Kuvauksen noobiejuttuja ym.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mniska
  • Aloitettu Aloitettu
No sehän on sitten varsin siisti. Jos lähemmäksi pääset, niin 50/1.8 olisi kova lasi. Se piirtää tarkkaan hintaansa nähden. Toki keikkakuvissa käsittelyllä on yli 50% osa. Eli taitava fotarointi kuuluu asiaan. Siinä voin jeesata jos haluat ja voit antaa raw kuvat.

No sehän on sitten varsin siisti. Jos lähemmäksi pääset, niin 50/1.8 olisi kova lasi. Se piirtää tarkkaan hintaansa nähden. Toki keikkakuvissa käsittelyllä on yli 50% osa. Eli taitava fotarointi kuuluu asiaan. Siinä voin jeesata jos haluat ja voit antaa raw kuvat.

No tähän hätään ja rahatilanteeseen ei pysty hankkimaan tuota 50/1.8, joten joutuu pärjäämään noilla tällä hetkellä olevilla. Helkatin hienolta kuullostaa jos kerta apua saa, haluan ja voin antaa raw kuvat. Katsoo nyt miten menee tuo kuvaussessio.

upitaas tätä, tulee ajankohtaiseksi, onko liikkuvankuvan tietäjiä läsnä ??

max resona monissa on tuo 1080, ilmeisesti saa asetettua pienempään resoon?
kovalevyllinen.
lähinnä eniten kiinnostaa nuo kuvanvakaajat ja zoomit, olen käsittänyt että digitaalinen zoomaus käytettäessään heikentää kuvanlaatua (näin ainakin perus digikamerassa (still kuvissa)). ??

vastailenpa tähän jos joku muu kaipaa infoa samoista asioista ... http://www.digivideo.fi/phpbb2/

tuolta löytyy.

Mitenkä tuo epäterävöitys onnistuu photoshopilla tai gimpillä, kummalla nyt on helpompi tehdä. Ja tarkkoja neuvoja vaaditaan, kun aloittelija olen tässä lajissa.

Ainiin unohtu se sanoa, että tausta täytys, siten että itte olisin selvä, ja tausta epäselvä :P

Tuo nyt onnistuu vaikkapa uudelleen kuvaamalla se kuva, mahdollisimman pitkä polttoväli ja iso aukko = lyhyt syväterävyys.

Tietenkin jos oikein haluaa opetella shoppaamaan, niin itseopiskeluun menee nämä 2 kirjaa:

http://www.maitolaituri.tv/product_info.php?cPath=2_69&products_id=507

http://www.maitolaituri.tv/product_info.php?cPath=2_69&products_id=510

Ei ihan äkkiseltään tule mieleen, mitä perusjuttua ei noilla hallitsis.

Ääh. Iha normi digikamera, ei mitää lisävarusteita, en koskaan oo kuvaamista kuvaamisen takia harrastanu. Tekis vaa mieli saada yhdestä selkäkuvasta olohuoneen sohva, taulu, hylly, takka sun muut poies, juuripa tuolla epäterävyydellä. Siihen kun sais neuvot, miten sen Photoshop 7.0:lla teen niin olisin tyytyväinen :)

e: Ja photoshop on suomenkielinen.

Ihmettelin tuossa räplätessäni tuota kameraani, että mitä tekee aukolla jonka koko on 30f? Eli minkälaisiin kuviin käytetään tuota pienintä aukkoa? Kun tuntuu että sillä suurimmalla aukolla joutuu jo kuvaamaan (kun ei jalustaa) ilman salamaa jo nyt kesäiltoinakin.

Ja toinen kysymys tuosta aukosta. Kikkailin eilen illalla kameralla ulkona ja jossain vaiheessa aukko suostui menemään 3.5f ja välillä ei tippunut alle 5.6F. Kamera on tuo Canon400D (ja tuo perusobjektiivi mikä tuli kitin mukana 18-55)? Onko mulla joku ihme asetus päällä vai onko se niin automaattinen ettei anna liian suurta aukkoa vai mitäkukahäh. Pirskatti. Ja ohjekirjaa yritän lukea parhaani mukaan, mutta kun ei tajua niin ei tajua :(

Ja toinen kysymys tuosta aukosta. Kikkailin eilen illalla kameralla ulkona ja jossain vaiheessa aukko suostui menemään 3.5f ja välillä ei tippunut alle 5.6F. Kamera on tuo Canon400D (ja tuo perusobjektiivi mikä tuli kitin mukana 18-55)

Objektiivi on 18-55mm f/3.5-5.6 eli tuolla 18mm kohdassa voit laittaa pienimmillään 3.5 aukon ja jos otat 55mm niin pienimmillään tuo aukko voi olla 5.6. Taisin selittää aika epäselvästi :) Eli kamerassa ei vikaa eikä asetuksissa, objektiivi ei vain pysty 55mm asennossa tuolle 3.5 aukolle.

Ja toinen kysymys tuosta aukosta. Kikkailin eilen illalla kameralla ulkona ja jossain vaiheessa aukko suostui menemään 3.5f ja välillä ei tippunut alle 5.6F. Kamera on tuo Canon400D (ja tuo perusobjektiivi mikä tuli kitin mukana 18-55)? Onko mulla joku ihme asetus päällä vai onko se niin automaattinen ettei anna liian suurta aukkoa vai mitäkukahäh.
Tuo putki on siis 3.5-5.6F. 18mm kohdalla aukko on 3.5 ja 55mm kohdalla 5.6. Kamerassasi ei siis ole vikaa tai mitään asetusta perseellään.

Superpienellä aukolla saadaan mm. pitkiä valotuksia duunattua.

edit- muumio

Objektiivi on 18-55mm f/3.5-5.6 eli tuolla 18mm kohdassa voit laittaa pienimmillään 3.5 aukon ja jos otat 55mm niin pienimmillään tuo aukko voi olla 5.6. Taisin selittää aika epäselvästi :) Eli kamerassa ei vikaa eikä asetuksissa, objektiivi ei vain pysty 55mm asennossa tuolle 3.5 aukolle.

jaaajuuuu. No kiitoksia molemmille vastanneille. Aika yksinkertainenhan tuokin asia olikin sitten loppupeleissä.
Noh. Näin sitä oppii pikkuhiljaa.

Kiitos ja kumarrus. :)

Nyt tulee muuten todellakin noob kysymys: Miten mä saan tommosen Canonin .CR2 kuvatiedoston auki Photoshopilla? Photoshop CS 8.0 tms. on se versio mikä löytyy.

Nyt tulee muuten todellakin noob kysymys: Miten mä saan tommosen Canonin .CR2 kuvatiedoston auki Photoshopilla? Photoshop CS 8.0 tms. on se versio mikä löytyy.

minkä kameran tekemä tuo cr2 on? päivitä fotari, niin sen pitäs tukee sitä uudenkin kameran tekemää rawia(tosin en muista mihin asti tuo 8.0 tukee kameroita)

Jokunen vuosi sitten säädin saman ongelman kanssa. Tarvit photariin RAW-plugarin. CS2:ssa se on jo vakiona. Jos nyt oikein muistan niin etsit vaan sellasen netistä ja pistät Photarin plug-ins -kansioon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom