muuttua mut sit teen niin että treenaan ilman taukoja niin kaua kunnes taas selkäpäivä on perjantaina. Oon huomannu tän toimivaksi itselle, joten on todella vaikea lähtee kokeilee toista jakoa. Vaikka kyllä houkuttais tosi paljo lähteä tohon että ylä- ja alakroppa treenattais 2x viikkoon. Mut kannattaako sitä edes lähtee muuttaa mitään jos tän hetkinen jo toimii ?

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Niin? Yläkroppa/alakropaa jaossahan ne reidet tehdään eikä muuta, paitsi ehkä vatsat ja pohkeet päälle..
Selkä/rinta/olkapäät/kädet. Mahtaa olla tehokas treeni, oikeesti, me taidetan ymmärtää treenaaminen aivan toisella tapaa. Minä en mene selkää tekemään sinnepäin huitelemaan muutamaa sarjaa. Muut saa mennä, älkää ymmärtäkö väärin, mutta ei tossa tehdä mitään kunnolla.

Kansalainen Poistetulle: imo jos toimii (eli tavoitteet täyttyvät) ja siitä tykkää, niin turha muuttaa.

Mutta muuan juttu:

1. Se että treenataan kaksijakoisella, ei tarkoita että treenattaisiin kohdelihasta kevyesti. Sitä treenataan yleensä kovaa, niin kovaa kuin pystytään ja vielä palaudutaan viikkotasolla riittävästi. Mikä ei aina tarkoita edes että palauduttaisiin täysin. Sarjamäärä lihakselle on pienempi verrattuna siihen kuin että treenattaisiin lihas esim. kerran viikkoon.

2. Harvajakoisilla treenattaessa tyypillisesti (nillitysehkäisin: ei aina) yksittäinen treeni sisältää enemmän raskaita perusliikkeitä kuin tyypillinen ns. bro-splitin treeni. Ja sitä kautta puhtaasti liikkeitä verraten myös enemmän hermostollista rasitusta, sekä myös kalorikulutusta. Jälkimmäinen on myös syy miksi tuo on esim. dieetillä varsin toimiva, niin kauan kuin siitä vielä palautuu kalorivajeessa.

3. Kaksijakoisia on periaatteessa kolme järkevää vaihtoehtoa: työntävät/vetävät, yläkroppa/alakroppa, torso/raajat. Jälkimmäinen on yksi suosikeistani, kun siinä kädet saavat joka treenissä joko suoran tai epäsuoran rasituksen.

4. Miken pointti siitä että jos teet reidet kovaa, muuhun ei riitä paukkuja tehdä kovaa. Mikä on suht totta. Tuommoista kompensoidakseen esim. työntävät/vetävät -jaossa voi olla yläkroppapainoitteinen työntävien treeni, ja alakroppapainoitteinen työntävien treeni. Sama vetävillä. Se jolla painotus on, saa kyseisessä treenissä kovimman ärsykkeen, ja on treenivuorossa ensimmäisenä. Useimmiten myös raskaammilla kuormilla.

Mutta kaikelle on paikkansa, myös nelijakoiselle. Sehän soveltuu mainiosti myös priorisointiin, mihin kaksijakoinen ei taivu ihan niin helposti.

Ratkasuko on tehdä useammin ja useammin jolloin joutuu tekeen aina vaan kevyemmin ettei tule rasitusta vaan voidaan vedellä keveitä hassutteluja?
Miksi prot ja todella lihaksikkaat voimailijat ei koskaan tee/tehny kaksjakosella tuota mainitsemaasi määrää? Äkkiä ajateltuna vaikka yates,kemppainen,coleman,savolainen,menzer jne.jokainen käskee kaksjakoset tunkea suolistoon ja syvälle.Crossfiiin tai jumppaajille.
Luuletko että kaverit ois/olis ollu vielä isompia ja vahvempia kaksjakoisella vai mistä tää kaksjakoisuus vaahtoaminen tulee jos toinen ei sitä edes halua tehdä enää niin käsketään tehdä vielä useammin,kohta 12 kertaa viikkoon ja helvetin kevyesti,mieluummin niin ettei kovin tunnu raskaalta lihaksessa koska muuten ollaan helisemässä kun parin päivän päästä vedetään taas samaa lihaa.

Jäsen BobCorn on kyllä veikeä tapaus. Ketjusta toiseen jokin kärjistetty viesti hyvin hataralla faktapohjalla, mihin sitten useimmiten saadaankin fiksusti ja faktapohjaisesti kirjoitettu vastine, joka vie pohjan BobCornin alkuperäiseltä viestiltä. Vastauksena vastineeseen on..hiljaisuus. Kait ne jauhot ovat suussa ja ehkäisevät jotenkin näppäimistön painelun.

Mutta toisaalta tässä on sekin mahdollisuus että jäsen BobCorn laukoo näitä saadakseen asioista tietävät kirjoittamaan vastineen, jossa asia aukaistaan ytimekkäästi kaikelle kansalle. Toiminut jo useamman kerran, itseasiassa. Eli: jatka samaan malliin! :LOL:(y)

Ja nythän olen toteuttanut reisille kaksi kertaa viikossa kovaa treeniä ja voin sanoa, että tässä tarttis lääkkeitä ja muiden lihasten siirtämistä ylläpidolle, sen verran rajua rasitusta tulee. Jotta tämmöisen kaksi kertaa viikossa kaksijakoisen voisi toteuttaa palautumisen taatakseen, niin ei siinä oikeasti ihan kamalasti mitään tehdä. Ja tonne jalkapäiville on aivan turha laittaa yhtään mitään, viimeisen sarjan jälkeen saa kammeta pukkariin ja kotiin kärsimään.

Ja nythän olen toteuttanut reisille kaksi kertaa viikossa kovaa treeniä ja voin sanoa, että tässä tarttis lääkkeitä ja muiden lihasten siirtämistä ylläpidolle, sen verran rajua rasitusta tulee. Jotta tämmöisen kaksi kertaa viikossa kaksijakoisen voisi toteuttaa palautumisen taatakseen, niin ei siinä oikeasti ihan kamalasti mitään tehdä. Ja tonne jalkapäiville on aivan turha laittaa yhtään mitään, viimeisen sarjan jälkeen saa kammeta pukkariin ja kotiin kärsimään.

Jos jalat treenataan todella kovaa kahdesti tai kolmesti viikkoon, kyllä iso osa ilman lääkkeitä treenaavista joutuu himmaamaan yläkropan treeneistä. Siinä kohtaa voidaan puhua jalkapriorisaatiosta.

Suhteellisen tasapuolista treenirasitusta haettaessa (jos sillä vielä kehitystä saadaan) nuo harvajakoisemmat toimivat hyvin. Erilaisiin hybridijakoihin menemällä voidaan toteuttaa myös priorisaatiota. Kolmijakoinen jo itsessään avaa monia lisämahdollisuuksia priorisoinnille.

Selkä/rinta/olkapäät/kädet. Mahtaa olla tehokas treeni, oikeesti, me taidetan ymmärtää treenaaminen aivan toisella tapaa. Minä en mene selkää tekemään sinnepäin huitelemaan muutamaa sarjaa. Muut saa mennä, älkää ymmärtäkö väärin, mutta ei tossa tehdä mitään kunnolla.
Kyllä senkin voi tehdä kovaa ja siten, että kehitystä tulee. Mutta ei ollut viestin pointti. Kommentoin vaan, että voi siinäkin tehdä pelkästään reidet yhdessä treenissä. Tuostahan saa kokeneempikin treenaaja hyvän jalkapainotuksen juuri siten, että yläkroppa ylläpitävästi yhdessä treenissä ja jalat joka toisessa treenissä.

Muutenkin pitäisi aina miettiä mihin tarkoituksen, minkä tasoiselle treenaajalle ja miten toteutettuna. Eikä tuomita suoralta kädeltä. Ei näissä jaoissa mitään toisia parempia ole, toteutuksesta lähinnä kiinni.

En ole ottanut kantaa siihen mikä kehittää parhaiten, otin vain kantaa siihen, että 2-jakoisissa ei saa samanlaisia treenejä vedettyä. Itse tosin uskon tehokkaisiin vetoihin, joista palaudutaan, en niinkään kevyemmin tehtävään tiheään frekvenssiin.

Testatuissa fysiikkalajeissa kun sitä kärkipäätä katsoo (niin miehissä kuin naisissa) niin aika usein siellä palkintosijoilla on niitä 2- ja 1-jakoisilla treenaavia, hyvänä esimerkkinä Finnish Physique Academyn urheilijat ja Takamaan valmennettavat.

Monilla kuitenkin on pyrkimyksenä nimenomaan kehittyä mahdollisimman paljon eikä vain tehdä tehokkaalta tuntuvia vetoja. Eikö se treenin teho muutenkin mitata sillä että miten kehitystä tulee?

Testatuissa fysiikkalajeissa kun sitä kärkipäätä katsoo (niin miehissä kuin naisissa) niin aika usein siellä palkintosijoilla on niitä 2- ja 1-jakoisilla treenaavia, hyvänä esimerkkinä Finnish Physique Academyn urheilijat ja Takamaan valmennettavat.

Monilla kuitenkin on pyrkimyksenä nimenomaan kehittyä mahdollisimman paljon eikä vain tehdä tehokkaalta tuntuvia vetoja. Eikö se treenin teho muutenkin mitata sillä että miten kehitystä tulee?
Kun taas katsotaan kehonrakennusta, niin kaikista kovimmat siellä treenaa monijakoisilla. Ja ne on isoimpia ja kireimpiä. Että ei me voida alkaa tollai katsomaan. Jos 1-2 jakoiset olisivat toimivin vaihtoehto, niin valtaosa kehonrakentajistakin treenaisi niillä. Me voidaan vetää jonkinasteinen päätelmä siitä mitä suurin osa tekee ja miten ovat lihasmassansa rakentaneet.

2-jakoisessa on joo kevyempiä treenejä ja mä en voi välttyä ajatukselta, että se kevyempi on se juttu tossa. Niissä ei vain ole niin raskasta tehdä.

Mullehan olisi nyt järkevää vippaa 2-jakoinen, se tarkoittaisi suoraan, että muut lihakset menee ylläpidolle. Se olis heippa vaan raskaat soututreenit selälle, ei mitään toivoa tehdä niitä ja samalla vielä rinta, olkapäät ja kädet samalla intensiteetillä. Se olis mulle semmoista hippastelua, kivaa pikku tekemistä. Ja joka raskaita treenejä ei ole vetänyt, ei tätä pointtia koskaan tule ymmärtämään. Se luulee, että se hippastelu on raskasta, ei se ole. Se on raskasta kun et enää jaksa tehdä tehtävää lihasryhmää, saati muita päälle.

Viimeksi muokattu:
Mitä jos joku väittäis, että sillä jaolla ei ole paskaakaan merkitystä, vaan jaon toteutus kaiken muun elämisen ja tekemisen ympärillä ratkaisee? Myös oma mieltymys vaikuttaa aivan helvetisti siihen, miten sä siitä treenistäs suoriudut. Mind blown.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom