• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM Hotmail blockannut koko palveluntarjoajan verkon. Jos et saa vahvistusmailia, mailaa mike at pakkotosto.com nimimerkkisi

PAKKOTOISTO Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

Liittynyt
14.12.2013
Viestejä
494
Elon Musk on aika hauska tyyppi. Tossa alla Elon kertoo, että miksi halusi uudesta Roadsterista niin suorituskykyisen.

And why build something so seemingly outrageous? “The point of doing this is to give a hardcore smack down to gasoline cars” says Musk before a cheering crowd at the event. “These are all world records.” he adds.​

Ja tässä vielä speksejä.
  • 0-60 mph: 1.9 seconds (before upgrades)
  • 1/4 mile: 8.9 seconds (first time any production car has broken 9 seconds in 1/4 mile)
  • Power: 10,000 nm Torque
  • Range: 620 miles (998 kilometers)
  • Battery size: 200 kWh
  • Top speed: 250+ mph
 

TML

Works for me.
VIP
Liittynyt
3.12.2006
Viestejä
21 516
Ikä
34
Toi melkosen kova range tuohon päälle vielä, älytön laitos.
 
Liittynyt
14.12.2013
Viestejä
494
Sähkömoottoreissa on julma vääntö heti nollakierroksilta lähtien. Tässä vielä pari lainausta Electrek -sivuston pohdinnoista.

These are all dragster type speeds and not what you expect to see on street legal vehicles driven by civilians, let alone a relatively inexpensive $200,000 vehicle. Slower Bugattis cost more than 10x as much.

Tesla says it put three engines in the vehicle, one each for the rear wheels and another for the front wheels. I imagine these engines turn out around 500 horsepower per engine for a total of 1,500hp total. We’re talking significantly over a megawatt of power.​
 

TML

Works for me.
VIP
Liittynyt
3.12.2006
Viestejä
21 516
Ikä
34
Onhan noissa sähkömoottoreissa tosiaan raju vääntö ja heti kärkeen, mutta toi 10,000 kuulosti aivan sairaalta.
Hetken kun asiaa googlasi, vissiin toi lukema on ihan eri kuin se mistä yleensä puhutaan.

Speaking of statistics, I'm not entirely sure what to make of Musk's claims that the three-motor Roadster will have 7,376ft-lbs/10,000Nm of torque. If that number is measured at the wheels, then we need to account for gearing, in which case it's really only about 10 percent more than the Model S P100D.


Noh, silti. 10% enemmän kuin huomattavasti isommassa Model S:ssä.
Oli miten oli, ihan huikeita laitoksia tuottaa toi firma. Se rekkakin on ihan älytön.
 
Liittynyt
28.4.2002
Viestejä
5 772
Nuo kiihdytysjutut on mielenkiintoisia ja Neil DeGrasse Tysonin mukaan kitka rajoittaa tuon kiihtyvyyden yhteen G:hen.


Sen teorian mukaan sataseen ei kitkan kautta voisi paasta alle 2.83 sekunnin - mutta moni kaytannon esimerkki on todistanut tuon vaaraksi. Formulatkin kiihdyttaa sataseen n. 1.6 sekunnissa ja modattu Nissan R 35 GTR 1.49 sekunnissa.

Missahan kohtaa noin alykkaalla miehella on kaynyt aivopieru.
 
Liittynyt
17.11.2012
Viestejä
609
Nuo kiihdytysjutut on mielenkiintoisia ja Neil DeGrasse Tysonin mukaan kitka rajoittaa tuon kiihtyvyyden yhteen G:hen.


Sen teorian mukaan sataseen ei kitkan kautta voisi paasta alle 2.83 sekunnin - mutta moni kaytannon esimerkki on todistanut tuon vaaraksi. Formulatkin kiihdyttaa sataseen n. 1.6 sekunnissa ja modattu Nissan R 35 GTR 1.49 sekunnissa.

Missahan kohtaa noin alykkaalla miehella on kaynyt aivopieru.
Olettanut sen kitkan pienemmäksi kuin se todellisuudessa on ollut.
 

TJJ

Status sine musculis
AMMATTILAINEN
Liittynyt
28.8.2002
Viestejä
13 637
Kaupunki
Ääsjoki
Nuo kiihdytysjutut on mielenkiintoisia ja Neil DeGrasse Tysonin mukaan kitka rajoittaa tuon kiihtyvyyden yhteen G:hen.


Sen teorian mukaan sataseen ei kitkan kautta voisi paasta alle 2.83 sekunnin - mutta moni kaytannon esimerkki on todistanut tuon vaaraksi. Formulatkin kiihdyttaa sataseen n. 1.6 sekunnissa ja modattu Nissan R 35 GTR 1.49 sekunnissa.

Missahan kohtaa noin alykkaalla miehella on kaynyt aivopieru.
Maaginen lause videossa "at the coefficient friction of one". Tysonin sanoma pätee silloin. Jos/kun tien ja renkaan kitkaa saadaan lisättyä, tilanne muuttuu. Rengas, aerodynamiikka..
 
Liittynyt
29.1.2012
Viestejä
3 708
Kaupunki
Helsinki
Nuo kiihdytysjutut on mielenkiintoisia ja Neil DeGrasse Tysonin mukaan kitka rajoittaa tuon kiihtyvyyden yhteen G:hen.


Sen teorian mukaan sataseen ei kitkan kautta voisi paasta alle 2.83 sekunnin - mutta moni kaytannon esimerkki on todistanut tuon vaaraksi. Formulatkin kiihdyttaa sataseen n. 1.6 sekunnissa ja modattu Nissan R 35 GTR 1.49 sekunnissa.

Missahan kohtaa noin alykkaalla miehella on kaynyt aivopieru.
Varmaan siinä, kun se puhuu kumin ja asfaltin välisestä kitkasta ja noiden kahden aineen välisestä kitkakertoimesta, joka on määritelty ehkä sileiden pintojen perusteella, vaikka tosiasiassa asfaltti on karheaa ja sen osaset uppoavat renkaan sisään, jolloin siitä muodostuu se tilanne, jonka se sivulauseessakin sanoo eli asfaltti ja rengas menevät muodoiltaan limittäin, kuten ratas ja sitä varten suunniteltu pinta.
 
Liittynyt
2.4.2015
Viestejä
62
Kaupunki
Espoo
Helvetisti kovempi volyymi irtoo kaiuttimista mitä seiskassa. Näyttö ei ole sen kestävämpi avainnipun kanssa samassa taskussa, vaan sain naarmun siihen jo tehtyä. Hommasin sitten lasin siihen suojaksi ettei ihan naarmuille mene kun samassa taskussa avainten kanssa pidän kuten aina. Tosin oli seiskakin naarmuilla.

Seiska on ainoa jossa mulla on hajonnut lasi, tiputin just sopivasti mukulakiville.
Lifeproof kuori on aivan kunkku. Suojaa puhelimen täydellisesti vedeltä ja iskuilta kuitenkaan puhelimen käyttö/ominaisuudet eivät kärsi kuoresta. Toki on vähän kalliimpi kuori. Tuli aikanaan hommattua 7+:aan.
 
Liittynyt
7.1.2004
Viestejä
13 094
Maaginen lause videossa "at the coefficient friction of one". Tysonin sanoma pätee silloin. Jos/kun tien ja renkaan kitkaa saadaan lisättyä, tilanne muuttuu. Rengas, aerodynamiikka..
Ilmeisesti luullut että kitkakerroin on <1 ? Olis kannattanut tsekata wikipediasta: "The coefficient of friction depends on the objects that are causing friction. The value is usually between 0 and 1 but can be greater than 1.... A value of 1 means the frictional force is equal to the normal force. Some people think that the coefficient of friction can never be more than 1, but this is not true. A coefficient of friction that is more than one just means that friction is stronger than the normal force. An object such as silicone rubber, for example, can have a coefficient of friction much greater than one."

Joskus viisaskin menee vipuun.
 

TJJ

Status sine musculis
AMMATTILAINEN
Liittynyt
28.8.2002
Viestejä
13 637
Kaupunki
Ääsjoki
Ilmeisesti luullut että kitkakerroin on <1 ? Olis kannattanut tsekata wikipediasta: "The coefficient of friction depends on the objects that are causing friction. The value is usually between 0 and 1 but can be greater than 1.... A value of 1 means the frictional force is equal to the normal force. Some people think that the coefficient of friction can never be more than 1, but this is not true. A coefficient of friction that is more than one just means that friction is stronger than the normal force. An object such as silicone rubber, for example, can have a coefficient of friction much greater than one."

Joskus viisaskin menee vipuun.
En usko että luullut, vaan esimerkin omaisesti oletetaan kitkakertoimen olevan tasan 1, jolloin maksimi kiihtyvyys on sitä mitä se on.

Näin itse tulkitsen videon.
 
Liittynyt
1.9.2014
Viestejä
273
Onhan noi sähköautot kyllä tulevaisuutta. Valitettavasti.

Eihän niissä yhtään mitään fiilistä ole. Ei ole ääniä ja autoa voi virittää käytännössä pelkästään tietokoneen kautta, niin loppuu se autojen rakentelukulttuuri siihen pisteeseen.
 
Ylös